Permalänk
Medlem

CPUn blir 90°+

Förord:
Tjena, har sedan några år tillbaka kört en AMD Phenom II x4 955 BE fortfarande på stock clockning. Alltid funkat skitbra i spel, aldrig några bekymmer allls så har inte känt någon anledning att kolla temp på datorns komponenter. Köpte som sagt datorn för att spela vilket den gör utan problem, men redigerar även llite film vilket fungerar helt okej, eller ja iaf tills igår.

Datorn:
CPU: AMD Pheonom II x4 955 BE Med originalkylaren
RAM: 4 GB
GPU: XFX Radeon 6870

Chassi: Antec 900 med följande fläktar:
2x 120mm i fronten som suger in i datorn över HDDs
1x 120mm i sidan som suger in i datorn
1x 120mm i baksidan som blåser ut
1x 200mm i topp som blåser ut

Problemet:
Somsagt alltid flytit på felfritt under spel sedan dagen jag köpte den för några år sedan, även kunnat redigera fullHDfilm utan problem på den. Men håller på med ett ganska krävande filmprojekt just nu och eftersom CPUn är långt från bra för detta ändamålet lämnade jag den som många gånger tidigare över natten för att rendera/encodea/exportera medan jag gick och la mig. Gick någon halvtimme senare tillbaka till datorn för att kolla hur långt den kommit och då var datorn avstängd, misstänkte direkt överhettning. Startade datorn och att fläktarna gick som jetplan antar jag bekräftat mina misstankar. Stängde sedan av den för att låta den kallna.

Nu idag startade jag datorn igen och laddade ner SpeedFan för att kolla hur varm burken faktiskt blir. Med SpeedFan på andra skärmen började jag simplet med att spela lite, drog igång Tribes: Ascend då det utan tvekan är det spelet jag spelat mest undet det gångna året, isf 400+ timmar i det. Det tog inte lång tid för datorn att bli varm och efter någon halvtimme låg CPU tempen på 79°C och CPU Coren på 85°C. Processorn i sig rekommenderas att inte gå över 62°C, vilket den tydligen har gjort... I vad jag antar är flera år, såvida inte kylpastan blivit sämre med tiden eller något..? Ingen datorexpert.

SpeedFan under spelande av Tribes: Ascend.

Så jag antog att det var dags att kontrollera hur varm den blir när jag faktiskt renderar, encodear och exporterar just detta filmprojektet vilket somsagt är rätt tungt. Resultatet? CPU Temp: 89°C och CPU Core: 96°C, sen vågade jag inte testa mer och avbröt exporteringen. Redigerar förövrigt i Premiere Pro CS5.

SpeedFan under exportering i Premiere Pro.

Kan väl även passa på och skriva om burken nu, den är ju inte i idle men allt jag gör nu är att skriva denna text i Chrome, prata i skype och ha SpeedFan på. Var även ett bra tag sedan jag stängde av Premiere Pro och sen verkar inte droppa lägre än så här. CPU Temp: 53°C CPU Core: 57°C

SpeedFan just nu.

Jag inser ju såklart att detta är helt oacceptabla temperaturer när den går upp i 96°C och inte bör ligga över 62°C. och mina frågor nu är väl följande:
1: Som synes har jag ju lite av en budgetdator, är student etc, etc, lite pengar. Därför jag kör med stock-kylaren man fick till. Men kort och gott, vad bör jag byta ut den mot? Måste få klart det här projektet snart, så ja. Kylare som får ner tempen så in åt helvete under heavy load helt enkelt.

2: Vid vilken temp säger det ifrån? Om den inte rekommenderas att gå varmare än 62°C men ändå kan bli 96°C, så när är den inställd att stänga av sig automatiskt?

3: Något jag kan ändra själv för förbättring? Vilka fläktar som suger in/blåser ut, byta kylpasta, dammsuga det(ska göra idag, inte så värst dammigt dock), osv, osv?

TL;DR:
CPUn blir närmare 100°C och rekommenderas inte att gå över 62°C, stock-CPUkylare används i ett Antec 900. What do?

All hjälp uppskattas verkligen.
MVH/Ingkel.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

kolla så att det är inte en massa damm som har täppt till kylflänsen och skulle vara bra om du byte kylpasta eftersom att den försämras efter ett par år. och jag rekommenderar att du inte dammsuger utan blåser rent med tryckluft på burk istället så att inte några små delar sugs in i dammsugaren.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa på att kylaren inte sitter på som den ska, eller så ligger det för mycket kylpasta mellan processorn och kylaren. (eller så är det dammigt.)

jag skulle blåsa rent datorn med tryckluft, montera om kylaren och byta kylpasta samt kolla så att luftflödet i chassit är någorlunda bra.

