Permalänk
Administrativ avgift

Vattenkylning bäst flöde?

Tjo sitter på ett vattenkylt system i ett r4 men vilka kopplingar ger bäst flöde? Ska man koppla graffe->cpu-> rad -> rad ->pump/res eller ska man koppla graffe->rad->cpu? Vilket tycker ni ger bäst kylningsförmåga? Och vilka kopplingar är era absoluta favoriter? Även vilka block till 7970 är bäst?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trisse23:

Tjo sitter på ett vattenkylt system i ett r4 men vilka kopplingar ger bäst flöde? Ska man koppla graffe->cpu-> rad -> rad ->pump/res eller ska man koppla graffe->rad->cpu? Vilket tycker ni ger bäst kylningsförmåga? Och vilka kopplingar är era absoluta favoriter? Även vilka block till 7970 är bäst?

Från vad jag har förstått så spelar det inte så mycket roll hur man kopplar det så länge pumpen sitter efter(?) reservoaren.

Permalänk

Det har ingen betydelse, det är den totala restriktionen som avgör flödet eftersom du inte kan komprimera vattnet. Ordningen har minimal betydelse, om du har en släng av OCD och vill ha det bästa flödet och temperaturer så använd så lite slang som möjligt, innerdiameter 13mm, en MCP35X pump på full fart och rad mellan cpu och gpu med flödet genom cpu först.

Mer realistiskt, sätt det som du enklast kan koppla det.

Jag föredrar kompressionsanslutningar, bitspower är bra men rätt dyra, ek och xspc är billigare och ungefär lika bra men inte i så många färger.

GPU block skiljer det inte mycket mellan rent funktionsmässigt men XSPC är lite smidigare att koppla tycker jag.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Det enda viktiga är att du har så få böjar på din slang som möjligt.
Men har du en pump med högt tryck så spelar det minimal roll.

Sen så länge du har ett flöde på mer än 0.5-0.7 gal/min eller ca. 2 L/min som det blir på svenska blir det bra.
Temperaturen i början av loopen emot slutet kommer då bara skilja någon enstaka grad i vattentemperatur.

Det som är dåligt för flöde är skarpa vinklar och böjar på nipplar och slang sant att slangen viker sig pga skarp böj och varmt vatten. Så använd kinkcoils där den visar tendens att vika sig.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt