Företagsserver - SQL & Snabba requests

Permalänk
Medlem

Företagsserver - SQL & Snabba requests

God kväll.
Jag sitter här och skall införskaffa en server till en god vän, och hans företag.
Problemet är att jag hittar inte så väldigt mycket intressant om detta på nätet. Det flesta trådar är utdaterade.

Ja, jag har kollat på andra sidan på Google om detta.

Dold text

Jag lägger upp en kravspecc och hoppas någon kompetent inom ämnet orkar sig på att svara.

Jag vill ha en väldigt stabil och rapp server. Inget monster för dagslånga queries och hämtning av stor data. Det kommer ligga en SQL Databas på samt den data som kommer hämtas vid varje query tillfälle kommer vara väldigt liten. Servern skall nås ifrån utomstående nätverk och det är möjligt att vi kommer sköta detta via ett simpel app/webbgränssnitt.

Jag funderar starkt på att gå efter en "branded", eller märkesserver för att dessa är byggda för 24/7 bruk.
Dustin - Dell PowerEdge verkar vara väldigt kompetent och prisvärd. Mer minne och ett par hårddiskar skall till.

APC Back-UPS Pro 550VA
UPS känns som det är tvunget. Dock är ju tiden för full belastning 3 minuter. Behöver man mer? Tätbebyggt område, ort utanför Göteborg.
Frågan är ifall det är längre avbrott i strömmen än 4-5 minuter, i ett sådant "industriområde", i värsta fall?

Har jag missat något, så fråga gärna!
Är rätt färsk inom detta, så bli inte allt för arga om jag har skrivit fel eller luddrat till det.

Vänliga hälsningar, Kmadh.

Permalänk
Medlem

Ta en titt på Supermicro, potenta maskiner som inte kostar allt för mycket, dess innehåll får du knåpa ihop själv.
Jag kör uteslutande Supermicro och SUN servrar rakt igenom.
Köper mest från Datelcomp, men även Mullet.se har/hade snabb leverans, var nåt år sedan nu.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Ta en titt på Supermicro, potenta maskiner som inte kostar allt för mycket, dess innehåll får du knåpa ihop själv.

Låter grymt. Skall ta en titt. Tack!

Permalänk

SSD RAID 1 för OS/SQL-databasen är riktigt trevligt, brukar ge en read på över 1GB/s samt hanterar random läsningar av små filer otroligt mycket bättre än vanliga mekaniska diskar, kostar inte skjortan heller numera.

Själv förordar jag HP Proliant DL/ML-servrar, främst för kompabilitetens och enkelhetens skull, skulle de detta till trots krångla brukar det finnar rikligt med dokumentation och support att få (vill du köra RAID6, hitta nåt annat, av någon anledning klarar inga HP-servrar med mänskliga priser detta).
Denna känns mer prisvärd än den du länkat:
http://www.dustin.se/product/5010646419/hp-proliant-ml350e-ge...
Dustin verkar ha missat RAID-kontrollern på den dock, skall stå P420i, eller så klarar den inte av RAID5/50 om det är de olika nivåerna de skrivit fel på (hitta då en med P420i istället).

Har endast en erfarenhet med SuperMicro-servrar, och det var bara krångel det (visade sig att chassit hade 8st Hotswap-platser för disk, moderkortet/RAID-kontrollern plats för 6 ><.....) Hela slutade med att ett separat RAID-kort köptes, och all disk kopplades till den istället. Vill inte dra alla Supermicro-servrar över en kant med detta, men jag kan inte rekommendera de
(efter detta läses alla specifikationer analt noggrant igenom )

Det skulle även hjälpa om du berätta vilket OS samt version av SQL-server du tänkte nyttja, samt ungefärlig storlek på databasen och en uppskattad I/O till den, då vet man bl.a. ungefär hur mycket minne som kan tänkas behövas.

Glöm inte backup för reguljära databas-dumper, ovärdeliga dagen då saker o ting skiter sig.

Permalänk
Medlem

Jag gillar också SuperMicros prylar - kör det både privat och på jobbet. Iofs kör vi HPs, Dells och Ciscos servrar på jobbat också (Mindre webhotell, drift, ISP).

Men som sagt, lite mer spec på hur det kommer att användas vore trevligt för att rekommendera något.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PirateKensai:

SSD RAID 1 för OS/SQL-databasen är riktigt trevligt, brukar ge en read på över 1GB/s samt hanterar random läsningar av små filer otroligt mycket bättre än vanliga mekaniska diskar, kostar inte skjortan heller numera.

Tänk på att det här kan vara en dålig idé med fel SSD. Har stött på ett problem på jobbet där en Indilinx baserad SSD nästintill dog efter ~6 månaders användning. Problemet visade sig i att SSDn slumpmässigt hängde sig i ~2 minuter, och väldigt ofta också. Jag rekommenderar dock Intels SSDer då de har fungerat bra hittils.

Permalänk
Skrivet av Sir. Haxalot:

Tänk på att det här kan vara en dålig idé med fel SSD. Har stött på ett problem på jobbet där en Indilinx baserad SSD nästintill dog efter ~6 månaders användning. Problemet visade sig i att SSDn slumpmässigt hängde sig i ~2 minuter, och väldigt ofta också. Jag rekommenderar dock Intels SSDer då de har fungerat bra hittils.

Bra poäng, detta brukar dock hänga ihop med valet av SSD, själv har jag haft väldigt god erfarenheter av Intel 330 & Crucial M4 i serverdrift av extremt I/O-tunga processer bland MLC-baserade SSDs. Billigare sandforce-baserade enheter evaluerades samtidigt med högst blandade resultat, så dessa känns alldeles för osäkra till 24/7-drift.
Tänk även på att installera senaste firmware på dessa diskar, särskilt M4-modellen om denna väljs.
Kontrollera även huruvida HDD LEDs på hotswap-vaggor/RAID-kontroller är kompatibla med modeller om detta är av vikt, båda ovanstående modeller fungerar med HP DL-servrar från G5 och framåt (P400+).

Permalänk
Medlem

SSD Kommer göra det du behöver, i övrigt behöver du absolut ingen supermaskin, hur många användare kommer det vara på den och hur ofta skickar querys? Stor databas?

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem

Jag skulle byta till min 1500VA UPS.
Tänk på att den ska klara ett par minuters strömavbrott först och sen ska den ge ström i det antal minuter det tar för servern att gå ned tryggt.

Dvs jag vill se min 5 min på batteri plus 5-10 min shutdown tid, dessutom vill jag se det efter 2 år när batterierna är lite tröttare

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Servern skall användas till att lagra information i ett passersystem.
Kan bli rätt många passerkort och liknande ute. Vet inte hur mycket mer specifik jag kan vara.

Ledsen för min fåordighet när det gäller detta.
Kollade på SuperMicro, men det blir för mycket meck just för tillfället.

Tack för alla svar.