Dell lanserar Ultrasharp U3014 med Premiercolor

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Jag bara undrar.
Det är februari 2013, och de lanserar en skärm ur 2014 års serie?

Var läste du det?

Edit: Jaha det stod i ingressen. Måste vara ett typo från skribenten?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Känns ju sådär med 60 hz 2013..

Förklara varför du behöver mer till bildbehandling och design där naturliga färger och kontrast är allt även CAD/CAM.

Alla skärmar som släpps är inte till spel och eller film.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Förklara varför du behöver mer till bildbehandling och design där naturliga färger och kontrast är allt även CAD/CAM.

Alla skärmar som släpps är inte till spel och eller film.

Bildbehandling och naturliga färger, med en wide gamut bildskärm? Är det ett skämt eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Bildbehandling och naturliga färger, med en wide gamut bildskärm? Är det ett skämt eller?

Nej.
Varför behöver en monitor främst avsedd för professionella användare mer än 60hz?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Oj då, här kommer alla känslorna på en och samma gång!

Inte för att dumförklara dig men skärmen kommer att kosta cirka 12000kr och det verkar lite konstigt om du skulle ha råd/vilja lägga ut så mycket pengar på den då din dator inte är totalt top-notch, dvs du har HD 7950 istället för HD 7970 etc så du kör ju inte "all in" och varför skulle du då köpa en skärm för 12k?

Just curious.

Edit: Ahaa, framtida rig, såg inte det
Så då kör du på stort alltså?

Jag försökte bara trolla, men tycks inte vara bra på det...
"...tror inte intel kommer att köra lika bra på den..." - bara denna borde visa att jag provocerar moderatorerna och fanboisen...

Kommer jag ihåg (fast jag aldrig ägde) tiden då CRT monitorer för profesionella grafiker kick på över 30K, och kom med kalibreringsverktyg för färg...
Här är en bjässe från svunnen tid
2,304 x 1,440 år 2002
http://www.amazon.com/Sony-GDM-FW900-Widescreen-Trinitron-Mon...

Studioskärmar har det alltid varit mer krut i än konsumentskärmar

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Känns ju sådär med 60 hz 2013..

Många av oss föredrar de fina färgerna och betraktningsvinklarna som IPS-paneler ger. Sen att det vad jag vet inte finns några 120hz-skärmar med högre upplösning än 1920x1080 gör inte saken bättre direkt.

Med tanke på vilken fantastisk skärm U3014 verkar bli så tycker jag det känns betydligt bättre än sådär.

Permalänk
Medlem

Dell gör ofta intressanta skärmar, jag diggar!

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Jag har kvar min Samsung 957MB 19' 1920*1440 (klarar 2048*1536 på 60Hz)
Och att sitta på 100Hz på 1024*768 i L4D var så flytande att jag fällde en tår.

Det är klart att man saknar vissa egenskaper:) men de är ju helt omöjliga att möblera med. Hade en compaq (p1210 har jag för mig, eller nått) som var kalasbra men den var ju ofantlig!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sae:

Jag försökte bara trolla, men tycks inte vara bra på det...
"...tror inte intel kommer att köra lika bra på den..." - bara denna borde visa att jag provocerar moderatorerna och fanboisen...

Kommer jag ihåg (fast jag aldrig ägde) tiden då CRT monitorer för profesionella grafiker kick på över 30K, och kom med kalibreringsverktyg för färg...
Här är en bjässe från svunnen tid
2,304 x 1,440 år 2002
http://www.amazon.com/Sony-GDM-FW900-Widescreen-Trinitron-Mon...

Studioskärmar har det alltid varit mer krut i än konsumentskärmar

Hade jag varit ny på forumet hade jag sett dig som ett troll på direkten men jag har sett tillräckligt många stolpskott här på Swec för att kunna ta allting seriöst som skrivs men jag blev väldigt fundersam med Intel-citatet måste jag säga

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Känns ju sådär med 60 hz 2013..

Varför skulle alla vi som arbetar i dassults/adobes/autodesks program tex behöva en 120hz skärm? Man brukar ju inte precis sitta och spela på jobbet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag hade en U3011. Eller rättare sagt, jag bytte ut en U3011 tre gånger tills jag kapitulerade och gick till en U2711 i stället. Maken till buzzing får man leta efter (ägare till U3011 kan testa gå in på http://en.wikipedia.org/wiki/Coordinated_Universal_Time#ratio... och scrolla upp och ned förbi grafen). Enda sättet att fixa det var att sätta brightness till >92. Olidligt. Om U3014 är LED kanske den surrar mindre...

