Spelveckan: Aliens – Colonial Marines och Impire

Permalänk
Musikälskare

Alien colonial marines såg hemskt ut, jisses...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Jag tycker den här recensionen summerar Aliens - Colonial Marines ganska bra:
http://www.youtube.com/watch?v=UGX2WE4QUw8

Sämsta skiten jag har spelat på länge faktiskt. Vilket är helt otroligt med tanke på alla CoD och Medal of Honor.

HHAHAHAAHH roligaste jag sett på länge!

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Aliens: Colonial Marines hörde man talas om för nåra år sen i Game Reactor o det såg ut o bli ett AAA spel.
Sen började förseningarna o jag trodde att de ville göra det så bra som möjligt oavsett om det skulle ta 1år extra.

O jösses va fel jag hade....de skickade runt spelet till olika utvecklare men ingen kunde lr ville göra nåt åt soppan de fick....

Tänkte skriva att jag inte fattade hur Borderlandskskaparna kunde misslyckas så men nu när jag tänker på det så har ju Borderlands ingen avancerad AI.

Detta bevisar för mig iaf att bara för att en utvecklare e bra på en slags spel så betyder inte det att de kan göra andra typer av spel bra (inte ens inom samma genre!).

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Discokungen
Skrivet av danedi:

Mera aliens och zombies.... riiiiight. Jag var skeptiskt före jag ens såg videon. Nu är jag hundra procent säker att detta inte är för mig. Varför får man inte skjuta människor i singleplayer? Jag skyller såklart på tyskland och deras vansinnigt stora andel av fps marknaden och dess avskyvärda drakoniska lagar om att man inte får skjuta folk i spel annat än i multiplayer där alla är med på det.

Jag vill se ett singleplayerspel där man kan skjuta inte några fantasifoster utan människor som inte är i nått fantasy/scifi miljö. (CoD räknas inte efter 2:an då jag finner dem ospelbara)

Tydligen så fightas man massa människor i Aliens, vilket är helt fel för mig. Inte för att det spelet ens tilltalade mig från början, trots att jag älskar Aliens.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Gillar inte när dom skriver bara pc och inte till vilka operativ system på pc.

Tyvärr så har det ju blivit så att när man skriver PC, menar man windows. Det är ju inget nytt precis...

Jag har en PC, du har en MAC, jag kör Linux.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Som många andra har påpekat så känner jag mig något lättad över att jag inte hetsat upp mig över 'Kolloniala marinaden', det såg hemskt ut och verkar ha tappat kompotten helt och hållet.

Impire såg däremot spännande ut!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk

Aliens Colonial Marines

Aliens colonial marines är det enda spelet med monster i multiplayer som faktiskt fungerar. Även en fikus som har 80 i ping kan man ta ner med en animation vid rätt tajming. Har aldrig hittils spelat ett spel där det har fungerat. Även om matchmakingen är just.. matchmaking.
AIn klagas det på även om aliens tar tunnlar runt dig för att få position i rygg.
Att det verkar lite opolerat skyller jag på UE då det är känt att man fastnar i allt möjligt skräp på banan... inte så mycket att göra åt det om man inte ska ha klinkers och tomma ytor. Grafiken är inget märkvärdigt men det är inte det som känns bra, det som känns bra är att det verkar vara ett spel som till stora delar var designat enligt en 10 år gammal modell, dvs. ett riktigt spel. Det var påtagligt 24/7.

Och slutligen, fans... tolvåringar kan väl gilla Aliens men för att tillhöra skaran som var med när det begav sig, när man delade stämningen och känslan Aliens gav (fanns inget annat val med två kanaler i Sverige) så kan man inte vara född på 80-talet. Föredrar man de senare filmerna så kanske man inte ska lira ett spel som baseras på något annat. Likaså om man vill ha en multiplayer på ett singelplayerspel -Nisse köper Tomb Raider för multiplayern liksom- så är man nog lite snett ute.
Konstruktiv kritik finns tydligen inte. SBS kan aldrig skyllas på någon annan.

/ Såg aldrig trailern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Gillar inte när dom skriver bara pc och inte till vilka operativ system på pc. Förut släpptes alla spel bara till windows, men nu görs det till Linux och mac osx oxå, som alla är operativ system på en pc. Så i framtiden snälla skriv vilket operativ system det släpps till och inte bara pc.

Bah.
De få spel som släpps för fler plattformar än Windows (vilket man vanligtvis menar med PC) är det lätt att hålla reda på utan att Swec gör det i varje artikel.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SoilBleed:

Aliens colonial marines är det enda spelet med monster i multiplayer som faktiskt fungerar.

