Minnes fel vad är oddsen?

Permalänk
Medlem

Minnes fel vad är oddsen?

Hej

Jag byggde mig en ny pfsense router i dag,

Den startar fint från början (startade på ett usb). Men efter montering av en hdd och en omstart så fick jag felkod från bios (5pip+1 långt) som då repeterar till man bryter strömmen,

Jag har testat att byta minne med 3 olika typer ( Både ecc och icke ecc)
Men samma sak, Jag har kollar pinnarna på cpu socklen och det ser bra ut,

Men jag menar vad är oddsen för att moderkortet bara ska lägga av ( server kort)

Jag jag funderar på är följande.

1: kan det vara något med psu? Den psu jag använde hade bara 1 4-pinn medans kortet krävde 1-8pinn så jag använde en konverter för att få 8-pinn,

2:jag läste att vissa server kort har problem med 3 gen i3 cpu och att det behövs en bios uppdatering med en 2 generations i3 för att det ska fungera. ( fast vad jag förstår det borde det inte fungerat alls då eller? (Den fungerade första tiden)

Hårdvara om någon kan lista ut om det är något annat fel:

Supermicro Server MB Super Micro MBD-X9 (, Moderkort, micro ATX, LGA1155 Socket, C202, 2 x Gigabit LAN, inbyggda grafiken)

Intel Core i3-3240 Ivy Bridge - Box
Nätagg FSP 400W nätdel FSP400-60APN ATX OEM 85+
Fractal Design Arc Mini Tower No PSU Black mATX
Corsair Core i7/i5/i2 8GB Kit PC3-12800, 1600MHz, 4x240 DIMM. (Jag har testat med andra minnen)
Antec Kühler H2O 620 V4 CPU Cooler

Skulle vara riktigt gött om någon vet om det är något man kan fixa eller om det bara är att skicka in moderkortet och vänta på,ett nytt

/aragon

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

enligt manualen så är det minnes fel

http://www.supermicro.com/manuals/motherboard/HE_SL/MNL-0630....

5 short +_1
long beeps
Memory Error No memory detected in the
system

Visa signatur

Game : Asus P8Z77-V Pro | Intel i7 3770k 4,3ghz OC | EVGA 1070 Founders | 16GB 2133mhz Corsair
Esxi 6.0 : ASRock 970 Extreeme 4 | AMD FX-8120 | 24GB RAM |NetXtreme II 1GB Dual Nic | Intel sasuc8i Raid 8P

Permalänk
Medlem

Hej och tack för svaret

Jag vet var pipen betyder, men jag tror inte det är felet då jag testat
Med flera olika minnen som jag skriver ovan, min tanke är mer om detta
Felet kan uppstå på grund av något annat. Tex psu/bios firmware mm

/aragon

Skrivet av Skynet-IRC:

enligt manualen så är det minnes fel

http://www.supermicro.com/manuals/motherboard/HE_SL/MNL-0630....

5 short +_1
long beeps
Memory Error No memory detected in the
system

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

du har inte möjlighet att testa dina minnen som du använder till servern i någon annat moderkort för att se om det är minnena eller om det är moderkortet?

antingen är det minnena som det är fel på eller så är det moderkortets minnesplatser som av någon anledning har gått åt skogen.

Men låter troligare som om det är moderkortet. med tanke på att du testat andra minnen.

Men som sagt testa minnena i något annat moderkort om du har möjlighet och se vad om händer.

EDIT: kom på en till grej.
Du har inte testat att resetat BIOS? jag antar att det finns nån som grej på serverkorten också. om inte annat så ta ur batteriet så bör det få samma effekt.

//Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

Hej

Tack för svaret:)

Minnerna är testade i annan server och dom är ok, jag har testat att resätta (tror jag) testat att ta ur batteri och även att sätta en mejsel mellan resätt "punkten". (Tror det är resätt punkten)

Vad tror ni om bios idén (att bios inte stödjer 1600 minne och nya i3, utan behöver en uppdatering) Fast den startade första gångerna och jag kunde köra pfsense på den?
(Lite små irreterad att jag inte kollade vilken vertion bios var)

/Aragon

Skrivet av tjossanmannen:

du har inte möjlighet att testa dina minnen som du använder till servern i någon annat moderkort för att se om det är minnena eller om det är moderkortet?

antingen är det minnena som det är fel på eller så är det moderkortets minnesplatser som av någon anledning har gått åt skogen.

Men låter troligare som om det är moderkortet. med tanke på att du testat andra minnen.

Men som sagt testa minnena i något annat moderkort om du har möjlighet och se vad om händer.

EDIT: kom på en till grej.
Du har inte testat att resetat BIOS? jag antar att det finns nån som grej på serverkorten också. om inte annat så ta ur batteriet så bör det få samma effekt.

//Tobias

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.