i7 2600k clock spökar samt visar oclock i CPU-Z, hjälp?

Permalänk

i7 2600k clock spökar samt visar oclock i CPU-Z, hjälp?

Tjena Clockers,

Jag har pillat lite med överklockning på senare dagar och insett att det är mycket jag inte har någon aning om, så jag tänkte än en gång vända mig till er som har lite mer kunskap på området.

Min processor är då en Intel i7 2600k 3.4Ghz som jag då försökt överklocka. Jag har via bios då klockat den till 4.5Ghz via denna guide: http://www.overclock.net/t/910467/the-ultimate-sandy-bridge-o...

Mitt problem är då egentligen två problem.

Det första är att jag har kört Intel Burn Test på maximala med 10, men är inte helt hundra på om min processor klarade detta. Anledningen till förvirringen är att det tog så lång tid för testet att bli klart så jag åkte iväg några timmar och när jag kom tillbaka var skärmen helt svart men datorn verkade vara helt igång.

Jag övervakade resultaten via programmets inbyggda logging samt via Corsair Link's logging då jag även var intresserad över hur varm CPUn blev. Här är hursom resultaten som då var innan jag fick manuellt stänga av datorn (pga svart skärm):

Som ni säkert ser så överensstämmer inte tiderna varandra så jag antar att något fastnat eller så, samt att den sista (tionde delen av testet) saknas och att denna rad som tidigare visats under mindre hård test saknas:

Är den alltså inte stabil då eller...?

Sen det andra problemet är mest konstigt, min clock visas inte i CPU-Z:

Förövrigt ser siffrorna i Bios OK ut?

Förlåt för långt och konstigt inlägg...

Mvh

Visa signatur

Chassi: CM Stryker Mobo: ASUS ROG RAMPAGE IV EXTREME CPU: i7-3930K - Corsair H100i
GPU: Gigabyte GTX 680 4GB RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB 2133MHz SSD: 2x Samsung 840 Pro SSD 256GB
HDD: 4x WD Caviar Black 1TB i Raid10 PSU: Corsair TX750M
www.johnmorganstudios.se

Permalänk
Medlem

Klockar du med att öka turbo multipeln (som man ju gör).
Så behåller du ju möjligheten för CPU'n att klocka ner sig när prestandan inte behövs.
Och av en händelse så är det just x16 som i7'orna använder sig av

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Klockar du med att öka turbo multipeln (som man ju gör).
Så behåller du ju möjligheten för CPU'n att klocka ner sig när prestandan inte behövs.
Och av en händelse så är det just x16 som i7'orna använder sig av

Nu kommer jag inte ihåg exakt alla steg som jag följde i guiden jag länkade men jo det finns väl en chans att jag använde mig av det. Så du menar att clocken iaf är rätt då CPUn låg i idle när bilden togs?

Visa signatur

Chassi: CM Stryker Mobo: ASUS ROG RAMPAGE IV EXTREME CPU: i7-3930K - Corsair H100i
GPU: Gigabyte GTX 680 4GB RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB 2133MHz SSD: 2x Samsung 840 Pro SSD 256GB
HDD: 4x WD Caviar Black 1TB i Raid10 PSU: Corsair TX750M
www.johnmorganstudios.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mc.Morgan:

Nu kommer jag inte ihåg exakt alla steg som jag följde i guiden jag länkade men jo det finns väl en chans att jag använde mig av det. Så du menar att clocken iaf är rätt då CPUn låg i idle när bilden togs?

Exakt så ja.
Belasta den lite och hastigheten ändras bums.

Ett tips är att prova Aida64's stability test.
Det plågar strömförsörjningen rejält, och därmed temperaturen såklart.
Och jag tycker det ger en bättre koll på spänningarna (via AIDA64 CPUID) är de flesta andra program.
Det rekommenderas ju att man håller sig under 1.35v med sandy bridge processorer.
Och spänningen mäts vid full belastning, då det automatiskt brassas på lite extra då.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Exakt så ja.
Belasta den lite och hastigheten ändras bums.

Ett tips är att prova Aida64's stability test.
Det plågar strömförsörjningen rejält, och därmed temperaturen såklart.
Och jag tycker det ger en bättre koll på spänningarna (via AIDA64 CPUID) är de flesta andra program.
Det rekommenderas ju att man håller sig under 1.35v med sandy bridge processorer.
Och spänningen mäts vid full belastning, då det automatiskt brassas på lite extra då.

Prövar testet nu, hur länge ska det hålla på? Ser ingen tid någonstans...

