Asus Geforce GTX 680 DirectCU II TOP

Permalänk
Medlem

Får hoppas att kortet dyker upp någonstans någon gång snart, börjar bli segt att sitta och vänta... stod att det skulle dyka upp den andra Juli, men det lär ju skjutas upp.

Tänkte för övrigt lite på vikten och storleken på kortet; hur farligt tror ni det är egentligen? Såg ett annat grafikkort idag på jobbet med DC-kylningen och det var ju helt seriöst gigantiskt och när jag såg det sitta i en dator så såg det helt... böjt ut. Skulle det vara en bra idé med extra stöd för kortet tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Får hoppas att kortet dyker upp någonstans någon gång snart, börjar bli segt att sitta och vänta... stod att det skulle dyka upp den andra Juli, men det lär ju skjutas upp.

Tänkte för övrigt lite på vikten och storleken på kortet; hur farligt tror ni det är egentligen? Såg ett annat grafikkort idag på jobbet med DC-kylningen och det var ju helt seriöst gigantiskt och när jag såg det sitta i en dator så såg det helt... böjt ut. Skulle det vara en bra idé med extra stöd för kortet tror ni?

Gäller att reservera om du vill ha ett!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Gäller att reservera om du vill ha ett!

Beställde precis ett från vår leverantör innan jag gick hem från jobbet. Får det för 4750 kr ink moms, helt ok. \o/

Vet dock inte när det dyker upp.. troligtvis aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Beställde precis ett från vår leverantör innan jag gick hem från jobbet. Får det för 4750 kr ink moms, helt ok. \o/

Vet dock inte när det dyker upp.. troligtvis aldrig.

Beställde ett för 4 790 för 1½ månad sen, så det blev väl en månads väntan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Får hoppas att kortet dyker upp någonstans någon gång snart, börjar bli segt att sitta och vänta... stod att det skulle dyka upp den andra Juli, men det lär ju skjutas upp.

Tänkte för övrigt lite på vikten och storleken på kortet; hur farligt tror ni det är egentligen? Såg ett annat grafikkort idag på jobbet med DC-kylningen och det var ju helt seriöst gigantiskt och när jag såg det sitta i en dator så såg det helt... böjt ut. Skulle det vara en bra idé med extra stöd för kortet tror ni?

Enligt ASUS ska plåtbiten överst på kortet, som man ser på bild nedan, hjälpa till att avlasta extravikten ifrån kylaren.

Vill minnas att den var ny för 680 modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spaderkung:

Sitter också och väntar på detta förbaskade TOP-kortet, funderar på att köpa ett vanligt DC2 ist då de verkar finnas i lager lite här och var, dock så har priserna höjts?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1219713

Ja, det ser ut som DC2 finns här och var. Som jag förstått är skillnaden att DC2 TOP är mer fabriksöverklockad och har handplockade GPU, i övrigt är det samma kort dom DC2, kan det stämma?

Permalänk
Skrivet av Buio:

Ja, det ser ut som DC2 finns här och var. Som jag förstått är skillnaden att DC2 TOP är mer fabriksöverklockad och har handplockade GPU, i övrigt är det samma kort dom DC2, kan det stämma?

Det är vad jag också har hört.
Känns surt att köpa ett DC2 för över 5000 kr nu när jag har reserverat ett DC2 TOP för ca 4700 kr

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D | Corsair AX850W | Asus Sabertooth Z77 | Intel core i7 3770k | Corsair H100i | Asus Geforce GTX 680 DirectCU II | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Samsung 840 evo 240gb | Samsung 830 128GB 2st | Seagate Barracuda Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spaderkung:

Känns surt att köpa ett DC2 för över 5000 kr nu när jag har reserverat ett DC2 TOP för ca 4700 kr

Jo, då är det bara ha tålamod. Priserna lär inte sjunka så länge dollarn går sakta uppåt och GK104 finns i begränsade mängder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spaderkung:

Det är vad jag också har hört.
Känns surt att köpa ett DC2 för över 5000 kr nu när jag har reserverat ett DC2 TOP för ca 4700 kr

Du kan ju däremot höra med samma återförsäljare (om de har fått in OC-kort) om att byta, och dra av mellanskillnaden på priset.

