Ska köpa NAS och xtreamer sidewinder 3

Permalänk
Medlem

Ska köpa NAS och xtreamer sidewinder 3

Som rubriken lyder så ska jag investera i lite prylar till hemmabion när vi snart ska flytta till hus. Är ju dock en ren jävla djungel och huvudvärken tilltar. Efter några veckors läsande på forum osv så är XS 3an mer eller mindre spikad iaf.

Då kommer nästa problem. Extern hårddisk eller gå snäppet längre och köra en NAS direkt?!

Läst att Synologys grejer verkar bra men det blir lite dyrt känns det som. Har kollat på 212j + Seagate 2TB och det hamnar på ca.2500kr. Lägg till en tusenlapp för XS3an. Så ni som har tex D-Link DNS-325 eller 320L. Är de mycket sämre eller hur ser det ut? Vet inte riktigt vilka speccar man ska titta efter när det gäller NAS. Helt ny på ämnet.

Tacksam för alla råd och synpunkter.
MVH
Hampus

Permalänk
Medlem

Skulle inte köpa Dlinks NAS, undermåliga hastigheter och liten fläkt (max 40mm tror jag). Har du ingen dator som du kan göra om till NAS med hjälp av NAS-programvara? Finns lite info här: https://tekkblogg.wordpress.com/2013/01/21/bygg-ditt-eget-hem...

Permalänk
Avstängd

X3 Bra val. Du vet väll att du kan ha inbyggd disk i den också. När det gäller nas så om du endast ska ha den för att streama filmer till Xtreamern så skulle jag valt den billigaste enheten och köpt till Hårddisk av valfri storlek till den.
En jag rekomenderar är zyxel nsa serie. Bra, billiga, snabba. Sen köper du hårddisk av valfri storlek och prestanda till den.

Jag har själv denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=494630 Använder den till min Xtreamer och övrigt i nätverk.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal PC stående men tänkte lämna den till sitt öde då den låter som en snöslung. Vore smidigare att kunna en NAS el nån extern hdd kopplade på nätverket, gömd i nått skåp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Köp en router med USB-port och koppla en extern disk till den.

Jag köpte precis själv en Synology NAS och är sjukt nöjd med den, men om du bara hade tänkt köpa en två-diskars budget-variant så kommer du inte att dra nytta av de bra sakerna som raid, möjlighet att köra program på NAS'en osv. så känns det overkill att alls skaffa en NAS tycker jag. Det finns rätt många routers idag som ger möjlighet till ren nätverkslagring.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Visserligen räcker DNS-325 till att streama HD film till xtreamern, men jag skulle spara lite huvudvärk och gå upp ett snäpp, om inta annat så för att att man får utrusta sig med en del tålamod när man vill flytta kopiera filer till och från d-link DNS-325, den är inte snabb precis.
Och fläkten för ett jämra liv när den går på high vilket den gärna gör mycket och länge, har haft en sådan nämligen, gud ske lov såld.

Externa enkla diskar diskar vare sig via nätverk eller USB nja, samma historia där eller ännu värre oftast, segt segt.
Tycker det lönar sig att investera i en hyfsad NAS typ Synologys.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Har kollat lite videos på Synology 212j nu och den ser ju riktigt intressant ut. Gillar tanken på att kunna dra igång nedladdningar via mobilen när man är på jobbet så att det är klart när man kommer hem. Verkar ju dra ganska lite ström också.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att du har tagit med i dina beräkningar att företaget xtreamer är ett av dom sämsta företagen man kan ha att göra med i mediaspelare svängen?
Och att dom ofta har rent felaktiga specifikationer på sina mediaspelare samt att OM du skulle få för dig att fråga efter en viss funktion (som finns i spec men inte fungerar i verkligheten) på deras forum så blir din post,tråd borttagen och det är stor chans att du blir bannad (samma sak om du postar info om lite buggar,etc) gör du det en gång till är du med 100% säkerhet bannad väldigt fort, och dom gör detta för att det inte ska synas att deras mediaspelare har buggar,problem,etc (dvs ge ett felaktig sken över produkten).

