Globalfoundries mot 10 nanometer 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Så länge vi står kvar på kiselbaserad tillverkning tror jag inte vi får se några nämnvärda ökningar i klockfrekvenser.

Det är lite det jag menar, att även när vi börjar gå ifrån kiselbaserad tillverkning tror jag att krympningen kommer att gå långsamt, men att nya material osv kan komma att öppna upp för mycket högre klockfrekvenser istället.

Permalänk
Skrivet av Njure:

Haha, jäklar vad stor gubben till höger var

Eller är resten av gubbarna små

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jag läste transcripts och han säger att de börjar produktionen av 14 nm under "H2 av 2015". Med andra ord lär vi inte se några processorer med 14 nm av dem förrän 2016.
Intel har sagt att de kommer med 14 nm i år.(Källa). Dock så kommer inga chipsets till konsumenterna förrän 2014 och det är troligen främst till datorer snarare än smartphones vi lär se dem.

Räkna med 14 nm tidigast hösten 2014 - om ca 18 månader med andra ord. 10 nm lär inte komma förrän 2017.
Jag tror 7 nm kommer vara den sista generationen, runt 2020. Därefter kommer det vara CNT som gäller istället för kisel.

(Notera att även om det är ca 3 år mellan varje release så fokuserar jag på när vi vanliga medborgare kan få tag i en kommersiell kopia med hårdvaran, inte när de formellt "påbörjar produktionen" vilket inte säger så mycket. Om vi tittar på det så är det ca 2 år mellan varje release men vad gör det när vi inte kan testa grejerna?)

Permalänk
Medlem

Det är sådana hära artiklar man vill läsa! Love it.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Med nuvarande teknik ja, men det finns väl andra?

Uhm, en kiselatom är ca 0.111nm eller 0.21nm i radie beroende på hur du mäter och minsta lagringsmetoden vi känner till är spinnelektronik på väteatomer i praktiken dock via graphone som är ganska stora molekyler i förhållandet på någon nm. Det kommer inte handla om att krympa grejerna efter vi nått sådär 5-7 nm. Akademiskt har vi ingen aning om vad som kommer sen och det finns ingen som planerar och forskar om sub 5 nm egentligen. Elektronerna behöver kunna röra sig i sina orbitaler så visst tar de upp plats. Det handlar mer om att utnyttja materials egenskaper här.

Permalänk
Avstängd

Trevligt att det går framemot.
Globalfoundries mot 10 nm på 2015.
Var befinner sig då Intel, TMSC, UMSC, och IBM?

Vi måste ersätta kisel snart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag tänkte också säga det att elektronens storlek inte spelar någon roll i det här fallet och sedan tänkte jag leta upp hur stor en elektron är men hittar inget alls.

Hur stor är en elektron egentligen?

EDIT: Eller ja, just det, dom har ju ingen volym, bara massa.

EDIT2: Även om den inte har volym i konventionell mening så är den i storleksordningen 0,000000000000000001 meter, 1nm är 0,000000001 meter.
En elektron är alltså lika liten jämfört med 1 nanometer som en nanometer är jämfört med en meter.
Det går in lika många elektroner på en nanometer som det går in nanometer på en meter.

Ungefär, fast ändå inte. Hoppas nästan att någon som är kunnig på riktigt kommer och läxar upp mig, men iaf.

Skrivet av MuLLvaD3n:
Skrivet av Kilroy:

Ja, när vi börjar komma ner under 10nm tror jag att klockfrekvenser kommer att börja öka mer igen och ökningen av transistorer avta något.

Skrivet av Jacob:

Alla tekniker vi hör om, Strained Silicon, Silicon-on-Insulator, High-K Metal Gate, FinFET "3D-transistorer" etc. är nödvändiga måsten för att sätta plåster på det exponentiellt ökade strömläckaget och är i sig inga prestandahöjande medel. I min intervju med Patrick Bliemer, Intels Europachef, berättade han att 22 nanometer utan den nya transistorn hade gett relativt små förbättringar och att Intel inte "var nöjda med det resultatet", då klivet var mycket mindre än föregående generationsskiften.

