Vilka kort blir varmast i SLI?

Permalänk
Medlem

Vilka kort blir varmast i SLI?

Vilka håller lägst temperatur och är bäst i SLI?

Referenskylare: http://www.inet.se/produkt/5409449/evga-geforce-gtx-680-2048m...
Gigabytes kylare: http://www.inet.se/produkt/5409458/gigabyte-geforce-gtx-680-2...

Det är väl ingen skillnad på korten förutom att gigabytes kort har lite högre klock, och att det är en annan kylare?

Mvh

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

ja det är en annan kylare. tycker kortet ifrån EVGA fungerar bästa i SLI eftersom att den kastar inte runt luften i chassit som gigabytes kylare gör.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Teoretiskt borde referenskylaren ge bättre kylning eftersom den blåser ut varmluften. Har du däremot en grymt bra ventilerad låda borde Gigabytes kylare vara bättre.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Det övre kortet skall vara referens

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

om du ska lägga de pengarna är de inte bättre att köpa ett 690 eventuellt nvidia titan?

Permalänk

Eftermaknadskylare är väl generellt sett bättre på att kyla.
Samtidigt brukar man rekommendera att köra med referenskylare i SLI, för att få ut den varma luften ur lådan.
Det övre kortet kan annars bli lite väl varmt.

Permalänk
Testpilot

GTX 690 eller Titan känns ju mer värt om du ändå tänkte SLI.a 2st 680, då kan du dessutom överklocka vilket du inte kan med 2st i SLI (referenskylare (övre med 1 turbin fläkt) är bäst för SLI/CF då den drar luften ut ur chassit, men kyler för dåligt för en bra OC (går typ inte att OC'a i huvudtaget med SLI/CF med ref kylare))

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermanlange:

om du ska lägga de pengarna är de inte bättre att köpa ett 690 eventuellt nvidia titan?

680 SLI presterar väll snäppet bättre en ett 690. Rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snö123456789:

680 SLI presterar väll snäppet bättre en ett 690. Rätta mig om jag har fel.

Inte märkbart bättre.

Permalänk
Inaktiv

Det spelar ingen större roll om du har en fläkt som suger ut luften ur chassit

Luften som är vid kylaren värms jättesnabbt upp till den temperatur som den "ska" nå, därefter så kommer det inte att hända så mycket. Har du dessutom fläktar som drar runt luften i lådan så kommer det att hålla sig kallt

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermanlange:

om du ska lägga de pengarna är de inte bättre att köpa ett 690 eventuellt nvidia titan?

2st 680 ska prestera bättre än ett 690, och jag kommer inte kunna köpa mitt andra grafikkort förrän i April, så därför har jag bara råd med ett just nu. Alltså inte råd med ett 690/Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det spelar ingen större roll om du har en fläkt som suger ut luften ur chassit

Luften som är vid kylaren värms jättesnabbt upp till den temperatur som den "ska" nå, därefter så kommer det inte att hända så mycket. Har du dessutom fläktar som drar runt luften i lådan så kommer det att hålla sig kallt

Att fläktarna drar runt luften i lådan hjälper knappast när luften är för varm? Jag vet, jag har problem med att varmluften bara vispas runt i lådan, ändå har jag smockfullt med in och utfläktar. Graffena värmer upp luften snabbare än den byts ut, så referenskylare för SLI är att rekomendera.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Jag blev idiotförklarad när jag sålde mitt Gigabyte 680 för att skaffa antingen 690 eller Titan

Min tanke var (och är) att det bara måste vara bättre ur värme- och ventialtionssynpunkt att använda bara ett kort, eller två kort av referensmodell, i en liten låda som min.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Det övre kortet skall vara referens

Skrivet av phoenixdisciple:

(referenskylare (övre med 1 turbin fläkt) är bäst för SLI/CF då den drar luften ut ur chassit, men kyler för dåligt för en bra OC (går typ inte att OC'a i huvudtaget med SLI/CF med ref kylare))

Var har ni fått denna felaktighet ifrån? Har man ett referenskort och ett tredjepart så ska referenskylaren sitta underst, annars eldar man upp kortet.

I övrigt fungerar dubbla tredjepartskort alldeles utmärkt om man;

1) har minst en PCIe-plats fri mellan grafikkorten
2) har en fläkt i sidan av chassit som blåser in kalluft över grafikkorten
3) har bra ventilation i chassit

Har man detta fungerar både Twin Frozr och Windforce bra i SLI. DirectCU II och Phantom ska man däremot undvika då de korten helt enkelt är för stora.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Zcenicx:

Var har ni fått denna felaktighet ifrån? Har man ett referenskort och ett tredjepart så ska referenskylaren sitta underst, annars eldar man upp kortet.

I övrigt fungerar dubbla tredjepartskort alldeles utmärkt om man;

1) har minst en PCIe-plats fri mellan grafikkorten
2) har en fläkt i sidan av chassit som blåser in kalluft över grafikkorten
3) har bra ventilation i chassit

Har man detta fungerar både Twin Frozr och Windforce bra i SLI. DirectCU II och Phantom ska man däremot undvika då de korten helt enkelt är för stora.

http://i168.photobucket.com/albums/u196/zcenicx/IMAG0128_zps9...

Tror du missförstod min text om jag ska vara ärlig.

Menade att ha ref-kylare för SLI/CF är bättre oavsett hur man ser på det över 2st eftermarknadskylare, otroligt svårt att lyckas få ett så pass bra luftflöde i chassiet så korten inte hinner värma upp luften snabbare än vad den byts ut.

Därav jag rekommenderade ett GTX 690 då han slipper problemet med rundgångsvärme, och kan dessutom överklocka trots att det sitter en ref-kylare på 690 (inte helt ref, men ger fortfarande mer utblås än vad vanliga double-fan eftermarknads ger), vilket han inte kan göra med 2st SLI ref kylare (korten kommer brinna upp).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Jag har ofta funderat över hur det resonerats när det sagt tvärsäkert att referens måste sitta överst eftersom värme stiger.

Alltså, på riktigt, tror någon att luften står tillräckligt stilla i ett datorchassie för att vi ska se någon som helst effekt av luftens temperatur? Allvarligt? Är det empiriskt utprovat? Om det är så, vänligen redovisa.

Visa signatur

NES.