Fredagspanelen 51: Testprogram, grafikkort och datornyheter

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gunmoses:

Jag har faktiskt ingen aning om hur dom fördelar kapaciteten i nätet om det finns någon sån fördelning som du säger eller om alla abonnenter helt enkelt behandlas lika oavsett operatör.

Fast hela ditt resonemang bygger på ett antagande om att kapaciteten inte är uppdelad mellan aktörerna utan att allt är fritt. Vore det så skulle ju alla operatörer ha lika stora problem eftersom alla kör på samma nät. Jag har svårt att tro att så är fallet för det är mycket pengar inblandade. De lär ha delat upp bandbredden mellan sig och sedan kan de sälja den vidare om de vill eller använda allt själva. Så då är det i allra högsta grad Tele2s fel som inte har köpt tillräckligt med kapacitet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast hela ditt resonemang bygger på ett antagande om att kapaciteten inte är uppdelad mellan aktörerna utan att allt är fritt. Vore det så skulle ju alla operatörer ha lika stora problem eftersom alla kör på samma nät. Jag har svårt att tro att så är fallet för det är mycket pengar inblandade. De lär ha delat upp bandbredden mellan sig och sedan kan de sälja den vidare om de vill eller använda allt själva. Så då är det i allra högsta grad Tele2s fel som inte har köpt tillräckligt med kapacitet.

Det vore ju dumt att ha en fast bandbreddsbegränsning för då kan ju kapacitet i nätet stå oanvänd samtidigt som abonnenter inte får tillräckligt. Om dom betalar till Svenska UMTS för den kapaciteten dom faktiskt har använt så skulle man ju utnyttja nätet mycket bättre. Samtidigt så har dom säkert olika mycket kunder och då blir det också konstigt att bara klyva kapaciteten i två fasta delar eller nån sån lösning tycker jag. För övrigt så lär det ju funka så att Halebop betalar till Telia för nyttjad kapacitet och Comviq betalar till Tele2 för nyttjad kapacitet. Det vore därför inte orimligt att Telia och Tele2 i sin tur betalar för nyttjad kapacitet i 3G nätet till Svenska UMTS.

Permalänk
Medlem

Hyperthreading

Lite besviken på kunskapsnivån i panelen. Det är en stor skillnad mellan Hyperthreading och mult-icore vilken panelen inte verkar ha en susning om.

Klart att en kärna med HT är snabbare än en utan HT för flera trådar. Klart att en dual-core är snabbare än en singel-core med HT. Så lika solklart är det att spel går fortare i en multi-core med HT om man delar ut trådar på olika kärnor istället för att köra dem i HT på samma kärna.

Buu! Gör lite research innan ni börjar snacka.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gunmoses:

Det vore ju dumt att ha en fast bandbreddsbegränsning för då kan ju kapacitet i nätet stå oanvänd samtidigt som abonnenter inte får tillräckligt. Om dom betalar till Svenska UMTS för den kapaciteten dom faktiskt har använt så skulle man ju utnyttja nätet mycket bättre. Samtidigt så har dom säkert olika mycket kunder och då blir det också konstigt att bara klyva kapaciteten i två fasta delar eller nån sån lösning tycker jag. För övrigt så lär det ju funka så att Halebop betalar till Telia för nyttjad kapacitet och Comviq betalar till Tele2 för nyttjad kapacitet. Det vore därför inte orimligt att Telia och Tele2 i sin tur betalar för nyttjad kapacitet i 3G nätet till Svenska UMTS.

Så då kvarstår frågan, har alla operatörer lika stora problem eller är det bara Tele2? För är det bara Tele2 så har de någonstans snålat med att köpa kapacitet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

nice med fredags panel på min födelse dag

Och kul att vi fick bekräftat att ni har ett nVidia "titan" och lagt vantarna på det

håller med! dom sa på podcasten att så fort dom "skrivit på" MDAn så pratar dom inte om den!
ska bli nice att se om det är en värdig uppgradering från mitt 680 eller om man ska ha kvar det i 3 generationer som jag hade med mitt 260 core 216!

