Permalänk
Medlem

Vattenkyla Silverstone TJ08e

Har varit sugen på att vattenkyla systemet länge och har äntligen kommit igång med planeringen.
Kunde i princip ingenting så det har läst i princip alla trådar om vattenkylning jag hittat. Många timmar youtube har det också blivit.

Har ändå några frågor kvar som jag inte hittat svar på så postar dom här.

Planen är en loop som kyler både Grafikkort och processor men inte moderkortskomponenter eller något annat.
Syftet med kylningen är att sänka ljudnivån och kanske också titta på överklockning av gpu&cpu. Ingen blingbling med lysdioder eller fönster. Jag planerar att använda vanlig genomskinlig slang med ofärgat destvatten med lite bakteriedödande medel i.
Har sen tidigare en Aqua Computer Aquaero 5 som jag tänkte kontrollera fläktar och pump med.

Har gjort en skiss i sketchup som jag kan posta här om någon skulle vara intresserad av hur jag tänkt att det skall se ut.

Sakerna jag funderat på är:

  • Som man kan se nedan har jag 2 radiatorer, men frågan är om jag behöver det? 180mm radiatorn har en yta på ~320cm2 vilket är lite mer än en 240x120 radiator. Läst att man bör sikta på minimum en 120x120mm radiator/komponent man skall kyla.

  • Reservoaren jag valt har, vad jag kan se, ingen fillport. Hur löser man det? Kan man lägga till en fillport någonstans i loopen och isf hur?

  • 10/13mm diameter på slangen, är det ok? Planerat för det då det inte är så många komponenter i loopen. Är det för litet?

  • Vilken slang skall man välja? Vill ha en genomskinlig som man kan böja utan att behöva oroa sig för att den veckar sig.

  • Flödesmätare, behövs det? Funderad isf på Aqua Computers, men den finns i flera varianter beroende på vilket vattenflöde man har; 20-100, 40-200 och 80-400L/min. Ingen aning vad jag kommer få för flöde, hur kan man veta det?

  • Spelar det någon roll åt vilket håll man sätter radiatorerna? Dvs vatten in/ut i överkant eller underkant.

  • GPU kylningen är fortfarande ett frågetecken. Har ett 560ti så det känns onödigt att lägga en tusenlapp på för ett "fullsize block" på ett så gammalt kort. Skall byta ut det när nästa generations kort kommer när det nu blir. Räcker det att kyla ett 560ti med ett block som bara täcker GPU'nl och sätta kylflänsar på minnet?

Sen undrar jag om någon har erfarenheter av komponenterna jag valt, possitivt eller negativt.

Planerad inköpslista:

Pump: Aqua Computer D5
Som jag förstått det så är D5:orna tystare än DDC pumpar (?) och Aqua computers går att koppla in i deras fläktkontroller för övervakning och styrning.

CPU Block: Alphacool NexXxoS XP³ Light
Var sugen på XSPC's raystorm som fått väldigt bra recensioner men tyvärr fungerar den inte ihop med mitt moderkort, backplaten kommer åt och kortsluter moderkortet.

Radiator 180mm: Alphacool NexXxoS XT45 Full Copper 180mm
TJ08e har ju en 180mm fläkt där fram så är den storleken som gäller. Valde mellan den och Magicool's 180mm men den här är tjockare, 45mm, och som jag förstått det har den bättre vatten och luftflöde.

Radiator 120mm: Alphacool NexXxoS XT45 120
Stod mellan den och XSPC's EX120 men rent kosmetiskt blir det nog snyggare med lika tjocka radiatorer från samma tillverkare.

Reservoar: XSPC Acrylic res D5
Liten och smidig vilket är ett måste i ett TJ08e, tänkte ställa den på botten i lådan på ljuddämpande matta för att slippa vibrationer. Läst att 5½ bay reservoarer kan vibrera en hel del.

Anslutningar: Monsoon 13/10mm (ID 3/8 OD 1/2) Compression Fitting
Tyckte det verkade smidigt att kunna dra åt dom med medföljande verktyg. Sen är dom som bonus rätt snygga också!
Kommer, när jag tittat närmare på hur jag skall dra slangen, troligen få köpa några 45 eller 90 graders anslutningar också.

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk
Medlem

*Reserverad*

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk
Skrivet av SaldoT:
  • Som man kan se nedan har jag 2 radiatorer, men frågan är om jag behöver det? 180mm radiatorn har en yta på ~320cm2 vilket är lite mer än en 240x120 radiator. Läst att man bör sikta på minimum en 120x120mm radiator/komponent man skall kyla.

  • Reservoaren jag valt har, vad jag kan se, ingen fillport. Hur löser man det? Kan man lägga till en fillport någonstans i loopen och isf hur?

