Hjälp en halvteknisk ekonom med en programserver!

Permalänk

Hjälp en halvteknisk ekonom med en programserver!

Hej!

Vid sidan av våra studier har jag och en vän en redovisningsbyrå. Idag kör vi våra program (Administration, Byråstöd och Bokslut från Visma SPCS) lokalt på varsin laptop, men vi har förstått att en serverlösning vore bättre för oss eftersom vi då har en bättre samordning mellan filerna om vi jobbar mot samma kund.

Själv är jag långt ifrån någon nätverkstekniker, men jag tycker det är roligt att mecka, så jag skulle behöva er hjälp med att bli klok på hur jag ska sätta upp en server som kan åstadkomma vad jag punktar upp nedan. Jag äger en licens till Windows Server 2012 (som jag aldrig har testat) så det är den jag kommer använda.

Vårt behov ser ut så här:
* Vi behöver köra våra bokföringsprogram hela tiden på servern, och programmen ska lagra våra kundfiler där.
* Vi vill kunna ansluta från våra laptops oavsett vilket nätverk vi än sitter på, och för att klientprogrammen ska fungera och hitta företagsfilerna måste sökvägen till servern alltid vara samma.
* Dessutom vore det bra att kunna lagra filer på servern och komma åt dem på samma sätt som ovan.

Förutsättningarna följer:
* Planen är att ha servern på ett hemnätverk bakom en Netgear CG3100-router. IP-adressen är dynamisk. Eventuellt kan vi få ställa servern i en bekants företagslokal (för att slipa ha en surrande server hemma), men det förutsätter att vi inte behöver ändra i hans brandvägg eller liknande. Men det måste man kanske för att det ska fungera med fjärranslutning?
* Alla våra klienter kör Windows 8 pro och vi har som sagt en styck Windows Server licens.
* Ifall det har någon betydelse äger vi idag en styck domän, via Citynetwork, som är kopplad till vår hemsida som ligger på deras webbhotell. Det kanske kan lösa problemet med den dynamiska IP-adressen?
* Vi tänkte om allt tros fungera använda denna server med 2x1 TB: http://www.dustinhome.se/product/5010608769/hp-proliant-n40l-...

Tack på förhand!

Visa signatur

i7 920, Noctua 1366, P6T Deluxe, 6 GB DDR3, Gigabyte 5850, Creative X-Fi X-treme Gamer, 640 GB Samsung, Microsoft X6 keyboard, Ikari Steelseries Optical, Logitech x540, Samsung p2450

Permalänk
Skrivet av ctrl.alt.elit:

Hej!

Vid sidan av våra studier har jag och en vän en redovisningsbyrå. Idag kör vi våra program (Administration, Byråstöd och Bokslut från Visma SPCS) lokalt på varsin laptop, men vi har förstått att en serverlösning vore bättre för oss eftersom vi då har en bättre samordning mellan filerna om vi jobbar mot samma kund.

Själv är jag långt ifrån någon nätverkstekniker, men jag tycker det är roligt att mecka, så jag skulle behöva er hjälp med att bli klok på hur jag ska sätta upp en server som kan åstadkomma vad jag punktar upp nedan. Jag äger en licens till Windows Server 2012 (som jag aldrig har testat) så det är den jag kommer använda.

Vårt behov ser ut så här:
* Vi behöver köra våra bokföringsprogram hela tiden på servern, och programmen ska lagra våra kundfiler där.
* Vi vill kunna ansluta från våra laptops oavsett vilket nätverk vi än sitter på, och för att klientprogrammen ska fungera och hitta företagsfilerna måste sökvägen till servern alltid vara samma.
* Dessutom vore det bra att kunna lagra filer på servern och komma åt dem på samma sätt som ovan.

Förutsättningarna följer:
* Planen är att ha servern på ett hemnätverk bakom en Netgear CG3100-router. IP-adressen är dynamisk. Eventuellt kan vi få ställa servern i en bekants företagslokal (för att slipa ha en surrande server hemma), men det förutsätter att vi inte behöver ändra i hans brandvägg eller liknande. Men det måste man kanske för att det ska fungera med fjärranslutning?
* Alla våra klienter kör Windows 8 pro och vi har som sagt en styck Windows Server licens.
* Ifall det har någon betydelse äger vi idag en styck domän, via Citynetwork, som är kopplad till vår hemsida som ligger på deras webbhotell. Det kanske kan lösa problemet med den dynamiska IP-adressen?
* Vi tänkte om allt tros fungera använda denna server med 2x1 TB: http://www.dustinhome.se/product/5010608769/hp-proliant-n40l-...

Tack på förhand!

