Förslag för Projektarbete Virtualisering

Permalänk

Förslag för Projektarbete Virtualisering

Hej allihopa!

Jag sitter just nu och grubblar över vad man kan göra på ett projektarbete som har med min utbildning att göra.

Jag går just nu en utbildning som heter "Certifierad Virtualiseringsingenjör" på IFTAC i Hudiksvall.

Tanken med utbildningen är att vi kommer att bli certifierad i VCP och VCAP för VMware, och även om det är 1 år kvar tills att jag kommer att börja med projektarbetet så vill jag jobba med det och känna att jag har planeringen klar i skallen för att kunna göra en bra dokumentering och jobb!

Vad jag tänkt mig inom virtualiseringsbiten är att grunden ska vara 2st esxi hostar, som ska ha redundans emot varandra. Jag vill kunna ha en miljö som är säker och användbar för ett företag med AD, DNS, VPN anslutning, och gärna en VDI lösning hade varit suveränt!

Just för att jag känner att Windows är det jag vill jobba med kommer jag att använda windows server 2008 r2 och 2012 som virtualiserande gäster. Hur många osv har jag inte funderat över ännu. inte heller hur de ska bli anpassade med RAM osv.

Vad skulle ni kunna tänka er jag skulle lägga till för att fortsatt få en liknande miljö som i teorin skulle kunna användas fullt ut i drift?
Helst ska det vara en miljö som skulle kunna passa på ett företag. med redundans, backuper osv.

Detta är ett projekt som är igång i 5veckor så, jag kommer inte kunna att göra det superstort, men det är fullt möjligt att sätta upp en sån här miljö om man har möjlighet att förbereda sig före! ha iso's som är förprepade skulle också vara en grej för att få utrullningen att fungera! Helst som installerar roller osv automatiskt så man kan köra in allt samtidigt och sen konfa det som behövs!
^
Vet ju inte heller om det fungerar!

Jag har också tänkt på att alternativt sätta upp ett gamecenter. Att via virtualisering hosta en sida för gamers! Jag vet att det redan finns många sånna företag, tyvärr så krävs nog en del bandbredd för det. Men skulle vara riktigt häftigt om man fick möjligheten att göra nått dylikt! Hur man går tillväga för att få det att fungera med failover och autostart av servrar osv kräver troligen en del programmering också!

//Tobias Studerande på IFTAC

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjossanmannen:

Hej allihopa!

Jag sitter just nu och grubblar över vad man kan göra på ett projektarbete som har med min utbildning att göra.

Jag går just nu en utbildning som heter "Certifierad Virtualiseringsingenjör" på IFTAC i Hudiksvall.

Tanken med utbildningen är att vi kommer att bli certifierad i VCP och VCAP för VMware, och även om det är 1 år kvar tills att jag kommer att börja med projektarbetet så vill jag jobba med det och känna att jag har planeringen klar i skallen för att kunna göra en bra dokumentering och jobb!

Vad jag tänkt mig inom virtualiseringsbiten är att grunden ska vara 2st esxi hostar, som ska ha redundans emot varandra. Jag vill kunna ha en miljö som är säker och användbar för ett företag med AD, DNS, VPN anslutning, och gärna en VDI lösning hade varit suveränt!

Just för att jag känner att Windows är det jag vill jobba med kommer jag att använda windows server 2008 r2 och 2012 som virtualiserande gäster. Hur många osv har jag inte funderat över ännu. inte heller hur de ska bli anpassade med RAM osv.

Vad skulle ni kunna tänka er jag skulle lägga till för att fortsatt få en liknande miljö som i teorin skulle kunna användas fullt ut i drift?
Helst ska det vara en miljö som skulle kunna passa på ett företag. med redundans, backuper osv.

Detta är ett projekt som är igång i 5veckor så, jag kommer inte kunna att göra det superstort, men det är fullt möjligt att sätta upp en sån här miljö om man har möjlighet att förbereda sig före! ha iso's som är förprepade skulle också vara en grej för att få utrullningen att fungera! Helst som installerar roller osv automatiskt så man kan köra in allt samtidigt och sen konfa det som behövs!
^
Vet ju inte heller om det fungerar!

