Surface Pro slutsåld på några timmar

Permalänk
Medlem

Surface Pro är säkert fin och skulle byta min Ipad 3rd mot den anytime, men de är ju en rejäl prisskillnad så blir väl svårt att hitta någon som vill byta.
Har ingen aning om ifall den är bättre än någon annan tablop med W8 pro, men jag tror iaf att W8 pro tablops kommer bli riktigt stora framöver och jag är glad över att MS fick ut den här nu och förhoppningsvis börjar det komma en hel del fler W8 pro tablops så att priset sjunker. För min del är det väldigt många saker som jag kan göra på en dator med W8 jämfört med IOS.. Kan inte uttala mig om Android OS då jag inte har använt det varken på platta eller mobil. Kanske blir en android mobil framöver snart iofs. Men tror att programen eller appsen jag vill köra, som jag har kört tidigare på W7 fungerar bäst på en W8 tablet jämförts vis med en android platta, som sagt, jämfört med en IOS platta vet jag redan att den fungerar bättre än.

Glädjes åt tekniska framsteg.

Permalänk
Medlem

Vore kul om det är sant, Apple behöver lite konkurrens.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

"Look around the rest of the AMA and you’ll find a user asking if Microsoft has plans for an external battery or thicker keyboard cover that has an external battery inside. And Panoy responded with:

“That would require extending the design of the accessory spine to include some way to transfer higher current between the peripheral and the main battery. Which we did...”

... it is really hard to not see a Type or Touch Cover in the future that has an extra battery in it. That could help alleviate most complaints of battery life and put potential buyers in a better position if they’re considering picking up the Surface Pro"

OK, då fattade jag nog fel. De har alltså snarare förberett enheten för att kunna utöka batteritiden med hjälp av diverse tillbehör.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

OK, då fattade jag nog fel. De har alltså snarare förberett enheten för att kunna utöka batteritiden med hjälp av diverse tillbehör.

Precis vad man önskar, en liten smidig platta och en väska med ett bilbatteri

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Vore kul om det är sant, Apple behöver lite konkurrens.

2 olika segment egentligen men som du säger bra med konkurrens då får vi se mer roliga prylar. Aldrig bra när någon är king of the hill för länge.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Precis vad man önskar, en liten smidig platta och en väska med ett bilbatteri

Nu tänkte jag att jag skulle vara snäll men det höll ju inte! Min första tanke var att i sådanna fall kan de lika gärna skicka med förlängningssladd på kabeltrumma.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixelpuke:

You wish. Surface är redan dödförklarad jämfört med iPad.

Du borde inte underskatta kraften som finns i familjaritet. Windows är det största os med ganska mycket. 8 har börjat etablerats och kommer bli mer vanlig, om då en användare får välja mellan en miljö han känner igen sig i eller nya ios, vad tror du han väljer? I det läget kommer det inte spela någon roll om ios är lätt att lära sig eftersom att det kommer fungera på samma sätt i en surface som på hans dator.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Frågan är om man kan köra någon linuxdist på den....

Någon som vill jobba på en 'portning'?

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk

Så efter sommaren kan vi se dem i sverige ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanto64:

Frågan är om man kan köra någon linuxdist på den....

Någon som vill jobba på en 'portning'?

http://venturebeat.com/2013/02/06/yes-you-can-run-linux-on-yo...

Permalänk
Skrivet av alpha:

Finns VS2012 för ARM? Det har alltid varit x86 tidigare.

Nej, det gör det inte. Jag har givetvis fuskat lite, men det fungerar toppen. Basically så kör jag Visual Studio (m.fl.) som RemoteApp's vilket betyder att de körs på min server men renderas på plattan. I mitt tycke en bättre lösning än Surface Pro då jag har mycket mer hästkrafter (12 core, 64GB osv) samtidigt som jag får fulla batteritiden från min ARM platta. Programmerar jag "legacy" apps så har ingenting förändrat sig, tryck F5 så deployas och debuggas de "på" desktoppen som vanligt. Jobbar man med Store Apps ändrar man helt enkelt till "remote machine" innan man trycker F5 så deployas det hela till RT plattan. Och ja, jag har faktiskt kunnat jobba såhär över halvdana 3G uppkopplingar också.

