Permalänk
Medlem

Drops fastän 80+fps :S hjälp?

Halloj sweclockare

Jag har haft lite problem när jag filmat med fraps på senaste tiden,

och det gäller att när jag spelar CS GO så har jag 80-120 eller nått som FPS. När jag spelar in med FRAPS så ligger jag alltid över 60fps (närmare 80 där också)
Men när jag spelar så laggar spelet till typ en gång varannan sekund (alltså när jag filmar)

det är visserligen små drops,(fraps registrerar dom inte ens) men med tanke på att jag just köpt en ny dator så borde det gå bra -Ty på min förra gick det färre FPS men inga mini drops- har kört både i full- och i halfsize men dropsen uppstår i båda fallen.

Trodde att det var spelet som spökade, men insåg ganska snart att CS1.6 GÅR LAGGIGT när jag filmar - med mina delar så borde 1.6 gå flawless, men uppenbarligen inte...:(

hur som helst så insåg jag att jag har "Lucid Virtu MVP" installerat, och trodde att det berodde på det, men icke eftersom att jag hade inaktiverat det (testat både med det på och av) (till er som undrar varför jag ens skrev detta så tänkte jag att nån kanske hade samma problem och hade Virtu...)

Om någon människa kan hjälpa mig med detta märkliga beteende skulle jag vara mycket tacksam

Visa signatur

CPU Intel core i5-3570k│MB ASRock Z77 Extreme4│Cooler Corsair Hydro H80i + 2xNoctua NF-F12│GPU 2x EVGA Classified GTX 780 Sli│HDD Western Digital 2tb│SSD Intel 330 reseller│RAM Corsair Vengeance (2x4GB) + Gskill Ripjaw (2x8GB)│PSU Corsair RM1000 │Chassi Fractal Design define r4 titan│Mus Mionix NAOS 7000│Tangentbord FUNC kb-460 cherry mx blue│Belysning NZXT HUE RGB LED Controller│

Permalänk

filma med Open Broadcast Software (OBS) är nog mitt enda råd

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring

Permalänk
Medlem

Spelar du in till samma hårddisk som du har steam/spelen på?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Spelar du in till samma hårddisk som du har steam/spelen på?

Jo, det gör jag eftersom att på min "förvaringsdisk" så rymmer jag spel och filmklipp, men hårddisken är 7500rpm

och det som är så förvånande är att jag hade en 5400rpm disk i min förra dator, men det gick ju utan drops, aja jag får väll testa att filma till min SSD och se ifall det går laggfritt, för då vet jag ju vad det gäller

Visa signatur

CPU Intel core i5-3570k│MB ASRock Z77 Extreme4│Cooler Corsair Hydro H80i + 2xNoctua NF-F12│GPU 2x EVGA Classified GTX 780 Sli│HDD Western Digital 2tb│SSD Intel 330 reseller│RAM Corsair Vengeance (2x4GB) + Gskill Ripjaw (2x8GB)│PSU Corsair RM1000 │Chassi Fractal Design define r4 titan│Mus Mionix NAOS 7000│Tangentbord FUNC kb-460 cherry mx blue│Belysning NZXT HUE RGB LED Controller│

Permalänk
Medlem

7200RPM*

Har också upplevt lite mer lagg eller drops i spel när jag spelat in på samma disk jag spelat på.
Det har inte direkt med snabbheten av disken att göra utan mer att man gör något annat på den samtidigt.
Ska man frapsa ska man aldrig göra det till samma disk som spelet ligger på dvs ha en disk som nästan är dedikerad till att frapsa vid det tillfället.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Jag bytte upp mig till en SSD och det medförde ca 30-40 FPS mer när jag spelade inte tack vare att jag har spelet på min SSD och frapsar till min 500gb:are

Visa signatur

Min YouTube kanal: http://www.youtube.com/downhillproductions5
"Kan vi nu sluta skylla ifrån oss på piratkopiering när vi gör skitspel" -LeafBox (Sweclockers)

Permalänk
Medlem

Min gamla dator "skippade" vissa frames, även om jag låg på ca 60 fps konstant och då var det fel på ram minnet och för att fixa det för tillfället var jag tvungen att starta om datorn varje gång jag starta den.. alltså jag var tvungen att starta den två gånger..

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

7200RPM*

Har också upplevt lite mer lagg eller drops i spel när jag spelat in på samma disk jag spelat på.
Det har inte direkt med snabbheten av disken att göra utan mer att man gör något annat på den samtidigt.
Ska man frapsa ska man aldrig göra det till samma disk som spelet ligger på dvs ha en disk som nästan är dedikerad till att frapsa vid det tillfället.

Ah, I see. Då fungerade det mycket bättre, men undrar ändå hur det gick förut, aja bra att felet löste sig iaf ^^

Skrivet av Toxid_Fox:

Jag bytte upp mig till en SSD och det medförde ca 30-40 FPS mer när jag spelade inte tack vare att jag har spelet på min SSD och frapsar till min 500gb:are

Aha, ja det skulle vara bra, men jag rymmer inte steam på min SSD :/ men tack för tipset

Skrivet av Buzz996:

Min gamla dator "skippade" vissa frames, även om jag låg på ca 60 fps konstant och då var det fel på ram minnet och för att fixa det för tillfället var jag tvungen att starta om datorn varje gång jag starta den.. alltså jag var tvungen att starta den två gånger..

Okej, nja min är helt ny från fabrik och det fungerade bra när jag sparade till en annan HDD så det är nog inte fallet, men tack ändå

Jag är mycket tacksam för alla svar och ska nog ta och skaffa en TILL HDD (men någon billig "skräp" disk) och tillfälligt förvara filmerna på
en sista fråga bara: spelar RPM någon roll ifall jag ska ha en disk enbart till frapsfilmer?

Visa signatur

CPU Intel core i5-3570k│MB ASRock Z77 Extreme4│Cooler Corsair Hydro H80i + 2xNoctua NF-F12│GPU 2x EVGA Classified GTX 780 Sli│HDD Western Digital 2tb│SSD Intel 330 reseller│RAM Corsair Vengeance (2x4GB) + Gskill Ripjaw (2x8GB)│PSU Corsair RM1000 │Chassi Fractal Design define r4 titan│Mus Mionix NAOS 7000│Tangentbord FUNC kb-460 cherry mx blue│Belysning NZXT HUE RGB LED Controller│

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bildoor:

Ah, I see. Då fungerade det mycket bättre, men undrar ändå hur det gick förut, aja bra att felet löste sig iaf ^^

Aha, ja det skulle vara bra, men jag rymmer inte steam på min SSD :/ men tack för tipset

Okej, nja min är helt ny från fabrik och det fungerade bra när jag sparade till en annan HDD så det är nog inte fallet, men tack ändå

Jag är mycket tacksam för alla svar och ska nog ta och skaffa en TILL HDD (men någon billig "skräp" disk) och tillfälligt förvara filmerna på
en sista fråga bara: spelar RPM någon roll ifall jag ska ha en disk enbart till frapsfilmer?

Kör en 5400rpm wd green som fraps disk fungerar för mig vet inte om det är optimalt men helt okej och inga problem med fpsen men optimal är ju en 7200rpm disk.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|