Min surrar inte alls.

Permalänk
Medlem

Verkar vara en riktigt trevlig skärm, 16:10, bra panel och bara bra grejer. Saftigt pris, men får hoppas kvaliteten är på en sådan nivå att det motiveras. Man kan ju förvänta sig att en såhär dyr skärm ska vara felfri, inget blb mm. men utifrån hur 2713HM (och dy.) sett ut så fruktar jag det värsta...

Permalänk
Medlem

Får se hur länge det dröjer tills sharps 32 tummare med 3840x2160 kommer till Sverige.

Permalänk
Avstängd

2014 års modell?
Hallå, det har ju nyss blivit 2013!

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Min surrar inte alls.

Alla mina tre lät precis likadant. Du hör det nog bara inte (som sambon), dålig hörsel är en välsignelse

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av superapan:

Jag hade en U3011. Eller rättare sagt, jag bytte ut en U3011 tre gånger tills jag kapitulerade och gick till en U2711 i stället. Maken till buzzing får man leta efter (ägare till U3011 kan testa gå in på http://en.wikipedia.org/wiki/Coordinated_Universal_Time#ratio... och scrolla upp och ned förbi grafen). Enda sättet att fixa det var att sätta brightness till >92. Olidligt. Om U3014 är LED kanske den surrar mindre...

Min surrar inte.....

Visa signatur

Dator köpt 2009

Permalänk
Medlem
Skrivet av volvov700:

Min surrar inte.....

Se mitt inlägg precis ovan. Du hör det förmodligen inte, precis som min sambo. Jag har lämnat tillbaka ett otal elektroniska produkter på grund av oljud, som enligt recensioner och användarupplevelser ska vara "helt tysta". Tre exemplar av U3011 (med olika revnr) med -exakt- samma oljud. U2711 väsnas endast en tiondel så mycket, och överröstas i stället av datorn, gatutrafiken, ventilation, osv (som alla avger ljud av en mer angenäm karaktär).

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Tycker inte riktigt om det heller.
CRT med 100Hz > 120Hz TFT, men som du säger 120Hz LCD >>>>>> 60Hz LCD.

EDIT: 1337 posts.

Jag har en benq 22' fullhd, och för 1200 var den helt ok för priset. Nu använder jag en 75-85 hz 1600x1200 crt, men jag är nyfiken på 16:10 ips.
Frågan är om jag köper en IPS innan oled blir en fluga, för då lär jag inte använda någon annan panel

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk

Dell borde istället fokusera sig på sin usla kvalite kontroll så att de släpper felfria skärmar istället för att släppa ännu fler modeller utan att ha fixat de gamla som redan är ute..se bara på 27" modellerna .. de flesta får ju byta skärm 1-6ggr innan de får någon som duger. backlightbleed.trasiga pixlar,ojämnt ljus mm mm
är ju även problem med andra storlekar så USEL kvalitèkontroll .

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Quickzor:

Varför skulle alla vi som arbetar i dassults/adobes/autodesks program tex behöva en 120hz skärm? Man brukar ju inte precis sitta och spela på jobbet...

Det är uppenbart att du inte har upplevt en 120Hz skärm någon gång.

Bara en sån grej som att muspekaren är tydligare när man far runt.
...Okej det är kanske inte det starkaste argumentet men faktum är att jag har börjat slarva bort muspekaren på jobb, där vi sitter med gamla 60Hz-are.

Och om du fixar tex smooth scroller till chrome så kommer du inte riskera att tappa bort dig när du scrollar, och du kan enkelt läsa medan sidan rullar.

Det är svårt att beskriva, det är ett flyt som måste upplevas

Permalänk
Medlem

JA! Mer 16:10 åt folket!

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Känns ju sådär med 60 hz 2013..

Känns ju så där med din läsförståelse (om du nu har läst artikel i huvudtaget..). Finns ingenstans i artikeln (eller priset för den delen) som hänvisar till att denna skärm är till för privatpersoner. Denna skärm är framtagen för professionellt bruk där färgåtergivning går före snabbhet alla dagar i veckan. Eller tror du verkligen att folk som jobbar med CAD och bildredigering utnyttjar 120hz?

Skrivet av Luminous:

Jag har en benq 22' fullhd, och för 1200 var den helt ok för priset. Nu använder jag en 75-85 hz 1600x1200 crt, men jag är nyfiken på 16:10 ips.
Frågan är om jag köper en IPS innan oled blir en fluga, för då lär jag inte använda någon annan panel

IPS är en paneltyp. OLED är en tillverkningsteknik.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Tycker det är rätt skoj att folk ser sån enorm skillnad på 60 och 120 Hertz trots att test efter test visar att det mänskliga ögat inte kan uppfatta någon skillnad på de två frekvenserna. Och som flera har sagt, battlefield är inte det enda man kan göra med en dator, vill du spela så finns det många skärmar som gör det jobbet mycket bättre. Ser ut att vara en trevlig skärm.

