Permalänk

Publik dns

Jag har en domän parkerad hos binero där jag kan speca min namnservrar. Jag har en DNSserver i drift bakom adslNAT. Idag har jag specat x.dyndns.org som namnservrar hos binero. Finns det nåt bättre sätt att lösa detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ingen större ide att ha en egen dns-server IMO. Deras lösningar är bra mycket stabilare.

Själv kör jag cloudflare för dns åt mina domäner.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Det är kul att drifta så mkt som möjligt imo, både för utbildning och utmaning.
Vad är cloudflare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enter_Enter:

Det är kul att drifta så mkt som möjligt imo, både för utbildning och utmaning.
Vad är cloudflare?

De säljer CDN, DNS och ddos-skyddstjänster.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Har mina domäner hos loopia, rimliga priser och DNS ingår. Aldrig krånglat för mig. har inte Binero nån liknande tjänst?

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk

jodå, de har dom. Men frågan är inte om det finns ett bättre sätt att hosta sina domäner utan frågan är om det finns något bättre sätt att konfa namnservrar där man har reggat domänen.

Beklagar missförstånden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enter_Enter:

jodå, de har dom. Men frågan är inte om det finns ett bättre sätt att hosta sina domäner utan frågan är om det finns något bättre sätt att konfa namnservrar där man har reggat domänen.

Beklagar missförstånden

Skickades från m.sweclockers.com

Binero har inte dynamiska dns:er. Så enklast är att fortsätta säga att din dyndns är namnserver.
http://www.binero.se/support/faq/domannamn/namnservrar/har-ni...

Du kan skapa ett cname hos dem för din dyndns, men det känns onödigt. Du kan även köra statiskt a-record hos binero och helt enkelt ändra när din ip byts. Jag har min domän hos citynetwork och där kan man köra dynamisk uppdatering, men jag kör dock genom no-ip.org ändå.

Permalänk
Medlem

Loopia har stöd för dyndns, mycket smidigt. Sätter a-record direkt på domänen på rätt sätt med hjälp av ett litet program på servern bara.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Skrivet av fisk1n:

Loopia har stöd för dyndns, mycket smidigt. Sätter a-record direkt på domänen på rätt sätt med hjälp av ett litet program på servern bara.

Då kör man alltså DNS hos loopia?

Jag menar att jag vill ha min egen DNS-server men hur man gör för att registrera den på rätt sätt? Man ska ange två namnservrar för sin domän. Men det går inte att ange IP utan man måste ange FQDN. Men hur vet den vart den ligger innan jag skapat min DNS-server?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enter_Enter:

Då kör man alltså DNS hos loopia?

Jag menar att jag vill ha min egen DNS-server men hur man gör för att registrera den på rätt sätt? Man ska ange två namnservrar för sin domän. Men det går inte att ange IP utan man måste ange FQDN. Men hur vet den vart den ligger innan jag skapat min DNS-server?

1) Hos Binero skapar du en host, låt säga ns1.domain.com, som pekar mot din IP hemma.
2) I DNS inställningarna för domänen anger du ns1.domain.com som en av DNS'erna för domänen.

Nu är din DNS en av dom som används för domänen.

Egentligen kanske du borde göra detta först men egentligen spelar det ingen roll, du måste ändå få det att funka.

1) Skapa en zone-fil på din DNS, jag vet inte vad du kör men jag använder Bind.
2) Plocka bort Binero's DNS'er som alternativ för din domän så att bara din server används.

Lite förenklat men rent krast är det så du gör. Men du måste ha ett ns-record, SOA record osv. i Din zone-fil för att det ska funka så egentligen kan du ju börja med att kirra den och sedan göra själva ompekningen.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Skrivet av deegan:

1)

Lite förenklat men rent krast är det så du gör. Men du måste ha ett ns-record, SOA record osv. i Din zone-fil för att det ska funka så egentligen kan du ju börja med att kirra den och sedan göra själva ompekningen.

Tackar!

Jag kör Windows Server 2003 DNS och den är fungerande idag. Jag har fortfarande inte greppat det ordentligt. Just nu har jag ju ingen tjänst som jag betalar för hos Binero. Den är bara reggad där med x.dyndns.org som ns-server. kan jag bara skapa ett A-record i min DNS som heter ns1.domain.com och byta dessa rakt av på bineros sida? Hur får den då reda på att ns1.domain.com finns hos just min server?

Det låter så snurrigt i mitt huvud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enter_Enter:

Tackar!

Jag kör Windows Server 2003 DNS och den är fungerande idag. Jag har fortfarande inte greppat det ordentligt. Just nu har jag ju ingen tjänst som jag betalar för hos Binero. Den är bara reggad där med x.dyndns.org som ns-server. kan jag bara skapa ett A-record i min DNS som heter ns1.domain.com och byta dessa rakt av på bineros sida? Hur får den då reda på att ns1.domain.com finns hos just min server?

Det låter så snurrigt i mitt huvud.

A-recordet som pekar mot din namnservers ip måste ligga på binero. Då det är dit man kommer först innan man kommer till din server. För det måste man kunna översätta ns1.domain.com till en ip-adress och ligger den hemma hos dig ja då är den rekursiva dns:en lost.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

A-recordet som pekar mot din namnservers ip måste ligga på binero. Då det är dit man kommer först innan man kommer till din server. För det måste man kunna översätta ns1.domain.com till en ip-adress och ligger den hemma hos dig ja då är den rekursiva dns:en lost.

Precis så jag tänker, men hur gör stora företag? ISPer? Binerp tex, har dom ett A-record hos någon annan som pekar på deras namnserver?

Om du fattar hur jag menar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enter_Enter:

Precis så jag tänker, men hur gör stora företag? ISPer? Binerp tex, har dom ett A-record hos någon annan som pekar på deras namnserver?

Om du fattar hur jag menar

Hos punkt-se finns records som talar om att ns1,ns2.binero.se är dns för din domän

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Hos punkt-se finns records som talar om att ns1,ns2.binero.se är dns för din domän

Kan jag speca hos punkt-se att ns.mindomän.se är dns för min domän?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enter_Enter:

Kan jag speca hos punkt-se att ns.mindomän.se är dns för min domän?

Det kan du inte hos punkt se, endast ackrediterade återförsäljare kan, men det du kan göra är att köpa en domän hos ett företag som är och sedan välja, tex hos Loopia att "byt namnservrar" och där kan du skriva in ett domän till din egen DNS server, och den i sin tur kommer att vara primär record server och svara för alla orginella records för domänen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enter_Enter:

Kan jag speca hos punkt-se att ns.mindomän.se är dns för min domän?

Ja, det kan du, men du får överföra domänen till IIS från Binero.
https://domanhanteraren.iis.se/start/transfer (generera en auth kod i Bineros kontrollpanel)

Skrivet av DegJ:

Det kan du inte hos punkt se, endast ackrediterade återförsäljare kan, men det du kan göra är att köpa en domän hos ett företag som är och sedan välja, tex hos Loopia att "byt namnservrar" och där kan du skriva in ett domän till din egen DNS server, och den i sin tur kommer att vara primär record server och svara för alla orginella records för domänen.

Jo det kan man, om man byter registrar till IIS via https://domanhanteraren.iis.se/start/transfer lägger till NS record (glue), och sne kan man göra en transfer tillbaka till Binero för att låta Binero sköta förnyelsen av domänen.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||