Skrivet av bullen181:

Kostar denna underbara enhet?
Visual Studio och RT.. Perfekta arbetsmiljön ju!

Kommer till Sverige på Fredag, startar väl på 4495,- om jag inte tar helt fel. Dock utan tangentbord vilket är ett måste IMO.

Skrivet av Ozzed:

Ok, så om jag fattat det hela rätt så har de redan gjort allt de kan för så lång batteritid som möjligt?

Man skulle ju tro det, dock har de redan pekat mot att en kommande firmware uppdatering kommer förbättra det hela något.

Skrivet av pixelpuke:

You wish. Surface är redan dödförklarad jämfört med iPad.

Surface ... Pro? eller RT? Man kan inte jämföra en Surface Pro med en iPad, den ska istället jämföras med en MBP och där vill jag påstå att Surface'n vinner pga portabilitet samt att den har touch. En RT kan jämföras med en iPad då de båda egentligen bara kör Store apps, förutom att Surface kommer med Office då. Vilken som är bäst av de två beror helt på ditt användningsområde och situation - har du redan en iPhone och eller iPad är det smådumt att byta upp sig till en Surface sedan man redan är så inlåst i Apples ekosystem, har du inga tidigare iProdukter är den ett givet alternativ.

Skrivet av kanto64:

Frågan är om man kan köra någon linuxdist på den....

Någon som vill jobba på en 'portning'?

Vaddå portning? Det är en PC, det är bara att installera direkt från nätet eller din USB sticka...

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Skrivet av sscnz:

Finns en hel del trådlösa mus/tangentbords kombinationer som använder 1 transceiver. Jag har 2 från MS med Logitech har oxo tex. Jag brukar själv ha tillgång till ström vid tillfällen jag använder externt keyboard/mus så då kan man ju lätt använda Bluetooth eller alt. USB hub oxo.

Tester jag sett har gett den 4,5-5 timmar. Dock ser det ut som att det kanske kommer ett battery pack: http://www.slashgear.com/microsoft-hints-at-surface-pro-batte...

Jag vet inte om det är så längre men förut var trådlösa tangetbord och möss inget att hänga i granen. Tanken är om jag skulle kunna använda datorn till att spela Lol/ Dota 2/ Hon på och då är svarstiden på tangentbord och mus ganska viktig men visst jag är ju inte direkt ett proffs på spelen så...

Föresten går det att koppla en extern skärm till datorn?

4,5-5 timmar låter ju bättre!
Hur brukar man testa batteritid? Är det användning av CPU på 100%? eller använder man något annat system?

Permalänk
Medlem

Det är visst inte bara jag som tycker det hela luktar fisk: http://www.svd.se/naringsliv/digitalt/slutsalt-for-microsoft_...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det är visst inte bara jag som tycker det hela luktar fisk: http://www.svd.se/naringsliv/digitalt/slutsalt-for-microsoft_...

Med tanke på att Surface RT sålde mer än många hade förväntat sig, och i samband med att jag också tror att fler ser potential i produkten så tror jag inte det.

Permalänk
Medlem

http://www.windows8update.com/2013/02/11/exclusive-microsoft-...

Enligt artikeln såldes 150000 Surface Pro inom loppet av en timme hos Microsoft Online Store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

http://www.windows8update.com/2013/02/11/exclusive-microsoft-...

Enligt artikeln såldes 150000 Surface Pro inom loppet av en timme hos Microsoft Online Store.

Då lär det märkas i statistiken snart. Surface pro har ju "riktiga" Windows 8." För det var väl 150000 enheter till slutkond det handlade om?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då lär det märkas i statistiken snart. Surface pro har ju "riktiga" Windows 8." För det var väl 150000 enheter till slutkond det handlade om?

Ja, det borde vara slutkunder som har beställt via Microsoft Store webben. Återförsäljare sitter förmodligen inte i webbshoppen och betalar slutkundpris för varje enhet, utan de har andra kanaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Ja, det borde vara slutkunder som har beställt via Microsoft Store webben. Återförsäljare sitter förmodligen inte i webbshoppen och betalar slutkundpris för varje enhet, utan de har andra kanaler.

