Vilken AM3+ prolle borde jag uppgradera till?

Permalänk

Vilken AM3+ prolle borde jag uppgradera till?

Som sagt, byter från min kära trotjänare Phenom 965 till något nytt. Vill inte ha intel då jag föredrar AMD och jag vill inte heller byta mobo.

Har tänkt på FX-8350 men är inte helt säker ännu.

Har en HD 7850 2gb till detta.

Permalänk
Medlem

8150 är nog ungefär lika bra sitter på stadiga 4.5Ghz på min visst man kan ju klocka 8350 ännu mer och min mer än så om man vill

Permalänk
Skrivet av Decalibration:

Som sagt, byter från min kära trotjänare Phenom 965 till något nytt. Vill inte ha intel då jag föredrar AMD och jag vill inte heller byta mobo.

Har tänkt på FX-8350 men är inte helt säker ännu.

Har en HD 7850 2gb till detta.

Vad har du för modekort?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Decalibration:

Som sagt, byter från min kära trotjänare Phenom 965 till något nytt. Vill inte ha intel då jag föredrar AMD och jag vill inte heller byta mobo.

Har tänkt på FX-8350 men är inte helt säker ännu.

Har en HD 7850 2gb till detta.

Skrivet av Al3xswe:

8150 är nog ungefär lika bra sitter på stadiga 4.5Ghz på min visst man kan ju klocka 8350 ännu mer och min mer än så om man vill

8350 har tagit ett rejält kliv uppåt. Får vara bra mycket billigare om man ska köpa sig en 8150 i dagens lägen.
4.5GHz var ganska sparsmakad överklockning Du kan nog få upp den ganska mycket mer

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Fx 8350 är den du ska köra på! Det är otroligt stor skillnad på den och 8150,8350 presterar nästan som en 3570k i nuläget.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Skrivet av filipcombat:

Vad har du för modekort?

Kolla min signatur, uppdaterade den precis.

Permalänk
Medlem

Jag kör med 6100 som funkar helt perfekt! kan inget annat än att rekommendera den!

Visa signatur

System
Intel i5 3570K @ 4.1 GHz| Asus P8Z77-V | Corsair 8GB DDR3 | Sapphire 7870 Crossfire | Kingston 120GB SSD

Permalänk
Medlem

8350! eller 8320 om du så vill spara lite pengar, det är ju samma CPU fast lägre stock klockfrekvens (har jag för mig iaf o.O)

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem

Enda du bör tänka på är att köper du en 8320 så är det troligare att du får en sämre batch (klockmässigt) menb självklart inte hugget i sten.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

kollade CPU support list för hans moderkort nu , borde gjort tidigare men aja:P verkar inte som det fixar varken 8350 eller 8320...

http://www.asrock.com/mb/AMD/960GM-GS3%20FX/?cat=CPU

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twidash:

kollade CPU support list för hans moderkort nu , borde gjort tidigare men aja:P verkar inte som det fixar varken 8350 eller 8320...

http://www.asrock.com/mb/AMD/960GM-GS3%20FX/?cat=CPU

FD8300WMW8KHK finns ju där så den klarar nog det. Antar bara att dom menar hela 8300 serien med det skrivet

Visa signatur

Dator: FX-8320 5Ghz, x2 660ti SLI 1100/6400, 8 Gb Ram, OCZ Agilty 4 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av sigge002:

FD8300WMW8KHK finns ju där så den klarar nog det. Antar bara att dom menar hela 8300 serien med det skrivet

Nah det finns en som heter 8300 precis som det finns en som heter 8100, men 8300 är OEM bara. eller så finns det inte på nordiska marknaden bara, kan vara så.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Skrivet av Twidash:

kollade CPU support list för hans moderkort nu , borde gjort tidigare men aja:P verkar inte som det fixar varken 8350 eller 8320...

http://www.asrock.com/mb/AMD/960GM-GS3%20FX/?cat=CPU

Jag är inte jättekunnig, men varför skulle den inte fungera? Den har ju rätt ström och allting, och storleken verkar ju rätt.