Visa signatur

Chassi: CM Stryker Mobo: ASUS ROG RAMPAGE IV EXTREME CPU: i7-3930K - Corsair H100i
GPU: Gigabyte GTX 680 4GB RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB 2133MHz SSD: 2x Samsung 840 Pro SSD 256GB
HDD: 4x WD Caviar Black 1TB i Raid10 PSU: Corsair TX750M
www.johnmorganstudios.se

Permalänk
Medlem

Med Intel burn test så är det siffrorna under result som är intressanta, dessa ska vara helt lika, vilket dina är = CPU är stabil

Kör inte 10 vändor med maxium, gå ner på 5-8, IBT stressar CPU nått otroligt och IBT rekommenderar inte för många vändor på maxium.
Komplettera gärna med med att köra på standard också så man ser att CPU är stabil på lite lägre belastning också, att en CPU är stabil på väldigt hög belastning betyder inte automatiskt att den är det på låg belastning då volt kan variera mer.
Jag utgår från att du inte har volt till CPU på auto..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Längst ner: "Test started" och "elapsed Time".
Men om tempen varit stabil i t.ex 10 minuter så finns det ingen anledning att köra vidare IMO.
Skulle det krasha efter säg 6 timmar så beror det snarare på nån minnesläcka än på systemet ^^

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Med Intel burn test så är det siffrorna under result som är intressanta, dessa ska vara helt lika, vilket dina är = CPU är stabil

Kör inte 10 vändor med maxium, gå ner på 5-8, IBT stressar CPU nått otroligt och IBT rekommenderar inte för många vändor på maxium.
Komplettera gärna med med att köra på standard också så man ser att CPU är stabil på lite lägre belastning också, att en CPU är stabil på väldigt hög belastning betyder inte automatiskt att den är det på låg belastning då volt kan variera mer.
Jag utgår från att du inte har volt till CPU på auto..

Ah, då förstår jag. Men min svartskärm, kan den bero på CPUn eller är det min skärm som har spökat lite av sig själv?

Jag tror faktiskt jag gör det! Har inte tid att kolla nu men följde som sagt guiden i första inlägget och har för mig att han sa att det är bäst för min CPU.

Visa signatur

Chassi: CM Stryker Mobo: ASUS ROG RAMPAGE IV EXTREME CPU: i7-3930K - Corsair H100i
GPU: Gigabyte GTX 680 4GB RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB 2133MHz SSD: 2x Samsung 840 Pro SSD 256GB
HDD: 4x WD Caviar Black 1TB i Raid10 PSU: Corsair TX750M
www.johnmorganstudios.se

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Längst ner: "Test started" och "elapsed Time".
Men om tempen varit stabil i t.ex 10 minuter så finns det ingen anledning att köra vidare IMO.
Skulle det krasha efter säg 6 timmar så beror det snarare på nån minnesläcka än på systemet ^^

Efter 15 min har CPU temp (den översta dvs den över de 4 kärnorna) gått mellan minst 19 och högst 24. Kärnorna visar dock average på runt 30.

Ingen som helst skillnad på clocken...

Enligt Corsair Link ligger tempen nu på 34

Edit
Visa signatur

Chassi: CM Stryker Mobo: ASUS ROG RAMPAGE IV EXTREME CPU: i7-3930K - Corsair H100i
GPU: Gigabyte GTX 680 4GB RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB 2133MHz SSD: 2x Samsung 840 Pro SSD 256GB
HDD: 4x WD Caviar Black 1TB i Raid10 PSU: Corsair TX750M
www.johnmorganstudios.se

Permalänk
Medlem

Det är tempen vid belastning som är intressant, du visar en bild som när den nedklockat sig i idle och den ser helt normal ut. Men vad händer med siffrorna när du drar igång ett lasttest?

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mc.Morgan:

Ah, då förstår jag. Men min svartskärm, kan den bero på CPUn eller är det min skärm som har spökat lite av sig själv?

Jag tror faktiskt jag gör det! Har inte tid att kolla nu men följde som sagt guiden i första inlägget och har för mig att han sa att det är bäst för min CPU.

Guider är bra speciellt om det är samma moderkort också, men CPU är lite individuella och kan behöva justeringar i olika värden mot en guide.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av sorkin:

Det är tempen vid belastning som är intressant, du visar en bild som när den nedklockat sig i idle och den ser helt normal ut. Men vad händer med siffrorna när du drar igång ett lasttest?

Självklart så var bilden tagen under testet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: CM Stryker Mobo: ASUS ROG RAMPAGE IV EXTREME CPU: i7-3930K - Corsair H100i
GPU: Gigabyte GTX 680 4GB RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB 2133MHz SSD: 2x Samsung 840 Pro SSD 256GB
HDD: 4x WD Caviar Black 1TB i Raid10 PSU: Corsair TX750M
www.johnmorganstudios.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mc.Morgan:

Självklart så var bilden tagen under testet.

Skickades från m.sweclockers.com

I så fall är något på tok för den har klockat ner sig till hur det brukar se ut i idle

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Skrivet av sorkin:

I så fall är något på tok för den har klockat ner sig till hur det brukar se ut i idle

Ja det var det jag också tyckte! Eftersom det står i bios att den har "rätt" clock men varken i Aida eller CPU-Z, där står det faktiskt att den är lägre clockad 1.6Ghz............ inte OK!

Visa signatur

Chassi: CM Stryker Mobo: ASUS ROG RAMPAGE IV EXTREME CPU: i7-3930K - Corsair H100i
GPU: Gigabyte GTX 680 4GB RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB 2133MHz SSD: 2x Samsung 840 Pro SSD 256GB
HDD: 4x WD Caviar Black 1TB i Raid10 PSU: Corsair TX750M
www.johnmorganstudios.se