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Gunmoses:

Då kunde dom väl passa på att nämna att Tele2´s 3G nät ägs av Svenska UMTS och är det största 3G nätet i Sverige och alltså är samma 3G nät som Telia använder. Även alla operatörer som ligger i Tele2´s nät som Comviq och alla operatörer som ligger i Telia´s nät som till exempel Halebop. Som alla kan förstå så är det väldigt många abonnenter som använder det här 3G nätet och därför inte konstigt att det är hårt belastat i Stockholm. Det finns därför ingen poäng att byta från Tele2 till Telia, Halebop eller Comviq till exempel för att man tycker att Tele2´s 3G nät är dåligt eftersom det är samma 3G nät. Lite konstigt att gå på full-on rage mot Tele2 för det då tycker jag.

http://www.svenskaumts.se/

Edit: Jag tycker att Fredagspanelen och podcastsen är väldigt underhållande och Emil och Jonas gör det väldigt bra med att prata om teknik på ett underhållande och lättsamt sätt samtidigt som dom är väldigt pålästa. Fredagspanelen och podcastsen är bland det bästa på Sweclockers så gärna mer ljud och video med Emil och Jonas i tester av hårdvara och sånt också.

Jag har med handen på hjärtat ingen aning om hur Telia och Tele2 delar sin kapacitet, även om jag är medveten om att företagen delar 3G-nät. Min teori är att utrustningen är gemensam till en viss punkt, där trafiken sedan leds ut på "rätt" nät. Kan lika gärna vara där problemen ligger.

Oavsett vilket är min erfarenhet dock att Telia konsekvent fungerat och fungerar bättre i och runt Stockholm. Visst skiljer det även mellan olika telefoner, men jag har de senaste åren haft möjlighet att direkt jämföra mellan samma modeller där operatören varit enda skillnaden. Observera dock att det knappast handlar om att köra bredbandskollen i varje hörn, utan mera om vardagligt användande. Jag tappar (framför allt data) anslutning oftare än personer med Telia i min närhet under jämförbara förutsättningar.

En annan aspekt är de bitar där 3G-nätet helt enkelt inte fungerar. När operatören faller tillbaka på GPRS eller EDGE har Telia vad jag märkt enorm fördel, då deras nät verkar betydligt stabilare på den fronten. Med "Tele2-EDGE" lyckas jag oftast inte göra något alls, "Telia-EDGE" tillåter fortfarande grundläggande surfande i någon mån.

Skrivet av ZippZopp:

Lite besviken på kunskapsnivån i panelen. Det är en stor skillnad mellan Hyperthreading och mult-icore vilken panelen inte verkar ha en susning om.

Klart att en kärna med HT är snabbare än en utan HT för flera trådar. Klart att en dual-core är snabbare än en singel-core med HT. Så lika solklart är det att spel går fortare i en multi-core med HT om man delar ut trådar på olika kärnor istället för att köra dem i HT på samma kärna.

Buu! Gör lite research innan ni börjar snacka.

Givetvis vet vi vad HT är och att det inte handlar om flera fysiska kärnor. Oklart vad du fått detta ifrån? Kan inte minnas att vi nämnde HT eller kärnor alls.

I vilket fall, nu tar jag helg! Ha det bra alla.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Riktigt bra Fredagspanel, avslappnat och underhållande på en bra nivå, fortsätt så!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Inaktiv

Apropå optiska enheter som de säger håller på att "dö ut"....
Att ha en intern bluray spelare i HTPCn är ju fortfarande väldigt användbart med tanke på att tjänster som NetFlix, ViaPlay och liknande brister i kvalité på 1080p. Än så länge ser man bäst film från BluRay, den håller en lägre kompression vilket ger bättre och klarare bild.

Permalänk

Anar en viss sarkasm riktat mot Hifi och audiofili?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svenn3SaataN:

Anar en viss sarkasm riktat mot Hifi och audiofili?

Jag tycker mest det låter som naturlig (nyttig!) tveksamhet mot skärmade optiska kablar, CD-svarvar, deluxe-SATA-kablar och annat hittepå. Att bra högtalare låter bra tror jag ingen förnekar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Givetvis vet vi vad HT är och att det inte handlar om flera fysiska kärnor. Oklart vad du fått detta ifrån? Kan inte minnas att vi nämnde HT eller kärnor alls.

Isf skulle ni ju veta när det har betydelse att slå av HT eller att fördela trådar på separata kärnor. Det framgår ju helt klart av erat snack att ni inte har en aning om det. "Ibland så, ibland inte, tidigare, men inte nu..." Suck!

Permalänk
Medlem

fram för mera ljudkort till folket!
Intressant detta med att endast värstingmodellen hade bra förstärkare etc. jämförd med mellanmodellen, som innehåller det jag behöver och inget mera(extrakortet).
Et test med några utvalda konsument(spel?) kort kanske vore en ide?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

EA kan dra åt H******! Inbilla Notch att mojang behöver EA som publisher, starta origin som i princip är steam men med sämre funktioner, hålla sig till windows och suga musten ur Battlefield samt crysis. Kanske köper jag aldrig ME3, fast jag hemskt gärna vill. Detsamma gäller bf3, jag vill inte ha origin, impulse, d2d eller nåt annat som inte lever upp till steam.