Permalänk
Skrivet av sigge002:

FD8300WMW8KHK finns ju där så den klarar nog det. Antar bara att dom menar hela 8300 serien med det skrivet

Det står ju 95tdp så det är inte 8350, för 8350 har 125tdp.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decalibration:

Jag är inte jättekunnig, men varför skulle den inte fungera? Den har ju rätt ström och allting, och storleken verkar ju rätt.

Den skulle rent fysiskt passa, men datorn skulle inte klara av att göra något med den då moderkortet helt enkelt inte har stöd, eller så försöker den göra jätta skumma saker, körde en E5200 dual-core 2,5ghz på ett moderkort som egentligen inte hade stöd och moderkortet fick för sig o köra med 38ghz FSB coh 12,7ghz på CPU... gick inte allt för bra och när den väl bootade gick CPU'n på 1,2ghz... mkt intressant.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Skrivet av Twidash:

Den skulle rent fysiskt passa, men datorn skulle inte klara av att göra något med den då moderkortet helt enkelt inte har stöd, eller så försöker den göra jätta skumma saker, körde en E5200 dual-core 2,5ghz på ett moderkort som egentligen inte hade stöd och moderkortet fick för sig o köra med 38ghz FSB coh 12,7ghz på CPU... gick inte allt för bra och när den väl bootade gick CPU'n på 1,2ghz... mkt intressant.

Haha! Det lät ju ganska skumt.

Permalänk
Skrivet av Decalibration:

Kolla min signatur, uppdaterade den precis.

Ser dock ingen direkt anledning att uppgradera, Klocka din befintliga den funkar utmärkt för spel kommer inte flaska, Om du nu inte skall köra dubbla 680 sli eller liknande.

Tycker du bör byta till ett bättre moderkort först sedan cpu om du ska byta något så du kan sätta i en 8350 i framtiden när pengar finns till.

Alternativ byta till kraftfullare grafikkort, Sen när det finns pengar byta moderkort + cpu.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Skrivet av CitroFrukten:

Ser dock ingen direkt anledning att uppgradera, Klocka din befintliga den funkar utmärkt för spel kommer inte flaska, Om du nu inte skall köra dubbla 680 sli eller liknande.

Tycker du bör byta till ett bättre moderkort först sedan cpu om du ska byta något så du kan sätta i en 8350 i framtiden när pengar finns till.

Alternativ byta till kraftfullare grafikkort, Sen när det finns pengar byta moderkort + cpu.

Fast grejen är att jag laggar som satan i spel och det kom väldigt nyligen. Jag har ingen aning om vad det kan vara.

På WoW ligger jag på 40 FPS på good, på LoL droppar jag till 40 FPS i teamfights, samma på HoN. På BF3 droppar jag ner till 5 fps men det tror jag är ett punkbuster problem och jag droppar även till 40 på Starcraft 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decalibration:

Fast grejen är att jag laggar som satan i spel och det kom väldigt nyligen. Jag har ingen aning om vad det kan vara.

På WoW ligger jag på 40 FPS på good, på LoL droppar jag till 40 FPS i teamfights, samma på HoN. På BF3 droppar jag ner till 5 fps men det tror jag är ett punkbuster problem och jag droppar även till 40 på Starcraft 2.

Haha ja det beror ju verkligen inte på cpun då. du bör köra en ominstallation av datorn. testa även o klocka lite på cpu och gpu

Permalänk
Skrivet av Jonathanknet:

Haha ja det beror ju verkligen inte på cpun då. du bör köra en ominstallation av datorn. testa även o klocka lite på cpu och gpu

Fast dessa är ju rätt tunga CPU spel, iallafall BF3, SC2 och WoW.

Mina polare säger också olika, jag är väldigt förvirrad nu.

Permalänk
Skrivet av Decalibration:

Fast grejen är att jag laggar som satan i spel och det kom väldigt nyligen. Jag har ingen aning om vad det kan vara.

På WoW ligger jag på 40 FPS på good, på LoL droppar jag till 40 FPS i teamfights, samma på HoN. På BF3 droppar jag ner till 5 fps men det tror jag är ett punkbuster problem och jag droppar även till 40 på Starcraft 2.

