AMD förbereder ny drivrutin med förbättrade renderingstider

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssonown:

Har inte märkt något ens när jag ansträngt mig, hur upplever ni andra det som har amd kort?

Skrivet av aptjack:

Jag har ärligt talat inte märkt något heller, så skulle gärna vilja veta om någon annan känt av detta?

Dessa fenomen uppstår inte i alla titlar, och det är långt ifrån alla som känner sig "drabbade". Innan den senaste BETA-drivrutinen var Skyrim i princip ospelbart för mig(HD7950). När man sprang omkring i grottor eller i städerna så kändes det som att man droppade under 30fps, men när jag slog på FPS-mätaren så låg jag på stadiga 60(med VSync).

Detta är dock helt åtgärdat i Skyrim för min del, och jag är väldigt positivt inställd till MADs förmåga att åtgärda detta

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Du väljer alltså hellre 10 FPS, med väldigt jämna renderingstider, än 80 FPS med lite svajigare renderingstider?

FPS är ett jättebra begrepp som inte kommer att dö ut. Diagram över renderingstiderna är en fin komplettering till diagram över antalet FPS, men att endast utläsa renderingstider skulle, utan tvekan, kännas tomt.

Väljer snarare 70 FPS med jämna renderingstider än 80 FPS som ojämna. Vilket ger bättre upplevelsen? Det kortet som renderar ut 70 FPS med jämna renderingstider.

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Väljer snarare 70 FPS med jämna renderingstider än 80 FPS som ojämna. Vilket ger bättre upplevelsen? Det kortet som renderar ut 70 FPS med jämna renderingstider.

Om valet står mellan 70 "stabila" FPS och 80 "instabila" FPS så väljer man givetvis det förstnämnda. Men den personen jag citerade påstod att FPS kvittar och att jämna renderingtider alltså är allt som spelar roll.

Permalänk
Medlem

Jag hade stora problem med Skyrim, framför allt inomhus eller allmänt i mindre krävande miljöer, det löste sig med en FPS-limit på 59.
Jag kör HD6870 med Catalyst 13.1 och v-sync på, ska bli intressant ifall jag kan ta bort FPS-limit med Catalyst 13.3.

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |
| Asus ROG Strix G512LW | Intel i7 10750H | GeForce RTX 2070 8GB | DDR4 16GB 3200MHz | Windows 11 Pro |
| HP Omen 15 | Intel i7 8750H | GeForce GTX 1070 Max-Q OC 8GB | DDR4 16GB 2666MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk

Någon som vet vad det är för grafikkort på första sidan ?? modell,märke

Permalänk
Medlem
Skrivet av White.By.Design:

Någon som vet vad det är för grafikkort på första sidan ?? modell,märke

Kan det vara Asus ROG Ares 2 ?

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

RadeonPro är er vän pojkar.. problem solved.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrNeikter:

Nehepp. Köp ett GT610 då för BF3. Spelupplevelsen i BF3 blir nog mycket bättre oavsett upplösningen/grafikinställningar för GT610 har ju bättre renderingstider än 7970..

i BF3 har Radeon bättre FPS och renderings tider.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

Har absolut märkt av detta problemet sen förra året, framförallt i Skyrim. Det är dessutom helt brutalt i 3dmark. Men Skyrim har blivit nästan helt fixat i Beta drivrutinerna för min del iaf.

Tycker dock ändå att det är jävla drygt att man ska behöva stå ut med sånt här under en så lång tid. Otroligt klantigt att godkänna detta för release från början.

Blir Titan en hit imorgon så blir det nog till att dumpa AMD korten. Lite tråkigt då jag har varit sjukt nöjd med AMD/ATI sedan 9800-serien.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Äntlligen börjar AMD jobba på de här problemen. Har inte haft något kort från dem sen jag sålde mitt 4870X2 för några år sedan, minns att det kortet var i princip ospelbart i WoW p.g.a. all microstuttering.

Hur är annars AMD's drivrutiner nu för tiden, är de ung. som Nvidia i kvalité?

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Skrivet av White.By.Design:

Någon som vet vad det är för grafikkort på första sidan ?? modell,märke

Skrivet av Donkey:

Kan det vara Asus ROG Ares 2 ?

ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

i BF3 har Radeon bättre FPS och renderings tider.

Alla vet ju att GT610 kickar skiten ur alla kort i Radeon serien....Speciellt när vi pratar double-precision!:D

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Om valet står mellan 70 "stabila" FPS och 80 "instabila" FPS så väljer man givetvis det förstnämnda. Men den personen jag citerade påstod att FPS kvittar och att jämna renderingtider alltså är allt som spelar roll.

FPS och renderingstider är ju i princip samma sak, det är ju hur man väljer att presentera siffrorna som spelar roll.

På samma vis som man skulle kunna presentera endast ett medelvärde av renderingstider, så skulle man kunna rita ett linjediagram över hur fps:en varierar per hundradels sekund.