Jag har också tänkt på att alternativt sätta upp ett gamecenter. Att via virtualisering hosta en sida för gamers! Jag vet att det redan finns många sånna företag, tyvärr så krävs nog en del bandbredd för det. Men skulle vara riktigt häftigt om man fick möjligheten att göra nått dylikt! Hur man går tillväga för att få det att fungera med failover och autostart av servrar osv kräver troligen en del programmering också!

//Tobias Studerande på IFTAC

Skulle kunna tänka mig att du bör ha förståelse för Disaster recovery och High Availability. Även hur du kan sätta upp olika service nivåer exempelvis guld, silver, brons där olika tjänstenivåerna har olika regelverk gällande HA/DR. Ponera att en "hall" går ner. Hur säkerställer du att infrastrukturen fortfarande fungerar med AD servrar, DNS, DHCP etc. Vad krävs att det är uppe 24/7 och vad är inte "så viktigt" att det kommer upp snabbt i en DR situation.
Sedan såklart hur du sätter olika prioritet i dom olika tjänstenivåerna så dom alltid har den prestanda dom kräver. Guld kan få mer processorcykler och silver mindre etc. Hur säkerställer du IOPS i dom olika nivåerna. Kan disksystemet du använder garantera IOPS till dom olika nivåerna.

Etc etc etc.

Hoppas det ger lite uppslag.

//Jörgen Persson
Konsult Infrastruktur

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Skrivet av P-son78:

Skulle kunna tänka mig att du bör ha förståelse för Disaster recovery och High Availability. Även hur du kan sätta upp olika service nivåer exempelvis guld, silver, brons där olika tjänstenivåerna har olika regelverk gällande HA/DR. Ponera att en "hall" går ner. Hur säkerställer du att infrastrukturen fortfarande fungerar med AD servrar, DNS, DHCP etc. Vad krävs att det är uppe 24/7 och vad är inte "så viktigt" att det kommer upp snabbt i en DR situation.
Sedan såklart hur du sätter olika prioritet i dom olika tjänstenivåerna så dom alltid har den prestanda dom kräver. Guld kan få mer processorcykler och silver mindre etc. Hur säkerställer du IOPS i dom olika nivåerna. Kan disksystemet du använder garantera IOPS till dom olika nivåerna.

Etc etc etc.

Hoppas det ger lite uppslag.

//Jörgen Persson
Konsult Infrastruktur

Dold text

Underbart!

Ska sitta och grubbla på dessa saker, och kolla upp vad som gäller!

Troligen är det saker vi kommer att få lära oss också såklart, med tanke på att det är trots allt en del av grejerna, att ha HA, och en DR plan!

Blir att klura på dessa saker från grunden, allt från vad man behöver för hårdvara till mjukvara!

Tackar för förslaget!

Om fler har mer tips så skulle jag absolut vilja höra dessa!

//Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjossanmannen:
Dold text

Underbart!

Ska sitta och grubbla på dessa saker, och kolla upp vad som gäller!

Troligen är det saker vi kommer att få lära oss också såklart, med tanke på att det är trots allt en del av grejerna, att ha HA, och en DR plan!

Blir att klura på dessa saker från grunden, allt från vad man behöver för hårdvara till mjukvara!

Tackar för förslaget!

Om fler har mer tips så skulle jag absolut vilja höra dessa!

//Tobias

Inga problem. Bra att du tar det på allvar då många missar detta rätt ofta.

Här har du lite att lyssna på: http://www.vmware.com/technical-resources/podcasts/

//Jörgen

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Skrivet av P-son78:

Inga problem. Bra att du tar det på allvar då många missar detta rätt ofta.

Här har du lite att lyssna på: http://www.vmware.com/technical-resources/podcasts/

//Jörgen

Med tanke på att jag är ute på LiA (Lärande i Arbete) just nu och inte har så mycket vettigt att göra så tänkte jag att jag pratar med dom som håller i driften åt en kund på ungefär 350-400personer!

Vad gäller där om allt skulle skita sig, om hela datahallen går ner, vad händer då? osv.

Problemet är ju att dom är oftast är väldigt upptagen!
Men att fråga dom som har erfarenhet av det hela är en bra början för att det är ju tanken att man ska ha den kunskapen när man kommer ut ur denna utbildning eftersom den är baserad på miljöer som är klassad som Datacenter.