Det är inte din processor som är felet. Jag och min kompis har samma processor som dig, Phenom II x4 965. Han kör WoW med allt på maxat i 1080p, jag kör LoL maxat med konstant 60fps och Bf3 på medium med konstant 60fps. Även Starcraft II klarar jag utan problem med Ultra settings.

Permalänk
Medlem

WoW mår bra av en ominstalltion varje år det alla patchar och allt brukar ställa till det med prestanda för mig

Mitt system GTX 580 i7 2600k

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Bassefrom:

Det är inte din processor som är felet. Jag och min kompis har samma processor som dig, Phenom II x4 965. Han kör WoW med allt på maxat i 1080p, jag kör LoL maxat med konstant 60fps och Bf3 på medium med konstant 60fps. Även Starcraft II klarar jag utan problem med Ultra settings.

Jag har lirat allting utan lagg tidigare, men någonting verkar ha hänt som inte är så bra.

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

WoW mår bra av en ominstalltion varje år det alla patchar och allt brukar ställa till det med prestanda för mig

Mitt system GTX 580 i7 2600k

Installerade och hamnade i träsket igen för 2 veckor sedan så att det ska vara lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decalibration:

Fast dessa är ju rätt tunga CPU spel, iallafall BF3, SC2 och WoW.

Mina polare säger också olika, jag är väldigt förvirrad nu.

Har du inte laggat tidigare och gör det nu så är det ju klart o tydligt att felet ligger någon annanstans. Installera om drivrutinerna eller installera om datorn eller båda.

Permalänk
Skrivet av Jonathanknet:

Har du inte laggat tidigare och gör det nu så är det ju klart o tydligt att felet ligger någon annanstans. Installera om drivrutinerna eller installera om datorn eller båda.

Det har du ju rätt i. Drivisar har jag installerat om flera gånger den här veckan och windows installerade jag om i julas.

Skall testa de splitter nya beta drivisarna nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bollen32:

Jag kör med 6100 som funkar helt perfekt! kan inget annat än att rekommendera den!

Jag kör också med 6100 som jag köpte för en vecka sen. Jag är inte alls nöjd. 20fps~ när det är ca 50 spelare på Planetside 2. Riktigt besviken!

Den ligger i 100% när jag kör borderlands 2 med frames runt 40. Trodde inte att den skulle flaskhalsa ett 660ti!

Kör på en 8350 istället! Jag är insiktat på just den modellen och de är ju AM3+ flagskeppet!
http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=AMD+FX-8350+Eight-Cor...

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Tänk på att i MMOs så kan det vara varken CPU eller GPU som flaskar ibland utan servern helt enkelt.

Det är därför folk med dne snabbaste överklockade i7 och 7970/680 fortfarande kan ha 20-30FPS när det är många andra spelare samtidigt i WoW t.ex. även om GPU och CPU (huvudsakligen en kärna som spelat använder, sen kanske 2 till för mindre trådar som dock inte brukar maxa en kärna) bara ligger på runt 70% vardera. Händer mig ofta.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

har ett fx 8320 kör den på 3,5ghz just nu och är sjuknöjd, tror inte man behöver ett bättre cpu har till och med klockat tillbaka det till stock... kanske överklockar det i framtiden men just nu känns det onödigt, kan inte än att bara rekommendera det

har även ett 1055t och sjuk nöjd med det också, men känns mycket snabbare när det är överklockat, redan vid 3,4ghz, du lär får det rätt billigt nu för tiden.

Permalänk
Skrivet av KeVVa:

Jag kör också med 6100 som jag köpte för en vecka sen. Jag är inte alls nöjd. 20fps~ när det är ca 50 spelare på Planetside 2. Riktigt besviken!

Den ligger i 100% när jag kör borderlands 2 med frames runt 40. Trodde inte att den skulle flaskhalsa ett 660ti!

Kör på en 8350 istället! Jag är insiktat på just den modellen och de är ju AM3+ flagskeppet!
http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=AMD+FX-8350+Eight-Cor...

Klocka din 6100 till 4,6GHz så ska du se att du får lite fler frames i båda spelen.
PS2 är förövrigt inte färdig optimerat ännu heller, så vi kan komma att få se bättre fps där rent generellt =]

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|