Om ni vill ha den hemma: En dynamisk DNS-tjänst (DynDNS, NO-IP etc.) på er server/router som ni pekar på med ett C-name från eran nuvarande domän är det ni behöver för extern access. Samt öppna portar i brandväggen.
Om ni vill ha den hos er bekant: Ni behöver minst öppna upp en RPD-port i hans brandvägg för att nå den utifrån, standard är 3389, men kan bytas på utsidan med enkelhet, så det torde inte vara en begränsande faktor.

Gällande fjärråtkomst: Den enkla och billiga lösningen är att nyttja Windows RDP för access, den korrekta för flera användare är dock RDS-CAL:ar, men så länge ni bara är 2 kommer antalet sessioner inte vara en begränsning.

Gällande Visma SPCS: Gör endast en installation på servern, ni behöver inte göra klientinstallationer på era laptops, utan ni kommer hela tiden jobba med detta via fjärrskrivbord. Ni kommer inte behöva accessa gemensamma filer eller företagskatalogen med denna metod, utan endast koppla er till servern med fjärrskrivbord, dubbelklicka på ikonen/erna för de Visma-program ni vill nyttja, och välja företag, och börja jobba.

Servalet: Den kommer säkerligen driva det, men känns aningen underdimensionerad, speciellt gällande den ypperligt urusla RAID-kontrollern NL-serien kommer med. Själv skulle jag förorda en HP ML 330-350 med en RAID-kontroller ur P400-serien. Till detta tänker du helt rätt med att köra RAID 1 eller 10.
Glöm dock inte att ta säkerhetskopior av databaserna i Visma till en separat disk alt. offsite om ni skall göra det helt korrekt.

UPS kan även vara av intresse, beroende på hur affärskritiskt ni anser datat vara, eller om ni har ett dåligt elnät.

Permalänk
Citat:

Om ni vill ha den hemma: En dynamisk DNS-tjänst (DynDNS, NO-IP etc.) på er server/router som ni pekar på med ett C-name från eran nuvarande domän är det ni behöver för extern access.

Den enda dynamiska DNS-tjänsten som går att välja i min routers administrationsverktyg är DynDNS och om jag förstår deras hemsida rätt kan jag inte använda min nuvarande domän hur som helst, utan jag måste föra över den till dem. Innebär det något problem med min hemsida?

Citat:

Gällande Visma SPCS: Gör endast en installation på servern, ni behöver inte göra klientinstallationer på era laptops, utan ni kommer hela tiden jobba med detta via fjärrskrivbord. Ni kommer inte behöva accessa gemensamma filer eller företagskatalogen med denna metod, utan endast koppla er till servern med fjärrskrivbord, dubbelklicka på ikonen/erna för de Visma-program ni vill nyttja, och välja företag, och börja jobba.

Det låter ju smidigt, men innebär inte en fjärrskrivbordslösning att endast en av oss kan jobba åt gången? För att kunna det måste vi väl ha programmen lokalt installerade? Behöver vi inte ha en VPN-tunnel eller DirectAccess? Jag har inte riktigt förstått hur de fungerar men med dem får vi väl i alla fall servern att dyka upp i Windows Explorer?

Jag uppskattar tipset om servrar men de föreslagna ligger utom räckhåll prismässigt just nu, så vi får börja i liten skala och uppgradera efter hand.

Visa signatur

i7 920, Noctua 1366, P6T Deluxe, 6 GB DDR3, Gigabyte 5850, Creative X-Fi X-treme Gamer, 640 GB Samsung, Microsoft X6 keyboard, Ikari Steelseries Optical, Logitech x540, Samsung p2450

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ctrl.alt.elit:

Det låter ju smidigt, men innebär inte en fjärrskrivbordslösning att endast en av oss kan jobba åt gången? För att kunna det måste vi väl ha programmen lokalt installerade? Behöver vi inte ha en VPN-tunnel eller DirectAccess? Jag har inte riktigt förstått hur de fungerar men med dem får vi väl i alla fall servern att dyka upp i Windows Explorer?

Ni ska ha en VPN tunnel. Ni vill inte att era data ska komma på avvägar. RDP funkar med två samtidiga användare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Ni ska ha en VPN tunnel. Ni vill inte att era data ska komma på avvägar. RDP funkar med två samtidiga användare.

Ok! Så Windows Server tillåter två samtida användare att ansluta med RDP, men det jag tänkte på var att det borde bli konstigt att köra två instanser av bokföringsprogrammet på servern vilket skulle bli resultatet om jag och min vän ansluter via RDP samtidigt. Men det tror ni alltså fungerar?

