Permalänk

Svagt nätagg?

Hej!

Jag upplever just nu att när jag kör spel så stänger datorn av sig efter ett tag. (Har bara upplevt det när jag kör Diablo III). Jag tror inte det kan bero på överhettning för tempen på CPU;n håller sig runt 50 grader eller till och med lite under).

Sen har jag läst att det även kan bero på att nätagget inte kan leverera tillräckligt med ström.

Min datorkomponenter är som nedan:

Moderkort Gigabyte GA-990FXA-UD3, Socket-AM3+
CPU AMD Phenom II X4 965 Black Edition
Socket-AM3, Quad Core, 3,4Ghz, 8MB

Minne Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB CL9
Grafikkort ASUS Radeon HD 6870 1GB GDDR5
Nätagg Xion 630W

Bör inte mitt nätagg vara tillräckligt för att driva detta?

Tack på förhand

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Ditt nätagg bör orka med ditt system om det fungerar som det ska. Men är det ett budget agg (har aldrig hört talas om xion) så är ju risken ganska stor att det är något fel med det.

Permalänk
Medlem

Det agget verkar ta stopp redan vi 440WATT enligt PC för allas test.

http://extreme.idg.se/2.1030/1.282097/stort-test-av-nataggreg...

Nytt aggregat skulle jag säga...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

låter precis som felet jag hade för en vecka sedan. men det var Borderlands 2 som fick min dator att starta om.

fråga. stängs datorn av eller startas den om ?

min startades om mitt i spelet. och det var nätagget som gått sönder.

Visa signatur

\\ Intel® Core i5-2500K Processor Quad Core, 3.3Ghz, 6MB \\Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB Heatspreader \\ EVGA GeForce GTX 780 CLASSIFIED \\ Nätagg Corsair AX760 \\ Moderkort ASUS P8Z68-V PRO/GEN3\\ Bitfenix Raider chassi \\ Mus logitec G500 \\ Hårddisk Samsung 840 pro 256 gig \\ Maxtor 500 gig 7200 rpm \\ Steelseries mekaniskt tangentbord \\ Världens bästa pappa kaffekopp "blue edition" \\

Permalänk
Medlem

axp xion är skräp byt genast xfx är bra och billigt

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

440W enligt PC för alla, vilket borde betyda att din rig ska lätt kunna köras med det, om du adderar allt din rig drar under stress är det under den siffran, men vad jag vet förlorar PSUn effektivitet relativt till temperatur, vilket kanske sjunker under det som krävs för att driva ditt system

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tiggerkpl:

Hej!

Jag upplever just nu att när jag kör spel så stänger datorn av sig efter ett tag. (Har bara upplevt det när jag kör Diablo III). Jag tror inte det kan bero på överhettning för tempen på CPU;n håller sig runt 50 grader eller till och med lite under).

Sen har jag läst att det även kan bero på att nätagget inte kan leverera tillräckligt med ström.

Min datorkomponenter är som nedan:

Moderkort Gigabyte GA-990FXA-UD3, Socket-AM3+
CPU AMD Phenom II X4 965 Black Edition
Socket-AM3, Quad Core, 3,4Ghz, 8MB

Minne Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB CL9
Grafikkort ASUS Radeon HD 6870 1GB GDDR5
Nätagg Xion 630W

Bör inte mitt nätagg vara tillräckligt för att driva detta?

Tack på förhand

Hur är temperaturen på grafikkortet? Ditt agg är, som Huttula säger, ett billigt budget agg. Om jag minns rätt är det ett axpertec agg och det har 2 st 12v linor som inte kan kombineras, dock borde det inte vara problemet då du inte har ett särskilt effektkrävande system men det beror även på om du överklockar. Är agget dammfritt? Hur som helst skulle jag aldrig köra med ett sånt agg i datorn.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Inzane80:

låter precis som felet jag hade för en vecka sedan. men det var Borderlands 2 som fick min dator att starta om.

fråga. stängs datorn av eller startas den om ?

min startades om mitt i spelet. och det var nätagget som gått sönder.

Datorn stängs av bara.

Skrivet av Kent:

Hur är temperaturen på grafikkortet? Ditt agg är, som Huttula säger, ett billigt budget agg. Om jag minns rätt är det ett axpertec agg och det har 2 st 12v linor som inte kan kombineras, dock borde det inte vara problemet då du inte har ett särskilt effektkrävande system men det beror även på om du överklockar. Är agget dammfritt? Hur som helst skulle jag aldrig köra med ett sånt agg i datorn.

När jag skrev inlägget funderade jag också på hur varmt grafikkortet blir. Har inte kollat det så det blir väl nästa steg

Kan nog vara en bra idé att skaffa ett annat agg

Permalänk

OM mina agg strular så startar datorn om när det är för lite ström, Om mina agg är paj så stängs skiten av ibland :P.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pippihunter:

440W enligt PC för alla, vilket borde betyda att din rig ska lätt kunna köras med det, om du adderar allt din rig drar under stress är det under den siffran, men vad jag vet förlorar PSUn effektivitet relativt till temperatur, vilket kanske sjunker under det som krävs för att driva ditt system

Ja 440w borde vara nog, men det är ju inte säkert att alla agg från en serie fungerar likvärdigt. Det finns en stor risk att nätagget inte funkar som det ska, men innan du går och testar ett nytt agg så borde du säkerställa att det inte ligger fullt med damm någonstans i datorn. Vet det låter lite fånigt men tempmätare kan vara fel, är det massa damm i CPU kylaren eller något annat ställe så blir det lätt en reboot.