Permalänk

Samma grej som att vissa säger sig höra stor skillnad mellan olika ljudkablar. Vad jag förstått kan man lägga en förmögenhet på "rätt" kablar för att få det "rätta" ljudet...
Jag har 2st Dell 30" (3007 o 3008) som jag använder professionellt inom DCC/CAD men spelar även BF3 nästan dagligen. Funkar hur bra som helst. Nu är det dock läge att uppgradera till denna nya versionen och jag tror inte att jag kommer att lida särskilt mkt av att inte ha 120hz skärm när jag klarar mig utmärkt med en 60Hz.

Visa signatur

[Ryzen 9 7900X 4.7GHz] [ASUS Prime B650-Plus] [GTX 4090] [DDR5 64Gb]
+
[2 x Dell 38"]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

Om denna är som föregående modeller behöver det inte alls se kasst ut i spel bara för att den har wide gamut stöd, ställ den i srgb läge & vips har du "normal" färgrymd. Enda reella skillnaden man faktiskt kan notera med fel färgrymd är något för mättade färger & inte helt korrekta toner, inte alltid helt enkelt att se med blotta ögat vilket som är rätt. Nästan lite sugen & byta ut min 2711 för & få lite snällare AG.

Skippa denna och kör på 2713H istället. Du får mer bildyta för pengarna. Men jag förstår ditt resonemang. När man uppgraderar sin nuvarande skärm så vill man ju gärna uppgradera tummen också.

I vilket fall som helst så skulle jag vänta med att köpa skärmen tills man läst vad andra ägare tycker om skärmen och påpekar dess brister. Det kanske är så kul att behöva vänta på nya revisioner av en skärm som man traktar efter men ibland är det värt det.

Skrivet av Tumnus:

Känns ju så där med din läsförståelse (om du nu har läst artikel i huvudtaget..). Finns ingenstans i artikeln (eller priset för den delen) som hänvisar till att denna skärm är till för privatpersoner. Denna skärm är framtagen för professionellt bruk där färgåtergivning går före snabbhet alla dagar i veckan. Eller tror du verkligen att folk som jobbar med CAD och bildredigering utnyttjar 120hz?

IPS är en paneltyp. OLED är en tillverkningsteknik.

De riktiga proffsen går nog direkt på Eizo men visst denna är prisvärd för vad den är. Dell har alltid varit prisvärda sett till kvalitet även om de senaste modellerna har haft lite problem med blödningar och uniformitet.

Skrivet av landahl:

Får se hur länge det dröjer tills sharps 32 tummare med 3840x2160 kommer till Sverige.

Den innehåller förmodligen inte samma komponenter som denna skärm eller andra datorskärmar i den storleksklassen innehåller. Ej lämpat och ämnat för datorbruk annat än htpc eller liknande det vill säga vardagsrumsfåtöljen. Absolut inget man vill sitta och jobba en halvmeter ifrån om man inte tycker om att kisa med ögonen.

Permalänk
Medlem

Trevligt, då det är brukar vara ett halvt årtionde mellan det kom några nya 30" 2560x1600 skärmar. T ex 3007/8WFP, U3011, och nu redan U3014.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klappa:

De riktiga proffsen går nog direkt på Eizo men visst denna är prisvärd för vad den är. Dell har alltid varit prisvärda sett till kvalitet även om de senaste modellerna har haft lite problem med blödningar och uniformitet.

Menar bara att skärmen är framtagen för mer arbetsmiljö än att någon ska sitta och spela på den på fritiden. Att kräva att en skärm ska vara i 120hz (på en IPS panel dessutom) som uppenbarligen ska användas till annat än spel.. är idiotiskt. Inte bryr sig Stig tex. om hans skärm är 120hz när han ska använda den i CAD? Eller i photoshop eller i något annat program där färgåtergivning prioriteras före snabbhet.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Ey admins, komigen nu, står fortfarande 2014 i rubriken på artikeln, inte bara här i forumet.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

IPS är en paneltyp. OLED är en tillverkningsteknik.

Sant, jag uttryckte mig fel där.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

http://accessories.ap.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=tw&l=...

Dvs 10400 kr i taiwan omvandlat till kr. Får väl se vad den hamnar på i Sverige.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.