Visa signatur

i7 920, Noctua 1366, P6T Deluxe, 6 GB DDR3, Gigabyte 5850, Creative X-Fi X-treme Gamer, 640 GB Samsung, Microsoft X6 keyboard, Ikari Steelseries Optical, Logitech x540, Samsung p2450

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns väl en byråversion av Visma? Jag antar att det är den ni behöver om ni ska undvika problem helt. Annars antar jag att det kan bli problem om ni försöka jobba med samma bolag samtidigt. Tyvärr är jag ingen expert på Visma.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Det finns väl en byråversion av Visma? Jag antar att det är den ni behöver om ni ska undvika problem helt. Annars antar jag att det kan bli problem om ni försöka jobba med samma bolag samtidigt. Tyvärr är jag ingen expert på Visma.

Mycket riktigt! Våra program går att installera i "serverläge" eller för en ensam användare. Idag har vi det senare alternativet, men tanken med att skaffa en server är att installera Visma som huvudinstallation, och sedan som klienter på våra laptops. Det är också rådet från Visma till byråer. Som jag förstår det krävs det att klienterna alltid har samma adress till servern för att de ska hitta filerna, så det som är mest avgörande för mig i detta projekt är helt enkelt om en VPN-tunnel gör att servern alltid får samma sökväg eller om det varierar beroende på om man sitter på det interna eller externa nätverket.

Visa signatur

i7 920, Noctua 1366, P6T Deluxe, 6 GB DDR3, Gigabyte 5850, Creative X-Fi X-treme Gamer, 640 GB Samsung, Microsoft X6 keyboard, Ikari Steelseries Optical, Logitech x540, Samsung p2450

Permalänk
Skrivet av ctrl.alt.elit:

Den enda dynamiska DNS-tjänsten som går att välja i min routers administrationsverktyg är DynDNS och om jag förstår deras hemsida rätt kan jag inte använda min nuvarande domän hur som helst, utan jag måste föra över den till dem. Innebär det något problem med min hemsida?

Det låter ju smidigt, men innebär inte en fjärrskrivbordslösning att endast en av oss kan jobba åt gången? För att kunna det måste vi väl ha programmen lokalt installerade? Behöver vi inte ha en VPN-tunnel eller DirectAccess? Jag har inte riktigt förstått hur de fungerar men med dem får vi väl i alla fall servern att dyka upp i Windows Explorer?

Jag uppskattar tipset om servrar men de föreslagna ligger utom räckhåll prismässigt just nu, så vi får börja i liten skala och uppgradera efter hand.

Dynamisk DNS-uppdatering kan även installeras på servern i form av en tjänst som startas tillsammans med OS. Annars kan du nyttja DynDNS i routern, detta utesluter absolut inte att du nyttjar ditt egna domännamn för att ansluta till servern, och påverkar inte hemsidan alls.
För att nyttja ditt egna domännamn måste du dock peka ett C-record/alias till den dynamiska DNS-tjänstens namn du valde. Så låt oss säga att du vill ha "pengafifflare.dyndns.se" hos dyndns, men det ser inte så snyggt ut, så då väljer du iställer att peka "remote.fiscalsolvency.se" till "pengafifflare.dyndns.se" för att nyttja denna adress istället.

VPN är ett jäkla gissel du vill undvika i den mån du kan. RPD tillåter som nämnts 2 sessioner på samma server i sitt grundutförande, separata eller samma användare, samtidigt. Skulle ni i framtiden bli fler än 2 så kan du enkelt bygga ut din lösning med en RDS-roll (Remote Desktop Server) på servern.
I detta fall bör du garanterat köra på mer hårdvara än en NL-server.
Det enda som är intressant gällande instanser på servern är huruvida Visma-databaserna klarar av multipla accesser samtidigt, vilket de gör. De olika sessionerna du och din kollega arbetar i gör att samma process får olika PID (Process ID) av OS:et. Det är precis som om du skulle installerat en serverdistrubuerad lösning med klientinstallationer, flera klienter kan jobba med samma företag samtidigt med samma inloggning i samma databas, men då sker detta från olika klienter. Dubbelkolla detta med Vismas support, även om de förordar en VPN-lösning.
För att vara 100% säker kan du installera Visma Administration i "serverläge", skapa 2 nya användare på servern och för dessa användare installera klientversionerna, som du och din kollega nyttjar samtidigt.

I övrigt erbjuder en vanlig VPN-tunnel (PPTP) ingen ökad säkerhet mot att "datat kommer på avvägar" gemtemot en RDP-lösning. Båda nyttjar autentisering, enda skillnaden är att med en RDP-lösning så skickas INGET av datat utanför ditt nätverk, eller ens server för den delen. Allt du gör är skickar kommandon till Visma-programmet som skyfflar om datat, med VPN-tunnel och installerad klient i andra änden tror jag inte detsamma är sant.

Permalänk

Tack för era svar!

Det låter givetvis lockande ifall det blir lättare att köra utan VPN-tunnel. Jag ska ringa till Visma imorgon och fråga dem hur deras mjukvara fungerar och hur de ser på saken.