Ett exempel är att relatek (cpu tillverkaren) efter ett tag gick ut och sa att det är omöjligt att få DTS att fungera pga hårdvarufel (cpu'n) på den första xtreamern som släpptes.
Medans xtreamer envist hävdar i ett par månader till att realtek ljuger och dom har rätt och att DTS kommer i en framtida FW uppdatering (Den FW verkar ta tid då DTS fortfarande inte fungerar ett par år efteråt).
ALLA andra tillverkare som använde samma cpu gick ut tidigare heller nån dag efter realteks uttalande med info om att DTS aldrig kommer fungera och att ALLA som tycker att det är viktigt kan skicka tillbaks produkten och få sina pengar (inlkusive frakt kostanderana,etc) tillbaks.

Xtreamer å andra sidan hävade bestämt att alla andra har fel en väldigt lång tid.

Sen om du köper direkt av xtreamer och du tex vill skicka tillbaks pga felaktig spec så blir det ett blankt nej om du ens får svar alls.
När deras andra mediaspelare kom ut så skulle alla som skickade in sin gamla xtreamer (den första) få 50$ (har jag för mig det var) rabatt på den nya (detta som plåster på såren för att DTS inte funkade på 1'an som dom till slut och väldigt motvilligt medgav att det aldrig kommer att göra).
Väldigt många skickade in nästan inga fick någon rabatt och fick aldrig se sin xtreamer 1 igen.
Samma sak om det är garanti,etc så är det väldigt vanligt att folk har skickat in sin mediaspelare till xtreamer för att sen aldrig se varken den heller några pengar igen.
Det enda som verkar fungera på xtreamers hemsida är att nästan inga har råkat ut för att dom INTE har skickat en mediaspelare när dom beställt (har dock funnits några som drabbats av att ej få något)

Om du nu köper en så köp den för guds skull i en svensk butik så att du i alla fall har en butik som är skyldig att följa konsumentköplagen det är absolut inte värt att vinna några kr på att köpa direkt!!!

Inte nog med detta utan samma personer drev MViX (ett tidigare mediaspelarmärke) som dom drev på exakt samma sätt med felaktiga spec,bannade,tog bort trådar,etc,i stort sett inga FW uppdateringar (dvs inga som fixade allvarliga,svåra buggar).
MViX gick till slut i konken för att deras rykte var kört i botten och ingen köpte deras skit längre så nästan direkt efter det startade dom xtreamer och fortsatte på nästan samma sätt.
Det enda som skiljer MViX,xtreamer åt är att dom nu ligger i det billiga segmentet istället för det dyra som dom var i med MViX och tyvärr så är dom flesat för korkade för att motså detta och dom finns därför tyvärr kvar ännu.
Och NEJ dom har inte bättrat sig ett dugg utan kör på i samma spår än.

Jag säger inte att du INTE ska köpa en bara att du ska tänka till om ett sådant företag är något du verkligen vill stödja,handla av?
För min del så är svaret på den frågan "aldrig i livet" med motiveringen "det enda dom tillför mediaspelar marknaden är att lura av korkade idioter pengar"
Jag var dock nära att köpa en xtreamer 1 när den kom men valde som tur är annat märke.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd

Detta låter ju jävligt tråkigt.. Ändock är mitt tycke efter att jämfört många olika mediaspelare (popcorn hour, apple tv, boxee etc, att Xtreamern är den som funkar smidigast och bäst.. Har haft väldigt få problem med min första generations Xtreamer och Firmware uppdateringar..

Skrivet av grizzly666:

Jag hoppas att du har tagit med i dina beräkningar att företaget xtreamer är ett av dom sämsta företagen man kan ha att göra med i mediaspelare svängen?
Och att dom ofta har rent felaktiga specifikationer på sina mediaspelare samt att OM du skulle få för dig att fråga efter en viss funktion (som finns i spec men inte fungerar i verkligheten) på deras forum så blir din post,tråd borttagen och det är stor chans att du blir bannad (samma sak om du postar info om lite buggar,etc) gör du det en gång till är du med 100% säkerhet bannad väldigt fort, och dom gör detta för att det inte ska synas att deras mediaspelare har buggar,problem,etc (dvs ge ett felaktig sken över produkten).

