Sverige bäst i världen på 4G/LTE

Permalänk
Medlem

Det här händer MIG ännu mera oftare.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av mrvision:

Det här händer MIG ännu mera oftare.

http://www.speedtest.net/wp/409741.png

Hehe, LTE är ju trevligt! Men ändå ganska hög MS?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

Man skulle kunna argumentera för att så fort man slår upp en mast så blir det höga hastigheter för att det inte finns några som nyttjar masten. Någon 4G täckjning ute i obyggden finns inte. (Och med obyggden menar jag då Norrlands inland, inte byhålan 5 minuter ifrån Malmö)

Så fort det blir vanligt med 4G mobiler kommer ju hastigheten att sjunka.

Helt rätt och kom ihåg att 4G är faktiskt en relativt ny teknik i Sverige. Var bara för några år sedan de började anlägga 4G nät i städer över hela landet. Om man bor ute i "obyggden" eller åker igenom så får man förlita sig på 3G. Något som däremot är bra är att 4G "zonerna" dyker upp överallt och utvidgas därefter. Kom ihåg att det finns ställen där 3G inte fungerar ordentligt än och det är ställen där det finns få eller inga alls som abonnerar på tjänsten.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Hehe, LTE är ju trevligt! Men ändå ganska hög MS?

Ping:en brukar gå ner till ca 30-35 ms...

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av mrvision:

Ping:en brukar gå ner till ca 30-35 ms...

nom nom nom <3

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av necry:

De står rätt mycket där uppe och självklart finns det mer info.
Jag har fått lära Telenor och Bredbandsbolaget själva hur det fungerar eftersom de själva inte har kunskapen på företagen
Inser man inte att Telenor / BBB har dålig support och skiter oftast i sina kunder så är man tyvär bara blind till verkligheten och tror på allt som "sveriges bästa mobila bredband 2012" ect.
Självklart finns det personer som har de någorlunda bra med 4G med mobila bredband, men ska man skita i kunder som har problem i över 1 år pga deras utrustning som de vägrar laga när ena operatören kontrollerat att det är fel men andra vägrar skicka ut innan jag gjort arbeten för dem?
Sen när jag gjort arbetet som de själva ska göra att åka runt i en by och andra ställen ok köra TPTEST så skickar de inte ut en person endå?
Personligen tror jag 4G kommer dö ut snart på mobila bredbanden, speciellt nu när det kommer fler och fler mobiler in i 4G näten.
En mast för en operatör är indelade i 3 zoner/områden med max 3 cell-id på varje zon.
På landsbygden vid tex byar innebär det på 900mhz. 3x32mbit för alla kunder i en by eller 3x32 mbit i varje zon runt om.
Telenor tror att 2km med fri sikt ifrån en mast är långt ifrån när det i verkligheten når 7-10km ifrån.
Detta har jag pratat med kunnigt folk på ett företag som säljer antenner över nätet om och även när vår mast låg 7km ifrån istället för 2km.
7km ifrån 10-12mbit, 2km 1-3mbit med 9 mbit upp dygnet runt.
De värsta är just att de inte har någon form av support allt som hjälper sina kunder, undra varför operatörerna håller på och gör om alla sina abonnemang ? Föm för de inte var realistiska med deras utrustning

Jag kunde surfa i 25Mbit/s från början men nu går de bara långsammare och långsammare (bor 500 meter från masten). Igår när jag körde tptest så var ja nere på 6Mbit/s. De är precis som du skriver, 4G går snart lika slött som 3G. Jag kan förövrigt inte förstå hur man kan jämföra mobilt bredband med fast som så många gör.

Visa signatur

AM3 FX-8350, Noctua NH-D15 ● 4x8 GB Corsair Vengeance pro 1600MHz DDR3 ● Asus M5A97 Pro ● GeForce RTX 3060 ● Seasonic Focus GX-850 ● Lian Li PC-V2100B plus II

Permalänk
Medlem

Bäst! mjoo, just därför dom begränsar 4G abonnemang.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Det är beklämmande hur bortskämda vi är i Sverige och hur okunniga gemene man är om tekniken samt marknaden runt den. Det finns inget område som det gnälls så mycket som runt mobiltelefoni. Varför gnäller ni Svenskar? Vi valde själv denna modell när vi privatiserade infrastrukturen runt telefoni och data i landet.

När Televerket och dess nät privatiserades och blev till Telia så försvann samhällsansvaret från operatörsmarknaden. Eftersom marknaden är konkurrensutsatt så tvingas operatörer satsa de mångmiljonbelopp som trots allt en enda basstation kostar, i de områden där det finns nog med befolkningsunderlag för att basstationen skall betala igen sig inom en viss tid i form av abonnentintäkter. Då försvann också rätten för folk att gnälla att de inte kan ringa från sommarstugorna, att de inte kan streama Spotify längs varje meter av motorvägarna eller att de bara har Edge på tåget. Bär det sig inte ekonomiskt att bygga ut på platsen så får Svensson gott nöja sig med fast telefoni eller röksignaler. Det är den bittra verkligheten.

De regler som gäller för marknaden stipuleras av Post och Telestyrelsen (PTS) sedan marknaden privatiserades och kan läsas på följande länk.

http://www.pts.se/sv/telefoni/fast-telefoni/ratt-till-telefon...

Som ni ser så har operatörerna endast ett krav på sig att erbjuda telefoni till hela Sveriges befolkning. Då lagen är teknikneutral så behöver den telefonin dock inte vara mobil. Det finns inget kvar om minimihastigheter, kvalitet på nät eller ens tillgång till data. Det finns inte längre något samhällsansvar så de behöver alltså inte erbjuda maxhastigheter eller ens täckning för att kunna ringa samtal, på varenda meter av Sveriges yta. De som kan radiolära kan tala om hur komplicerat det i verkligheten är att få full täckning överallt inne i byggnader eller över stora areor kuperad terräng. Just därför så har alla operatörer finstilt i sina allmänna villkor att de inte garanterar full inomhustäckning någonstans i Sverige. Det kan de inte göra utan att skjuta sig själva i foten pga att de skulle behöva bygga så oerhört mycket fler basstationer och placera dem mycket tätare vilket skulle äta upp deras lönsamhet, speciellt i glesbygd.

Enda möjligheten för ett samhällsansvar är om riksdag och regering tar ansvar för infrastrukturen, öppnar plånboken och sponsrar en utbyggnad av de minst lönsamma delarna av Sverige. Man kan här fundera över om det alls var smart att privatisera vital infrastruktur till att börja med.

Då staten inte vill ta ansvar så gör vissa privata aktörer vad de kan själva för att förbättra för sina kunder. Främst rederier som kör våra färjor, bussar och tåg. De inser att metallchassit på deras fordon reflekterar/absorberar radiovågorna och att operatörerna inte kommer förtäta med basstationer för att öka täckningsgraden (signalstyrkan). De löser detta genom att bygga in externa antenner ute på chassit med repeaters (slavsändare) inne i kupéerna som förstärker och återsänder signalen. Man kan själv märka detta ganska klart på de tågbolag som tex satsar på enbart wifi (riktantenn till wifi router) och inte repeaters där ens mobiltelefoni knappt funkar alls i vagnarna. Denna lösning fungerar även för privatpersoner men är dyr.

Men likväl så får du ofta tipset att skaffa riktantenn och repeater när du kontaktar operatörerna för att lösa täckningsproblem kortsiktigt för de kommer knappast bygga en basstation nära dig för flera miljoner bara för att just du skall få täckning i sommarstugan, bättre hastigheter i vardagsrummet eller Spotify utan avbrott längs varenda meter av motorvägen. Möjligtvis om du betalar notan.

Så åter igen, ingen Svensk har rätt att gnälla om mobiltelefoni, vi har själva valt det marknad vi har idag och det är säljarens marknad.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Så åter igen, ingen Svensk har rätt att gnälla om mobiltelefoni, vi har själva valt det marknad vi har idag och det är säljarens marknad.

Det går faktiskt att ändra sig när man ser resultat och har mer fakta i efterhand. Klart man har rätt att klaga om saker är skit.

Permalänk
Skrivet av Vendin:

Tycker det hade vart mer behövligt och sattsa på ett stabilt och väl utbygt 3g nät där man värkligen kan nyttja det vart man än är.. Så jävla tråkigt när man sitter i bilen och streamar spotify etc. och den börjar buffra efter motorvägarna...

