Filserver uppgradering!

Permalänk
Medlem

Filserver uppgradering!

Hallå där!

Jag tänker uppgradera min filserver här hemma!
Vill få ner det så billigt som möjligt!

Det som finns i den nu är rester från gamla datorer:
Moderkort: Gigabyte GA-P35C-DS3R (jäkligt fint med 8 sata portar osv)
Processor: Intel Celeron D (3.06 ghz)
Grafikkort: ATI Radeon 4300/4500 Series (Ska ändå inte ha något grafiskt, så då skiter jag i grafikkort.)
Ram: 3.5 gb (Ska fylla på till 8, behöver då DDR2 minnen. Behöver hjälp att hitta billigt!)
Nätagg: Antec VP-350P 350W
HDD1: 500GB Seagate
HDD2: 500GB Seagate
HDD3: 500GB Seagate
HDD4: 2TB Western Digital Green
HDD5: 500GB Western Digital (?)
Jag skall köpa en till HDD https://www.inet.se/produkt/4303985/2tb-wdl-caviar-green (Den var billig, fått bra betyg på Inet.)
Det är därför jag tänkt uppgradera lite till!

Jag tänkte behålla moderkortet, och kanske hitta någon vassare CPU.
Köpa totalt 8gb DDR2 ram.
Skulle jag kunna komma undan billigt tro? Eller vad tycker ni att jag ska göra? Jag har servern till filmer, serier, bilder och dokument.

Jag ska nu byta från vanliga Windows 7 till FreeNAS, tänkte boota från ett 16gb usb minne jag har liggande, eller om jag tar en 16gb ssd. (Negativa med ssd att den tar upp en sata port för framtida hårddiskar..)

Tacksam för alla seriösa åsikter och förslag!
MVH

Visa signatur

Jag har en dator, en jätte snabb dator.

"Citera, så reagerar jag lite snabbare!"

Permalänk
Skrivet av kernehed:

Hallå där!

Jag tänker uppgradera min filserver här hemma!
Vill få ner det så billigt som möjligt!

Det som finns i den nu är rester från gamla datorer:
Moderkort: Gigabyte GA-P35C-DS3R (jäkligt fint med 8 sata portar osv)
Processor: Intel Celeron D (3.06 ghz)
Grafikkort: ATI Radeon 4300/4500 Series (Ska ändå inte ha något grafiskt, så då skiter jag i grafikkort.)
Ram: 3.5 gb (Ska fylla på till 8, behöver då DDR2 minnen. Behöver hjälp att hitta billigt!)
Nätagg: Antec VP-350P 350W
HDD1: 500GB Seagate
HDD2: 500GB Seagate
HDD3: 500GB Seagate
HDD4: 2TB Western Digital Green
HDD5: 500GB Western Digital (?)
Jag skall köpa en till HDD https://www.inet.se/produkt/4303985/2tb-wdl-caviar-green (Den var billig, fått bra betyg på Inet.)
Det är därför jag tänkt uppgradera lite till!

Jag tänkte behålla moderkortet, och kanske hitta någon vassare CPU.
Köpa totalt 8gb DDR2 ram.
Skulle jag kunna komma undan billigt tro? Eller vad tycker ni att jag ska göra? Jag har servern till filmer, serier, bilder och dokument.

Jag ska nu byta från vanliga Windows 7 till FreeNAS, tänkte boota från ett 16gb usb minne jag har liggande, eller om jag tar en 16gb ssd. (Negativa med ssd att den tar upp en sata port för framtida hårddiskar..)

Tacksam för alla seriösa åsikter och förslag!
MVH
Nreko!

Kul med mer diskutrymme!
Varför mer ram?
Personligen tycker jag att freeNAS är ganska dåligt så länge man inte har extrema kunskaper inom området... Windows 8 ÄGER som filserver enligt mig, använder det själv till kombinerad NAS/ HTPC och det fungerar ypperligt, delar ut hela min D:Partion som är 2 st 500gb diskar speglade via windows 8 utan 3dje parts program! Fungerar ypperligt!!!!
freenNAS pingade ganska hårt för mig, tog typ 2 minuter att ladda in i en mapp osv, diskutbytning osv var ganska krångligt på FreeNAS, men på windows 8 fungerar allt strålande!!!!

mvh kostfibrer

Visa signatur

PC1: AMD RYZEN 7 5800X | MSI MEG B550 Unify-x | Corsair 3600mhz 32gb | Asus 1080ti STRIX | Samsung 960 evo 500gb m2| corsair TX750w | EK custom loop på cpu med 360rad | F-D:R5 | Benq XR3501 35" @144Hz |
PC2: AMD RYZEN 5 1600X@3,9ghz | Noctua NHD15 | asus crosshair VI | G-Skill 2400mhz 16gb | RX5600XT |
F-D:R4 |
Router: Amd Semphron 145, 2gb ram.. (in progress)

Permalänk

För en filserver är redan den CPU du behöver en overkill och särskilt mycket minne behöver du inte heller i en server för hemmiljö.

Mitt råd är att inte uppgradera CPU & minne alls. Hårddisken du länkade till ser bra ut, och vill du prompt byta minne ändå är Tradera ett bra ställe för att köpa DDR2 minnen (som är relativt dyra annars).

