Vad ska man gå efter när man väljer ramminne? behov av lite hjälp.

Permalänk
Medlem

Vad ska man gå efter när man väljer ramminne? behov av lite hjälp.

Tjenixen allesammas!!!

Brukar uppgradera något på datorn lite då och så. Nu senast senast var ett 7970ghz, moderkortsfläkt och ett vitt R3 chassi
Det stora jag har kvar när man får pengar till det är en modell större SSD men tills dess tänkte jag slänga i nytt ramminne då jag bara har 4gb.

Vet att där inte är någon större skillnad på 1600 och 1333mhz minnen men blir galen på hur många olika märken och sorter där finns att välja på. Jag har ett sånt här moderkort http://www.asus.se/Motherboards/Intel_Socket_1156/P7P55D/#spe...
Så klarar ju 1600mhz osv. Tänkte svänga in på Netonnet och handla 8gb för under 400kr men vilket ska ja ta, finns så många, blir inte klock på det. Så vänder mig ännu en gång till underbara swedclockers och er hjälpsamma människor. Kan ni hjälpa mig att välja? Tackar på förhand.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/internminne/ddr3

Permalänk
Medlem

Finns lika många åsikter om vilka RAM man ska ha som medlemmar på sweclockers.

Min åsikt är att inte snåla när det gäller RAM, hellre lägga lite mer och känna sig lugn än att spara några hundringar.

Corsair eftersom de aldrig failat mig förut och har väldigt bra kundsupport. Dominator eller Vengeance då dessa är deras "premium" modeller, enligt resonemang ovan.

Tänk på bara om du har en CPU-kylare som är stor (typ luft med jättefläns) att minnena kan få problem att få plats, om du inte köper tex vengeance med low profile.

Permalänk
Medlem

Kör du en Intel CPU (och det gör du ju) så spelar minnet väldigt liten roll för prestandan.
Skulle dock reka minst 1600mhz, low profile ("LP") och XMP minnen.
Om möjligt försök att välja minnen som finns med på ASUS lista ("QVL").

1600mhz för att det är max vad som officiellt stöds, allt annat är "oc".
LP eller low profile dels för att kylflänsar på minnen är 100% onödigt bling och dels för att med LP får du plats att skruva CPU kylare.
XMP för att moderkortet skall kunna ratta in flera inställningar (än vad SPD normalt tillåter) automatiskt.

Skulle även reka att du skaffar 2x8 istället, och bara köra med dom.
Att fylla alla minnesplatser kan ge instabilitet med många moderkort om man vill leka lite med överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

LP eller low profile dels för att kylflänsar på minnen är 100% onödigt bling och dels för att med LP får du plats att skruva CPU kylare.

Hur är kylflänsar på något som alstrar värme "bling"? Speciellt om man klockar minnena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Hur är kylflänsar på något som alstrar värme "bling"? Speciellt om man klockar minnena.

För att minnen alstrar endast ett fåtal watt värme även som överklockade.
Spritt över den stora ytan dom faktiskt har så betyder det att en liten värmespridare räcker gott och väl.
Och precis som nästan all annan elektronik så klarar dom även ganska höga temperaturer utan att funktionen påverkas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kör du en Intel CPU (och det gör du ju) så spelar minnet väldigt liten roll för prestandan.
Skulle dock reka minst 1600mhz, low profile ("LP") och XMP minnen.
Om möjligt försök att välja minnen som finns med på ASUS lista ("QVL").

1600mhz för att det är max vad som officiellt stöds, allt annat är "oc".
LP eller low profile dels för att kylflänsar på minnen är 100% onödigt bling och dels för att med LP får du plats att skruva CPU kylare.
XMP för att moderkortet skall kunna ratta in flera inställningar (än vad SPD normalt tillåter) automatiskt.

Skulle även reka att du skaffar 2x8 istället, och bara köra med dom.
Att fylla alla minnesplatser kan ge instabilitet med många moderkort om man vill leka lite med överklockning.

Hehe klart man kör Intel
Har en hyper 212evo cpu fläkt, vet inte hur mycket plats där bli så nog säkrast med LP minnen.
Men frågan som kvarstår är du vilka ska man ta, kanske inte har nån betydelse ens.

Då är det väl någon av dessa två, då de har även livstids garanti. Corsair har ju bara begränsad sådan
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/internminne/ddr3...
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/internminne/ddr3...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluxxer:

Hehe klart man kör Intel
Har en hyper 212evo cpu fläkt, vet inte hur mycket plats där bli så nog säkrast med LP minnen.
Men frågan som kvarstår är du vilka ska man ta, kanske inte har nån betydelse ens.

Då är det väl någon av dessa två, då de har även livstids garanti. Corsair har ju bara begränsad sådan
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/internminne/ddr3...
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/internminne/ddr3...

Som du ju säger så har det mindre betydelse.
Men spar kvittot ändå för man vet ju aldrig om moderkortet kommer överens med de nya minnena

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Som du ju säger så har det mindre betydelse.
Men spar kvittot ändå för man vet ju aldrig om moderkortet kommer överens med de nya minnena

Hehe okej bra det Klart man alltid sparar kvittot.... men såg en sak. på i speccen på moderkortet står där DDR3 2200(O.C.)*/1600/1333/1066 Non-ECC,Un-buffered Memory... Non-ECC står där även på kingston minnena "8GB 1600MHz DDR3 Non-ECC CL9 DIMM" men inte på de andra. Har det nån betydelse?

sökte lite och hittade skriver här ifall fler kollar i framtiden
-----------------------------------------------
ECC Memory has an extra chip on the memory that performs Error Checking and Correcting functions. It's really only recommended for machines being used as servers.

For home systems, non-ECC memory is recommended unless you KNOW you need the ECC function. This is because ECC and non-ECC memory can almost always be mixed in the same system with no problems. If you mix these types of memory, the system will run as if all the memory was non-ECC.

Non-ECC memory is also recommended because it runs a little faster than ECC memory since it doesn't need to do the extra error checking. ECC memory is only really beneficial if you're going to be processing massive amounts of data (like a server does) and all data needs to be 100% accurate. Non-ECC is all that's needed for 99% of the computers out there.

ECC RAM will work on a motherboard that does not utilize non ECC RAM. The ECC RAM will not perform this extra error checking step and most likey improving your overall speed

Saxat från en tråd på Yahoo answers

Men tackar för hjälpen alla ni som givit mig lite klarhet i det hela

Inlägg sammanfogade, använd funktionerna Redigera eller Citera Flera