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Tänkte för övrigt lite på vikten och storleken på kortet; hur farligt tror ni det är egentligen? Såg ett annat grafikkort idag på jobbet med DC-kylningen och det var ju helt seriöst gigantiskt och när jag såg det sitta i en dator så såg det helt... böjt ut. Skulle det vara en bra idé med extra stöd för kortet tror ni?

Det är inga bekymmer, Asus har tänkt på det när de har konstruerat sina grafikkort med Direct CU II-kylare. Jag har ett Asus Radeon HD 7970 Direct CU II TOP och dess vikt gör ingenting! Kortet sitter skitbra och stabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Det är inga bekymmer, Asus har tänkt på det när de har konstruerat sina grafikkort med Direct CU II-kylare. Jag har ett Asus Radeon HD 7970 Direct CU II TOP och dess vikt gör ingenting! Kortet sitter skitbra och stabilt.

Vågar du flytta runt på datorn då? Lär ju kännas riskabelt om man släpar med den till t.ex ett LAN.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninjaflipp:

Vågar du flytta runt på datorn då? Lär ju kännas riskabelt om man släpar med den till t.ex ett LAN.

därför du inte ska bära den ståendes men liggandes från moderkorts sidan =).. ska själv försöka byta ut min gigabyte windforce till ett asus TOP om det går då mitt kort har börjat med något slags missljud från en av fläktarna

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Vågar du flytta runt på datorn då? Lär ju kännas riskabelt om man släpar med den till t.ex ett LAN.

Jadå, jag har inga som helst problem med att flytta runt datorn! Det bör dessutom tilläggas att jag ändå är en ganska försiktig kille, speciellt när det gäller mina kära datorkomponenter. Jag tycker att folk underskattar PCI-E-platsernas hållbarhet och överskattar grafikkortens vikt.

Permalänk
Medlem

Hade av någon anledning fått för mig att även detta kort hade en TOP-utvald kärna, varför vet jag inte, men jag antar att det är för att TOP-versionen av 670 har det, och jag kan inte hitta den informationen någonstans! Så det verkar helt enkelt som att den inte har en handplockad kärna! Kan någon bekräfta detta? För i så fall finns det ju egentligen anledning att välja DC2T över ett DC2O.

Permalänk
Medlem

Dubbelpost, men jag avbeställde i alla fall mitt DC2T och beställde ett DC2O för 4560 kr. Fanns dessutom i lager, så jag får det tilll helgen! Kändes onödigt att vänta i en månad och betala 200kr extra för ett kort som bara är mer överklockat.

Permalänk
Medlem

Jag fick ett svar och det är så att det sker en viss sortering på TOP-modellernas GPU. Men det är antagligen inte så stor skillnad praktiskt ändå, utöver att man är garanterad den klocknivå TOP-modellen säljs med.

Permalänk
Medlem

Vågar man ta värdena från överklockningen i detta test, och trycka in det på sitt egna kort?

Visa signatur

PC: Phanteks Enthoo Evolv X - Asus Z690 Prime - i9-12900K - Asus ROG Ryujin 360mm - 32GB Corsair Vengeance @5600Mhz - Intel Arc A770 LE 16GB - ROG Thor 850W

Permalänk
Skrivet av sirnicke:

Du kan ju däremot höra med samma återförsäljare (om de har fått in OC-kort) om att byta, och dra av mellanskillnaden på priset.

har precis gjort detta, (cdon) De gick inte med på det. Kostigt kan man tycka då de förlorar mer på att sälja TOP för 800kr mindre än vad den ligger på nu än DCU2OC som inte kostar lika mycket.