Permalänk
Medlem
Skrivet av kostfibrer:

Kul med mer diskutrymme!
Varför mer ram?
Personligen tycker jag att freeNAS är ganska dåligt så länge man inte har extrema kunskaper inom området... Windows 8 ÄGER som filserver enligt mig, använder det själv till kombinerad NAS/ HTPC och det fungerar ypperligt, delar ut hela min D:Partion som är 2 st 500gb diskar speglade via windows 8 utan 3dje parts program! Fungerar ypperligt!!!!
freenNAS pingade ganska hårt för mig, tog typ 2 minuter att ladda in i en mapp osv, diskutbytning osv var ganska krångligt på FreeNAS, men på windows 8 fungerar allt strålande!!!!

mvh kostfibrer

Jo, det är trevligt!
FreeNAS tycker jag verkar helt okej, vad menar du med "extrema kunskaper"? Jag har testat kört det på en gammal laptop och det var lätt som en plätt att konfiguera och få till en CIFS Share. Man kan ju köra det grafiska i webbläsaren. Blev sugen på FreeNAS p.ga det har kommit lite plugins som jag saknade tidigare jag testat det.
Varför jag vill ha mer ram är för jag har 4TB HDD och tumregeln brukar vara 1GB ram till 1TB HDD.

Skrivet av Citerat från FreeNAS hemsida:

NOTE: by default, ZFS disables pre-fetching (caching) for systems containing less than 4 GB of usable RAM. Not using pre-fetching can greatly reduce performance. 4 GB of usable RAM is not the same thing as 4 GB installed RAM as the operating system resides in RAM. This means that the practical pre-fetching threshold is 6 GB, or 8 GB of installed RAM. You can still use ZFS with less RAM, but performance will be affected.

Visa signatur

Jag har en dator, en jätte snabb dator.

"Citera, så reagerar jag lite snabbare!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av LordAlgar:

För en filserver är redan den CPU du behöver en overkill och särskilt mycket minne behöver du inte heller i en server för hemmiljö.

Mitt råd är att inte uppgradera CPU & minne alls. Hårddisken du länkade till ser bra ut, och vill du prompt byta minne ändå är Tradera ett bra ställe för att köpa DDR2 minnen (som är relativt dyra annars).

Se min post ovan, där jag länkade vad FreeNAS requirements är. Uppskattar om du säger vad du tycker när du läst det, om jag fortfarande inte behöver uppgradera. (Jag vet inte alls, jag fick höra att jag skulle minst ha 8GB ram plus att jag läste det på FreeNAS hemsida)

MVH

Visa signatur

Jag har en dator, en jätte snabb dator.

"Citera, så reagerar jag lite snabbare!"

Permalänk

Eftersom det är en hemmaserver, där belastningen antagligen inte kommer vara särskilt hög så räcker minimum bra.

Som någon form av referens kör själv ett gammalt RAID-kort som har 512mb RAM och en cpu på ~400mhz, detta kort har jag på en 6år gammal dator som jag också använder dagligen, andra datorer i nätverket har inga problem att flytta filer med ~100megabyte/s hastighet (max vad nätverkskortet klarar) eller streama musik och film.

Därför borde en dedikerad filserver med 3Ghz och 4GB RAM utan problem klara av att lagra filmer och musik. (Även om det inte går att jämföra rakt av).

Mer minne skadar aldrig, men eftersom du ville ha det så billigt som möjligt anser jag att det är onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LordAlgar:

Eftersom det är en hemmaserver, där belastningen antagligen inte kommer vara särskilt hög så räcker minimum bra.

Som någon form av referens kör själv ett gammalt RAID-kort som har 512mb RAM och en cpu på ~400mhz, detta kort har jag på en 6år gammal dator som jag också använder dagligen, andra datorer i nätverket har inga problem att flytta filer med ~100megabyte/s hastighet (max vad nätverkskortet klarar) eller streama musik och film.

Därför borde en dedikerad filserver med 3Ghz och 4GB RAM utan problem klara av att lagra filmer och musik. (Även om det inte går att jämföra rakt av).

Mer minne skadar aldrig, men eftersom du ville ha det så billigt som möjligt anser jag att det är onödigt.

Jag håller med.
Man klarar sig ofta med rätt "dålig"-prestanda i sin hemmaserver. Varför inte testa och se om det du har räcker för dina behov? Dra in FreeNas på en sticka och testa. Är det något som går segt eller är konstigt så är det lättare att få hjälp när man väl kör och har ett specifikt problem.

Att det är roligt med nya saker är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LordAlgar:

Eftersom det är en hemmaserver, där belastningen antagligen inte kommer vara särskilt hög så räcker minimum bra.

Som någon form av referens kör själv ett gammalt RAID-kort som har 512mb RAM och en cpu på ~400mhz, detta kort har jag på en 6år gammal dator som jag också använder dagligen, andra datorer i nätverket har inga problem att flytta filer med ~100megabyte/s hastighet (max vad nätverkskortet klarar) eller streama musik och film.

Därför borde en dedikerad filserver med 3Ghz och 4GB RAM utan problem klara av att lagra filmer och musik. (Även om det inte går att jämföra rakt av).

Mer minne skadar aldrig, men eftersom du ville ha det så billigt som möjligt anser jag att det är onödigt.

Skrivet av Tossen:

Jag håller med.
Man klarar sig ofta med rätt "dålig"-prestanda i sin hemmaserver. Varför inte testa och se om det du har räcker för dina behov? Dra in FreeNas på en sticka och testa. Är det något som går segt eller är konstigt så är det lättare att få hjälp när man väl kör och har ett specifikt problem.

Att det är roligt med nya saker är en annan sak.

Okej tackar, jag återkommer om jag får några problem! Ska få hem hårddisken bara så jag kan föra över mina filmer/serier från nuvarande hdd innan jag formaterar ZFS!

Tackar så hemskt mycket för era synpunkter!
MVH

Visa signatur

Jag har en dator, en jätte snabb dator.

"Citera, så reagerar jag lite snabbare!"