Permalänk
Medlem

Höga temps i5 3570k med stockkylare?

Hej!

Jag tycker att jag har väldigt höga temps på min oklockade 3570k med stockkylaren.

Vid idle pendlar det mellan 35-45, toppar runt ~50 vid normalt datoranvändande som surfande + ett antal program igång. I Prime95 stiger temperaturen upp till max 78 grader.

Lådan är en Corsair Obsidian 550D med de tre stockchassifläktarna. Kylpastan jag använder på originalkylaren är Noctua NT-H1. Jag har monterat om kylaren två gånger. Första gången jag monterade kylaren tog jag för lite kylpasta så temperaturen gick upp till över 90 grader efter en tids stresstest. Jag monterade om efter att ha kollat lite youtube-klipp om lagom mängd pasta osv. Temperaturerna blev då klart bättre men jag kände mig inte nöjd. Jag monterade om igen och fick då ner tempen ytterligare någon grad till nuvarande nivåer. Det skulle förvåna mig om man kan applicera kylpastan och montera kylaren så pass mkt bättre än vad jag har gjort så att temperaturerna skulle bli radikalt lägre.

Vad tror ni? Är mina temperaturer onormalt höga?

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3.4Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS SABERTOOTH Z77 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | XFX Radeon HD7870 2048MB Double Dissipation | OCZ SSD Vector Series 2.5" 256GB

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

du lägger väl en mängd lika stor som ett riskorn?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Lite mer skulle jag säga. Som ett riskorn tyckte jag att jag la första gången då det blev för lite så att ca halva den lilla kontaktytan på stockkylaren var utan kylpasta. Tog kanske det dubbla, eller ungefär som en ärta, till de två senare försöken som blev bättre.

funderar på att göra ett nytt försök och använda arctic silver 5 istället som jag också har liggandes då den pastan är lite lösare i konsistensen än den här som jag nu köpte. då kanske det är lättare att med mindre mängd pasta ändå få ut den över hela den tänkta kontaktytan.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3.4Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS SABERTOOTH Z77 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | XFX Radeon HD7870 2048MB Double Dissipation | OCZ SSD Vector Series 2.5" 256GB

Permalänk
Medlem

Ytterligare en fundering jag har är om jag sätter dit kylaren på ett tokigt sätt. Jag sänker ner den direkt med de fyra pinsen i hålen på moderkortet, men utan att trycka ner pinsen i första skedet.. Jag kan nu i princip inte rotera kylaren alls eftersom pinsen är en bit ner i hålen. Men jag trycker till ordentligt på kylaren en stund och trycker sedan ner pinsen. Är detta rätt sätt att montera stockkylaren och få kylpastan att sprida ut sig?

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3.4Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS SABERTOOTH Z77 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | XFX Radeon HD7870 2048MB Double Dissipation | OCZ SSD Vector Series 2.5" 256GB

Permalänk

Tycker det är värt några hundralappar extra för en annan valfri kylare som dels kyler bättre och ofta är lättare att få fast ordentligt på processorn än stockkylaren.

Permalänk
Medlem

Köp en riktig kylare ist för att hålla på med kylpasta.

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem

Ja att köpa ny kylare är något jag har övervägt sen jag fick hem datorn i förra veckan. Har tittat på Corsair H80i men blivit tveksam när jag läst vissa negativa kommentarer om bland annat fläktstyrningsprogramvaran. Har även tittat på Cooler Master Hyper 212 EVO men skulle helst slippa att sätta in en stor tung tornkylare om det inte behövs. Så när jag läste om en annan som hade mycket lägre temperaturer med likadan processor och stockkylare tänkte jag att om jag kunde komma ner till liknande nivåer så behöver jag ingen ny kylare.

Därför ställde jag frågan om mina temps här, för att försöka få klarhet i om de är normala (då byter jag nog kylare), eller om de är märkligt höga (då kanske jag krånglar lite mer innan jag kastar in handduken och köper något annat).

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3.4Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS SABERTOOTH Z77 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | XFX Radeon HD7870 2048MB Double Dissipation | OCZ SSD Vector Series 2.5" 256GB

Permalänk
Medlem

Jag har byggt två system åt bekanta med liknande resultat så som du har. Enligt mina erfarenheter så klarar inte stockkylaren av att kyla bättre än så tyvärr. Inte helt oväntat då den är extremt fjuttig..

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem

Jag har nu en Cooler Master 212 Evo på och kör ingen överklockning utöver den standardinställda turbo-boosten som drar upp den till 3.6Ghz i Prime95. Mina temps är 30-35 idle och 58-62 efter en halvtimmesi stresstest med Prime95. Känns även det lite högt kan jag tycka, eller är det för att jag är van min gamla Q9450 som var svalare?

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3.4Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS SABERTOOTH Z77 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | XFX Radeon HD7870 2048MB Double Dissipation | OCZ SSD Vector Series 2.5" 256GB

Permalänk
Skrivet av DANiO:

Jag har nu en Cooler Master 212 Evo på och kör ingen överklockning utöver den standardinställda turbo-boosten som drar upp den till 3.6Ghz i Prime95. Mina temps är 30-35 idle och 58-62 efter en halvtimmesi stresstest med Prime95. Känns även det lite högt kan jag tycka, eller är det för att jag är van min gamla Q9450 som var svalare?

Skulle säga att det är helt okej temps, ligger själv runt 35-40 i idle, och runt 80-82 i fullload, men märk att jag har överklockat den så.
Men så länge tempen inte skenar iväg så är det inga problem, dvs inga temps över 50 i idle, 80 i fullload.(Med tanke på att när du stresstestar så blir den varmare än under spelande)