NFS: Most Wanted ser bättre ut på Wii U än Xbox 360 och Playstation 3

Permalänk
Avstängd

Jag har satt ihop ett modernt datorpaket som är 80% dyrare än Playstation 3 Slim:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2990083/dator-vs-ps3

Tror ni den datorn som är flera år nyare kan visa 80% bättre grafik?

Edit: Jag har efterforskat på Youtube och det visar sig att HD5450 inte klarar samma grafik som xbox360. Det verkar som om AMD/Nvidia säljer oss grafikkort som är för högt prissatta och presterar dåligt med flit. Skulle inte förvåna mig om det var en kartell bildning mellan AMD och Nvidia.
Tänk om det fanns 10 tillverkare av grafikkort, då skulle vi se på prestanda/krona.

Det verkar som om jorden med sina 6 miljarder människor endast behöver två grafikkortstillverkare (intel, tre). Det säger ju en del om att det inte är många som spelar datorspel och det är nog mer rätta. Annorlunda är det med bilar som det finns massor av tillverkare utav.

Permalänk
Skrivet av cosmomenal:

Jag har satt ihop ett modernt datorpaket som är 80% dyrare än Playstation 3 Slim:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2990083/dator-vs-ps3

Tror ni den datorn som är flera år nyare kan visa 80% bättre grafik?

Edit: Jag har efterforskat på Youtube och det visar sig att HD5450 inte klarar samma grafik som xbox360. Det verkar som om AMD/Nvidia säljer oss grafikkort som är för högt prissatta och presterar dåligt med flit. Skulle inte förvåna mig om det var en kartell bildning mellan AMD och Nvidia.
Tänk om det fanns 10 tillverkare av grafikkort, då skulle vi se på prestanda/krona.

Finns det inte smarta datorforskare som kan göra grafikkort? Eller försvinner sådana spårlöst som vill konkurrera med AMD/Nvidia?

Du vet väl att ms och Sony säljer konsoler som är för lågt prissatta, för att tjäna in det hela på spel försäljning?

AMD/Nvidia får inte ett öre över vad dom drar in på korten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmomenal:

Jag har satt ihop ett modernt datorpaket som är 80% dyrare än Playstation 3 Slim:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2990083/dator-vs-ps3

Tror ni den datorn som är flera år nyare kan visa 80% bättre grafik?

Edit: Jag har efterforskat på Youtube och det visar sig att HD5450 inte klarar samma grafik som xbox360. Det verkar som om AMD/Nvidia säljer oss grafikkort som är för högt prissatta och presterar dåligt med flit. Skulle inte förvåna mig om det var en kartell bildning mellan AMD och Nvidia.
Tänk om det fanns 10 tillverkare av grafikkort, då skulle vi se på prestanda/krona.

Det verkar som om jorden med sina 6 miljarder människor endast behöver två grafikkortstillverkare (intel, tre). Det säger ju en del om att det inte är många som spelar datorspel och det är nog mer rätta. Annorlunda är det med bilar som det finns massor av tillverkare utav.

Två? PS Vita har då Imaginations PowerVR SGX543MP4+ grafik. Nvidia och AMD köpte upp många konkurrenter som hjälpte till med både deras spelkort och mobila kretsar. AMD sålde ju däremot z-serien till Qualcomm. På ARM SoCar har du även ARMs Mali och Vivantes ganska starka serier. Allt handlar dessutom om drivrutiner när det gäller PC. PowerVR finns till PC i form av Atom, men det är inget att rekommendera. Jag får det iaf till 8 st nämnvärda företag. Att tre dominerar i PC-världen är inte så konstigt och jag tror inte så många vill ha tillbaka XGI, S3, Matrox, Kyro som gick under, eller 3DLabs, 3dfx, Rendition osv som köptes upp. Det var inte många som hängde med på att göra grafikprocessorer och drivrutiner när vi verkligen gick in i 3D. Att slå ihop företag och köpa andra gpuer var det som gällde. Tack vare att det finns mer än PCs finns det ändå viss konkurrens.