Mvh

Permalänk

köp en ny kylare, t.ex. http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev... eller liknande om du har dåligt med pengar.

Visa signatur

GPU: XFX 7950 1100Mhz/1375Mhz | RAM: Corsair 1600Mhz 2x4GB | CPU: i5 4670K @4.5GHz 1.230v| Kylare: Corsair H80 | Lagring: Samsung 840 250Gb SSD + 1Tb Caviar HDD

Permalänk
Medlem

Den processorn är känd att arbeta väldigt varmt, ingen fara så sett.

Men jag skulle rekommendera att byta kylpasta och köpa en eftermarknads fläkt Köper du en värsting fläkt tex kan du montera den till din nästa cpu också.

http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

denna processor kylaren är bra och fint pris på den med.

Och sedan en bra kylpasta

http://www.inet.se/produkt/5321167/arctic-silver-5-kylpasta-3...

Glöm inte att göra rent processorn noggrant så all den gamla kylpastan är borta, använd inte för mycket, utan bara en klick i mitten. Kolla youtube eller google för videoinstruktioner för hur mycket och även för rengörning om du är osäker.

Permalänk
Medlem

Sitter just nu med denna: http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...
Fungerar svinbra, särskilt för det priset!

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Avstängd

SNälla sluta köra på speed fucker fan det är ett skit program. som inte alls visar rätt. ladda hem everest eller core temp...

menra det skulle din processor bli 95grader då stängs din dator ner och startar inte förens datorn är kall nog

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Medlem

Kolla så den sitter fast och ta bort eventuellt damm. Byt även kylpastan dvs tvätta ordentligt bort alla rester och lägg dit ny (väldigt tunt!!!!!!) Kylpastan är bara till för att ta bort ojämnheter, inte va som ett extra lager. Du ska absolut inte behöva köpa ny kylning då den fungerat tidigare och stockkylare alltid klarar av "sin" processor om den inte är överklockad.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Denkunnigee:

SNälla sluta köra på speed fucker fan det är ett skit program. som inte alls visar rätt. ladda hem everest eller core temp...

menra det skulle din processor bli 95grader då stängs din dator ner och startar inte förens datorn är kall nog

håller med. Speed fan sa att min processor var under 20 grader när det var sommar....

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Speedfan är bra, inget skitprogram alls, men det är kanske inte kompatibel med exakt all hårdvara. Det kräver ibland lite justeringar innan det fungerar optimalt.

Låter som att det antingen är damm i kylflänsen eller dålig kontakt mellan kylare och cpu. Ta loss befintlig kylare, pilla bort/blås bort allt damm, torka rent cpu och kylare från gammal kylpasta, gnid rent med brake cleaner/t-röd/aceton och applicera ny kylpasta. Och kontrollera att fläkten fungerar.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ingkel:

Förord:
Tjena, har sedan några år tillbaka kört en AMD Phenom II x4 955 BE fortfarande på stock clockning. Alltid funkat skitbra i spel, aldrig några bekymmer allls så har inte känt någon anledning att kolla temp på datorns komponenter. Köpte som sagt datorn för att spela vilket den gör utan problem, men redigerar även llite film vilket fungerar helt okej, eller ja iaf tills igår.

Datorn:
CPU: AMD Pheonom II x4 955 BE Med originalkylaren
RAM: 4 GB
GPU: XFX Radeon 6870

Chassi: Antec 900 med följande fläktar:
2x 120mm i fronten som suger in i datorn över HDDs
1x 120mm i sidan som suger in i datorn
1x 120mm i baksidan som blåser ut
1x 200mm i topp som blåser ut

Problemet:
Somsagt alltid flytit på felfritt under spel sedan dagen jag köpte den för några år sedan, även kunnat redigera fullHDfilm utan problem på den. Men håller på med ett ganska krävande filmprojekt just nu och eftersom CPUn är långt från bra för detta ändamålet lämnade jag den som många gånger tidigare över natten för att rendera/encodea/exportera medan jag gick och la mig. Gick någon halvtimme senare tillbaka till datorn för att kolla hur långt den kommit och då var datorn avstängd, misstänkte direkt överhettning. Startade datorn och att fläktarna gick som jetplan antar jag bekräftat mina misstankar. Stängde sedan av den för att låta den kallna.