Det där tillägget Remote Desktop Server kan jag inte hitta någon information om på nätet, är det dyrt och krångligt eller är det en simpel teknikalitet att skaffa det?

Visa signatur

i7 920, Noctua 1366, P6T Deluxe, 6 GB DDR3, Gigabyte 5850, Creative X-Fi X-treme Gamer, 640 GB Samsung, Microsoft X6 keyboard, Ikari Steelseries Optical, Logitech x540, Samsung p2450

Permalänk

Några frågor om servern (HP Proliant N40):

1. Vad blir konsekvensen av den dåliga Raid-controllern? Blir läs-/skriv-hastigheterna för låga eller blir driftsäkerheten dålig?
2. Vad gör prestandan för dålig för att köra flera RDP-anslutningar? Är det processorn eller RAM-minnet? Det senare tänker jag att jag kan uppgradera efterhand.

Det som tilltalar mig med servern är dess låga pris, smidiga format och tysthet men det finns såklart andra tänkbara lösningar.

Visa signatur

i7 920, Noctua 1366, P6T Deluxe, 6 GB DDR3, Gigabyte 5850, Creative X-Fi X-treme Gamer, 640 GB Samsung, Microsoft X6 keyboard, Ikari Steelseries Optical, Logitech x540, Samsung p2450

Permalänk
Skrivet av ctrl.alt.elit:

Tack för era svar!

Det låter givetvis lockande ifall det blir lättare att köra utan VPN-tunnel. Jag ska ringa till Visma imorgon och fråga dem hur deras mjukvara fungerar och hur de ser på saken.

Det där tillägget Remote Desktop Server kan jag inte hitta någon information om på nätet, är det dyrt och krångligt eller är det en simpel teknikalitet att skaffa det?

Det är en server-roll (server 2008 och senare), tämligen enkelt att konfigurera, tämligen dyrt om man jämför med gratis, billigt jämfört med t.e.x. en liknande Citrix-lösning.
RDS-CAL:ar (alltså speciella licenser som krävs) kostar en del om man är väldigt kostnadskänslig.

Permalänk
Skrivet av ctrl.alt.elit:

Några frågor om servern (HP Proliant N40):

1. Vad blir konsekvensen av den dåliga Raid-controllern? Blir läs-/skriv-hastigheterna för låga eller blir driftsäkerheten dålig?
2. Vad gör prestandan för dålig för att köra flera RDP-anslutningar? Är det processorn eller RAM-minnet? Det senare tänker jag att jag kan uppgradera efterhand.

Det som tilltalar mig med servern är dess låga pris, smidiga format och tysthet men det finns såklart andra tänkbara lösningar.

1: I en RAID 1/10 är skillnaden inte så stor, förutom vid rebuild (då även processorns begränsningar spelar in) som kommer ta extremt lång tid. "Fördelen" är att denna RAID-kontroller är begränsad till dessa nivåer.

2: Flera sessioner kräver flera bakgrundsprocesser, sessionstjänster etc. Utöver detta tenderar användare även nyttja applikationer. Så som exempel om 5 personer på samma server t.ex. kör Outlook i bakgrunden, har visma admin öppen, men jobbar i Word, så kan de tillsammans dra uppåt en 5GB minne, utöver detta behöver SQL till Visma och OS:et en hel del systemresurser.
Disk I/O kän även det vara ett bekymmer beroende på antal diskar som nyttjas, och antal simultana användare.

Permalänk
Citat:

RDS-CAL:ar (alltså speciella licenser som krävs) kostar en del om man är väldigt kostnadskänslig.

Nu har jag hittat mer info, och det verkar som 5 st. CAL-licenser kostar 200 $ på Microsoft Store, så det känns överkomligt. Men jag kommer nog välja Windows Server Essentials istället för Standard/Datacenter för då får jag såvitt jag förstår möjlighet att ansluta 25 användare utan att köpa ytterligare CAL-licenser.

http://www.microsoft.com/en-us/server-cloud/windows-server/bu...

Citat:

2: Flera sessioner kräver flera bakgrundsprocesser, sessionstjänster etc. Utöver detta tenderar användare även nyttja applikationer. Så som exempel om 5 personer på samma server t.ex. kör Outlook i bakgrunden, har visma admin öppen, men jobbar i Word, så kan de tillsammans dra uppåt en 5GB minne, utöver detta behöver SQL till Visma och OS:et en hel del systemresurser.

Vad tror ni om att köra denna server så länge vi är upp till 5 användare (vi kommer enbart köra Visma, inga andra program) ifall jag utökar till åtminstone 8 GB RAM? Jag förstår att det inte går att veta med säkerhet hur väl det fungerar, men skulle du direkt avråda ifrån det?

Ponera att jag ansluter till servern via RDP, och vi dessutom använder den som filserver för diverse dokument som vi vill dela med varandra. Måste vi då ha en MS Office-licens till varje användare på servern eller kan man utnyttja det Office-paket som man har lokalt installerat på sin laptop?

Visa signatur

i7 920, Noctua 1366, P6T Deluxe, 6 GB DDR3, Gigabyte 5850, Creative X-Fi X-treme Gamer, 640 GB Samsung, Microsoft X6 keyboard, Ikari Steelseries Optical, Logitech x540, Samsung p2450

Permalänk
Medlem

Finns inte visma som molntjänst? Borde inte det vara smidigare för ett mindre företag?

En rdp-lösning kan bli jobbig att använda om man kör visa program på datorn och andra på fjärrskrivbordet. Det finns dock en funktion som låter dig streama enskilda applikationer och inte ett helt skrivbord. Vet dock inte hur möjligheterna ser ut i essentials.

Permalänk

Tanken är väll att dom vill ha sin egen server som agerar "moln". dock så är det troligen inte möjligt på nått sätt att få 2st att jobba med samma dokument samtidigt. Det är vad jag vet inte möjligt inte om man ska köra RDP, men då är jag junior också!

Men ska nog gå att ordna med erat program. antar att det ska gå att ordna så att ni har varsitt användarkonto och då blir det en helt annan femma

Jag skulle ju helt klart göra en VPNtunnel mot nätverket, och sedan ha authentication med användarnamn i AD, och sedan dela ut det man vill ha gemensamt i en volym, och det om är personligt i en volym. och sedan ha att man streamar programmet till era laptops, och ni får via ad de behörigheter. då kommer också programmet kunna känna av om det är någon annan som är inne och jobbar med samma arbete som du tänker gå in i.

Men jag skulle ju helt klart gå till en konsultfirma för att få offerter för en sån här lösning om man inte är VÄLDIGT duktig på att pilla och sätta sig in i sakerna.
Med tanke på att ni också har ett program som ni använder så antar jag att ni vill ha det arbete ni har på era lokala datorer in i servern för att få en sån migration att inte gå snett är det viktigt att man har backups också.

Även om det kan kosta en slant att låta en konsultfirma göra nått dylikt så tycker jag att det är värt det, för då vet man att man får personer som kan det hela, och faktiskt kan argumentera till sig en bra lösning. Dom anpassar sig över hur NI vill ha lösning och bygger en så bra lösning som möjligt!

//Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk

Nu har jag pratat med Vismas tekniska support. Teknikern var ingen expert på serverlösningar, men efter att ha rådfrågat en kollega sa han följande:

1. Visma Administration (vårt viktigaste program) avråder de från att köra över VPN pga. de stora datamängderna.
2. Visma Byråstöd (vår andra viktigaste program fungerar över VPN, men en terminalserver var att föredra.
3. Deras råd var att installera en vanlig installation av programmen (ej serverinstallation) på servern och sedan ange vilka användarkonton som ska ha tillgång till det.

Jag frågade ifall terminalserver är samma sak som RDP men det kunde han inte svara på, men visst är det samma sak?

Min plan just nu är att gå vidare med projektet och dimensionera det för två användare som ska köra all mjukvara över RDP. På sikt är målet att köra cirka 5 - 10 klienter, men jag dimensionerar huvudsakligen lösningen för 2 användare just nu så får jag eventuellt byta server senare. Vad tror ni om följande?

1. Jag köper en HP Proliant N40L och kör spegling av mina 2x1 TB diskar. Ska jag nöja mig med de 2 GB RAM som följer med eller är det nödvändigt att uppgradera direkt?

2. På servern kör jag Windows Server 2012 Essentials som såvitt jag förstår tillåter upp till 25 användare att fjärransluta.

3. För att möjliggöra fjärråtkomst:
a) Ger jag servern en fast IP-adress.
b) Tecknar jag ett konto på dyndns.org. Räcker det med 20 $-kontot? http://dyn.com/dns/
c) Jag pekar ett C-nameinlägg mot min DynDNS-adress i domänhanteraren.
d) På servern installerar jag någon form av DynDNS-program, som jag antar följer med mitt användarkonto.
e) I min brandvägg ska jag öppna ett antal portar. Var kan jag hitta mer info om vilka?

4. Jag installerar Visma på serverns administratörskonto och skapar ett användarkonto för varje användare som jag vill ge access till mjukvaran. På klienterna behöver jag inte göra någonting med varken brandväggar eller mjukvara?

Skrivet av jocke92:

Finns inte visma som molntjänst? Borde inte det vara smidigare för ett mindre företag?

Jo, en del av deras mjukvaror finns som molntjänster, men bara de enklare versionerna.