Sen finns det och är bara att skaffa ett starkare grafikkort. För AMD kräver det i princip att du går upp till HD 7750. Om du ska ha något speldugligt. HD 6450 är väl redan dubbelt så starkt dessutom. HD 6570 kostar under 500:-. HD 7750 under 800:-. Nvidia 650 är inte särskilt dyrt heller. Vad förväntar du dig få för 300kr?

Är du förvånad att ett grafikkort med 80 SP-kärnor av en arkitektur som kom med 1600 SP-kärnor är värdelös? Det är 5% av antalet beräkningsenheter som deras high-end hade. De är betydligt svagare än integrerad HD4000 från Intel eller liknande.

Ett PC-grafikkort kostar av självklarar skäl, de har mycket minne, bandbredd, stora kretskort, strömförsörjning, stora gpuer osv. Det är inget konstigt att mellan till värstingkorten kostar mer än en hel konsol.

Permalänk

Nintendo Wii U är främst utvecklat för att vara en familjekonsol, där både nästa xbox och playstation lär bli för dyra, speciellt med tanke på all annan teknisk utrustning som barn "kräver". (smartphone och dator etc)
Och dagens konsoler xbox 360 och playstation 3 har tillräckligt bra grafik för att göra vissa speltyper spelbara, vilket denna video också att nintendo wii U också klarar av att spela visa speltyper med accepterad grafik.

Däremot är man ute efter det bästa inom grafikväg så bör man såklart skaffa en annan spelkonsol eller dator. Annars går konsoler emot att bli så mycket mer än bara spelkonsoler där xboxen tog ett jätteskut med xbmp, men som sedan har stagnerat kraftigt.
Fast samtidigt så är det väl bättre att köpa en riktigt och tyst htpc till tvn?

Så jag förstår mig inte riktigt på klagomålet, då det handlar om produkter för olika målgrupper. Där jag tror nintendo gjorde ett klokt val, nå försäljningsstatistiken i efterhand lär visa om nintendo gjorde rätt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av cosmomenal:

Jag har satt ihop ett modernt datorpaket som är 80% dyrare än Playstation 3 Slim:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2990083/dator-vs-ps3

Tror ni den datorn som är flera år nyare kan visa 80% bättre grafik?

Skulle man dessutom lägga några hundra till på ett grafikkort som faktiskt är gjort för spel, så tja, 200% PS3 för 200% priset är nog inga problem.
Vilket tyder på hur gammal PS3 är, man borde absolut inte kunna få samma prestanda/krona från en PC.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Ser förjäkligt ut på PS3.

Byggde en dator åt polarens lillebror. Intel G840 och Radeon HD 6670. NFS:MW gick att köra på rätt bra uppskruvade inställningar i 1920x1080. Såg mycket bättre ut än på ps3:an på webhallen.

Men PS3 och x360 är ju på väg ut ändå. Stenåldersapparater.

Antar att den kostade lite mer än en ps3 också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Fast det är väl det den inte har (trots att xbox360 och PS3 är sju år gammal budgethårdvara). Wii U har bara mer minne så den behöver inte använda lågupplösta textures.

Ja, det är klart, men Wii konkurrerar med pris & wiimote, inte med grafikkvalitet. Wii U ligger i ett helt annat marknadssegment än de nya & mycket dyrare konsollerna kommer att göra, så dess största konkurrenter blir även i framtiden gamla xbox360 och ps3.

Sant men lamt att jämföra ett konsol mot vad 6-7 år gammal tant mot silikon modell :), alla vet att rent grafisk så borde eller ska det se bättre ut.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Inaktiv
Citat:

NFS: Most Wanted ser bättre ut på Wii U än Xbox 360 och Playstation 3

Någonting annat vore ju total katastrof när man jämför mot en 7 år äldre konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmomenal:

Jag har satt ihop ett modernt datorpaket som är 80% dyrare än Playstation 3 Slim:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2990083/dator-vs-ps3

Tror ni den datorn som är flera år nyare kan visa 80% bättre grafik?

Edit: Jag har efterforskat på Youtube och det visar sig att HD5450 inte klarar samma grafik som xbox360. Det verkar som om AMD/Nvidia säljer oss grafikkort som är för högt prissatta och presterar dåligt med flit. Skulle inte förvåna mig om det var en kartell bildning mellan AMD och Nvidia.
Tänk om det fanns 10 tillverkare av grafikkort, då skulle vi se på prestanda/krona.