Jag kommer som sagt att försöka lägga så mycket tid som möjligt för att få det genomfört inom dessa 5veckor. Jag måste dock få reda på om jag faktiskt kan var med på ett företag och göra det skarpt, eller om man får ta det i teorin och bara bygga en mindre miljö på skolan. Vi kommer ju att ha möjligheter att göra det, till viss del. kommer inte ha nån redundans på disksystem osv. men troligen kommer man att kunna köra redundans på serversidan iaf!

Som sagt det beror helt på hur det ser ut på skolan och framöver.

Företaget jag är på just nu har ju inte nån aning heller om jag kommer att kunna vara med på något stort projekt just under den period som mitt projektarbete startar! Dock det som är positivt är att jag kommer att kunna ha det med på en efterkommande LIA och presentera det då! Det är det allra sista inför examen! av vad jag förstått så är det så i alla fall!

Jag känner att ett projektarbete är en viktig grej för mig, för att få mer erfarenhet av konsultmannaskapet och hur man går tillväga mer praktiskt, vilket ger en självsäkerhet som gör att jag kommer att bli mer och mer självgående och attraktiv för företagen som jag eventuellt kommer att söka arbete hos!

Så allt som allt, kommer jag att lägga ner rejält mycket mera tid på mitt projektarbete än vad som är tänkt, och tanken är att det ska se ut som jag har designat och planerat det mesta!

Så ja, jag tar detta seriöst. Det är en del av min utbildning och jag är där för att lära mig att hantera dessa situationer och problem som kan uppstå i datacentermiljöer. Jag vill visa fram fötterna för att få en fot in i branchen och visa att jag kan mina grejer som jag har kvitto från skolan på att jag ska kunna!

Jag gör det som ska göras + lite till!

//Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk

Jag har precis fått reda på vad för labbmiljö vi kommer att ha på skolan, och verkar ha allting som krävs för att jag ska kunna bygga en miljö som är helt och hållet HA, vilket är bra!

Då får jag sitta och klura på vad jag ska inrikta mig på. om jag ska bygga en miljö som är från grunden topp till tå. förutom hårdvara då. eller om jag ska inrikta mig på en viss lösning bara. exchangeserver, eller dylikt.

Funderar faktiskt på om man ska köra en Hyper-V på esxi miljön bara för att, och sen köra vmarna den vägen. köra 2012 rakt igenom istället för 2008r2.

//Tobias

I grunden är systemet inte något direkt "super-redundant" jättesystem, men något sådant krävs ju inte direkt för att lära er grunderna i Vmware (vilket ni ska göra första året).

Just nu ser labbsystemen ut som följer:

2st NAS:ar via ISCSI, dessa kör RAID-5 (4x1TB diskar), anslutna med dubbla gigabitkort mot vår switch
Dessa erbjuder en läshastighet på c:a 180MB/s stycket över nätverket och klarar av ganska hög IOPS-belastning.

8st IBM servrar, dubbla 500GB diskar m. stöd för RAID-1, m. dubbla nätverkskort, dessa kopplade till switchen också.

Switchen sedan har flera olika vlan (iSCSI, Admin, ett vlan per bordgrupp i klassrummet o.s.v.) och som sagt 2x1Gbps etherchannel mot NAS:arna.

Detta låter systemet dedikera ett nätverkskort till ISCSI-trafik, det andra kortet kan då användas för dataöverföring
Det skulle dock kunna vara önskvärt med ett extra nätverkskort för trafiken HA-kräver också (detta är något jag funderat på att vi ska införskaffa)

Men jag har testat detta med 15 samtidiga servrar och för labbsyfte duger det alltså gott, någon produktionsmiljö är det dock inte fullt ut.
vmotion och ha via det fungerade ypperligt sålänge man konfigurerade det korrekt (vid högre belastning kommer såklart den trafiken potentiellt att strypas p.g.a. att det delas med ISCSI och data-trafik). Den enda SPOF:en som jag ser det i nätverket är Switchen, men vi kan ju slänga in vår catalyst 6500 i skåpet istället så är den SPOF:en borta också

ESXi går utöver detta alldeles utmärkt att köra på era labbdatorer, vilket gör att ni alltid har möjlighet att laborera, antingen med vårt "Labbrack" ovan, eller med era datorer, i lite mindre skala).

Min förhoppning är att detta ska uppfylla åtminstone de största bitarna av ICM-kursen.

Dold text
Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..