Så länge vi står kvar på kiselbaserad tillverkning tror jag inte vi får se några nämnvärda ökningar i klockfrekvenser. Skulle inte bli ett dugg förvånad om utvecklingen där avstannar helt framöver. Nu handlar det om att ta till varje dyrt knep i boken för att överhuvudtaget få ut fördelar ur nya tillverkningstekniker. Lägre tillverkningskostnader, lägre strömförbrukning och högre prestanda som hela tiden eftersträvats och har uppnåtts är inte längre tre självklarheter.

Ursakta for avsaknaden av det svenska alfabetet.

Problem med dagens teknik jamfort med den mojligheten grafen har ar resistans i materialet. Som Jacob skriver sa ar dagens metoder en losning pa ett problem som inte gar att komma over genom att krympa littografin i tillverkningen. Denna resistans gor att det blir varmare och varmare, desto mer strom du pressar igenom din nm stora transistor. Nar du krymper en transistor under 10 nm sa borjar det bli sa liten area som varje elektron ska igenom sa att resistansen skjuter i hojden och det blir for varmt. Dessutom sa kommer inte langre ledningsbanorna i kislet kunna klara av att holla inne strommen och det blir aven lackage.

Dock med grafen ar det andra bullar, grafen har en nastan obefintlig resistans och kan dar med hojja spanningen och klockfrekvenserna med detta.
Vi far se men jag tror inte vi far se nagot mindre an 7 nm med dagens kisel wafers.

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Skrivet av MuLLvaD3n:

Då känner jag mej rätt så blåst som har köpt en prålle från Intel på ynka 3.5GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonsky:

Dock med grafen ar det andra bullar, grafen har en nastan obefintlig resistans och kan dar med hojja spanningen och klockfrekvenserna med detta.
Vi far se men jag tror inte vi far se nagot mindre an 7 nm med dagens kisel wafers.

Ja, det är ju lite det jag är inne på också.

Kan man inte med t.ex. grafen också bygga större kretsar då eftersom strömförbrukningen kommer att vara så mycket lägre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ja, det är ju lite det jag är inne på också.

Kan man inte med t.ex. grafen också bygga större kretsar då eftersom strömförbrukningen kommer att vara så mycket lägre?

Det är väl mest yielden som sätter stop för större kretsar och inte strömförbrukningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

Det är väl mest yielden som sätter stop för större kretsar och inte strömförbrukningen.

Jo, det har du såklart helt rätt i.

Men det är också lite det jag menar, att istället för krympningar så kommer vi att se förfinad process där yielden och klockfrekvenserna kan pressas upp så att vi får större och snabbare kretsar istället för som idag krympta.

Det är bara lite spekulerande från min sida.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av m1ntos:

Det är sådana hära artiklar man vill läsa! Love it.

Alldeles riktigt.

Vet inte hur länge jag läst artiklar (o ännu fler kommentarer) om att 'vid xnm går det minsann inte att göra mindre utan då får vi hitta ett nytt material!' fast det har aldrig känts som allvar. Lär göra det typ en generation innan det krisar dock ^^

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Som sagt, alla komponenter man bygger med halvledare kommer behöva fler än en atom för att byggas upp. Graphone och spinnelektronik är minsta lagringsmetoden skulle jag nog säga. (Cache är fortfarande det mesta av de flesta komplexa kretsar). Transistorer har de lyckats bygga upp med så lite som 7 atomer och det är hela 4 nm i storlek. Här refererar jag till Australiensarna som publicerade i Nature nanotechnology. Då har har vi redan lämnat litografi och gått till sveptunnelmikroskop för att manipulera materialet. Vi pratar redan om att använda kvantmekanik för att bygga kretsar när vi talar om sådan forskning. Efter sådär 5 nm så finns det inga planer på kommersiell tillverkning och det är ändå något vi i labb kunnat bygga mer än ett årtionde. CMOS kommer knappast skala under ca 5 nm. Även när vi kommer ner till enskilda atomer så är atomer ganska stora. Dessutom lär det bli en hel del motstånd mot idéer om att ersätta litografin med något annat.