Håller med, men det lär inte hända. Telia & Co. vill så klart att folk byter till 4G.
Att be företagen fixa 3G först är som att be Microsoft fixa Windows Vista innan dom släpper Windows 8.

Permalänk
Medlem

Jasså?
Inte ens mitt halebop 3g fungerar ju när jag är inne i centrum, det går inte att lyssna på internetradio och att se på youtube är bara att fetglömma.
Jag provade beställa ett dedikerat surfkort men det blev ingen skillnad.
Utanför centrumkärnan fungerar det dock för det mesta.

Men när dom har fått 3g att fungera så kanske jag ska börja fundera på 4g.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Det går faktiskt att ändra sig när man ser resultat och har mer fakta i efterhand. Klart man har rätt att klaga om saker är skit.

Då kanske man skall klaga på Riksdag och Regering istället. Det är där förändringar av marknaden måste börja.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petaflux:

Jasså?
Inte ens mitt halebop 3g fungerar ju när jag är inne i centrum, det går inte att lyssna på internetradio och att se på youtube är bara att fetglömma.
Jag provade beställa ett dedikerat surfkort men det blev ingen skillnad.
Utanför centrumkärnan fungerar det dock för det mesta.

Men när dom har fått 3g att fungera så kanske jag ska börja fundera på 4g.

3G och 4G går på separata våglängder. Är 3G överbelastat så är det snarare klokt av dig att gå över till 4G för att komma förbi flaskhalsen då överbelastade 3G frekvenser inte påverkar 4G frekvenserna över huvud taget. Alla operatörer bygger ut 3G just nu men det finns begränsningar hur fort de kan göra det i storstadsbebyggelse. I de flesta fall så har de redan tre och fyrdubblat kapaciteten in till befintliga basstationer, men det räcker ändå inte.

4G är en del av operatörernas lösning på 3G nätets problem. Genom att föra över trafik till 4G, som kan hantera mycket större trafikmängder än 3G nätet med bibehållen acceptabel hastighet och inte drabbar kunder med minskat täckningsområde genom cellandning som 3g gör vid belastning, så avlastas samtidigt 3G nätet vilket gör att den pågående utbyggnaden inte ligger lika långt steget efter.

Så 4G är en god investering för dig om du har det tillgängligt. De operatörer som erbjuder ett 4G nät har oftast 4G inbakat i sina abonnemang nuförtiden så du behöver då endast en telefon som klarar att köra på det nätet.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Har 1mbit idag på 4G med perfekt signal styrka med riktantenn , känns så värt det.
Anledningen att folk just jemför mobilt med fast är för att Telenor har gått ut med reklam att du kan byta ut ditt söliga fast bredband till supersnabba frisurfande med 4G som är trådlöst och funkar överallt!
Därför tror jag att folk jämför de

Framtiden som det ser ut nu för folk på landsbygden är att olika områden i samhället skapar grupper och går ihop för att bilde en förening för att få Fiber utbyggd, det kan vara svårt och samtidigt kräver det mycket av personerna som håller i det också.
Läst mycket i tidningar sedan 2010 något sådant att man ska kunna få någon form av stöd också för att gräva ut det, men att det kommer endå kosta en hel del beroende på var det finns fiber innan dess.

Personligen tycker jag inte man ska hosta ur sig att svenskar är bortskämda, sitter man och payar i månaden för "upp" till 80mbit, självklart inser jag själv att man inte kommer ligga nära 80 eller nära 32 som det är på 900mhz.
Men mitt sticker aldrig upp över 5. Mestadels är det runt 0,8-2mbit ner och 7-10 upp dygnet runt.

Sitter man och har 100 och whina på nätet med fiber eller med 10 visst, men när man inte kan få nått för vad man betalar för och det inte finns några vettiga alternativ här där tex jag bor förutom 4G som visat sig inte hålla så anser jag personligen att de inte är fel och va lite grinig över det. Dessutom när operatörerna i detta fallet Telenor / BBB inte ger någon som helst support och skickar ut oss på påhittade uppdrag och sedan inte skickar ut en kille och kollar på masten att det faktiskt är fel.
Detta gjorde Telenor efter pappa vart på de 6månader och han konstaterade fel på masten.

