Permalänk

Har bättre temperaturer i Linux

Hejsan, har jobbat mycket i linux de senaste dagarna, vet mina tempraturer i windows sen innan. Dem har sänkts från 40-42 idle till 35-36 grader i linux. I load är det ca 50 grader i linux och 60-65 grader i windows.

Har en fläktkontroller, dock bara sänkt fläktarna. (Låter mindre och ger iväg mycket, mycket mindre värme i linux.) Är en ganska fräsh installation av ubuntu. Leker ofta i linux. Men inte på min "main" rig så att säga.

Vad kan detta bero på? Mina gpu temps har också sänkts galet mycket från 60 i idle. (Med en galen fläktkurva i windows (msi afterburner) som låter fruktansvärt. Till 44 grader i linux.
Nu har jag dock två kort, med två olika kylare, nu är det reffernskortet som som går 10 grader högre ungefär hela tiden. Så du kan räkna med att det andra kortet ligger runt 34 grader i idle och eller 50 grader i windows.
(Dock vet jag lite varför det skiljer så här mycket på gpu sidan. Det är för att dem klockas ner till 50mhz (adaptiv) i linux. Den klockas i för sig också ner sig i windows men inte lika mycket.

Har ingen "turbo" skit på i bios;en, så att frekvensen går upp och ner. Utan går helt stock på sina 2.8Ghz. Hade 4.2Ghz innan. Men eftersom jag inte spelar så tunga spel längre klockade jag ner den. (Långt innan detta så klart)

Kör med lw-sensors i linux, och kollar tempsen med realtemps i windows. Värt att nämna är att jag kör ubuntu 12.04 med alla updateringar.

Varför är det såhär? Något fel på windows eller? För jag är väldigt pedant när det kommer till mina tempraturer. Kan windows eller linux vissa fel?

EDIT: Har snart haft igång min dator i linux i två dygn. Samma tempraturer inne hela tiden. Har heller inte lekt med några förändringar i bios eller fysiskt med datorn!

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

kan vara att linux är ett lättare OS så processorn behöver inte arbeta lika mycket

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär