Permalänk

Ivy Bridge Temperatur

Hej,

Har sedan en tid tillbaka suttit med en 3570k och införskaffade i förra veckan en h80i för att kunna sätta igång med överklockningen.
Har nu dragit upp processorn i 4.4 ghz stabilt med en vcore på 1.192v. Max temp ligger då på 70c.
Det jag funderar på är diffen mellan temperaturen på de olika kärnorna. När jag kör Prime95 så ligger tempen på 3 av kärnorna alltid kring 60-64c medan den varmaste kärnan alltid ligger ca 5-7 grader högre.
Har läst mig till att IB generellt har problem med diff i temp på de olika kärnorna pga dåligt applicerad kylpasta under IHSen.

Någon som vet om man har rätt att få en ny processor på garantin pga felet? Har även sett folk på youtube som själva fixat problemet genom att plocka isär och själv applicera ny kylpasta, men detta bör väl bryta garantin?

Möjligt att jag oroar mig i onödan och att temperaturerna är fullt normala men skulle vara trevligt om alla kärnor låg 60-65 grader och inte bara 3.

Mvh
Robin

Visa signatur

| Låda: Fractal Design Define R4 | Moderkort: Asus Sabertooth Z77 | CPU: Intel Core i5 3570K @ 4,4ghz | CPU-Kylare: Corsair Hydro H80i | Grafikkort: Asus Geforce GTX660TI @ 1200mhz | Minnen: 8GB Corsair Dominator Platinum | SSD: Intel 330 Series 180GB | Nätagg: Fractal Design Integra R2 750W |

Permalänk
Avstängd

Garantin har inget att göra med överklockning tyvärr. Testat med andra program som du kan mäta sensorerna med? Testat att montera om H80? Garantin bryts när du pillar med IHS (försöker ta bort).

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

det är vanligt att det skiljer sig några grader mellan olika grader. och JA, plockar du bort IHS:en så försvinner garantin.

EDIT: jag har en H100I och jag har klockar min processor till 4.2 ghz på 1.28 core volt och jag kommer knappt över 60 grader när jag kör i prime95

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

American Phsyco?

Visa signatur

Prisa Solen.

Permalänk
Skrivet av Alle22:

Garantin har inget att göra med överklockning tyvärr. Testat med andra program som du kan mäta sensorerna med? Testat att montera om H80? Garantin bryts när du pillar med IHS (försöker ta bort).

Har testat 4-5 olika program, samma resultat i alla. Är ganska säker på att kylaren är rätt monterad men hade ändå tänkt testa AS5 pastan samt byta till GT-fläktar så blir väl att montera om inom snar framtid.
Om det bryter mot garantin låter jag nog bli, tack för svaret.

Visa signatur

| Låda: Fractal Design Define R4 | Moderkort: Asus Sabertooth Z77 | CPU: Intel Core i5 3570K @ 4,4ghz | CPU-Kylare: Corsair Hydro H80i | Grafikkort: Asus Geforce GTX660TI @ 1200mhz | Minnen: 8GB Corsair Dominator Platinum | SSD: Intel 330 Series 180GB | Nätagg: Fractal Design Integra R2 750W |

Permalänk
Avstängd

Det är åter igen inte kylapastan som är problemet utan kontakten mellan IHS och CPU. Det är limmet som orsakar problemet.

http://forums.anandtech.com/showpost.php?p=34053183&postcount...

Går tyvärr inte på garantin då dom är konstruerade så, finns ingen garanti när det gäller överklockning och temperaturer.
Att det diffar är helt normalt och beror på kontakten mellan IHS/kylfläns och marginella avstånd innanför IHS. Kärntemperaturerna du ser är beräknade av algoritmer och är ingen fysisk mätpunkt som den som mäter av package. (HWMonitor brukar klara av att läsa denna)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av Hemming:

American Phsyco?

Stämmer bra

Visa signatur

| Låda: Fractal Design Define R4 | Moderkort: Asus Sabertooth Z77 | CPU: Intel Core i5 3570K @ 4,4ghz | CPU-Kylare: Corsair Hydro H80i | Grafikkort: Asus Geforce GTX660TI @ 1200mhz | Minnen: 8GB Corsair Dominator Platinum | SSD: Intel 330 Series 180GB | Nätagg: Fractal Design Integra R2 750W |

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är åter igen inte kylapastan som är problemet utan kontakten mellan IHS och CPU. Det är limmet som orsakar problemet.

http://forums.anandtech.com/showpost.php?p=34053183&postcount...

Går tyvärr inte på garantin då dom är konstruerade så, finns ingen garanti när det gäller överklockning och temperaturer.
Att det diffar är helt normalt och beror på kontakten mellan IHS/kylfläns och marginella avstånd innanför IHS. Kärntemperaturerna du ser är beräknade av algoritmer och är ingen fysisk mätpunkt som den som mäter av package. (HWMonitor brukar klara av att läsa denna)

Äntligen någon som bringar klarhet i det hela. Tack för svaret!

Visa signatur

| Låda: Fractal Design Define R4 | Moderkort: Asus Sabertooth Z77 | CPU: Intel Core i5 3570K @ 4,4ghz | CPU-Kylare: Corsair Hydro H80i | Grafikkort: Asus Geforce GTX660TI @ 1200mhz | Minnen: 8GB Corsair Dominator Platinum | SSD: Intel 330 Series 180GB | Nätagg: Fractal Design Integra R2 750W |