Volt unlock för GTX660/670/680/690 kort !!

Permalänk
Medlem

Volt unlock för GTX660/670/680/690 kort !!

ÖVERKLOCKNING OCH FLASHNING AV BIOS SKER PÅ EGEN RISK, JAG TAR INGET ANSVAR!

Som standard kommer det att låsa upp till 150% effekt, spänning 1.1875v (1.2125v På Boost) Och fläkt hastighet till 30% - 100%

ANMÄRKNING: När du låser upp bios ditt kort kommer att ha en högre boost, det kan det boosta förbi stabilt. Om du har några överklockningar igång så kommer du troligtvis öka förbi stabil.

Saker att göra innan du flashar ditt BIOS!:
* Återställa dina överklockade inställningarna i alla program du använder.
* Installera om NV-drivrutiner med ren installation (inte nödvändigt men vissa människor har varit tvungna att göra det)

1. Ladda ner KGB(BIOS editor)

2. spara 2st kopior på ditt BIOS via GPU-Z
En kopia sparar du som backup på datorn och den andra ska in i KGB mappen (med de andra 2 filerna som ligger där)

3. (inne i kgb mappen->) Håll sen inne shift och högerklicka på musen och välj " öppna komandofönster här" och skriv in följande: kgb.exe [ditt bios namn].rom unlock Tillex: kgb.exe GK104.rom unlock
Tryck sedan enter och då låses ditt BIOS upp!!! SE TILL ATT HA EN BACKUP PÅ ORGINAL BIOSET!

4. Ladda ner följande program:
* HP USB Disk Storage Format Tool
* NVflash
* Win98 boot files

5. stoppa in ett USB minne i valfri USB port på datorn.

6. installera "HP Format Tool" och öppna upp det som administratör. Se till så USB minnet är valt på "device"
Kryssa i runtan "Create a DOS startup disk" och underalternativet "using DOS system files located at" ska med va ikryssat!
tryck sedan på de tre "..." och bläddra sedan efter "win98boot" som du ladda hem och välj den mappen och tryck OK.
Sedan trycker du på start i "HP Format Tool"

7. När föregående steg är helt klart så lägger du in filerna från "NVflash" på USB minnet, samt ditt moddade BIOS som ligger i KGB mappen.

8. starta nu om datorn och boota via USB minnet, skriv sedan in följande komando: nvflash [ditt_BIOS_namn] Tillex: nvflash GK104
Tryck sedan enter, sedan "y"

9. Flashningen av ditt BIOS är nu klart och du kan starta om datorn och ta ut USB minnet.

10. När datorn är igång så kolla så ditt grafikkort är stabilt med tillexempel MSI kombuster eller liknande. sedan är det bara att klocka på.
Denna voltmodden ger dig minst ~50-100 MHz mer än du kunde komma upp i som max innan!!

Källa-- http://www.overclock.net/t/1289489/gtx-600-series-unlocked-vo...

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk

Intressant! Men tror jag fegar lite och avvaktar tills andra testat

Visa signatur

CPU:AMD Ryzen 9 3900X 3.9 GHz 70MB (vattenkyld)
GPU: RTX 2070S Aorus 8G
Minnen: G.Skill 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS
Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X Galaxy Silver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techno_Bass:

Intressant! Men tror jag fegar lite och avvaktar tills andra testat

Har själv testat, även andra här på swec vet jag. Skulle ngt gå fel(vilket det inte bör göra)
Så flashar du tillbaka BIOSET med hjälp av ett annat grafikkort/ iGPU(CPUns grafikdel)
Men ska inte tvinga dig, ditt val

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiffenL:

Hur mycket mer fick du ut av ditt kort?

Jag verkar ha haft otur med mitt kort(klockar inte så bra), men innan kom jag upp i 1250MHz , och nu ligger kortet på 1300MHz stabilt, kan kanske gå att pressa upp det lite mer.
(finns några som lyckats med 1400MHz )

http://www.techpowerup.com/gpuz/fv67f/

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Kära vänner detta är inte något nytt varit ute i snart ett halvår. Det är välbeprövat, bara att köra på!

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Kära vänner detta är inte något nytt varit ute i snart ett halvår. Det är väl beprövat, bara att köra på!

Det har funnits ute i 1 år nu
Konstigt man inte kommit över det förens nu, hehe

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiffenL:

Spännande, jag testa nu i kväll att flasha moddade BIOSet och flasha tillbaka orginal. Fungerade utmärkt. Jag har ju lyckats pressa mig igenom 3DMark11 med core på 1404MHz med Gigabyte stock-BIOS. Så får se vad detta kan åstadkomma

ja kör på, kom du upp i 1400MHz med orginal BIOS??
då lär du nog komma en bit högre med det moddade BIOSET

Byta grafikkort?? hihi

(bara släng iväg ett PM om det är ngt du undrar över eller liknande när du håller på, så kan jag hjälpa dig)

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk

När jag skrivit i nvflash och mina bios i boot menyn på USBet kommer det upp "Error: Firmware image filename must have a *.rom or *.nvr Extension" Vad kan ha gått fel?

