Exchange 2010 - IMAP / SMTP konf

Permalänk
Avstängd

Exchange 2010 - IMAP / SMTP konf

Hejsan!

Hade behövt hjälp med att konfigurera min Exchange server. Är som så att jag har ett e-post konto hos one.com som använder sig av IMAP med följande inställningar:

Inkommande: imap.one.com
Utgående: send.one.com / Autentisering: Ja

IMAP port: 993 med SSL
SMTP port: 2525 med TLS

Portar är öppnade, OWA fungerar internt och externt, konto skapat i Exchange går att logga in på OWA etc. Men självklart finns där inga mail. Så det som återstår är att konfigurera så att Exchange tar emot mail från one.com sedan skickar via deras SMTP via mitt konto.

För jag antar att jag är tvungen att göra så? Istället för att Exchange "skickar" mailen. Min domän på one.com är kopplad till mitt externa IP, har skapat en subdomän för enbart OWA mail.blalbla.se

Tack på förhand!!

EDIT: Har nu lagt in Exchange i telefonen via mail.blalbla.se och det fungerar kan skicka till andra användare direkt på Exchange servern och de går fram direkt. Men om jag skickar till min externa adress fungerar det ju inte, får inget felmeddelande tillbaks då varken imap eller smtp är konfigurerat. Så kanske ni förstår mitt dilemma lite bättre...

Permalänk

Då jag inte tänker konfigurera hela servern åt dig kan jag endast ge dig en fingervisning till "Send & recieve-connectors", samt "smarthost" om du vill skicka mail genom SMTP-relay.
Efter lite googlande på de ämnerna torde du också kunna få ett hum om hur detta skall konfigureras och lära dig lite i vevan

Permalänk
Avstängd

Så nu har jag iaf fixat så att jag kan ta emot mail... men jag blir fan inte klok på smarthosten.

Med tanke på att One.com använder sig av port 2525 så har jag ändrat från standard porten 25 till 2525 med hjälp av exchange shell.

Så ser det ut nu... naturligtvis med hela e-post adressen inlagd.

Under "Adress space" har jag bara knappat in send.one.com dock ingen skillnad.

Permalänk
Skrivet av golvmopps:

Så nu har jag iaf fixat så att jag kan ta emot mail... men jag blir fan inte klok på smarthosten.

Med tanke på att One.com använder sig av port 2525 så har jag ändrat från standard porten 25 till 2525 med hjälp av exchange shell.

http://www.freeimagehosting.net/t/xm1aj.jpg

Så ser det ut nu... naturligtvis med hela e-post adressen inlagd.

Under "Adress space" har jag bara knappat in send.one.com dock ingen skillnad.

Betydligt enklare än One.com's SMTP-relay är att nyttja din ISPs istället (brukar som regel inte kräva någon autentisering om du sitter i deras nät).
Om en snabb googling inte avslöjar din ISPs SMtP-relay kan ett 5min-samtal till deras tekniska support kunna råda bot på problemet.

Men om vi arbetar efter att detta fungerar korrekt så är det ditt adress space är det som felar, detta kan du snabbt kontrollera genom att ange en wildcard för samtliga adresser (0.0.0.0 - 255.255.255.255) med tecknet * enligt bilden nedan:

Betydligt enklare än One.com's SMTP-relay är att nyttja din ISPs istället (brukar som regel inte kräva någon autentisering om du sitter i deras nät).
Om en snabb googling inte avslöjar din ISPs SMtP-relay kan ett 5min-samtal till deras tekniska support kunna råda bot på problemet.

Men om vi arbetar efter att detta fungerar korrekt så är det ditt adress space är det som felar, detta kan du snabbt kontrollera genom att ange en wildcard för samtliga adresser (0.0.0.0 - 255.255.255.255) med tecknet * enligt bilden nedan:

http://www.freeimagehosting.net/xm1aj

Var dock noga med att du kräver autentisering för att nyttja denna send connector, annars kan servern snabbt förvandlas till en riktig spam-server som nyttjas som relay av andra.

Var dock noga med att du kräver autentisering för att nyttja denna send connector, annars kan servern snabbt förvandlas till en riktig spam-server som nyttjas som relay av andra.

Edit: wow.....[img]-taggarna kukar ur.....

Permalänk
Avstängd

Tack som f*n fungerar nu :D:D:D:D tog min ISPs smtp... trodde inte de skulle fungera men de gjorde det

Har man lärt sig något nytt

Permalänk
Skrivet av golvmopps:

Tack som f*n fungerar nu :D:D:D:D tog min ISPs smtp... trodde inte de skulle fungera men de gjorde det

Har man lärt sig något nytt

Toppen