I deras system ser det ut som det ej är fel men i verkligheten när han testade mäta så märkte han att det var fel.
Han sa även att det inte finns någon plan i nuläget att reparera masten och att som det ser ut nu så blir det i nästa nätutbyggnad.
Så det kan ta över 1-12 månader eller mer vem vet.
Bredbandsbolaget skickade inte ens ut någon när de sa de skulle o bara snacka om att de ser rätt ut i deras system, de har inte hjälpt mig alls på vägen än. De enda som hänt är att jag har utbildat deras support lite.

Hoppas på bättre framöver men med denna totalt misslyckade supporten av de företag så vet jag faktiskt inte.
Visst klarar inte tekniken mer så är de som de är, men när de är fel och inte gör nått.....

Personligen råder jag alla att inte skaffa 4G som det ser ut just nu.
Ska ni bara betala räkningar princip visst då funkar det perfekt och om du reser runt.
Men inte för hemmet som Telenor utgett sig att de vart till för i deras tidigare reklamer.

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Medlem

Då vill jag kontra med detta...

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av necry:

.....
Sitter man och har 100 och whina på nätet med fiber eller med 10 visst, men när man inte kan få nått för vad man betalar för och det inte finns några vettiga alternativ här där tex jag bor förutom 4G som visat sig inte hålla så anser jag personligen att de inte är fel och va lite grinig över det. Dessutom när operatörerna i detta fallet Telenor / BBB inte ger någon som helst support och skickar ut oss på påhittade uppdrag och sedan inte skickar ut en kille och kollar på masten att det faktiskt är fel.
Detta gjorde Telenor efter pappa vart på de 6månader och han konstaterade fel på masten.

I deras system ser det ut som det ej är fel men i verkligheten när han testade mäta så märkte han att det var fel.
Han sa även att det inte finns någon plan i nuläget att reparera masten och att som det ser ut nu så blir det i nästa nätutbyggnad.
Så det kan ta över 1-12 månader eller mer vem vet.
Bredbandsbolaget skickade inte ens ut någon när de sa de skulle o bara snacka om att de ser rätt ut i deras system, de har inte hjälpt mig alls på vägen än. De enda som hänt är att jag har utbildat deras support lite.

Hoppas på bättre framöver men med denna totalt misslyckade supporten av de företag så vet jag faktiskt inte.
Visst klarar inte tekniken mer så är de som de är, men när de är fel och inte gör nått.....
...

Bredbandsbolaget driver inget eget mobilt nät. De hyr plats i de nätägande operatörernas nät. Jag är osäker på om det är Telenor/tele2 eller Telias nät de hyr in sig i men samma princip gäller vilket som. Eftersom de då är en så kallad serviceprovider när det gäller mobilt bredband så har de noll möjligheter att felsöka då de inte har tillgång till de system som administrerar mobilnätet i fråga. Det enda de kan göra är att skicka vidare ärendet till den nätägande operatören. Oftast nöjer sig serviceproviders med att titta på den officiella driftinformationen för operatören, som vem som helst hittar på deras hemsidor, för att konstatera om det är fel eller inte och följer inte upp den felanmälan de skickar till operatören då denna oftast kan dröja.

Att säga att 4G är värdelöst för att du får 1 mbit med riktantenn där du befinner dig är dock att tänka kort. Vilken hastighet och täckningsgrad du får varierar väldigt mycket beroende på vad du har för täckningsförhållanden på den plats du befinner dig meter för meter samt hur belastad den basstation du ligger mot är. Detta innebär att det är tragiskt att se alla inlägg där folk konstaterar att 3G eller 4G inte fungerar alls i X eller y Ort bara för att det inte fungerar i just deras hem. Faktum är att det kan fungera perfekt i huset bredvid om du har otur och har basstationen skymd till exempel. Där jag sitter nu har jag 69 mbit per sekund på 4G i Telias nät. Flyttar jag mig ett kvarter bort får jag kämpa för att hitta täckning alls. När jag får det så har jag tur om jag får ut nära 20, detta med 4G+ (2600 mhz bandet).