Ett exempel är att relatek (cpu tillverkaren) efter ett tag gick ut och sa att det är omöjligt att få DTS att fungera pga hårdvarufel (cpu'n) på den första xtreamern som släpptes.
Medans xtreamer envist hävdar i ett par månader till att realtek ljuger och dom har rätt och att DTS kommer i en framtida FW uppdatering (Den FW verkar ta tid då DTS fortfarande inte fungerar ett par år efteråt).
ALLA andra tillverkare som använde samma cpu gick ut tidigare heller nån dag efter realteks uttalande med info om att DTS aldrig kommer fungera och att ALLA som tycker att det är viktigt kan skicka tillbaks produkten och få sina pengar (inlkusive frakt kostanderana,etc) tillbaks.

Xtreamer å andra sidan hävade bestämt att alla andra har fel en väldigt lång tid.

Sen om du köper direkt av xtreamer och du tex vill skicka tillbaks pga felaktig spec så blir det ett blankt nej om du ens får svar alls.
När deras andra mediaspelare kom ut så skulle alla som skickade in sin gamla xtreamer (den första) få 50$ (har jag för mig det var) rabatt på den nya (detta som plåster på såren för att DTS inte funkade på 1'an som dom till slut och väldigt motvilligt medgav att det aldrig kommer att göra).
Väldigt många skickade in nästan inga fick någon rabatt och fick aldrig se sin xtreamer 1 igen.
Samma sak om det är garanti,etc så är det väldigt vanligt att folk har skickat in sin mediaspelare till xtreamer för att sen aldrig se varken den heller några pengar igen.
Det enda som verkar fungera på xtreamers hemsida är att nästan inga har råkat ut för att dom INTE har skickat en mediaspelare när dom beställt (har dock funnits några som drabbats av att ej få något)

Om du nu köper en så köp den för guds skull i en svensk butik så att du i alla fall har en butik som är skyldig att följa konsumentköplagen det är absolut inte värt att vinna några kr på att köpa direkt!!!

Inte nog med detta utan samma personer drev MViX (ett tidigare mediaspelarmärke) som dom drev på exakt samma sätt med felaktiga spec,bannade,tog bort trådar,etc,i stort sett inga FW uppdateringar (dvs inga som fixade allvarliga,svåra buggar).
MViX gick till slut i konken för att deras rykte var kört i botten och ingen köpte deras skit längre så nästan direkt efter det startade dom xtreamer och fortsatte på nästan samma sätt.
Det enda som skiljer MViX,xtreamer åt är att dom nu ligger i det billiga segmentet istället för det dyra som dom var i med MViX och tyvärr så är dom flesat för korkade för att motså detta och dom finns därför tyvärr kvar ännu.
Och NEJ dom har inte bättrat sig ett dugg utan kör på i samma spår än.

Jag säger inte att du INTE ska köpa en bara att du ska tänka till om ett sådant företag är något du verkligen vill stödja,handla av?
För min del så är svaret på den frågan "aldrig i livet" med motiveringen "det enda dom tillför mediaspelar marknaden är att lura av korkade idioter pengar"
Jag var dock nära att köpa en xtreamer 1 när den kom men valde som tur är annat märke.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Detta låter ju jävligt tråkigt.. Ändock är mitt tycke efter att jämfört många olika mediaspelare (popcorn hour, apple tv, boxee etc, att Xtreamern är den som funkar smidigast och bäst.. Har haft väldigt få problem med min första generations Xtreamer och Firmware uppdateringar..

Alltid intressant att höra folk som haft problem också. Har baserat mina köpplaner på vad jag läst i forum och googlat mig till. Folk på MHBs forum verkar nöjda iaf. Någon enstaka som inte fått vad han räknat med.