Visa signatur

i7 920, Noctua 1366, P6T Deluxe, 6 GB DDR3, Gigabyte 5850, Creative X-Fi X-treme Gamer, 640 GB Samsung, Microsoft X6 keyboard, Ikari Steelseries Optical, Logitech x540, Samsung p2450

Permalänk

Jag skulle bygga en miljö som baseras på den server du använder, men uppgradera lite minne! 2gb ram är lite väl lite ändå.

Jag skulle sen köra Active Directory med domän, för att anpassa det för flera anställda i framtiden! 2personer spelar ingen roll, AD är fortfarande smart om man vill ha personliga volymer och eventuellt gemensamma filer

Du kan fortfarande bara köra en sökväg till servern för att starta dina program som ni behöver.

//Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjossanmannen:

Jag skulle bygga en miljö som baseras på den server du använder, men uppgradera lite minne! 2gb ram är lite väl lite ändå.

Jag skulle sen köra Active Directory med domän, för att anpassa det för flera anställda i framtiden! 2personer spelar ingen roll, AD är fortfarande smart om man vill ha personliga volymer och eventuellt gemensamma filer

Du kan fortfarande bara köra en sökväg till servern för att starta dina program som ni behöver.

//Tobias

Tycker active directory i det här sammanhanget är som att ta sitt ånglok och köra och handla istället för bilen. Men lite mer minne i servern skadar inte.

Skrivet av ctrl.alt.elit:

Jag frågade ifall terminalserver är samma sak som RDP men det kunde han inte svara på, men visst är det samma sak?

RDP är protokollet som används för att fjärransluta och administrera en Windowsserver/-dator. Det används också om man kör terminalserver vilket betyder att man har sitt skrivbord på servern.

Skrivet av ctrl.alt.elit:

3. För att möjliggöra fjärråtkomst:
a) Ger jag servern en fast IP-adress.
b) Tecknar jag ett konto på dyndns.org. Räcker det med 20 $-kontot? http://dyn.com/dns/
c) Jag pekar ett C-nameinlägg mot min DynDNS-adress i domänhanteraren.
d) På servern installerar jag någon form av DynDNS-program, som jag antar följer med mitt användarkonto.
e) I min brandvägg ska jag öppna ett antal portar. Var kan jag hitta mer info om vilka?

d. Ja det gör du, om inte din router/brandvägg har dyndns stöd för då kan du lika gärna köra det där. Klienten uppdaterar din dyndns, om er dynamiska publika ip-adress ändras.
e. För fjärrskrivbord är det 3389 som du portforwardar mot serverns interna ip.

Permalänk
Skrivet av tjossanmannen:

Jag skulle bygga en miljö som baseras på den server du använder, men uppgradera lite minne! 2gb ram är lite väl lite ändå.

Jag skulle sen köra Active Directory med domän, för att anpassa det för flera anställda i framtiden! 2personer spelar ingen roll, AD är fortfarande smart om man vill ha personliga volymer och eventuellt gemensamma filer

Skrivet av jocke92:

Tycker active directory i det här sammanhanget är som att ta sitt ånglok och köra och handla istället för bilen. Men lite mer minne i servern skadar inte.
.

Ok. Ifall jag väljer den aktuella servern kommer jag köpa till mer minne, det är ju så billigt så det finns ingen anledning att snåla in på. Nu har jag dock börjat kolla på Blocket och inser att jag kan få en avsevärt mycket kraftfullare server (Xeon-processor, mer RAM, osv) för ett lägre pris. Eftersom jag ändå kommer köpa nya diskar finns det väl inte så stora risker med att köra en begagnad server?

Jag förstår inte riktigt poängen med Active Directory? Är det någon sorts register över användarna och deras behörigheter eller? Om det inte är krångligt att sätta upp kan jag givetvis köra på det, men vilka mervärden ger det?

Visa signatur

i7 920, Noctua 1366, P6T Deluxe, 6 GB DDR3, Gigabyte 5850, Creative X-Fi X-treme Gamer, 640 GB Samsung, Microsoft X6 keyboard, Ikari Steelseries Optical, Logitech x540, Samsung p2450

Permalänk
Medlem
Skrivet av ctrl.alt.elit:

Jag förstår inte riktigt poängen med Active Directory? Är det någon sorts register över användarna och deras behörigheter eller? Om det inte är krångligt att sätta upp kan jag givetvis köra på det, men vilka mervärden ger det?

Central inloggning på mejl, dator, delade mappar, terminalserver och alla system. Rättigheter och liknande. Men ni är för få för att det ska vara lönt att driva runt

Permalänk

Ok, då ligger vi lågt med Active Directory ett tag till.

Nu har jag i alla fall testat att ha min stationära PC som RD-server och anslutit från min laptop det fungerar verkligen kanonbra. Jag fick DynDNS att fungera direkt, och att lägga upp en subdomän att ansluta via gick också väldigt enkelt. Det enda som är lite underligt är att jag ibland måste trycka "connect" upp till tre gånger på klienten innan den hittar servern, men därefter fungerar det alltid perfekt.