Natural Selection 1 & 2
Aliens vs. Predator 1 & 2
Left 4 Dead 1 & 2

Visa signatur

Meow

Permalänk
Medlem

Kul med Brutal Legend till PC

Hoppas de fixar lite av missarna i originalet dock. Har hört att det finns ett antal problem i strategi delarna. (som typ dålig kamera)

Permalänk
Skrivet av Kinekin:

Natural Selection 1 & 2
Aliens vs. Predator 1 & 2
Left 4 Dead 1 & 2

Natural Selection 2 är jag inte bekant med. Och jag syftar naturligtvis till de senare generationernas spel, efter all animerings bloat. L4D2 är -trots strippad från snygghet- ospelbart i mitt tycke. Funkar i privata matcher dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Kul med Brutal Legend till PC

Hoppas de fixar lite av missarna i originalet dock. Har hört att det finns ett antal problem i strategi delarna. (som typ dålig kamera)

Slöseri med tid och pengar IMO. Det är en fantastisk idé men ett mediokert till taffligt spel.

Permalänk
Inaktiv

Någon som testat Impire?

Ser ju nice ut, riktigt bra tom, men undrar hur spelbart det är? Lite gnäll på forat om buggar o grejer men det säger ju inte så mycket.

Permalänk
Medlem

"colonial marines"...verkar som jag är den enda som kräks så fort jag får höra u.s military o deras jargong, det är liksom överallt, i tv, biofilmer och spel, och sen i verkligheten ska vi inte ens gå in på... vapen och yanquis verkar utgöra 98% av fantasin i industrin idag... suck..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexis_A:

"colonial marines"...verkar som jag är den enda som kräks så fort jag får höra u.s military o deras jargong, det är liksom överallt, i tv, biofilmer och spel, och sen i verkligheten ska vi inte ens gå in på... vapen och yanquis verkar utgöra 98% av fantasin i industrin idag... suck..

Det beror högst troligen på att det mesta vi får se här i Sverige är producerat i USA, men jag håller med dig helt och hållet. Det är grymt tjatigt.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av z84:

Slöseri med tid och pengar IMO. Det är en fantastisk idé men ett mediokert till taffligt spel.

Double Fine gör många sådana spel.
Spel som är rätt mediokra, men som har underbara världar och massor av charm.
Brutal Legend verkar vara ett av de bättre spelen de gjort designmässigt(vilket jämfört med andra spel typ innebär hyfsat), så har det en lika underbar värld som resten av deras spel så tror jag inte det blir ett spel jag ångrar att jag spelat.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Sears:

Double Fine gör många sådana spel.
Spel som är rätt mediokra, men som har underbara världar och massor av charm.
Brutal Legend verkar vara ett av de bättre spelen de gjort designmässigt(vilket jämfört med andra spel typ innebär hyfsat), så har det en lika underbar värld som resten av deras spel så tror jag inte det blir ett spel jag ångrar att jag spelat.

Brütal Legend är helt episkt fantastiskt. Jag älskar sönder det av hela mitt hjärta. Underbart härlig story, underbara karaktärer, udda men roligt gameplay och helt fantastiska skådespelare. Ett galet bra spel som jag inte kunde låta bli att älska från det att jag såg menyn för första gången. :')

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Det beror högst troligen på att det mesta vi får se här i Sverige är producerat i USA, men jag håller med dig helt och hållet. Det är grymt tjatigt.

kul att höra att man inte är ensam om att tycka att det är skruvat och ska anses vara "normalt". det kläcks inte ett spel utan att man måste ha vapen o en nordamerikansk flagga viftandes eller glorifiera militarism. o nej jag tycker inte att det förståeligt med att många spel är producerade i usa, spelutvecklarna även här är som lobotomerade när det gäller att anamma trenden att glorifiera militarism, kom igen jag gillar spel men fan har de inte annat i skallen är vapen o u.s army?

men det är klart, i filmer vet jag att pentagon har program för att subventionera filmer med fordon och flyg etc om producenterna kan tänka sig att klämma in den stereotypa synen på världen som washington vill sprida, det skulle inte förvåna mig att det är täta kontakter med propagandamaskineriet när det kommer till spel också, copyrightfrågor och annat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Brütal Legend är helt episkt fantastiskt. Jag älskar sönder det av hela mitt hjärta. Underbart härlig story, underbara karaktärer, udda men roligt gameplay och helt fantastiska skådespelare. Ett galet bra spel som jag inte kunde låta bli att älska från det att jag såg menyn för första gången. :')

Jo, Double Fine är legendariska för sina älskvärda spelvärldar.
Tyvärr har de ibland vissa föråldrade spelmekaniska delar och delar som inte är ordentligt utvidgade.
Costume Quest och The Cave är perfekta exempel på detta. Båda de lider rätt rejält av dessa problemen.

Pshychonauts däremot är ett helt underbart spel. Det är ett av mina stora favoriter. Jag hoppas Double Fine gör en uppföljare eller ett nytt spel i liknande stil.

Kortfattat så har jag inga stora förväntningar på Brutal Legend, men jag hoppas det är rätt bra.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Sears:

Jo, Double Fine är legendariska för sina älskvärda spelvärldar.
Tyvärr har de ibland vissa föråldrade spelmekaniska delar och delar som inte är ordentligt utvidgade.
Costume Quest och The Cave är perfekta exempel på detta. Båda de lider rätt rejält av dessa problemen.