I prisklassen så tycker jag inte det finns så många alternativ heller. Förutom WD Tv live gen3. Tittat lite på boxee box också men den har ju några år på nacken nu. Känns vettigare att köpa nått nyare

Men nog låter det tråkigt om själva företaget har den inställningen som du menar grizzly666. Det är ju inte vad man söker direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Spelar det någon roll om man sätter hårddisken i det inre eller yttre facket?? Har fått hem min ds212j nu och köpte bara 1st 2tb till att börja med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har bara haft bra erfarenheter av de sidewinders jag ägt. xtreamer 3 som jag har nu i mitt sovrum är kanske mitt bästa köp ngnsin. Har inga problem med DTS eller DTS HD MA för den delen. Går utmärkt att strömma BD isos från min mac mini som agerar filserver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Detta låter ju jävligt tråkigt.. Ändock är mitt tycke efter att jämfört många olika mediaspelare (popcorn hour, apple tv, boxee etc, att Xtreamern är den som funkar smidigast och bäst.. Har haft väldigt få problem med min första generations Xtreamer och Firmware uppdateringar..

Tänkte rekommendera A.C.Ryan... påminer om Xtreamer och har stödjer även SUB/IDX men... hemsidan antyder att denna holländska spelare hamnat i händera på asiaterna samt att ingen namnkunnig butik längre saluför den i sverige, trist... de hade en del intressanta modeller. Jag kör AC Ryan Playon!HD Mini mot min NAS; Synology DS411+II vilket fungerat perfekt.

Andra alternativ är Dune (finns på Webbhallen) och gamla hederliga Tvix (dock inte alla modeller som stödjer SUB/IDX).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jo AC Ryan har jag hört talas om men inte så kul att köpa en sån pryl utan att har nån butik att vända sig till vid problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Äger själv en DNS-320 NAS som är cirka ett år. Jag är inte speciellt nöjd med den, mest för att den har riktigt dålig överföringshastighet. Låter som fan gör den också.

Permalänk
Medlem

Det känns skönt att jag inte valde en D-link då

Håller på med installationen av NASen nu. J***vlar vilken tid det tar att skapa volymen. Uppe på 13% efter lätt 30min.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vågar man fråga hur lång tid det tagit för er andra att skapa volymen?

Har kommit 63% på 3h nu. Känns djävulskt segt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Its up and running. Mycket nöjd hittills.
Men en fråga till er som kör med torrentnedladdning direkt till DS212an.

Vad kör ni för program i era mobiler osv? Har laddat hem Synologys egna appar till både androidplattan och min ifån 4. Är dock inte riktigt nöjd. Tycker det är lite osmidigt när man ska lägga till torrents. Använder mest en sida som kräver medemskap och det verkar inte gå att få det att funka utan att ladda hem torrentfilen först, för att sen lägga den i den "bevakade" mappen. Lägga till länken och sen uppgifterna för inloggning funkar inte.

Att ladda hem t-filen och sen skicka den till bevakade mappen är tyvärr inget man gör med en klackspark på ifånen. Eller kan någon ge tips på appar som fixar detta?

Tacksam för all hjälp på området.

Permalänk
Medlem

Förresten. Om torrenten man laddar hem är rar-packad. Hur fasen löser man det?

Edit: löste det med ett program jag hittade på Synologys forum. Det packar upp filen automatiskt när den är nedladdad. Verkar dock inte gå att välja målmapp. Programmet heter Download station Mods 4.0

Permalänk
Medlem

synology ds 212j

Till dem som har ds212j. Jag nyligen köpt den själv. Funkar skapligt, inte klarat fixa fjärr internetåtkomst men det är inget problem med NAS, jag tror det jag som bara inte kan, Är nybörjare. Min fråga är: Hur länge kan NAS:en vara påslagen utan att förstöra nåt? Dagar-veckor? Det står 24/7 på synology webbsida, innebär det att NAS:en kan vara igång 24 tim/dag i 7 dagar utan risk? Hjälp uppskattas.

Permalänk
Medlem

Hur länge du kan ha den igång beror på en del olika saker.
Den allvarligaste är hur strömmen in i ditt hus,lgh ser ut finns det strömspikar så kan det i längden skada all elektronik du har och sen givetvis blixtnedslag,ungar som råkar slå ner den i golvet,osv,osv,osv.