Så du kan således inte döma en mobil uppkoppling så lättvindigt. De är nämligen avtalsmässigt platsoberoende till skillnad från fiber eller ADSL. De flesta operatörer erbjuder en så kallad prövoperiod när du tecknar ett abonnemang så du kan testa hur det fungerar där du kommer använda det och då ge dig möjlighet att lämna tillbaka det om du inte är nöjd, med pengarna tillbaka och strukna avtal. Funkar det inte på din plats hur du än försöker komma förbi hinder (router i fönstret i riktning mot närmsta mast, riktantenn etc) så bör du lämna tillbaka det, inte felanmäla och hoppas på att operatören skall bygga bort "felet" inom rimlig tid. För lokalt fläckvis dålig täckning beror inte på ett nätfel hos operatörerna och då inget som kommer lösas förutom möjligtvis vid nästa utbyggnad om den nya basstationen strålar bättre mot din plats. Vilket låter som det löfte din far fick för ett verkligt fel på en mast väntas inte månader med att repareras.

Dessa prövoperioder och det faktum att ett mobilt bredband inte är platsbundet, gör att operatören faktiskt uppfyller sin del av avtalet. Ditt mobila bredband kan få de utlovade hastigheterna, någonstans i landet. Du ges möjlighet att avsluta i förtid om du inte får hastigheter eller täckning du är nöjd med på den plats där du tänker använda det. Därför har du fått precis vad de lovat och väljer du att fortsätta betala fastän du inte är nöjd med den plats där du befinner dig? Ja då är det ju ett val du gjort själv och svårt att hävda missnöje med i efterhand rent juridiskt. Så ja, du får precis vad du betalar för.

Poängen här är att tycker du att detta är tokigt? Nå då måste marknaden i Sverige reformeras och det kan bara göras via riksdag och regering.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Alucius tro mig jag har testat runt på olika områden här där jag bor eftersom de skickade ut mig att köra TPTEST med samma dåliga resultat , runt om masten och riktigt nära ca 500 meter ifrån.
Sen har fler samma problem i samma by i olika delar så i mitt fall är det strul.
Problemet med 4G är att ju fler som använder ju söligare blir det, och det är inte mycket man kan få ut från en 4G mast, det är 3 cell-id i en zon.
Så 4G med 80mbit kan max ge ut 240mbit mot en by som alla delar på.
På landet där det är 4G på 900mhz är det istället 96mbit på alla i en by.

Edit

Dessutom är det fel på masten i ett område ska man felanmäla, om man sitter där och skiter i att felanmäla händer inget och då förblir det såhär för alltid, sådana argument för att inte felanmäla är bara korkade rent ut sagt.
Vad det gäller att säga upp dessutom så får jag göra de när jag vill eftersom jag har de problemen har de själva sagt, så har detta och ser vad som händer.

Det kan ta flera månader att reparera. Det sa de själva när jag frågade, så tror inte det är helt omöjligt

RSSI: -48dBm går prencip ej att få bättre

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

3G och 4G går på separata våglängder. Är 3G överbelastat så är det snarare klokt av dig att gå över till 4G för att komma förbi flaskhalsen då överbelastade 3G frekvenser inte påverkar 4G frekvenserna över huvud taget. Alla operatörer bygger ut 3G just nu men det finns begränsningar hur fort de kan göra det i storstadsbebyggelse. I de flesta fall så har de redan tre och fyrdubblat kapaciteten in till befintliga basstationer, men det räcker ändå inte.

4G är en del av operatörernas lösning på 3G nätets problem. Genom att föra över trafik till 4G, som kan hantera mycket större trafikmängder än 3G nätet med bibehållen acceptabel hastighet och inte drabbar kunder med minskat täckningsområde genom cellandning som 3g gör vid belastning, så avlastas samtidigt 3G nätet vilket gör att den pågående utbyggnaden inte ligger lika långt steget efter.

Så 4G är en god investering för dig om du har det tillgängligt. De operatörer som erbjuder ett 4G nät har oftast 4G inbakat i sina abonnemang nuförtiden så du behöver då endast en telefon som klarar att köra på det nätet.

Jag har inga abonemang, jag har kontantkort.

Finns det kontantkort med 4g?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Då vill jag kontra med detta...
http://i.imgur.com/3pM3aha.jpg

Det vi kan konstatera är att du är ganska ensam att använda din 4G mast, grattis.