Pshychonauts däremot är ett helt underbart spel. Det är ett av mina stora favoriter. Jag hoppas Double Fine gör en uppföljare eller ett nytt spel i liknande stil.

Kortfattat så har jag inga stora förväntningar på Brutal Legend, men jag hoppas det är rätt bra.

Det är absolut värt ett köp i alla fall! Även om gameplayet är rätt märkligt så passar det verkligen in. Köp köp köp!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexis_A:

kom igen jag gillar spel men fan har de inte annat i skallen är vapen o u.s army?

Du tittar åt fel håll.
Det finns mycket underbara indiespel som inte har ett skit med militär att göra.

Vill du tvunget ha skjutarspel så är väl SpecOps det bästa du kan hitta. Där är det inte inte glorifierat in i det minsta.

Permalänk
Skrivet av Alexis_A:

"colonial marines"...verkar som jag är den enda som kräks så fort jag får höra u.s military o deras jargong, det är liksom överallt, i tv, biofilmer och spel, och sen i verkligheten ska vi inte ens gå in på... vapen och yanquis verkar utgöra 98% av fantasin i industrin idag... suck..

Ja, machobögit som typ Gears of War eller CoD är outhärdligt.
Hade den amerikanska marinen i Aliens dividerat om kvinnors rätt på finska så tror jag att helvetet hade brutit ut på riktigt xd

Permalänk
Medlem

haha, visst, det hade varit nåt det! jo de titlarna är typexemplen.
men sen också ditt skämtsamma svar är egentligen mitt i prick, det är så med det mesta idag att kritiserar man ett etablerat fenomen så måste det innebära att man själv vill ha nåt extremt åt andra hållet typ, nyanser är lika med noll. det som är problemet med spelen också

jag blir bara förvånad över hut lätt man genom "spel" har fått en hel generation att använda ett språkbruk värderingar och tankesätt som bara för några år sedan hade ansett vara djup militaristisk indoktrinering och nu plötsligt ska det komma undan som att det bara är "spel".

sen det där med u.s militärpropagandan, att det så normaliserat tror jag man bara inser om hade kunna vända på kakan och man hade kunnat gjort att alla dessa uttryck och normer hade tillhört typ ryska armen, kunde man byta ut dem plötsligt över en dag tror jag folk hade slagit bakut och insett hur omfattande hjärntvätten är och att det inte bara handlar om spelande här.

jag älskar sci-fi och gillar dataspel men jag vill inte iklä mig rollen av nån förbannad legosoldat o tycka att det kul att skjuta ihjäl folk till höger o vänster med samma språkbruk som man ser att exempelvis nato och usa (och tyvärr nu även sverige) dagligen använder sig av för att vända upp o ner plundra och ha sig mot fattiga länder i tredje världen, samtidigt är det liksom inte ens ett moraliskt problem eftersom handlingarna är så jäkla usla men ändå
jag kan liksom inte fixa det och då blir det få spel som jag klarar av att spela eftersom det mesta grafiskt som är cutting edge hamnar i den kategorin på ett eller ett annat sätt.

men det kanske finns hopp, läste nån artikel häromdagen från nån höjdare från spelföretagen som sa att om de ville expandera så var de tvungna att börja använda hjärnan på riktigt för att utveckla spel för annars kommer de inte att växa mycket mer om de blir kvar i tanken att 99.8 av innehållet ska cirkla kring en kulspruta med en flaggviftande "marine" fastsatt vid sidan om.

'Heavy Rain' director David Cage challenges game industry to just grow up
http://www.theverge.com/2013/2/6/3960630/david-cage-video-gam...

http://www.opednews.com/articles/And-the-Winner-of-the-Gold-b...

The Winners of the Academy Award and Golden Globe Are … Government Propagandists
Rob Kall points out that the military-industrial complex is the winner of the Golden Globe award:
http://www.zerohedge.com/contributed/2013-01-17/government-pu...

The Military Industrial Intelligence Complex is playing a more and more pervasive role in our lives. In the next few years we’ll be seeing movies that focus on the use of drone technology in police and spy work in the USA. We’ve already been seeing movies that show how spies can violate every aspect of our privacy– of the most intimate parts of our lives. By making movies and TV series that celebrate these cancerous extensions of the police state Hollywood and the big studios are normalizing the ideas they present us with– lying to the public, routinely creating fraudulent stories as covers for what’s really going on.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Tja Persona 4 Golden, bland annat, som utklassar alla dom listade där inklusive ME3... Det sagt spelet har inte släppts i Europa än och tja Dice award lär ju bara tita på spel som släppts i Europa.

Det också sagt inte precis som de ens bryr sig om handhållna konsoler med tanken på att det sämsta av de 3 mario spelen som släpptes till 3DS det året van den biten.

Sedan ska vi inte glömma Dark Souls.

P4 släpptes 2009?, DS 2011.

Visa signatur

Damn it feels good to be a gubbe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patienten:

P4 släpptes 2009?, DS 2011.

Persona 4 Golden SLäpptes i USA November 2012, Persona 4 Golden släpptes i EU igår.

Dark Souls till PC släpptes 2012.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.