Hemma-server, OS, Program? hårdvara?

Permalänk

Hemma-server, OS, Program? hårdvara?

Hej!

Jag har sedan ett par år tillbaka testat lite olika OS och program på min "hemma-server" bla, freenas, winhs, win7, dlna prog, rsync mm
Är inte riktigt nöjd med något utav det jag testat eller kanske isf en kombination av dem hade varit bra.
Tänkte därför höra här vad ni ev kan tippsa om, har kollat här på forumet och det verkar finnas hur mycket som hellst så det är svårt att urskilja vad som är vad.

Vilka behov har jag då?
1. Lagring
2. Backup / säkerhet
3. I framtiden kunna streama film till tvn, har nu laptop till tvn så kör all film via den i dagsläget. (har smart tv)
4. Använder två st datorer hemma hade varit önskvärt o ha samma profil på de båda.
5. FTP server
6. Styra elen i hemmet via Telldus enheter.
7. Komma åt en utdelad mapp på servern från mobilen, typ dropbox.
8. Komma åt min dator utifrån.

Datorn jag använder idag som "hemma-server" är av en äldre modell, har förhoppningar om att denna ska rulla ett tag till...
AMD 9850 2,5ghz
4gb ram
GA MA790X-DS4
1st hdd 76g
2st 1T WD diskar som lagring, kommer bli fler då dessa är fulla.
2st 1gbit nätverkskort.

Har försökt installera exsi på denna datorn men verkar inte som sata controllern stöds? tipps på ny controller kanske?

Jag har säkert glömt något e lite seg nu så här på eftermiddagen..
Kom gärna med tipps eller nyttiga länkar där jag kan försöka grena ut bättre vad jag bör satsa på.

mvh
Richard

Permalänk
Medlem

Windows 8 pro i botten; plex för media; filezilla för ftp; telldus fungerar bra på Win8 + Eventghost på det

We Got Served har en bra guide där dom sätter upp en Win8 som server; främst Storage Pool kapitlet kan vara av intresse.

Visa signatur

Citera för svar