Permalänk
Medlem

Kylning CF-setup Define R3

Går i tankarna om att införskaffa ett till HD6850 och köra dessa i CF som en lagom uppgradering, övrig datorspec finns i min signatur. Lär behöver förbättra kylningen för att hålla temperaturerna i chassit och på korten på en lagom nivå. Har ett Define R3-chassi och ljudnivån spelar ganska stor roll. Därför har jag spanat in Scythe Slip Stream 140mm 800RPM som ska vara tysta och flytta bra med luft, tänkte köpa sex (6) stycken.

Det är vad jag hade tänkt mig:

Front: 2x insug
Botten: 1x insug
Sidan: 1x insug
Bak: 1x utsug
Toppen: 1x utsug

Lär ju bli rätt bra flöde i chassit men tror ni det räcker?

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut!
Men är inte ett nytt grafikkort att föredra? Typ 7870 kan du få för en "liten" peng

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Det ser bra ut!
Men är inte ett nytt grafikkort att föredra? Typ 7870 kan du få för en "liten" peng

Skickades från m.sweclockers.com

Om jag har förstått det rätt kommer 6850 i CF prestera bättre än 7870 i de flesta spelen, och dessutom vara mkt billigare i inköp (tänkte köpa begagnat).

Test 6850 singel vs 7870 singel: http://hexus.net/tech/reviews/graphics/36269-amd-radeon-hd-78...

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Om det är stock-kylare kommer det där att fungera alldeles utmärkt. Är det en annan typ av kylare (som dumpar varmluften i lådan) kan du uppnå bättre resultat med ett utsug på sidan istället för ett insug.

Kör ett stresstest av både cpu och grafikkorten samtidigt, vänd fläkten, kör igen och jämför skillnaden. Borde inte ta så lång tid. Själv förespråkar jag något högre inflöde i chassiet än ut, då ett lätt övertryck hindrar damm från att sugas in i ofiltrerade öppningar i chassiet.

Permalänk

det är overkill. har kört CF och överklockad cpu med 2xfront 1x bak 1xunder med skitfina temps

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Om det är stock-kylare kommer det där att fungera alldeles utmärkt. Är det en annan typ av kylare (som dumpar varmluften i lådan) kan du uppnå bättre resultat med ett utsug på sidan istället för ett insug.

Kör ett stresstest av både cpu och grafikkorten samtidigt, vänd fläkten, kör igen och jämför skillnaden. Borde inte ta så lång tid. Själv förespråkar jag något högre inflöde i chassiet än ut, då ett lätt övertryck hindrar damm från att sugas in i ofiltrerade öppningar i chassiet.

Ja högre inflöde är ett måste. Okej tack för tipset ska testa och jämföra resultaten om inköpet blir av

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesven:

det är overkill. har kört CF och överklockad cpu med 2xfront 1x bak 1xunder med skitfina temps

Frågan är om du körde fläktarna på 800RPM?

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro