Bur fungerar det på en SF-Bio?

Permalänk

Bur fungerar det på en SF-Bio?

Tja!
Jag har funderat på hur en film fungerar på en SF-bio. Streamar man filmen eller kör man via lagringsenhet eller är det rulle? Blev så fundersam på ämnet men finner inga svar när jag kollar runt. Eftersom filmen körs i max 2k om jag fattat det rätt så kräver det ju ändå relativt bra hastigheter för det. Tacksam för svar i min nyfikenhet

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Rulle.

Brukar laga datorer på olika biosalonger i Västra götaland och varit hos SF några gånger och dom säger att dom får film på rulle

Permalänk
Entusiast

Beror på. Äldre salonger kör fortfarande med film på rulle men det blir mer och mer ovanligt. Många storfilmer distribueras idag inte på rulle utan enbart digitalt. Det är ett problem för mindre biografer då en digital projektor är en rätt stor investering.

Digital film skickas runt på hårddisk men vad jag har hört så förekommer det även att större biografer laddar hem det från filmbolagens servrar. I större biografer med många salonger är det också tydligen vanligt att film lagras centralt och sedan streamas ut till varje enskild projektor.

Det är massa kryptering och grejer inblandat också för att filmbolagen vill göra det svårt för pirater att ta filmen. Förr fick ju den som skötte kontrollrummet rigga en filmkamera och filma av bioduken för att få en kopia av en film som inte släppts annat än på bio. Ljudet kunde de däremot stjäla direkt från ljudanläggningen. Så för att förhindra att all biofilm bara copy pastades till USB-minnen på premiärdagen så har de lagt in diverse skydd.

Jag har snackat lite med de som sköter bion är på skolan och de uppgraderade nyss till digital projektor för att många filmer helt enkelt inte fanns på film utan bara digitalt. De får nu filmen på en hårddisk. Hur resten av det tekniska med avkodning och sånt går till har jag inte satt mig in i.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24