Sen kan det ju alltid finnas buggar i nasens firmware som gör att hd inte spinner ner efter en viss tid som då leder till slitage på hd heller att hd spinner ner och upp hela tiden vilket leder till betydligt mer slitage än om den skulle snurrat hela tiden.
Sen kan det i en del fall bero på vad för hd man har i nasen dels då vilket varv det är på den (5400,5900,7200,10000,15000) högre varv ger mer värme vilket aldrig är bra (och det kan finnas små skillnader i värme mellan olika tillverkare,serier) och sen dels för att det har funnits buggar (dock väldigt få och sällsynta) på en del nas,mediaspelare som bara gett sig till känna om man har en viss hd.
Till sist så placeringen så att den får kylning har du tex den invirad i ett par handdukar och instoppad i en trång låda,garderob utan luftgenomströmning så kommer den givetvis att bli för varm och hd kommer att ge upp väldigt fort.

I övrigt så är det mer skonsamt att låta den vara på 24/7 än att slå av,på den två gånger om dan.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Jag har en 3T Western Digital RED. Buggar i NASens firmware kan jag ha svårt att ha kontroll över. Hur undviker man det då? Det här är min första NAS och är nybörjare. Kommer börja lämna den på konstaent isåf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JLG:

Tack för svaret. Jag har en 3T Western Digital RED. Buggar i NASens firmware kan jag ha svårt att ha kontroll över. Hur undviker man det då? Det här är min första NAS och är nybörjare. Kommer börja lämna den på konstaent isåf.

Synology stänger av hårddiskarna efter 20 minuter om man inte ändrar på grundinställningarna, så du kan gott ha den påslagen 24/7.
Att undvika buggar är nog praktisk omöjligt. Synology uppdaterar DSM regelbundet och det går att automatisera uppgraderingen om man inte har behov att granska versionsloggen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av JLG:

Buggar i NASens firmware kan jag ha svårt att ha kontroll över. Hur undviker man det då? Det här är min första NAS och är nybörjare.

Det är samma sak med i stort sett all nyare elektronik såväl tv,dator,nas,mediaspelare,mobiler,tablets,etc,etc ingenting släpps utan buggar idag.
Det gäller mestadels att ha tur att man köper nåt som bara har buggar som inte stör just det man använder saken till heller att det bara är småsaker (tex nått som kan vara smått iriterande men inte mer) som buggar.
Tyvärr så kan man nästan aldrig vara säker om man ska köpa något som nyss kommit ut och man kan till och med ha otur att enhetenupdaterar automatiskt över nätet och tillverkaren släpper en FW med en allvarlig bugg vilket tyvärr inte är direkt ovanligt (tex wdtvlive som släppte en fw månader efter den var ny som brickade enheten när den auto updaterad (togs dock ner efter ett par timmar men det var många som drabbades och fick byta ut sin wdtv).

Den främsta anledningen till detta är att företagen ska spara pengar så mycket det går och då är ju bugg testning bland det första (efter sämre komponenter i enheten) som får lida dels för penga besparingen men även att få ut skiten fortare så att pengarna börjar rulla in istället för ut.

Med andra ord så är det ett lotteri (dock med ganska hög chans att vinna på) att handla elektronik idag som kommer att fungera.
Det man kan göra för att minimera riskerna att råka ut för nåt sådant är att inte köpa det nyaste och att läsa recensioner,tester,omdömmen och framförallt forum där det finns måmnga som har just den enheten man är intresserad av och se vilka buggar som finns.
Ibland kan det officiella forumet för tillverkaren,enheten vara bra som tex nmtforum där det tydligt (efter man har läst ett tag vill säga) syns vilka buggar som finns på popcorns mediaspelare.
MEN sen finns det officiella forum som är direkt missvissande som tex xtreamer och varför finns ju att läsa i min förra post.
Med andra ord så är deras forum extremt befriande från buggar som man kan hitta många av på andra forum så det gäller att se upp.

Jag har inte hört något om synologys forum (om det ens finns ett officiellt?) och då menar jag varken bra heller dåligt vilket mestadels brukar betyda att dom är i alla fall hyggligt bra.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!