Asus släpper Sabertooth 990FX med PCI Express 3.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av pollisoong:

grafikkort kan ändå inte köra pci 3 när processorn har 2 kontrollen.

PCIe sitter i moderkortet på AM3. Med andra ord, släpper ASUS ett PCIe3 kapabelt moderkort så spelar det ingen roll vad du kör för processor. Så längre grafikkortet också klarar det så går det.

Permalänk
Inaktiv

Spolar, MOSFETS, kondensatorer? Det här låter utmärkt att ta upp på nästa Sweclockers frågelåda. Men det kommer nog vara lite svårt att bildligen visa dessa med en podcast.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pellepelikan:

Tror han syftar på Sata 3 portar. Intels kontroller krets är vida bättre än marvells dito...

Det stämmer, 990FX har dock 6 st nativa SATA3

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

ÄLSKAR hur man kan få ett riktigt high end moderkort för ingenting alls sitter själv på toppmodellen crosshair v formula som jag fick för 1600, och det har inte mindre funktioner eller sämre kvalitet än något intel-kort som kostar det tredubbla

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Eöh? Intel på en AMD-bräda?

Yup. Mitt crosshair v formula tex har nätverkskort från Intel Asus verkar satsa på det bästa för varje enskild komponent, oavsett very som har gjort den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kretsen i AMD:s plattformar är aningen gammal, dock så överlever man och priset är ju otroligt trevligt! Detta moderkort ser väldigt tillfredsställande ut!

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Kretsen i AMD:s plattformar är aningen gammal, dock så överlever man och priset är ju otroligt trevligt! Detta moderkort ser väldigt tillfredsställande ut!

Men vad saknar du för funktion? Spelar lanseringsdatum verkligen någon roll då?

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Men vad saknar du för funktion? Spelar lanseringsdatum verkligen någon roll då?

Jag saknar inga funktioner, jag har bara hört (SweC redaktionen) att den är aningen småbuggig. Själv kör jag med FM1 och nej lanseringsdatum spelar ingen roll med förutsättningen att grejerna fortfarande fungerar som de ska. Tro inte att jag sitter och klagar, jag bara förmedlar lite information. Jag tycker om AMD även ifall de är lite småsvajiga.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Jag saknar inga funktioner, jag har bara hört (SweC redaktionen) att den är aningen småbuggig. Själv kör jag med FM1 och nej lanseringsdatum spelar ingen roll med förutsättningen att grejerna fortfarande fungerar som de ska. Tro inte att jag sitter och klagar, jag bara förmedlar lite information. Jag tycker om AMD även ifall de är lite småsvajiga.

Inte märkt eller hört av några buggigheter. Körde på 790FX som är väldigt likt i flera år. Stabilt som berget. Vad var det som inte skulle fungera bra menar du?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Teddis:

Rätta mig om jag har fel men vill minnas att bl.a. Sweclockers starkt kritiserat SATAIII-prestandan på 990-chipset.

I de tester jag sett, har inte AMD presterat sämre i SATA3, än Intel har gjort.

Mycket nöjd med mitt 990FX Sabertooth, otroligt prisvärt kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _MmattiasS_:

Yup. Mitt crosshair v formula tex har nätverkskort från Intel Asus verkar satsa på det bästa för varje enskild komponent, oavsett very som har gjort den

Det är för att AMD inte tillverkar nätverkskort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Skulle Sweclockers kunna göra tester med PCI-E 3.0 gällande detta moderkort?... Jag är väldigt intresserad utav att inhandla detta, men sitter på ett Sabertooth 990FX version 1 utav detta kort.

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är för att AMD inte tillverkar nätverkskort.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ändå ovanligt att se ett från intel i en AMD-bräda. Det är väl ändå en hel del i vilket moderkort som helst som varken Intel eller AMD tillverkar?

