Vad blir bättre om man uppgraderar datorn?

Permalänk
Medlem

Vad blir bättre om man uppgraderar datorn?

Vad blir egentligen bättre om man uppgraderar processorn (eller andra delar i datorn)? Nu snackar vi inte om en teoretisk fps höjning på ~5 fps i spel, utan saker man verkligen märker av.

Hårddisken är ju uppenbar, byte från mekanisk till SSD gör att alla program startar snabbare och att laddningstider blir kortare
Grafikkort är också uppenbart, högre FPS i spelen helt enkelt.

Här kommer de lite mer flummiga:
Processor? Säg att jag uppgraderar från en i5 750 som jag har nu till det senaste (vet inte vad som är bra nuförtiden!). Vad kommer jag märka för skillnad?
RAM? Vad är den praktiska skillnaden mellan 4, 8 och 16 GB?
Moderkort? Är det ens någon skillnad mellan ett budget- och ett dyrt moderkort?

Permalänk

Uppgraderad processor kommer att märkas av i form att du kommer att få mer FPS i spel så länge du har ett bra grafikkort, men du kommer även se att saker händer fortare, t.ex webbläsare startar något snabbare, laddningstider förkortas något samt att datorn kommer att vara snabbare även när du har flera program igång.

Likadant så visar sig RAM-upgrade genom att saker laddar fortare och det känns smidigare att byta mellan många olika program samtidigt.

Moderkort som är dyrare är oftast mer stabila, har fler och bättre uppdaterade portar av olika slag, och erbjuder bättre överklockningspotential gentemot billigare moderkort.
Med snabbare SATA-portar på moderbrädan så får du bättre hastigheter ur din SSD.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

processorn hjälper till med arbetskraften till grafikkortet så du kan inte köpa typ fx4100 och tro att den räcker till gtx 670 heh.

på intels sida så skulle jag säga 2500k,3570k för endast spelande och ingen inspelning med fraps eller liknande då 4 kärnigt inte riktigt räcker till i vissa situationer där.
Ska du köra fraps och spela in typ bf3 videos på 1080p eller högre så kör du på 2600k,2700k,3770k och överklockar samtidigt som du har hyperthreadning igång 8 trådar på processorn då som du kan dedikera typ 2 st till fraps och resten till spel t ex ^^

på amd's sida är det just fx 8320 och fx 8350 (överklockat på båda som funkar bäst när det gäller pris/prestanda och den visar sin starka sida med flera trådar som är högt klockade så den är också ett bra val när det gäller tyngre spel och inspelningar med fraps samtidigt men ifall du kan vänta lite och kanske köpa nytt grafikkort nu bara så kan du ju läsa på lite om överklockning på din nuvarande processor I5 750 som du nämner i tråden så håller sig burken ett tag till för nyare spel ^^)

och resten som personen ovanför mig skrev

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Vad blir egentligen bättre om man uppgraderar processorn (eller andra delar i datorn)? Nu snackar vi inte om en teoretisk fps höjning på ~5 fps i spel, utan saker man verkligen märker av.

Hårddisken är ju uppenbar, byte från mekanisk till SSD gör att alla program startar snabbare och att laddningstider blir kortare
Grafikkort är också uppenbart, högre FPS i spelen helt enkelt.

Här kommer de lite mer flummiga:
Processor? Säg att jag uppgraderar från en i5 750 som jag har nu till det senaste (vet inte vad som är bra nuförtiden!). Vad kommer jag märka för skillnad?
RAM? Vad är den praktiska skillnaden mellan 4, 8 och 16 GB?
Moderkort? Är det ens någon skillnad mellan ett budget- och ett dyrt moderkort?

Då skulle jag vilja ställa en motfråga!

Varför sitter du på en i5 750 och inte en Pentium 4?

Hur du märker av en snabbare processor beror naturligtvis på vad du gör med din dator. Några konkreta tester du kan göra tex är att skapa en 10 GB RAR fil och se skillnaden i tid det tar att skapa/packa upp den, eller kryptera ett par GB data med Truecrypt (med hög krypteringssäkerhet), köra lite flödessimuleringar i COMSOL Multiphysics eller Ansys Fluent (vilka även presterar bättre med mycket RAM). Skriva i Anteckningar kan du göra på en 15 år gammal dator...

Mängden RAM begränsar hur många applikationer du kan ha igång i Windows simultant innan hårddisken måste användas, vilken är ett par tusen gånger långsammare...

Moderkort är jag inte så bra på men de dyrare brukar vara byggda av bättre komponenter och ha fler inställningsmöjligheter och fler anslutningsmöjligheter.

Permalänk
Medlem

När det gäller processorn, så får du strömsnålare cpu för samma frekvens som föregående cpu, den iGPU:n är bättre (om cpu:n har iGPU), nya instruktioner, bättre automatisk OC (för dem cpu ). Hur bra en upgraderad cpu presterar beror mycket på applicationen som väljs.

Mängden minnen möjliggör hur mur många applikationen som kan köras och vissa program behöver en del. Diskram eller vad applikationen heter kan utnyttja RAM som hårddisk vilket medför att en applikation som är lagrat i minnen kommer att ge en oerhört snabb responstid (få ssd att se långsam ut!). Jag rekommenderar 8GB och uppåt.

Moderkort ger olika många features och även OC potential. Till exempel så ger inte en billig moderkort möglighet till lucidlogixs Virtu MVP som ger möjligheten att använda två gpu samtidigt och andra features., Även antal expansionsplatser, antal gpu som kan installeras.

Hoppas det hjälper lite på vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Uppgraderad processor kommer att märkas av i form att du kommer att få mer FPS i spel så länge du har ett bra grafikkort, men du kommer även se att saker händer fortare, t.ex webbläsare startar något snabbare, laddningstider förkortas något samt att datorn kommer att vara snabbare även när du har flera program igång.

Likadant så visar sig RAM-upgrade genom att saker laddar fortare och det känns smidigare att byta mellan många olika program samtidigt.

Moderkort som är dyrare är oftast mer stabila, har fler och bättre uppdaterade portar av olika slag, och erbjuder bättre överklockningspotential gentemot billigare moderkort.
Med snabbare SATA-portar på moderbrädan så får du bättre hastigheter ur din SSD.

nej, bara för att du har mer ram så betyder det inte att dina program startar fortare. det är när du har fyllt upp allt ram-minne i datorn som det går långsamt att starta program.
så har du tex. 4GB ram och använder maximalt 3GB, så gör det ingen skillnad om du köper ytterligare 4GB, eftersom du ändå inte använder allt utrymme.
vad som däremot gör skillnad är klockfrekvensen på minnena. ett minne på 1600MHz är snabbare än ett på 1333MHz (fast inte så stor skillnad i slutändan)

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

nej, bara för att du har mer ram så betyder det inte att dina program startar fortare. det är när du har fyllt upp allt ram-minne i datorn som det går långsamt att starta program.
så har du tex. 4GB ram och använder maximalt 3GB, så gör det ingen skillnad om du köper ytterligare 4GB, eftersom du ändå inte använder allt utrymme.
vad som däremot gör skillnad är klockfrekvensen på minnena. ett minne på 1600MHz är snabbare än ett på 1333MHz (fast inte så stor skillnad i slutändan)

Jo, snabbare RAM innebär att datorn kan skriva data till dem fortare. Jag tänkte mer på hastighetsuppgradering snarare än utrymme. Då TS troligtvis har DDR3 i dagsläget.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Jo, snabbare RAM innebär att datorn kan skriva data till dem fortare. Jag tänkte mer på hastighetsuppgradering snarare än utrymme. Då TS troligtvis har DDR3 i dagsläget.

Dock frågade trådskaparen om skillnaden på MER RAM... Bra dock att det belystes att RAM även har olika hastighet, och att det var det du syftade på!