Permalänk
Medlem

Scythe Grand Kama Cross Rev B

Hej!

Jag beställde precis en Scythe Grand Kama Cross Rev B på cdon http://www.scythe-usa.com/product/cpu/125/SCKC2100_000.html

Min Antec 620 lät som en bubblande vattenkokare, aningen otrevligt. Är det någon som har erfarenhet av den beställda cpu-kylaren? Kommer jag märka någon skillnad i kylning denna gång? Detta blev en temporär lösning, jag har egentligen kikat runt på kraftfullare slutna vattenkylsystem. Men om den fungerar bra så kommer jag inte ha någon brådska att byta upp mig omgående. Om någon önskar kan jag fälla utlåtande i efterhand.

Permalänk

Är själv sugen på en sådan och hade uppskattat om du skrev lite om installationen och prestanda. En av de snyggare och mer originella kylarna på marknaden

Visa signatur

Intel 3570k @4,0GHz// H70core+2st Corsair SP 120 QE// EVGA gtx 660 ti// MSI Z77a-G43// Corsair vengeance LP 8GB// Kingston v300 120GB// Verbatim 128GB// Western Digital blue 1TB// Be Quiet! Pure power L8 530W// Fractal design define r3.
Dualboot Linux Mint 14/windows 7

Permalänk
Medlem

instalationen är riktigt jobbigt då den är enorm! riktig tjävla stor!

instalerade den i ett ATX chassi och den tar nästan i högst up, för plugga in den översta kontakten på moderkortet så måste man plugga in den före man skurvar fast moderkortet i chassit.

se till att inte ha för höga ram stickor då det kan ta in längst ine det gör det nästan med LP corsair stickor.
annars så kyler den riktigt bra för en billig peng!!!

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk

Vill inte gärna plocka ut mitt moderkort... Tror du det går ändå? Mina specs står i sign, om det säger något. (Ursäkta om jag lånar tråden lite kort.)

Visa signatur

Intel 3570k @4,0GHz// H70core+2st Corsair SP 120 QE// EVGA gtx 660 ti// MSI Z77a-G43// Corsair vengeance LP 8GB// Kingston v300 120GB// Verbatim 128GB// Western Digital blue 1TB// Be Quiet! Pure power L8 530W// Fractal design define r3.
Dualboot Linux Mint 14/windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haraldskii:

Vill inte gärna plocka ut mitt moderkort... Tror du det går ändå? Mina specs står i sign, om det säger något. (Ursäkta om jag lånar tråden lite kort.)

är det intel så kan det bli jävligt svårt att trycka in dom vänstra grejorna då det är praktiskt taget omöjligt att komma åt där då den sitter i chassit

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem

Omdöme efter en veckas användning

Jag skaffade kylaren och kan nämna följande [då tråden fick ett visst intresse]

Det gick att installera kylaren med mycket vilja och ansträngning när moderkortet redan satt i chassit. Klart att rekommendera att montera kylaren på moderkort först. Efter att ha testat kylaren i en dryg vecka kan jag säga att jag är mycket nöjd eftersom kylaren överträffade mina förväntningar. Temperaturen ser mycket bättre ut än innan när processorn jobbar 100 procent på alla kärnor - omkring 69 grader mot tidigare 76 grader. Jag kan ha datorn stående i 24 timmar och jobba för fullt och ändå känna mig trygg att temperaturerna inte springer iväg. Dock ska sägas att någonting blev uppenbart fel på den förra kylaren (Antec 620), kanske var det fabrikationsfel redan innan den blev en "vattenkokare" .

Tempen på moderkortet ligger någon enstaka grad högre än innan, numera 33 grader. Värmen leds ju inte ut från processorn som tidigare var fallet med vattenkylningen. Men då ska vi i sammanhanget ta att luften cirkulerar runt i chassit betydligt bättre nu med en tornkylare och en 14 cm fläkt.

Utrymme? Jag hade gott med utrymme för minnen [använder Corsair Vengeance]. Att använda den översta pci-platsen kan bli tight mot kylaren, men jag använder en av de nedre. Jag hade inga problem att komma åt kablar.

Ljudnivån? När kylarfläkten snurrar i 1400 rpm går den att höra. Men upplevs inte som störande. I samband med installationen av kylaren bytte jag även ut nätdelen som hade ett mycket störande ljud innan. Detta påverkar givetvis den totala upplevelsen. Likaså går det inte att utesluta att värmeutvecklingen i processorn kan ha påverkats av nätdelsbytet.

Sammanfattningsvis kan jag säga

+ häftig design, bra plats för minnen [till skillnad mot många andra luftkylare], fungerande kylning, okej ljudnivå, kyler andra delar i datorn än bara processorn med sin 14 cm fläkt samt en prislapp som inte borde ruinera någon i ett industriland.

- montering kan framkalla svordomar. En Pci-plats kan bli tight mot kylaren eller blockeras

Omdömet är utpräglat subjektivt och inte att räkna som vetenskapligt tillförlitligt.

Permalänk

Tackar och bugar för denna recension, väldigt informativ och bra!

Visa signatur

Intel 3570k @4,0GHz// H70core+2st Corsair SP 120 QE// EVGA gtx 660 ti// MSI Z77a-G43// Corsair vengeance LP 8GB// Kingston v300 120GB// Verbatim 128GB// Western Digital blue 1TB// Be Quiet! Pure power L8 530W// Fractal design define r3.
Dualboot Linux Mint 14/windows 7

Permalänk

Xbitlabs har testat denna och den fick bra kritik.
Test hos Xbitlabs

Visa signatur

/GannTrader