Jag avbokade mitt top och köper nu ett oc för några hundra lappar mer eftersom jag är riktigt trött på att vänta och vill bygga datorn nu under semestern.

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D | Corsair AX850W | Asus Sabertooth Z77 | Intel core i7 3770k | Corsair H100i | Asus Geforce GTX 680 DirectCU II | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Samsung 840 evo 240gb | Samsung 830 128GB 2st | Seagate Barracuda Green 2TB

Permalänk
Medlem

Har ett 580 DCUII och jag älskar verkligen utseendet på kortet vill verkligen ha ett 680 men eftersom att jag är ute efter SLI så blir det utrymmes problem. :/

Och en sak undrar jag vad skiljer 680 DCUII och DCUII Top?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Har ett 580 DCUII och jag älskar verkligen utseendet på kortet vill verkligen ha ett 680 men eftersom att jag är ute efter SLI så blir det utrymmes problem. :/

Och en sak undrar jag vad skiljer 680 DCUII och DCUII Top?

Detta är något jag skulle vilja ifrågasätta, faktiskt. Är det verkligen så mycket problem med utrymmet med två stycken DC2-kort? Kan lätt tänka mig att jag får plats med åtminstone ett till - om inte två. Har ett GTX680-DC2O. Nu är visserligen mitt chassi ganska stort(Antec P280), men ändå.

Skillnaden mellan DC2O och DC2T är att DC2t är högre stocköverklockad. I princip.

Permalänk
Medlem

Går det att köra sli med ett gtx 680 direct CU II och top varianten ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gangs:

Går det att köra sli med ett gtx 680 direct CU II och top varianten ?

Går? Ja. Avråder dig dock av värmeskäl.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har bra ventilation i chassit o plats för 2 stycken

Permalänk
Medlem

Kan ni hjälpa mig reda ut ett frågetecken?

Jag jämför dessa:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1219711&o=inkfrakt & http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1370607&o=inkfrakt

Det tycks endast skilja, att ena är överklockad ytterligare lite mer än den andra eller har jag missat något mer?

Tusen tack för svar

*priset är såklart skillnad också, därav frågan*

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av flamur:

Kan ni hjälpa mig reda ut ett frågetecken?

Jag jämför dessa:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1219711&o=inkfrakt & http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1370607&o=inkfrakt

Det tycks endast skilja, att ena är överklockad ytterligare lite mer än den andra eller har jag missat något mer?

Tusen tack för svar

*priset är såklart skillnad också, därav frågan*

De som får namnet DC2TOP är testade och klarar högre överklockning än de som inte får "top" suffixet.

Permalänk

Lätt det bästa köp jag har gjort till min dator!
Så sjukt bra kylning, både i farcry3 och i bf3 så behöver jag inte ens ha fläktarna på mer än 50% för att kortet ska vara kallt!

Visa signatur

Gummiankor är mening med livet.

Permalänk
Avstängd

Inte så tyst som de säger i recensionen. Brummar på IDLE men enormt tyst när man spelar och har på ljudet. Brummandet kunde varit irriterande men det stör ut det metalliska tjutet jag har i datorn så är nöjd. Slår mitt dubbel GPU GTX 590 med 10% i nya 3DMark vilket förvånar mig mycket. Men i Unigine 3 får jag 49,5 mot 52,7 poäng med GTX 590 så ordningen återställd.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Hur varmt vågar man köra kortet? Det väsnas rätt ordentligt när fläktarna får blåsa på för fullt, men ligger man runt 40% på fläkten så ligger graderna vid hård användning runt 95 grader, och ljudnivån blir avsevärt mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WigglyBIGbush:

Lätt det bästa köp jag har gjort till min dator!
Så sjukt bra kylning, både i farcry3 och i bf3 så behöver jag inte ens ha fläktarna på mer än 50% för att kortet ska vara kallt!

Det har ju att göra med loaden, vad som man räknar som kallt, chassits kylning och temperatur i rummet.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595