Tips på mjukvara till nybörjare.

Permalänk
Medlem

Tips på mjukvara till nybörjare.

Hallå!

Jag har precis börjat pilla med en dator jag har dedikerat till server och är i behov av en server dist som är snäll mot nybörjare men som ändå har dem funktioner som behövs.

Jag har just nu ClearOS som verkar ganska schysst och nybörjarvänligt men har väl inte riktigt kommit in i det än.

Burken har en E5300 och 8GiB ram med en 250GiB hårddisk.

Det jag vill kunna använda servern till är:

  • Webbserver

  • FTP

  • Owncloud eller liknande molnlagring

  • Ev. Ventrilo

  • Ev. Minecraft server som endast jag och ett fåtal kompisar kanske spelar som mest på

Det kan tillkomma mer till listan men tills dess har jag planerat att vara lite duktigare på servrar och skaffa mig en riktig server ev. hyra en virtuell server med schysst kapacitet.

Det enda kravet är att slippa köra windows server, jag har hållit på med det en del och tycker helt enkelt inte om det, är väldigt nyfiken på att börja köra någon slags linux dist som server och lära mig allt genom guider/den hårda vägen.

Permalänk
Medlem

Ubuntu-server kör jag på flertalet servrar. Stabilt som satan, behöver inget GUI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson30:

Ubuntu-server kör jag på flertalet servrar. Stabilt som satan, behöver inget GUI.

Ja det som är riktigt nice med ubuntu är ju software center vilket gör många saker mycket lättare.

Igentligen kanske det inte är så stor skillnad mellan de olika linux distarna för en nybörjare utan det är saker man märker av senare?

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag Ubuntu-server är lättast och jag gillar det bäst. Men det är väl en smaksak antar jag.
Testa gärna att installera dem i Virtual-box eller liknande innan du kör dem så kan de klämma och känna lite på dem innan du drar in det skarpt. CentOS är förövrigt också trevligt, kör mitt övervakningssystem på det (OP5).

Permalänk

Försökt få tag på en Windows Server 2003/2008 licens. Det är lätt att administrera och få upp. Det är en bra början.