Intel Desktop Teaming erfarenhet?

Permalänk
Hedersmedlem

Intel Desktop Teaming erfarenhet?

Tjo!

Jag funderar på att uppgradera nätverket hemma lite. Jag har kört Gigabit nu i typ 7 år och börjar tröttna på de sega överföringarna mellan min workstation, filserver, webserver och så vidare. Eftersom det i princip behövs en helt ny infrastruktur för 10 GbE planerar jag instället på att köra lite LACP (802.3ad, Link Aggregation) istället. Jag har bland anant kikat på Intels PRO/1000 PT Dual Adapter som stödjer detta. Genom att köra in ett i min workstation och filserver kan jag öka prestandan markant utan någon större investering (lite kablar förståss).

Men idag såg jag att Intels Desktop-adapters stödjer något som de kallar för "ANS Teaming". Kort och gott är det en mjukvarufunktion man kan aktivera med Intels Advanced Network Services som finns i PROSet-mjukvaran. Det verkar inte finnas någon gräns för hur många kort man kan teama och med tanke på att Intel Gigabit CT Adapter kostar kring 250 kronor är det betydligt billigare.

Men nu till frågan - är det någon som har erfarenhet av Intels ANS Teaming-funktion? Kan den ersätta ett hårdvarualternativ med 802.3ad (LACP) eller är det främst för redundans och kanske inte så mycket för prestanda?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Har ingen personlig erfarenhet av detta, men jag antar att datorn du har i sign inte kommer ha problem med att sköta beräkningarna som blir extra på att köra det i mjukvara...

Sen tror jag tråden passar bättre i nätverksdelen av forumet.

Mvh

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.