Nu ska jag bara hitta en bra server att använda också. Väldigt roligt att ha nått ett första delmål utan krångel i alla fall. Tack för era uttömmande svar hittills!

Visa signatur

i7 920, Noctua 1366, P6T Deluxe, 6 GB DDR3, Gigabyte 5850, Creative X-Fi X-treme Gamer, 640 GB Samsung, Microsoft X6 keyboard, Ikari Steelseries Optical, Logitech x540, Samsung p2450

Permalänk

Ugh......Då jocke92 inte riktigt tycks greppa vad Active directory är för något, låt mig upplysa:

http://en.wikipedia.org/wiki/Active_Directory

I övrigt kan du inte installera SBS 2011 Essentials utan Active Directory, du kan i teorin installera OS:et, "demota" servern till en medlem i en workgroup, men du skapar så mycket mer problem för dig själv.

Du ctrl.alt.elit bör, då du inte riktigt vet vad allt som avhandlas är, bör i allra högsta grad åtminstone sätta in dig i vad som är vad. Jag förstår att detta forum är ett smidigt sätt att få tips på en teknisk lösning, men förlita dig inte blint på vad ett gäng tomtar du aldrig träffat på ett nätforum rekommenderar.
Jag tror inte någon menar illa, men kunskapen kring skräddarsydda lösningar som du skall basera din verksamhet på är något du bäst lämnar till professionellt folk.
I ditt fall skulle jag se det som avhandlats i den här tråden som en god utgångspunkt för att rådfråga en konsult inom SMB om det är en bra lösning. Du vill få en ev. lösning bekräftad innan du gör investeringen.

Alternativt tar du in en offert, med det du listat som kravspec, och jämför företagets förslag med innehållet i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PirateKensai:

Ugh......Då jocke92 inte riktigt tycks greppa vad Active directory är för något, låt mig upplysa:

Jag vet i högsta grad vad active directory är och för två personer tycker jag active directory är som att ta sitt ånglok och köra och handla istället för bilen. Jag här dock inte arbetat med någon sbs 2011 server och om det är något som måste finnas där, så får man såklart leva med det. Men det känns som om man får overhead.

Permalänk

Eftersom dom eventuellt ska expandera med mer personal så är det lika bra att bygga upp allting runt AD't. Visst maskinen i fråga får nog jobba vid uppstart och dylikt, men jag vet att mitt jobb har levererat en sån lösning och då med sbs som OS. Och då har företaget använt en sån server och varit 2st som nyttjat den samtidigt.

Det är en optimal lösning för ett mindre företag, men funkar såklart inte så bra mot de företag som är riktigt stora att köra sbs. eller de som är medelstora för den delen.

Som jag sa tidigare. Det är båda enklare för dig att överlåta det till någon som vet vad som ska göras.

också eftersom du har en licens så blir det billigare.

Det skulle jag göra.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Skrivet av PirateKensai:

Du ctrl.alt.elit bör, då du inte riktigt vet vad allt som avhandlas är, bör i allra högsta grad åtminstone sätta in dig i vad som är vad. Jag förstår att detta forum är ett smidigt sätt att få tips på en teknisk lösning, men förlita dig inte blint på vad ett gäng tomtar du aldrig träffat på ett nätforum rekommenderar.
Jag tror inte någon menar illa, men kunskapen kring skräddarsydda lösningar som du skall basera din verksamhet på är något du bäst lämnar till professionellt folk.
I ditt fall skulle jag se det som avhandlats i den här tråden som en god utgångspunkt för att rådfråga en konsult inom SMB om det är en bra lösning. Du vill få en ev. lösning bekräftad innan du gör investeringen.

Jag förstår vad du menar, det vore naturligtvis bättre att anlita en konsult, och jag tar råden i denna tråd med en nypa salt. Men mitt företag är precis nystartat, och vi strävar inte efter att arbeta upp en allt för hög omsättning inledningsvis eftersom vi båda studerar. Därav kommer det vara svårt att täcka kostnaderna för IT-konsultation varför jag hellre pysslar med det själv och gör enstaka fel. Vi har ett parallellt affärssystem just nu som gör att vi ändå inte riskerar att förlora kritisk data, utan jag ser detta som en experimentell sandlåda som förhoppningsvis utvecklas till en stabil plattform med tiden.

Skrivet av jocke92:

Jag vet i högsta grad vad active directory är och för två personer tycker jag active directory är som att ta sitt ånglok och köra och handla istället för bilen. Jag här dock inte arbetat med någon sbs 2011 server och om det är något som måste finnas där, så får man såklart leva med det. Men det känns som om man får overhead.