  • 10/13mm diameter på slangen, är det ok? Planerat för det då det inte är så många komponenter i loopen. Är det för litet?

  • Vilken slang skall man välja? Vill ha en genomskinlig som man kan böja utan att behöva oroa sig för att den veckar sig.

  • Flödesmätare, behövs det? Funderad isf på Aqua Computers, men den finns i flera varianter beroende på vilket vattenflöde man har; 20-100, 40-200 och 80-400L/min. Ingen aning vad jag kommer få för flöde, hur kan man veta det?

  • Spelar det någon roll åt vilket håll man sätter radiatorerna? Dvs vatten in/ut i överkant eller underkant.

  • GPU kylningen är fortfarande ett frågetecken. Har ett 560ti så det känns onödigt att lägga en tusenlapp på för ett "fullsize block" på ett så gammalt kort. Skall byta ut det när nästa generations kort kommer när det nu blir. Räcker det att kyla ett 560ti med ett block som bara täcker GPU'nl och sätta kylflänsar på minnet?

Behöver och behöver, ju mer radyta ju bättre eftersom du kan köra fläktarna långsammare och det blir tystare, du har inte skrivit vad du har för cpu.

Fillporten är den svarta skruven

Slangstorlek har väldigt lite inverkan på temperaturen i systemet. Hade du haft flera meter slang hade det kanske varit lönt att fundera på större slang men det är ett litet chassi trots allt. Däremot skulle jag säga att 10/16 är ett bättre val eftersom den tjockare slangen står emot att vecka sig bättre än tunnväggig slang. Dock kommer den ta mer utrymme i en liten låda.

Jag föredrar primochill, svart slang är ett alternativ om du ytterligare vill motverka algväxt.

flödesmätare är överkurs, mest för skojs skull

nix, sätt dom som det fungerar bäst

Om du inte vill lägga pengar på ett fullcover block kör på ett xspc raystorm och lösa ramsinks, helst av koppar. Tänk bara på att du behöver en fläkt som blåser på kortet och fram för allt på VRM kylningen, minnena blir inte så varma och klarar sig med minimal luftförsörjning. Jag kör på ett swiftech block som fungerar utmärkt, jag har bättre temps än de flesta med fullcoverblock men det är inte lika snyggt.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Tycker att Inveramsay har svarat på det mesta. Kan bara önska dig lycka till! Har själv vattenkylt ett TJ08-E och det var grymt kul (men tajt)! Spana gärna in i mitt galleri om du vill ha tips!

EDIT: Jag hade två radiatorer och mitt 7970 (1200MHz) låg på 55C under belastning. Vill du inte spendera på en 120mm radiator så behöver du nog inte göra det.

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Inveramsay:

Jag föredrar primochill, svart slang är ett alternativ om du ytterligare vill motverka algväxt.

Det ska dock tilläggas att några av PrimoChill's slangar inte fungerar helt optimalt då många brukar samla på sig skitt och ha plasticizer problem. Deras nya Advanced LRT slangar ska, enligt många användare, inte lida av dessa problem. Villa bara säga ifrån ; )

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

Det ska dock tilläggas att några av PrimoChill's slangar inte fungerar helt optimalt då många brukar samla på sig skitt och ha plasticizer problem. Deras nya Advanced LRT slangar ska, enligt många användare, inte lida av dessa problem. Villa bara säga ifrån ; )

Intressant, jag har nämligen hört tvärt emot. Jag har iofs inte märkt några problem med mina slangar som är en blandning av primochill och masterkleer, det råkade bli så och jag har inte brytt mig om att fixa det. Primochillslangen är trevligare att bygga med

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Inveramsay:

Intressant, jag har nämligen hört tvärt emot. Jag har iofs inte märkt några problem med mina slangar som är en blandning av primochill och masterkleer, det råkade bli så och jag har inte brytt mig om att fixa det. Primochillslangen är trevligare att bygga med

Det ska ju också sägas att det beror en hel del på vilka metaller och kylmedier man användar men det är iallafall vad jag har hört : )

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar!
Kikade på din kylning PekkaJukkasson, riktigt snyggt. Ungefär så jag tänkt bygga fast utan pump/res i 5½. Finns inte plats där i min låda pga DVD & fläktkontroller.
Såg att du har en alphacool D5 pump. Tycker du den är tyst och har du haft möjlighet att jämföra den med en DDC?

XSPC's raystorm är helt klart ett alternativ för grafikkortet, har kvar ram och vrm kylare från grafikkortskylaren jag kör med nu.

Får läsa på om slangarna primochill & masterkleer.

La till en signatur så man kan se vilken cpu mm jag har. Det är en 2500k@4.2Ghz som jag tänkt skrämma upp några hundra Mhz till efter att ha vattenkylt systemet. Kanske t.o.m. finns marginal för att överklocka grafikkortet också..

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3