Nu idag startade jag datorn igen och laddade ner SpeedFan för att kolla hur varm burken faktiskt blir. Med SpeedFan på andra skärmen började jag simplet med att spela lite, drog igång Tribes: Ascend då det utan tvekan är det spelet jag spelat mest undet det gångna året, isf 400+ timmar i det. Det tog inte lång tid för datorn att bli varm och efter någon halvtimme låg CPU tempen på 79°C och CPU Coren på 85°C. Processorn i sig rekommenderas att inte gå över 62°C, vilket den tydligen har gjort... I vad jag antar är flera år, såvida inte kylpastan blivit sämre med tiden eller något..? Ingen datorexpert.

SpeedFan under spelande av Tribes: Ascend.
http://i.imgur.com/01UcLF6.png

Så jag antog att det var dags att kontrollera hur varm den blir när jag faktiskt renderar, encodear och exporterar just detta filmprojektet vilket somsagt är rätt tungt. Resultatet? CPU Temp: 89°C och CPU Core: 96°C, sen vågade jag inte testa mer och avbröt exporteringen. Redigerar förövrigt i Premiere Pro CS5.

SpeedFan under exportering i Premiere Pro.
http://i.imgur.com/3AP9oi3.png

Kan väl även passa på och skriva om burken nu, den är ju inte i idle men allt jag gör nu är att skriva denna text i Chrome, prata i skype och ha SpeedFan på. Var även ett bra tag sedan jag stängde av Premiere Pro och sen verkar inte droppa lägre än så här. CPU Temp: 53°C CPU Core: 57°C

SpeedFan just nu.
http://i.imgur.com/HggZy1J.png

Jag inser ju såklart att detta är helt oacceptabla temperaturer när den går upp i 96°C och inte bör ligga över 62°C. och mina frågor nu är väl följande:
1: Som synes har jag ju lite av en budgetdator, är student etc, etc, lite pengar. Därför jag kör med stock-kylaren man fick till. Men kort och gott, vad bör jag byta ut den mot? Måste få klart det här projektet snart, så ja. Kylare som får ner tempen så in åt helvete under heavy load helt enkelt.

2: Vid vilken temp säger det ifrån? Om den inte rekommenderas att gå varmare än 62°C men ändå kan bli 96°C, så när är den inställd att stänga av sig automatiskt?

3: Något jag kan ändra själv för förbättring? Vilka fläktar som suger in/blåser ut, byta kylpasta, dammsuga det(ska göra idag, inte så värst dammigt dock), osv, osv?

TL;DR:
CPUn blir närmare 100°C och rekommenderas inte att gå över 62°C, stock-CPUkylare används i ett Antec 900. What do?

All hjälp uppskattas verkligen.
MVH/Ingkel.

Dold text

Du har helt rätt, att den rekommenderas att inte överstiga 62°C är kanske inte hela sanningen.
Phenom II har TJ Max på 62°C vilket innebär att den börjar throttla vid 62°C. (Processorn skickar signalen #ProcHot).
Låter som att kylaren inte sitter ordentligt eller att fläkten är kaputt.

Skrivet av Denkunnigee:

SNälla sluta köra på speed fucker fan det är ett skit program. som inte alls visar rätt. ladda hem everest eller core temp...

menra det skulle din processor bli 95grader då stängs din dator ner och startar inte förens datorn är kall nog

Har du källa på detta?
Att just #thermrip sker vid 95°C för phenom II?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Provat någon annan temp läsare? Coretemp eller HWmonitor t.ex

Litar inte så mycket på Speefans temp avläsare, då den har tendens att visa helt fel värden.. Dock är det mest intel CPUer som den visar fel värden på. Ingen aning hur det ligger till med AMD CPUer.

Moderkortens egna program ger generellt korrektare värden än SpeedFan..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar. Ska dra och köpa kylpasta och tryckluft på burk hos inet imorgon, blåsa iväg allt damm samt applicera om nuvarande kylare med den nya kylpastan och kolla om det gör saken bättre. Blir det inte bättre köper jag väl en ny kylare, t.ex Cooler Master Hyper 212 EVO som länkats två gånger i tråden. Är den bra? Verkar väldigt billig!

Och angående att vissa ogillar SpeedFan, tankade Core Temp och provade att spela med det. Resultatet blev ungefär detsamma där på runt 85°C:

Permalänk

Jag har en Phenom 2 X6 1090T och förr när jag spela (hade ett annat chassi. ett litet med dålig ventilation och där kom jag upp i 100 grader(bild.. http://www.ladda-upp.com/bilder/64182/101grader Kolla på processorn och längst till höger där ser du max temp.). Och då kom jag upp i så höga temps så datorn stängde av sig ibland.. Jag har för mig (INTE SÄKER) att man kan vara ganska höga temps med en phenom 2 processorer eller att de tål det..
Rätta mig om jag har fel..:)

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk

Intel? Bättre kylare?

