"Speldemos skadar försäljningen"

Permalänk
Medlem

Det är billigare/enklare att lägga pengar på marknadsföring än att göra ett bra spel.

Det går att sälja ett dåligt spel med reklam, men går inte att sälja ett dåligt spel med en dålig demo.

Om man bara ser det till att kamma hem stor vinst på kort tid och att man inte bryr sig om trovärdigheten för branschen i längden så är ju mycket reklam + dåliga spel vägen att gå.
Alla gamers som vill ha bra spel även i framtiden bör ju aktivt försöka motarbeta detta dock....

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Har mailat konsumentverket om detta för att få reda på vilka rättigheter jag har.
Tänk 2012, Ass Creed 3, Hitman Absolution, någon annan valfri titel. Inhandlade på webhallen så har jag 1200SEK som är helt bortkastade enligt mig. Hade jag köpt en tröja eller en bluerayspelare hade jag kunna lämna tillbaks, eller iaf byta till något annat.

Öppet köp och Bytesrätt är en service som försäljare har, det är ingenting som de är tvingande till. Konsumentverket och ARN är till för när något har blivit fel. Att ett spel är dåligt är ingenting som de kommer att bry sig om. Men jag håller med dig om att de är klart att man ska få testa spelet innan.

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Medlem

Vilket stolpskott. De får helt enkelt se till att göra demon som är bättre än spelet, om de nu utvecklar så sunkiga spel så att ingen vill köpa dem.

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Borde inte distansköplagen gälla spel?

Distans- och hemförsäljningslag (2005:59) 2 kap. 4 §
Bestämmelserna om ångerrätt i 9-16 §§ gäller inte distansavtal om
1. en tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen,
2. en vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal,
3. en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits,
4. en tidning eller en tidskrift, eller
5. vadhållning eller andra lotteritjänster.

Visa signatur

Intel.

Permalänk

Kolla upp vad de gör för spel, och jag förstår nu varför, deras biblotek är skratretande dåliga titlar som liknar vid en torr usel popcap wanabe.

Permalänk
Medlem

lyssnar ni på hela talet så handlar det inte så mycket om hur demo är dåliga utan om sätt som är bra eller dåliga i konsumenters ögon vs företagens mål (ffa m a p spel).

Han säger aldrig att man inte skall göra demo utan han återger data som visar att försäljningen av vissa xbox360 spel som bara har trailer är högre än de som har både trailer och demo (som i sin tur är högre än de med bara demo, som då är högre än de utan demo eller trailer). Datan diskuteras inte alls (dvs skevheter i annonseringsnivåer eller eventuella korrelationer till distributionsföretag) så den skall tas med en näve salt.

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Ehm, Portal 2? Ett av världens bästa spel någonssin!

Jag tycker inte det, däremot var 1an riktigt bra.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk

Minecraft är ett utmärkt exempel där ett 'demo' har fått mig att köpa spelet.

Permalänk
Skrivet av ox4:

lyssnar ni på hela talet så handlar det inte så mycket om hur demo är dåliga utan om sätt som är bra eller dåliga i konsumenters ögon vs företagens mål (ffa m a p spel).

Han säger aldrig att man inte skall göra demo utan han återger data som visar att försäljningen av vissa xbox360 spel som bara har trailer är högre än de som har både trailer och demo (som i sin tur är högre än de med bara demo, som då är högre än de utan demo eller trailer). Datan diskuteras inte alls (dvs skevheter i annonseringsnivåer eller eventuella korrelationer till distributionsföretag) så den skall tas med en näve salt.

Precis. Jag betvivlar starkt att BF3 halverade sin försäljning enbart för att de hade öppen beta (demo) på XBOX Marketplace. Det kanske finns ett samband men det är nog knappast demot som är den huvudsakliga orsaken.

Det ligger ju lite goodwill-värde i demon också. Om ett spel med lågt produktionsvärde tappar försäljning efter ett släppt demo så förtjänade de väl egentligen inte mer och då är det ju faktiskt rätt schysst av dem att ge folk en ärlig chans. Även om pengarna styr så tycker jag det är hög tid att börja se värdet i goodwill också. I dessa kickstarter-tider så är ju inte ett misslyckande ett försvinnande från marknaden längre. Har man en schysst affärsmodell är det ju fullt möjligt att ta sig tillbaka från en misslyckad speltitel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eonic:

Öppet köp och Bytesrätt är en service som försäljare har, det är ingenting som de är tvingande till. Konsumentverket och ARN är till för när något har blivit fel. Att ett spel är dåligt är ingenting som de kommer att bry sig om. Men jag håller med dig om att de är klart att man ska få testa spelet innan.