Permalänk
Avstängd

nvflash --list (kolla id nummret 0 eller 1)
nvflash --protectoff (och ditt nummer)

Nvflash -i (nummer) -4 -5 -6 namn.rom

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Skrivet av BiffenL:

Du måste skriva "nvflash dittbiosnamn.rom"

Oj. Vad dum jag är! Det funkar perfekt nu. Tack tack!

Nu ska vi se om jag kan få upp det till 1400 MHz. kunde ha ca 1300 stabilt med orginalvolt.

Permalänk
Skrivet av BiffenL:

Har ett problem i MSI Afterburner, när jag höjer core clock med +158 till +169 så stannar klocken på 1424MHz och ger ingen prestandaskillnad och detta är en stabil klock. Så fort jag höjer till +170 så hopppar det upp till 1437MHz och det krashar efter halva Heaven 4.0 benchet. Skulle vilja kunna få den att klocka till 1430-1435 med tanke på att det verkar vara precis på gränsen med 1437MHz. Har någon tips på hur jag kan fixa detta?

edit: Samma sak händer med EVGA precision

Vad kör du med för inställningar i heaven eller furmark? mitt klockar ner sig redna på 1358 Mhz efter en stund när jag kör furmark
1900x1020 med post FX och displacement mapping

MSAA 2x

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiffenL:

Har ett problem i MSI Afterburner, när jag höjer core clock med +158 till +169 så stannar klocken på 1424MHz och ger ingen prestandaskillnad och detta är en stabil klock. Så fort jag höjer till +170 så hopppar det upp till 1437MHz och det krashar efter halva Heaven 4.0 benchet. Skulle vilja kunna få den att klocka till 1430-1435 med tanke på att det verkar vara precis på gränsen med 1437MHz. Har någon tips på hur jag kan fixa detta?

edit: Samma sak händer med EVGA precision

Kan ju va så att du nått en gräns? då du har det så pass högt klockat?
Hur högt har du minnet ? /har du höjt powerlimit i programmet du klockar i?

Har du kollat så du ligger på högre volt?(1,2v i LOAD) annars kanske ngt gick fel när du flasha

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

om jag har SLI, ska jag göra det med ett grafikkort inkopplat åt gången då eller kan man göra på båda samtidigt?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

om jag har SLI, ska jag göra det med ett grafikkort inkopplat åt gången då eller kan man göra på båda samtidigt?

For sli setups use the following commands

For GPU1: nvflash --index=0 -4 -5 -6 nameofurbios.rom

For GPU2: nvflash --index=1 -4 -5 -6 nameofurbios2.rom

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiffenL:

Allt är som det ska men det skumma är ju att varken Afterburner eller GPU-Z reagerar på justeringar mellan +158-169, först när jag sätter den på +170 som det händer något och då hoppar det från 1424 till 1437MHz.
http://img600.imageshack.us/img600/542/capturexox.png

okej, ngt liknande hände mig. min fick inte ngn OC fast jag öka klocken. starta om OC programmet och sen funka det.
Vet dock inte med full säkerhet vad det kan bero på att det blir så för dig?

EDET: testa med furmark? belastar kortet hårdare

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Skrivet av BiffenL:

Allt är som det ska men det skumma är ju att varken Afterburner eller GPU-Z reagerar på justeringar mellan +158-169, först när jag sätter den på +170 som det händer något och då hoppar det från 1424 till 1437MHz.
http://img600.imageshack.us/img600/542/capturexox.png

Du kommer brutalt mycket högre än average. Hur högt kunde du få upp ditt korten innan du flashade om? Vad kör du för inställningar i heaven?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honkytonky:

Du kommer brutalt mycket högre än average. Hur högt kunde du få upp ditt korten innan du flashade om? Vad kör du för inställningar i heaven?

Han har haft tur och fått ett kort som klockade som en gud

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk

Hur Mycket ström kräver memoryclocken i förhållande till coreclock egentligen? Aldrig blivit klok på det. Är det några spel som kräver mer minne än vad orginalklocken står på ens? Jag kör ju på EN skärm med 1900x1080. Har inte sett något spel maxa mitt minne i GPUZ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiffenL:

Ja Jag har haft en jäkla tur. Kommer upp i stabil klock på 1385MHz med stock BIOS i heaven. Här är resultatet med flashad BIOS.
http://img339.imageshack.us/img339/5181/capture2vau.png

stor e-penis där du hehe

Men vilken MHz slutade det på? Hur stör ökning lyckades du på i MHz

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Skrivet av BiffenL:

Ja Jag har haft en jäkla tur. Kommer upp i stabil klock på 1385MHz med stock BIOS i heaven. Här är resultatet med flashad BIOS.
http://img339.imageshack.us/img339/5181/capture2vau.png

Haha! Ditt kort kör förmodligen i godmode

Själv hamnar jag nog kring 1340. låg på 1290 stabilt innan flashen. Och då var ändå mitt kort average eller bättre efter att kollat jag kollat andras klockar

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiffenL:

Det är stabilt på 1424MHZ med +169 på core.