Bra att få det utrett. Tänkte mest på det i och med att de där "50 miljoner sålda licenserna" de redovisar vaken är "enbart slutkund" eller har gjort något vidare avtryck i statistiken, men om detta nu alltså rör sig om slutkund så bör det märkas snart.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Enligt rapporter hade dem 2-5 enheter per affär i USA för launchen, inte så svårt att "sälja ut" då.

Permalänk
Medlem

Allt lär visa sig i nästa q rapport. Jag tror inte ett skit på siffror från dom själva. Dessutom tycker jag 150000 sålda enheter låter lite vagt med tanke på att det är deras första riktiga vad man nu vill kalla det tablet tablop etc. 314 miljoner+ invånare i USA om vi nu får anta att den bara hade release där och inte i kanada med som har någonstans runt 35 miljoner invånare. Vilket skulle betyda cirka en platta per 2500 invånare eller en per ca 650 hushåll. Jämför det med hur många som har det som dom anser som sin konkurrent/konkurrenter och se om det är så strålande siffror. Jag tror själv att det är bluff alltihop för att försöka sig på att skapa en hype. Vi har ju redan sett hur svalt intresset för Windows 8 har varit med sina vad nu det är 30-60 miljoner licenser varav 80 % lär vara upgrades som microsoft inte tjänar många spänn på förhållande till utveckling / löne / driftskostnader för sina avdelningar inblandade i projektet. Dom var lite sena kan man säga med att släppa egna grejer om borde kommit redan i takt med första iPaden då hade det varit en helt annan situation helt klart.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bra att få det utrett. Tänkte mest på det i och med att de där "50 miljoner sålda licenserna" de redovisar vaken är "enbart slutkund" eller har gjort något vidare avtryck i statistiken, men om detta nu alltså rör sig om slutkund så bör det märkas snart.

Microsoft borde också se till att de verkligen får ut Surface Pro till en rad återförsäljare i så många länder som möjligt. Jag kan inte förstå varför exempelvis Surface RT tog mer än tre månader på sig att nå Sverige, och att vi ännu inte har ett lanseringsdatum för Surface Pro i Sverige. Det underlättar inte direkt försäljningen att de är så restriktiva med att göra produkterna lättillgängliga globalt.

Man skulle kunna tro att Microsofts distributionskanaler för hårdvara inte är lika bra som på mjukvarusidan, men samtidigt säljer de ju en hel del annan hårdvara i form av xbox, tangentbord, webcams och liknande. Så varför ska det vara så svårt med surfplattorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Microsoft borde också se till att de verkligen får ut Surface Pro till en rad återförsäljare i så många länder som möjligt. Jag kan inte förstå varför exempelvis Surface RT tog mer än tre månader på sig att nå Sverige, och att vi ännu inte har ett lanseringsdatum för Surface Pro i Sverige. Det underlättar inte direkt försäljningen att de är så restriktiva med att göra produkterna lättillgängliga globalt.

Man skulle kunna tro att Microsofts distributionskanaler för hårdvara inte är lika bra som på mjukvarusidan, men samtidigt säljer de ju en hel del annan hårdvara i form av xbox, tangentbord, webcams och liknande. Så varför ska det vara så svårt med surfplattorna?

Enda logiska anledningen är att dom är rädda för att floppa typ. Det är ju helt urbotat korkat att inte lansera överallt där man har en möjlig marknad.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Som vanligt så har de på tok för få enheter till försäljning. Fail igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Microsoft borde också se till att de verkligen får ut Surface Pro till en rad återförsäljare i så många länder som möjligt. Jag kan inte förstå varför exempelvis Surface RT tog mer än tre månader på sig att nå Sverige, och att vi ännu inte har ett lanseringsdatum för Surface Pro i Sverige. Det underlättar inte direkt försäljningen att de är så restriktiva med att göra produkterna lättillgängliga globalt.

Man skulle kunna tro att Microsofts distributionskanaler för hårdvara inte är lika bra som på mjukvarusidan, men samtidigt säljer de ju en hel del annan hårdvara i form av xbox, tangentbord, webcams och liknande. Så varför ska det vara så svårt med surfplattorna?

Den enda anledningen jag kan komma på, då de är hårdvarutillverkare själva i det här fallet och alltså har sig själva att skylla om produkterna inte finns tillgängliga, är att de, som apple gör, försöker skapa en hype kring produkten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.