Det verkar som om jorden med sina 6 miljarder människor endast behöver två grafikkortstillverkare (intel, tre). Det säger ju en del om att det inte är många som spelar datorspel och det är nog mer rätta. Annorlunda är det med bilar som det finns massor av tillverkare utav.

Självklart klarar den nyare datorn att visa bättre grafik.
Men de har inte hänt speciellt mycket på grafikkortsmarknaden på flera år.
Det är samma gfxkort med nya namn.

Permalänk
Skrivet av lang666:

Självklart klarar den nyare datorn att visa bättre grafik.
Men de har inte hänt speciellt mycket på grafikkortsmarknaden på flera år.
Det är samma gfxkort med nya namn.

Källa på det?
Nej, det har hänt väldigt mycket på grafikkortsmarknaden senaste åren och det är inte bara "samma" grafikkort med nya namn.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Optimeringen på PC versionen är bland det dåligaste jag sett.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av lang666:

Självklart klarar den nyare datorn att visa bättre grafik.
Men de har inte hänt speciellt mycket på grafikkortsmarknaden på flera år.
Det är samma gfxkort med nya namn.

Var är flera år? Om vi tar det minsta möjliga, 2 år, så har vi
1, på nVidia-sidan, gått från ett GTX480 med fermi som behöver två kärnkraftverk (avrundat uppåt från 440w) för att drivas, och blir nästan hundra grader varmt i load oklockat, till ett GTX580 med samma rkitektur nästa år, som är 20% snabbare, drar mindra ström och går svalare, till idag, GTX680, med akritekturen Kepler. Kortet är runt 65% snabbare än ett GTX480 och drar 100w mindre i load.
Men du menar alltså att ett GTX680 är samma grafikkort som 480, fast med ett nytt namn?

2, på AMD-sidan, gått från hd5000-serien. Toppmodellen 5870 kunde inte mäta sig i prestanda mot gtx480, men å andra sidan drog den nästan hälften så lite ström. Ett år senare kom 6000-serien med 6970 i toppen, som återigen inte kunde mäta sig mot gtx580 i prestanda, men lade sig i samma prisklass som gtx570 som presterade snarlikt. Ytterligare ett år senare kom 7000-serien med 7970 i toppen, som nu är på gränsen till dubbelt så snabbt (96%i swecs prestandaindex) som 5870.
Men du menar alltså att 7970 är samma grafikkort som 480, fast med ett nytt namn?

För att inte prata om vad som har hänt bland mobilerna

Permalänk
Medlem

Hade inte spelat någon större roll. Om Nintendo lyckades kräma ut detta på Wii så är jag inte orolig;

Det gäller bara att tänka resurssnålt och utnyttja hårdvaran till fullo. Utvecklare har ju blivit så himla bortskämda med alla "bleeding-edge" grafikkort.

Permalänk
Medlem

Tycker det ser riktigt bra ut. Tack och lov så har Nintendo tagit ett rejält steg framåt på grafikfronten. Var personligen rädd att Wii U skulle ha lika "stor" skillnad mot Wii som det var mellan GameCube och Wii, noll alltså. De farhågorna blev bara större när man började höra om hur utvecklare klagade på dålig hårdvara igen. Så... *pust* ... det ser ok ut.
Det är ju inte top-top-top, men helt ok, speciellt med tanke på hur ur-usel grafik Wii har.

Sen märks det TROTS ALLT att Wii U är en "Next Gen Game Console". Den sätter lägsta nivån till 1GB grafikminne, det är en rejäl höjning från tidigare 256MB, som är fallet med PS3 och Xbox360 (som någon nämnde i en tidigare kommentar). Ska bli spännade att se vad Sony presenterar om ett par veckor. 4GB grafik måste de allt upp i för att göra anspråk på något alls och 2GB är ett minimum. Men vad man hört lär det ju inte bli så himla mycket mer kräm i PS4 och XBox720 än Wii U. Sen kommer ju 4K upplösning runt hörnet, men frågan är ju om de tar höjd för det eller inte. Tror snarare det inte blir så.