Gigabyte gör AIO-moderkort för systembyggare

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Beleg:

Liggande PCI-E för att kunna ha en platt dator och följa den låga profil som resten av moderkortet har. Till vänster för att annars hamnar grafikkortet med en fet kylfläns nedåt, alltså fel håll.
Tänk dig ett m-itx moderkort. Ta ett grafikkort och lägg det ned till vänster om moderkortet. Skulle bli brett som ett m-atx men inte djupare än ett m-itx.
Har för mig att det finns GTX 660Ti som är 18 cm långa.
Skulle bli en fin liten platt spelburk som hade varit lätt att gömma undan.

Jag håller på och försöker bygga en av dessa bakpå en skärm. Sitter lite med chassit.

Tänkte köra med en Riser för att flytta PCIe lite.

Troligen kommer chassit växa en bra del för att få in åtminstone en SSD och troligen även ett grafikkort på 23-26cm. Oklart hur och om det blir

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Gör en all in one dator med en gammal tjockskärm som "fodral"
hahha då får man väl plats med allt som krävs för ett monster och lite till

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TontteJooi:

Gör en all in one dator med en gammal tjockskärm som "fodral"
hahha då får man väl plats med allt som krävs för ett monster och lite till

Skickades från m.sweclockers.com

En kompis till mig gjorde precis detta som projektarbete i gymnasiet, riktigt kul idé!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av TontteJooi:

Gör en all in one dator med en gammal tjockskärm som "fodral"
hahha då får man väl plats med allt som krävs för ett monster och lite till

Skickades från m.sweclockers.com

Men det är ju ingen utmaning xD Får ju plats med mer än vad jag får i mitt lilla chassi. Sedan är väl skärmen lite liten

Skrivet av siipan:

En kompis till mig gjorde precis detta som projektarbete i gymnasiet, riktigt kul idé!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hur fungerar strömförsörjningen här?

Permalänk
Medlem

Verkar som att Apples framgång med iMac:arna inspirerar Wintel-PC-leverantörer mer och mer.
Och varför inte?

Idag ska man kunna köpa eller snart då bygga en hygglig hemdator med skärm och resten i ett smalt chassi med tillräcklig prestanda för "svenssons".
Trevliga att inreda med är de också, små, eleganta och smidiga.

Bra initiativ!

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Gigabyte

Snart så...

Visa signatur

Not in use.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lorgix:

Hur fungerar strömförsörjningen här?

I en av bilderna, i bildserierna som finns med i artikeln, ser du följande:
Längst till vänster ser du DC-jacket, där den externa nätadaptern kopplas in. Hur du löser strömförsörjning av resterande enheter, såsom optisk enhet, SSD med mera får man lösa på annat sätt. (Själv hade jag fixat till så att hela rubbet strömförsörjes via en enda nätadapter. Antigen med hjälp av en hembyggd DC-DC konverter, eller en bunt spänningsregulatorer.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Gigabyte
Skrivet av SysGhost:

I en av bilderna, i bildserierna som finns med i artikeln, ser du följande:
Längst till vänster ser du DC-jacket, där den externa nätadaptern kopplas in. Hur du löser strömförsörjning av resterande enheter, såsom optisk enhet, SSD med mera får man lösa på annat sätt. (Själv hade jag fixat till så att hela rubbet strömförsörjes via en enda nätadapter. Antigen med hjälp av en hembyggd DC-DC konverter, eller en bunt spänningsregulatorer.
http://www.sweclockers.com/image/red/2013/01/10/Gigabyte-10.j...

Hejsan.

På dessa moderkort kan du koppla lite hur du vill Finns uttag för strömadapter, 19V via 2-pin samt 12-pin. Om du vill använda dig av strömadapter så kan du hämta ström till SATA SSD/HDD/DVD/Bluray via den interna "SATA PWR" kontakten, du finner den vid SATA portarna

http://www.gigabyte.se/search/search.aspx?kw=TN#pr-1

http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/mb_manual_ga-h77t...

Visa signatur

Not in use.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gigabyte_Rasmus:

Hejsan.

På dessa moderkort kan du koppla lite hur du vill Finns uttag för strömadapter, 19V via 2-pin samt 12-pin. Om du vill använda dig av strömadapter så kan du hämta ström till SATA SSD/HDD/DVD/Bluray via den interna "SATA PWR" kontakten, du finner den vid SATA portarna

http://www.gigabyte.se/search/search.aspx?kw=TN#pr-1

http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/mb_manual_ga-h77t...

http://www.gigabyte.se/fileupload/product/2/4463/7524_big.jpg

Trevligt.
Tittade i PDF-manualerna, och är lite besviken hur tunna dessa är. Hoppas bättre och mer detaljerade versioner kommer inom kort.
Det jag själv är mest nyfiken över, är det maximala strömuttaget man kan bringa ur den interna SATA_PWR -kontakten.
Enligt SATA-specifikationerna tillåts 1.5 Ampere per "pin", och med 3 pins per rail, tillåter SATA_PWR-kontakten maximalt 4.5 Ampere.
Frågan är: Vad är dessa moderkort dimensionerade att leverera på SATA_PWR utan att bränna ledningar och/eller regulatorer?

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mutt:

Det är väl en HDMI och en eSATA port?

Skrivet av anon200213:

Naturligtvis är de det, du har helt rätt.

Nej det är en HDMI och en Displayport.