Hjälp mig förstå SNMP

Permalänk

Hjälp mig förstå SNMP

Jag har idag en Windows Server som kör backup med hjälp av Symantec System Recovery. Jag övervakar denna med NSclient++ & op5 monitor. Det jag övervakar är disk, cpu, ram osv. Inget SNMP alltså.

I SSR finns det en flik som heter SNMP och som jag har förstått det ska man kunna övervaka min backup med hjälp av detta och op5 Monitor.

Men hur gör jag? Har sökt lite och hittat http://www.op5.com/how-to/receiving-snmp-traps-with-op5-monit... men förstår ändå inte hur jag ska gå till väga och vart man ska börja.

Man kan sätta community i SNMP. Vad är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enter_Enter:

Jag har idag en Windows Server som kör backup med hjälp av Symantec System Recovery. Jag övervakar denna med NSclient++ & op5 monitor. Det jag övervakar är disk, cpu, ram osv. Inget SNMP alltså.

I SSR finns det en flik som heter SNMP och som jag har förstått det ska man kunna övervaka min backup med hjälp av detta och op5 Monitor.

Men hur gör jag? Har sökt lite och hittat http://www.op5.com/how-to/receiving-snmp-traps-with-op5-monit... men förstår ändå inte hur jag ska gå till väga och vart man ska börja.

Man kan sätta community i SNMP. Vad är det?

Community är lösenordet om man kör version 1 eller 2 av snmp. Default finns det ofta ett read-only lösenord (community) som är "public". Detta lösenord skickas i klartext över nätverket så är det en miljö där trafik kan avlyssnas kan det vara en säkerhetsrisk.

Version 3 använder användarnamn och lösenord med kryptering för att autentisera.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk

Okej, ja jag har sätt att man kan konfa lite mer med v3. Men jag är ju bara intresserad av att läsa hur min backup har gått. Men frågan är, hur fasen får jag in det i op5? NSClient är skitenkel att få in!