Jag vill bara förtydliga att det är Windows Server 2012 Essentials, ej SBS 2011 som jag kommer köra. Vad jag förstår av bland annat nedanstående guide är AD kraftigt förenklat i denna serverversion, och det finns som ni skriver en möjlighet att gå runt att använda det men det verkar vara lite krångligt så jag kommer ge AD en chans.

http://winsupersite.com/article/windows-server/windows-server...

Idag har jag köpt en server för övrigt. Det blev en IBM X-Series 226 med en dubbelkärning 3 GHZ Xeon, 4 GB RAM och 5 sådana där SCSI-diskar i hotswapkonfiguration. En av dem lyser dock gult på framsidan, så jag ska nog byta den mot en extradisk som följde med. Just nu håller jag på att installera Windows Server, och det tar verkligen flera timmar att skriva till diskarna. Är detta ett generellt problem med SCSI-diskar eller har jag oflyt med mina? I så fall kommer jag nog installera två SATA-diskar istället.

Visa signatur

i7 920, Noctua 1366, P6T Deluxe, 6 GB DDR3, Gigabyte 5850, Creative X-Fi X-treme Gamer, 640 GB Samsung, Microsoft X6 keyboard, Ikari Steelseries Optical, Logitech x540, Samsung p2450

Permalänk
Medlem
Skrivet av ctrl.alt.elit:

Idag har jag köpt en server för övrigt. Det blev en IBM X-Series 226 med en dubbelkärning 3 GHZ Xeon, 4 GB RAM och 5 sådana där SCSI-diskar i hotswapkonfiguration. En av dem lyser dock gult på framsidan, så jag ska nog byta den mot en extradisk som följde med. Just nu håller jag på att installera Windows Server, och det tar verkligen flera timmar att skriva till diskarna. Är detta ett generellt problem med SCSI-diskar eller har jag oflyt med mina? I så fall kommer jag nog installera två SATA-diskar istället.

Vad är det för raidkonfiguration du stoppat diskarna i? Eftersom en är trasig* så påverkar det prestandan negativt. Om du skapat om raiden så ska den initieras först och det sänker prestandan i början. Även så att raid 5/6 kräver mer av raidkontrollern prestandamässigt.

*Så du inte missförstår mig, vet inte vad den gula dioden betyder. Men jag antar att det är som du säger att den är sönder

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Vad är det för raidkonfiguration du stoppat diskarna i? Eftersom en är trasig* så påverkar det prestandan negativt. Om du skapat om raiden så ska den initieras först och det sänker prestandan i början. Även så att raid 5/6 kräver mer av raidkontrollern prestandamässigt.

*Så du inte missförstår mig, vet inte vad den gula dioden betyder. Men jag antar att det är som du säger att den är sönder

Ursäkta otydligheten, jag kollade i instruktionsboken och den gula lampan betyder att hårddisken är otillgänglig. Så jag har sex diskar, 4 lyser grönt, en gult och en lyser inte alls.

Jag köpte servern begagnad av en person som "bara haft den stående" utan att han visste hur tekniken fungerade, men utan att bekymra mig så mycket började jag skriva över hans Windows 7-installation med min Windows Server-installation. Det var först när jag börjat som jag upptäckte lamporna på diskarna, och just nu pågår installationen så jag kan inte gå in i BIOS och kolla RAID-inställningen. Men jag ska göra det så snart som Windows Server är färdiginstallerat.

Visa signatur

i7 920, Noctua 1366, P6T Deluxe, 6 GB DDR3, Gigabyte 5850, Creative X-Fi X-treme Gamer, 640 GB Samsung, Microsoft X6 keyboard, Ikari Steelseries Optical, Logitech x540, Samsung p2450

Permalänk
Medlem
Skrivet av ctrl.alt.elit:

Ursäkta otydligheten, jag kollade i instruktionsboken och den gula lampan betyder att hårddisken är otillgänglig. Så jag har sex diskar, 4 lyser grönt, en gult och en lyser inte alls.

Jag köpte servern begagnad av en person som "bara haft den stående" utan att han visste hur tekniken fungerade, men utan att bekymra mig så mycket började jag skriva över hans Windows 7-installation med min Windows Server-installation. Det var först när jag börjat som jag upptäckte lamporna på diskarna, och just nu pågår installationen så jag kan inte gå in i BIOS och kolla RAID-inställningen. Men jag ska göra det så snart som Windows Server är färdiginstallerat.

En installation på friska diskar tar inte mer än 20-30 minuter, tar det längre är det något som är fel. Bra att du kikat manualen, ville dock inte intyga att disken var trasig eftersom jag inte visste.

Permalänk

Jag tycker att du ska absolut utnyttja AD. Det är bara att labba på så lär du dig eventuellt också

Men fixa diskarna :]

Du grejar det nog galant! Om du stöter på problem är det bara att pma

//Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..