Drömscenario vore om Ubisoft, EA, Valve, THQ etc kunde skapa en tjänst som de är delägare i, så slipper man varierande kvalité och besväret med flera tjänster.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZippZopp:

Isf skulle ni ju veta när det har betydelse att slå av HT eller att fördela trådar på separata kärnor. Det framgår ju helt klart av erat snack att ni inte har en aning om det. "Ibland så, ibland inte, tidigare, men inte nu..." Suck!

Om du nu har upptäckt något som vi andra inte har.. skulle du vara så snäll och leta reda på det segmentet i klippet ovan? För just nu verkar du bara sitta och hitta på något att gnälla om.

Skrivet av Luminous:

EA kan dra åt H******! Inbilla Notch att mojang behöver EA som publisher, starta origin som i princip är steam men med sämre funktioner, hålla sig till windows och suga musten ur Battlefield samt crysis. Kanske köper jag aldrig ME3, fast jag hemskt gärna vill. Detsamma gäller bf3, jag vill inte ha origin, impulse, d2d eller nåt annat som inte lever upp till steam.

Medan steam absolut inte har några som helst problem, inte då.. *visslar*.

Visa signatur

Intel pentium III xeon 667 // Intel 815EG // 3dfx Voodoo 5 5500 // 125mb samsung DDR // 250W PSU //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hankburger:

Medan steam absolut inte har några som helst problem, inte då.. *visslar*.

Sant, men jag ser fler brister med origin atm.
Jag har origin, men jag köper inget genom det. Jag aktiverade retail EA titlar som t ex dead space, spore och de går att ladda ner genom origin. Det är trevligt, men jag vill inte ha X00 st spel på steam och ytterligare X00 på origin, det är en kompromiss som svider.
Jag några relativt nya EA titlar som släpptes strax innan vista kom, de fungerar inte på win 7an/8an. I jämförelse fungerar samtliga av valves titlar på xp/vista/7 och 8. Några tom på linux, behöver jag säga mer?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Luminous:

Sant, men jag ser fler brister med origin atm.
Jag har origin, men jag köper inget genom det. Jag köper EA titlar som t ex dead space, spore och de går att ladda ner genom origin. Det är trevligt, men jag vill inte ha X00 st spel på steam och ytterligare X00 på origin, det känns som en kompromiss.

Origin är en relativt ung tjänst än.. Steam har genom åren blivit mer stabilt.

Visa signatur

Intel pentium III xeon 667 // Intel 815EG // 3dfx Voodoo 5 5500 // 125mb samsung DDR // 250W PSU //

Permalänk
Skrivet av ZippZopp:

Lite besviken på kunskapsnivån i panelen. Det är en stor skillnad mellan Hyperthreading och mult-icore vilken panelen inte verkar ha en susning om.

Klart att en kärna med HT är snabbare än en utan HT för flera trådar. Klart att en dual-core är snabbare än en singel-core med HT. Så lika solklart är det att spel går fortare i en multi-core med HT om man delar ut trådar på olika kärnor istället för att köra dem i HT på samma kärna.

Buu! Gör lite research innan ni börjar snacka.

förlåt att jag lägger mig i men när pratade dom om HT? dom pratade inte om processorer alls vad jag uppfattar?

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk

det dära adventure spelet liknar trine 2 fast i sämre grafik xD

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk

Älskar varenda minut av eran fredagspanel men hur fan kan man gå från Patrick Bateman till cloud dancing gällande frisyr!?! Gör om gör rätt

Visa signatur

Travelmate 5520 som spelar upp star trek exemplariskt sålänge man inte uppdaterar till OneiricOcelot

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Givetvis vet vi vad HT är och att det inte handlar om flera fysiska kärnor. Oklart vad du fått detta ifrån? Kan inte minnas att vi nämnde HT eller kärnor alls.:)

Skrivet av Hankburger:

Om du nu har upptäckt något som vi andra inte har.. skulle du vara så snäll och leta reda på det segmentet i klippet ovan? För just nu verkar du bara sitta och hitta på något att gnälla om.

Skrivet av Yellowtown:

förlåt att jag lägger mig i men när pratade dom om HT? dom pratade inte om processorer alls vad jag uppfattar?

Hehe, verkar som jag hamnade i helt fel tråd för det var egentligen frågelådan som jag lyssnade på och skulle in å kommentera. Sorry, carry on!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ZippZopp:

Hehe, verkar som jag hamnade i helt fel tråd för det var egentligen frågelådan som jag lyssnade på och skulle in å kommentera. Sorry, carry on!