Såhär lyder deras svar iaf:

För köp på internet gäller samma konsumentregler som för köp av "traditionella produkter" i butik.

Du kan reklamera fel och begära prisavdrag, avhjälpande eller hävning av köpet. Du kan också ångra ditt köp så länge en eventuell plombering inte är bruten eller en tjänst inte har påbörjats med ditt samtycke innan ångerfristen har gått ut.

Reglerna är som synes inte skapta för e-handel eller digital produkter men det är fullt möjligt att reklamera fel med positiv lösning om du bara dokumenterar felen noga och ser till att utföra reklamationen skriftligen.

Spara alltid all kommunikation samt kvitto, om du har problem med en näringsidkare i ett annat EU-land, Norge eller Island kan vi hjälpa till. Är det en svensk näringsidkare vänder du dig till din lokala konsumentvägledare för assistans.

Med vänlig hälsning,
XXX XXX
Juridisk rådgivare, Konsument Europa

Jag tolkar det som att det iaf inte är omöjligt att få sina pengar tillbaks, nu är det bara till att vänta på nästa besvikelse så kör jag igång och testar!

Skrivet av MaxentiusDecius:

Distans- och hemförsäljningslag (2005:59) 2 kap. 4 §
Bestämmelserna om ångerrätt i 9-16 §§ gäller inte distansavtal om
2. en vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal,

Bra! Här tolkar jag det att spel via Steam eller Origin är i sådant skick så att dom enkelt kan återlämnas, själva DRM systemet (brist på bättre ord) är ju skapat för att snabbt och effektivt leverera spelen till kund, men _även_ för att låsa produkten till just en specifik användare. Därigenom kan man också enkelt ta bort rättigheten för spelet genom att radera det från kontot. Valve har ju gjort detta med folk som har använt sig av stulna cdkeys och liknande.

Förstår givetvis svårigheten i detta då dom kommer att skylla på sin EULA och en massa annat. Men som kund är jag inte pigg på att direkt acceptera att få en produkt som jag inte är nöjd med (eller som är trasig, bryr mig inte om patcher inom ett halvår).

Permalänk
Medlem

Jag tror att denna analytiker inte har en fullständig bild av situationen.

Mr.Bain har lite intressant att säga om detta:
https://www.youtube.com/watch?v=deEiRLqaiyM

Permalänk

Jag kanske har missförstått det han sa. Enligt mig sa han att speldemos ökar försäljningen men inte i kombination med trailers eftersom trailers bygger upp en hype kring produkten som släpper när kunden får tillgång till demot. Sen kan ju inte det va enda anledningen till att demos sänker försäljningen, det är många spel jag aldrig hade köpt om jag hade testat ett demo av det först.

Lär väl kolla på videoklippet igen, det var intressant hur som helst mer av detta!

Permalänk
Medlem

Extra Credits förklaring till varför vi kommer se färre och färre demos i framtiden:

http://www.youtube.com/watch?v=7QM6LoaqEnY

Kortfattat: för företaget är risken med ett demo helt enkelt större än avkastningen. Väldigt få spel ser någon markant ökning av försäljning pga demo. För konsumenten - kasst, men för tillverkaren helt logiskt.

Permalänk
Medlem

Det går att finna ett mycket fint uttalande från Leafbox i min signatur!

Visa signatur

Min YouTube kanal: http://www.youtube.com/downhillproductions5
"Kan vi nu sluta skylla ifrån oss på piratkopiering när vi gör skitspel" -LeafBox (Sweclockers)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Seriöst? BF2 demot bestod väl av Gulf Of Oman med bottar vill jag minnas? Just vad det gällde BF2 så gav jag 499:- vid release. Spelade spelet i 6 år, snacka om att få valuta för pengarna!

Nice, btw gulf of oman 64 spelare är min favoritbana på bf2!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk

hmm

Oftast kallar jag mina nerladdade spel för demos, om dom e bra så köper jag dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Jag tror inte det kommit något spel som jag tycker är bra på säkert 5 år nu, utom blackmesa då som är gratis.

Då måste du har missat Mass Effect triologin helt, Battlefield 3, Portal 2 och många stora titlar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Då måste du har missat Mass Effect triologin helt, Battlefield 3, Portal 2 och många stora titlar...

Mjäk, det har han nog inte. Dessutom behöver du inte liva upp en 2 månader gammal tråd!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Då måste du har missat Mass Effect triologin helt, Battlefield 3, Portal 2 och många stora titlar...

Mass effect är helt lönlöst att spela, Battlefield 3 är väl kul men slår inte cod 2, cs eller battlefield 1942. portal 2 är lite sämre än portal 1 annars hade det faktiskt varit en bra kandidat.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.