Använda kylpastan som sitter på eller egen?

Permalänk
Medlem

Använda kylpastan som sitter på eller egen?

Tjohooo
Har köpt ett vattenkylningskit Corsair H60, jag undrar om det räcker med kylpastan som är förmonterad eller applicerad redan på pumpen eller skall jag ta bort det o lägga dit egen klick pasta?

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fear:

Tjohooo
Har köpt ett vattenkylningskit Corsair H60, jag undrar om det räcker med kylpastan som är förmonterad eller applicerad redan på pumpen eller skall jag ta bort det o lägga dit egen klick pasta?

Den som finns räcker gott.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Har du Artic Silver eller annan bra pasta liggandes så är det alltid värt att ta bort den som sitter på.

Permalänk
Medlem

Artic 5 alla dagar i veckan!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk

Jag använde den som satt på min H60, CPU'n (i5 3570k) ligger på 40°C vid surfande osv.
Hur många grader tror folket att man kan sänka med "Artic 5 / liknande"?

Permalänk
Avstängd

Den som sitter på är riktigt bra sålänge Corsair inte ändrat sen H70.
Kylpastan som sitter förmonterad är från Shin Etsu och är mycket bättre än Arctic Silver 5.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneinalifetime:

Jag använde den som satt på min H60, CPU'n (i5 3570k) ligger på 40°C vid surfande osv.
Hur många grader tror folket att man kan sänka med "Artic 5 / liknande"?

0,5C till 2C ungefär.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Hedersmedlem

Finns ingen vettig anledning att inte använda den förapplicerade kylpastan. Skillnaden mellan olika typer av pasta är minimal.

Permalänk

Jag har provat en hel del olika pastor från riktig budget till som dyrare och det har inte vart någon jätte skillnad att tala mellan dom, skillnaden kan även ha att köra med hur du fäster kylaren, så kör på den som sitter på orginal

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Hedersmedlem

Det skiljer t ex 2C mellan Arctic Silver 5 och vanlig majonäs. Olika kylpasta kan göra några grader i bästa fall men inget som har betydelse för vanliga användare. Mest psykologisk effekt för många.

Sedan är det nog ofta så att folk byter pasta när det blir någon form av krångel med höga temperaturer, men då är orsaken oftast att den tidigare kylaren inte satt ordentligt eller att pastan var riktigt gammal och uttorkad. Då kan skillnaderna givetvis bli större och kanske därför man ibland ser fantasisiffror om olika kylpastors effekt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det skiljer t ex 2C mellan Arctic Silver 5 och vanlig majonäs. Olika kylpasta kan göra några grader i bästa fall men inget som har betydelse för vanliga användare. Mest psykologisk effekt för många.

Sedan är det nog ofta så att folk byter pasta när det blir någon form av krångel med höga temperaturer, men då är orsaken oftast att den tidigare kylaren inte satt ordentligt eller att pastan var riktigt gammal och uttorkad. Då kan skillnaderna givetvis bli större och kanske därför man ibland ser fantasisiffror om olika kylpastors effekt.

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/redig...

lär ju lukta gott med majonäs

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem

hahaha jaaa majonäs..... neee jag e en vanlig användare inte ens en gamer juh... och har ingen kylpasta sen förr. Det var länge sen det Annars tänkte jag var tvungen o köpa... Såg ett youtube klipp där dom rekomenderade o ta bort det som följde med o applicera eget. Men då kör jag på det som finns där... Thanks folks

Visa signatur

Fear

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Det skiljer t ex 2C mellan Arctic Silver 5 och vanlig majonäs. Olika kylpasta kan göra några grader i bästa fall men inget som har betydelse för vanliga användare. Mest psykologisk effekt för många.

Sedan är det nog ofta så att folk byter pasta när det blir någon form av krångel med höga temperaturer, men då är orsaken oftast att den tidigare kylaren inte satt ordentligt eller att pastan var riktigt gammal och uttorkad. Då kan skillnaderna givetvis bli större och kanske därför man ibland ser fantasisiffror om olika kylpastors effekt.

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/redig...

Även att många lyckats att göra sämre kylpastor än majonnäs... Vad har de i då? Gummi?

Visa signatur

Insert funny joke here