Fast du har inte ens rätt i sak då HT inte alltid är bättre även om det ger fler logiska kärnor. Det beror på vilken typ av beräkningar man slänger på det. Just spel, och framförallt spel som har några år på nacken, går faktiskt sämre med HT på. Man kan få lägre framerate med HT än utan. Det har att göra med hur väl trådat spelet är och hur stora kodsnuttar som ska in i chachen. Det är ju först vid cachemiss eller andra tillfällen då processorn väntar på information från RAM, eller ännu värre, hårddisk, så HT gör någon nytta.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast du har inte ens rätt i sak då HT inte alltid är bättre även om det ger fler logiska kärnor. Det beror på vilken typ av beräkningar man slänger på det. Just spel, och framförallt spel som har några år på nacken, går faktiskt sämre med HT på. Man kan få lägre framerate med HT än utan. Det har att göra med hur väl trådat spelet är och hur stora kodsnuttar som ska in i chachen. Det är ju först vid cachemiss eller andra tillfällen då processorn väntar på information från RAM, eller ännu värre, hårddisk, så HT gör någon nytta.

Inte rätt isak? Och sen säger du att det förekommer progarm där det HT inte är snabbare. Jösses... 98% av alla flertrådade program går snabbare med HT än utan. Men det är inte det som är problemet idag med multi-core processorer. Om multitrådade program går fortare med HT så går de ännu fortare om de kör trådarna på var sin kärna. Det är den enkla orsaken varför man inte vill använda HT för spel, man vill tvinga ut trådarna på skilda kärnor för ytterligare prestandavinster.

Permalänk
Medlem

sega datorerna var lite roliga

jag hade ett sega megadrive 16bit, hade lätt övervägt att skaffa en sån

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

Mycket om spel, det gillar jag! Men huuuur kan ni glömma Sonys Playstation 4-event som sker på onsdag? Finns många rykten om vilken hårdvara osv som konsolen ska ha.

Btw Emil, du som gillar Skyrim så hiskeligt mycket. Skulle inte du kunna göra en specialvideo där du tar upp dina favoritmoddar lite snabbt och hur man installerar dom? Tror många här på swec skulle uppskatta det

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk

Pormaskar FTW!

Men en sak om AMD:s spel+GPU-paket: Är det bara jag som tycker att det egentligen bara är en samling skräp? Blir tvungen att köpa deras grafikkort via mellanhänder, ju...

(Förtydligande: SPELEN är skräp, HÅRDVARAN är okej.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silent Warrior:

Pormaskar FTW!

Men en sak om AMD:s spel+GPU-paket: Är det bara jag som tycker att det egentligen bara är en samling skräp? Blir tvungen att köpa deras grafikkort via mellanhänder, ju...

(Förtydligande: SPELEN är skräp, HÅRDVARAN är okej.)

Jo, jag förstår hur du tänker:) Och alla får ju såklart ha sin åsikt Men hur kan du påstå att det är skräp, då spelen inte ens släppts än?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Silent Warrior:

Pormaskar FTW!

Men en sak om AMD:s spel+GPU-paket: Är det bara jag som tycker att det egentligen bara är en samling skräp? Blir tvungen att köpa deras grafikkort via mellanhänder, ju...

(Förtydligande: SPELEN är skräp, HÅRDVARAN är okej.)

Varför måste du köpa via mellanhänder? Det är ju bara att låta bli att hämta hem spelen. Du får ju inte en hög med skivor utan det är nedladdning som gäller. Om jag inte minns helt fel får du en kod som du slår in på deras hemsida som sedan ger dig tillgång till nedladdningar via Steam. Så vill du inte ha spelen kan du helt enkelt slänga pappret med koden eller ge bort den till någon annan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silent Warrior:

Pormaskar FTW!

Men en sak om AMD:s spel+GPU-paket: Är det bara jag som tycker att det egentligen bara är en samling skräp? Blir tvungen att köpa deras grafikkort via mellanhänder, ju...

(Förtydligande: SPELEN är skräp, HÅRDVARAN är okej.)

Hur kan du säga något sådant om spelet inte har släppts ännu? hur vet du att det är skräp?