Permalänk
Medlem

Tror att dethär är det sjysstaste kort jag kan minnas jag sett på länge. Ser bra ut på alla vis. Kan vara ett köp som hägrar. Gillar asus kvalitet och dethär ser extra bra ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Det är ändå ovanligt att se ett från intel i en AMD-bräda. Det är väl ändå en hel del i vilket moderkort som helst som varken Intel eller AMD tillverkar?

http://www.asrock.com/mb/AMD/990FX%20Extreme9/

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _MmattiasS_:

Det är ändå ovanligt att se ett från intel i en AMD-bräda. Det är väl ändå en hel del i vilket moderkort som helst som varken Intel eller AMD tillverkar?

Nja, det är nästan uteslutande NICs från Intel i moderkort.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Viste inte at PCI-E 3.0 var nytt ens för AMD Jag har inte kört med AMD propp på många år, men det var väl på tiden om de inte har haft förrän nu Snart börjar väl grafikkort med fullt stöd för det bli vanliga också... emellanåt är det ju andra saker som blir godis på den fronten också. Fast är det väl så at AMD fortfarande inte klockar så bra med konventionell kylning va ??

Permalänk
Medlem

Ni måste uppdatera fördommerna. Fx8350 er alldeles fullverdig och i några fall bettre på +4.4GHz Om man så inte ens klokkar så trenger man inte 1300kr HK.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Inte märkt eller hört av några buggigheter. Körde på 790FX som är väldigt likt i flera år. Stabilt som berget. Vad var det som inte skulle fungera bra menar du?

Jag säger inte att det inte fungerar bra, jag förmedlar endast det som SweC har sagt gällande tidigare moderkort med samma styrkrets.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av HElephant:

Jag säger inte att det inte fungerar bra, jag förmedlar endast det som SweC har sagt gällande tidigare moderkort med samma styrkrets.

Om de har sagt så, tycker jag att det är ett ganska märkligt uttalande, jag har absolut inte sett något på webben som stödjer saken.
Förutom avsaknaden av PCI3, såg jag att de ondgjorde sig över att USB3 gick på en separat krets, vilket jag också tyckte var en obegriplig kritik, jag såg tex aldrig någon kritik, över att Intels styrkretsar inte hade stöd för SATA3 när så var fallet.
Även om redaktionen är kunnig och ofta har rätt, är de absolut inte felfria.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

funkar detta kort till amd 965be :d?

Visa signatur

CHASSI Fractal Design Arc Midi R2 - NÄTAGGREGAT EVGA SuperNOVA G2 750W
MODERKORT Gigabyte GA-Z77X-D3H - PROCESSOR 8700k
MINNE Corsair vengeance 3000mhz 16 GB - GRAFIKKORT EVGA1070 TI
SSD SSD 240GB OCZ Arc 100

Permalänk
Skrivet av HElephant:

Jag säger inte att det inte fungerar bra, jag förmedlar endast det som SweC har sagt gällande tidigare moderkort med samma styrkrets.

Det är bra att komma med källhänvisning istället för att förvirra eventuell köpare

Skrivet av shagy:

Viste inte at PCI-E 3.0 var nytt ens för AMD Jag har inte kört med AMD propp på många år, men det var väl på tiden om de inte har haft förrän nu Snart börjar väl grafikkort med fullt stöd för det bli vanliga också... emellanåt är det ju andra saker som blir godis på den fronten också. Fast är det väl så at AMD fortfarande inte klockar så bra med konventionell kylning va ??

Funkar alldeles utmärkt med det du kallar konventionell kylning
Så lite behöver du nog uppdatera dig i datorvärlden.

PCI-E 3.0 är i dagsläget totalt onödigt Och grafikkort med "fullt stöd"(?!) finns ju redan sen den generationen vi ser i handeln idag.. Lite förvirrande (förvirrad?) är du

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

Det är bra att komma med källhänvisning istället för att förvirra eventuell köpare

Aningen svårt då jag har för mig att jag hörde detta i en fredagspanel. Jag förbjuder dig inte att leta upp det själv

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║