Kan inte annat an säga grattis till den fina klocken!

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Det funkar inte för mig... i msi kombustor är fortfarande power limit 112%.
Är det det högsta ett 660 kan gå? Eller har något blivit fel när jag flashade

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanberg8:

Det funkar inte för mig... i msi kombustor är fortfarande power limit 112%.
Är det det högsta ett 660 kan gå? Eller har något blivit fel när jag flashade

Vilket kort exakt är det du har? Helt säker på du gjort rätt?? så du verkligen låst upp BIOSET?

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Vilket kort exakt är det du har? Helt säker på du gjort rätt?? så du verkligen låst upp BIOSET?

Jag har ett MSI twin frozr 2 gtx 660, det är fabriksöverklockat till 1033och boost på 1098 enligt gpu-z.

Jag är ganska säker på att jag har gjort rätt, inte fått något fel meddelande etc.

Ja jag använde KGB programmet, dock så hittade den inte max boost offsets.

http://piclair.com/data/c8d1a.jpg

Sen fungerade det inte heller att ändra spänningen i msi afterburner, jag har satt slidern på +100 men spänningen ligger kvar på 1.175v som är standard

Edit
Jag fick 200 poäng mer i 3dmark11, men kan fortfarande inte klocka högre än +40 på gpun

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanberg8:

Jag har ett MSI twin frozr 2 gtx 660, det är fabriksöverklockat till 1033och boost på 1098 enligt gpu-z.

Jag är ganska säker på att jag har gjort rätt, inte fått något fel meddelande etc.

Ja jag använde KGB programmet, dock så hittade den inte max boost offsets.

http://piclair.com/data/c8d1a.jpg

Sen fungerade det inte heller att ändra spänningen i msi afterburner, jag har satt slidern på +100 men spänningen ligger kvar på 1.175v som är standard

Edit
Jag fick 200 poäng mer i 3dmark11, men kan fortfarande inte klocka högre än +40 på gpun

okej, vi får ta och gräva i detta lite, se om vi kan få fram en lösning
Kan va sån otur så det inte fungerar på just din modell kanske. :/

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk

Efter att ha använt dessa nya Bios ett dygn kan jag säga såhär. Jag fick ut ca 30Mhz mer på coren än innan i nya heaven och BF3 stabilt. Koretet ligger nu hela tiden (även när jag bara surfar) på 980 Mhz och ca 1000 volt. När jag spelar eller benchar kommer jag upp i ca 1320 MHz och den maxxar volten till ca 1.2.

Så nu måste jag fråga! Ska det ligga såhär högt utan att man gör något som belastar GPUn? De gjorde det inte innan flashen. Det är precis som de ligger i belastning utan att boosta 24/7. Hur mycket sliter detta? Är det värt för dessa futtiga 30+ Mhz?

Jag hade inte tänk ha kortet i flera år men man vill ju kunna sälja ett välfungerande kort som inte är helt utslitet när jag köper nytt om drygt ett år.

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat detta och nu kunde jag köra 3Dmark11 i 1345 Mhz med mitt 680, vilket även blev den nya "stockklocken". Heaven 4.0 kraschar däremot i den klocken. Ska jag ner till den gamla på 1242 Mhz så lär jag underklocka. . Det enda som är lite irriterande är väl egentligen att fläktarna går som minst på 30%, hade ju varit nice att fått ha de kvar på 20 % i idle men men...

Jag har dock inga problem med att den inte klockar ner sig i idle i alla fall, till skillnad från Honkytonky ovan, pjuh.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Nu har jag testat detta och nu kunde jag köra 3Dmark11 i 1345 Mhz med mitt 680, vilket även blev den nya "stockklocken". Heaven 4.0 kraschar däremot i den klocken. Ska jag ner till den gamla på 1242 Mhz så lär jag underklocka. . Det enda som är lite irriterande är väl egentligen att fläktarna går som minst på 30%, hade ju varit nice att fått ha de kvar på 20 % i idle men men...

Jag har dock inga problem med att den inte klockar ner sig i idle i alla fall, till skillnad från Honkytonky ovan, pjuh.

Är bara att ändra i CFG filen skulle jag tro.

Även mitt kort klockar ner sig som det skall. Kommer tyvärr inte upp i samma klocks som de flesta här verkar göra. Har nog fått tag på ett riktigt dåligt 680. Tvärstopp en bit över 1200mhz.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fissure:

Är bara att ändra i CFG filen skulle jag tro.

Även mitt kort klockar ner sig som det skall. Kommer tyvärr inte upp i samma klocks som de flesta här verkar göra. Har nog fått tag på ett riktigt dåligt 680. Tvärstopp en bit över 1200mhz.

Mjo, men jag sitter iofs på ett TOP-kort också, det spelar väl in en del.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Jag undrar lite varför Nvidia har strypt korten vid 1,175 volt egentligen. Är det bara en säkerhetsåtgärd eller hur har de tänkt. Som det är nu ligger man ju på 1.21 eller där i närheten. Menar de att det skulle vara skadligt för korten med den spänningen eller?

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x