Visa signatur

Case: Fractal Design R3 Define * MoBo: MSI P67A-C45 * CPU: Intel i5 2500K @4.5 GHz (CM Hyper Evo 212+, Gentle Typhoon P'n'P, max 63c Prime95) * GPU: Asus GTX 580 DirectCUII * RAM: Corsair 8 GB 1600 MHz * PSU: Corsair HX 750W * SSD: Plextor M5 Pro 256GB + Intel 320 Series 120GB * Monitor: Asus PB278Q 2560x1440 27" * Övrigt: Logitech z506 5.1, Logitech G400, Roccat Arvo

Permalänk
Medlem

Har själv en 212 och det fungerar bra. Köp extra fläkt för push'n'pull Nu har jag iofs med fläktkontrollern stängt av hälften av alla fläktar då det inte blir någon temperatur ändå... Heh...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Fan så fint det blev! Köpte mig en Cooler Master Hyper 212 EVO och den fungerar skitbra!
Hade lite problem med att få på sidopanelen pga. att fläkten i chassidörren krockade med den nya CPUkylaren, så blev att ta ut sidofläkten och sätta fast den på 212an och köra PnP istället. Så har ingen sidofläkt nu, men istället en PnPrigg. Kan även tilläggas att jag blåste datorn ren från damm.

Resultatet är helt fantastiskt.
Idle temp gick från ~60°C till runt 25°C
Max Load temp gick från 97°C+ till runt 35°C! (ska testas mer!)
Helt underbart, rekommenderas verkligen! Vad som kan tilläggas är att pastan på min stock-kylare nog inte var i sitt bästa skick och att kanske var därför stockkylaren var så oerhört dålig?

Undersidan på förra kylaren, snustorr och ojämn pasta. dåligt?

CPUn innan rengöring och installation av nya kylaren.

Jämförelse av stock och nya kylaren.

Somsagt, riktigt bra kylare för att bra pris!

Tack som fan för hjälpen och rekommendationen av kylaren, uppskattas verkligen! <3

Permalänk
Lego Master

Gött att du fick rätt på det! Gamla pastan ser ändå ut att ha suttit relativt jämnt, det som fattas på kylaren ser ut att sitta kvar på CPUn, däremot var den som du säger säkert torr som fnöske. Körde du tredjepartspasta till nya kylaren, eller det som fanns pre-applied?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Körde du tredjepartspasta till nya kylaren, eller det som fanns pre-applied?

Det ingick en vanlig "spruta" med pasta i lådan som jag använde, Cooler Masters egen pasta antar jag då det var en Cooler Master sticker på sprutan.

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Gött att du fick rätt på det! Gamla pastan ser ändå ut att ha suttit relativt jämnt, det som fattas på kylaren ser ut att sitta kvar på CPUn, däremot var den som du säger säkert torr som fnöske. Körde du tredjepartspasta till nya kylaren, eller det som fanns pre-applied?

Finns inget Pre-applied på Hypern, man får med en tub kylpasta. Den har samma kylförmåga som majonäs f.ö.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Slaktardej:

Finns inget Pre-applied på Hypern, man får med en tub kylpasta. Den har samma kylförmåga som majonäs f.ö.

Mmm... Datorer och matlagning. Mina två favoriter!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Finns inget Pre-applied på Hypern, man får med en tub kylpasta. Den har samma kylförmåga som majonäs f.ö.

http://www.hardwaresecrets.com/article/Thermal-Compound-Round...

(Längst ner.)

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Finns inget Pre-applied på Hypern, man får med en tub kylpasta. Den har samma kylförmåga som majonäs f.ö.

Tråkigt att höra att den har samma kylförmåga som majonäs när man precis använt den. Men än så länge tycks den fungera bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Finns inget Pre-applied på Hypern, man får med en tub kylpasta. Den har samma kylförmåga som majonäs f.ö.

Hm, majonäs finns inte med på:
http://www.hardwaresecrets.com/article/Thermal-Compound-Round...
Men jag skulle tro att den hamnar ungefär som smör, d.v.s endast ett par grader över den "bästa" kommersiella kylpastan.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Ingkel:

Tråkigt att höra att den har samma kylförmåga som majonäs när man precis använt den. Men än så länge tycks den fungera bra.

Det är inget dåligt betyg. Majonnäs har förvånansvärt bra värmeledningsförmåga enligt ett par tester som har gjorts med random grejjor i hemmet. Choklad är kass förresten.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Ingkel:

Tråkigt att höra att den har samma kylförmåga som majonäs när man precis använt den. Men än så länge tycks den fungera bra.

Majonäs kyler bättre än hälften av alla professionella kylpastor, 2 grader varmare än Arctic Silver 5.

Visa signatur

Insert funny joke here