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk

Squille m.fl.: Ni har väl absolut rätt i att det är lite tidigt att beskriva spelen som 'skräp' (för mig), men missförstå mig rätt: Hela upplägget, hela genren, är FULLSTÄNDIGT ointressant för mig. Underhållningsvärdet ligger (för mig, åter igen) mellan 0 och -73, och dessutom brukar jag bli åksjuk av sådana spel - än idag kan jag inte förstå hur jag kunde ta mig igenom hela Mass Effect-serien utan minsta känning. Det finns alltså ingen som helst anledning för mig att lägga ut minsta lilla öre för paketen. (Lite som den så kallade "Windows-skatten" för bärbara datorer i Linux-världen. Egentligen samma problem och argument: "Be mig inte betala för något som jag aldrig kommer ha användning för.")
Jag har faktiskt tittat på några videor där folk spelar Crysis 1 & 2 på YouTube, och förutom den grafiska prakten blev jag inte det minsta imponerad. Spring omkring, skjut sönder det ena, skjut sönder det andra, se häftiga specialeffekter, ducka för de obligatoriska WTF-rymdisarna, upprepa medan folk springer runt och skriker. ... Inte min grej, helt enkelt. De som njuter av sådana spel får så klart gärna göra det, men dra inte in mig i det. ATI/AMD:s paket innehåller verkligen ingen annan sorts spel. Varför inte ett Mass Effect-paket? Witcher (2)? Kanske t.o.m. senaste Ace Combat?
Det finns säkert FPS-spel som har andra ambitioner, men de enda jag har hört talas om är Anachronox (okej, RPG som använder en Unreal-motor(?), inget RIKTIGT FPS-spel) och Bioshock. Inte säker på om Portal ska räknas eller inte, men plattformsäventyr lade jag ändå i princip av med efter att MegaDrive lämnade butikshyllorna.

Zotamedu: Jaså, är det så det funkar? Då kommer saken i ett annat ljus, men jag skulle väl fortfarande betala för eländet...?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Silent Warrior:

Squille m.fl.: Ni har väl absolut rätt i att det är lite tidigt att beskriva spelen som 'skräp' (för mig), men missförstå mig rätt: Hela upplägget, hela genren, är FULLSTÄNDIGT ointressant för mig. Underhållningsvärdet ligger (för mig, åter igen) mellan 0 och -73, och dessutom brukar jag bli åksjuk av sådana spel - än idag kan jag inte förstå hur jag kunde ta mig igenom hela Mass Effect-serien utan minsta känning. Det finns alltså ingen som helst anledning för mig att lägga ut minsta lilla öre för paketen. (Lite som den så kallade "Windows-skatten" för bärbara datorer i Linux-världen. Egentligen samma problem och argument: "Be mig inte betala för något som jag aldrig kommer ha användning för.")
Jag har faktiskt tittat på några videor där folk spelar Crysis 1 & 2 på YouTube, och förutom den grafiska prakten blev jag inte det minsta imponerad. Spring omkring, skjut sönder det ena, skjut sönder det andra, se häftiga specialeffekter, ducka för de obligatoriska WTF-rymdisarna, upprepa medan folk springer runt och skriker. ... Inte min grej, helt enkelt. De som njuter av sådana spel får så klart gärna göra det, men dra inte in mig i det. ATI/AMD:s paket innehåller verkligen ingen annan sorts spel. Varför inte ett Mass Effect-paket? Witcher (2)? Kanske t.o.m. senaste Ace Combat?
Det finns säkert FPS-spel som har andra ambitioner, men de enda jag har hört talas om är Anachronox (okej, RPG som använder en Unreal-motor(?), inget RIKTIGT FPS-spel) och Bioshock. Inte säker på om Portal ska räknas eller inte, men plattformsäventyr lade jag ändå i princip av med efter att MegaDrive lämnade butikshyllorna.

Zotamedu: Jaså, är det så det funkar? Då kommer saken i ett annat ljus, men jag skulle väl fortfarande betala för eländet...?

Jag har inte full koll på alla stegen men jag vet att det enbart är digitala nedladdningar man får.

Sen huruvida du får betala för det är ju en lite mer filosofisk fråga. Rent tekniskt skulle de ju kunnat lagt pengarna som de betalar för spelen på att sänka priset men frågan är hur många kronor det faktiskt blir i slutändan. Den betalar ju inte fullpris för spelen direkt. Exakt hur mycket pengar det handlar om vet ju bara AMD själva och det kommer de inte avslöja. Sen kan man ju dra det till ett lite vidare perspektiv om nytta kontra kostnad. Om vi tittar på en större grupp användare, hur många hade köpt spelen ändå så vilket system, direkt prissättning eller gratis spel, ger störst ekonomisk vinst för flest människor?

Är du kreativ kanske du kan sälja de där spelnycklarna till några kompisar för en tjuga styck så hamnar du nog i samma storleksordning som prissänkningen hade varit på.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24