Det korrekta vore att säga, presentation av medelvärde är värdelöst - då det är stora förändringar på kort tid som är boven i dramat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det korrekta vore att säga, presentation av medelvärde är värdelöst - då det är stora förändringar på kort tid som är boven i dramat.

med medelvärde så snackar vi förändringar som sker på en tid som är mindre än 1 sekund? micro stuttering är fluktureringar som sker på kortare tid än 1 sekund om jag fattat det rätt. vilket innebär att du kan ha 60 frames per sekund men av de 60 framesen så kan någon vara väldigt seg vilket ger lagg.

om man istället för fps hade fpms=frames per milisecond skulle det vara ett bättre mätsätt?

Permalänk
Inaktiv

Bra att AMD ser allvarligt på detta. Känns inte speciellt motiverat att satsa på crossfire så länge som microstuttering förekommer. Små hack och ryck märks väl på stora skärmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dead Island har ju problem med detta men tror det ligger mer i spelmotorn än drivrutinerna. Aktiverar man Tröga tangenter (Sticky keys) i windows försvinner problemet.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

I Skyrim har jag inte märkt av något, men däremot så händer det att det blir småhack i WoW, särskilt när man är ute och flyger rakt fram över landskapet bara. Spelar ingen roll om man drar ner inställningarna på lägsta, det blir samma hack.

Funderade ett tag på om det var spelet i sig, eller grafikkortet (Radeon HD6850), men det är ju ingen man tänker på vanligtvis, eftersom man inte hinner se de små hacken när man är upptagen med att slåss.

Vi har bara Radeon-kort hemma och AMD CPUs, sambon och jag, så jag kan inte jämföra med något NVidia eller inbyggt Intel heller.

Låter mer som att det är hårddisken som inte hinner "ladda" landskapet.
Hade samma problem i "open world" spel innan jag installerade allt på en SSD.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan det vara pga detta problem jag får stuttering i Quake Live när jag kör på DVI-porten istället för VGA?

Jag har trott att det var skärmen som var kass.

Permalänk

Är inte det lite grann som Nivida gör med dom större spelen? Mena, dom updaterar drivrutiner konstant för de större spel för att det inte ska vara lika laggigt? Och då ifall det är i det här fallet det är så, så är AMD lite för fula när det gäller det enligt min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Äntlligen börjar AMD jobba på de här problemen. Har inte haft något kort från dem sen jag sålde mitt 4870X2 för några år sedan, minns att det kortet var i princip ospelbart i WoW p.g.a. all microstuttering.

Hur är annars AMD's drivrutiner nu för tiden, är de ung. som Nvidia i kvalité?

Det är väl speciellt 7k som lider av detta pga ny arkitektur, mina 2x4890 2GB gick som på räls...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scious:

Låter mer som att det är hårddisken som inte hinner "ladda" landskapet.
Hade samma problem i "open world" spel innan jag installerade allt på en SSD.

Har kört SSD sedan Lich King, så det är inte problemet för min del iaf.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Väldigt positivt att AMD verkar ta problemet på allvar. Det har gått många ur där fps stått i främsta rummet, eller snarare FPS har stått i det enda rummet. Mycket positivt att AMD nu jobbar på bättre "kvalite" på de renderingstiderna grafikkortet pumpar ut, inte bara en genomsnitt.

Skulle inte skada Nvidia att se över sin mjukvara också. Visserligen finns inte samma akuta behov men nog finns det lite att göra där också till och från.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Skrivet av Swekrille:

Är inte det lite grann som Nivida gör med dom större spelen? Mena, dom updaterar drivrutiner konstant för de större spel för att det inte ska vara lika laggigt? Och då ifall det är i det här fallet det är så, så är AMD lite för fula när det gäller det enligt min åsikt.

Uppfattar jag dig rätt så anser du alltså att AMD ej bör få optimera spel då Nvidia också gör det?
Dafuq?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av nocebo:

med medelvärde så snackar vi förändringar som sker på en tid som är mindre än 1 sekund? micro stuttering är fluktureringar som sker på kortare tid än 1 sekund om jag fattat det rätt. vilket innebär att du kan ha 60 frames per sekund men av de 60 framesen så kan någon vara väldigt seg vilket ger lagg.

om man istället för fps hade fpms=frames per milisecond skulle det vara ett bättre mätsätt?

FPS eller antal renderade bildrutor per tidsenhet är ju en invertering av "Frametimes" eller antal tidsenheter för att rendera 1 bild.

Microstuttering, eller microlagg är när en bildruta tar mycket längre tid att rendera än förra bildrutan, man skulle även kunna kalla det att "FPS:en temporärt sjunker väldigt lågt".

Jag tycker att det vore bättre att behålla begreppet "FPS", som alla vet vad det är och kan relatera till, fast presentera det med till exempel ett linjediagram som framhäver "microhacken" / "FPS-dropsen" (eller vad man nu vill kalla det).
Man kan ju presentera "Frametimes" diagrammen bredvid för den intresserade, men att slopa FPS är dumt, för skärmar mäter man med samma enhet, fast man kallar det Hz istället.

Ett mspaintat exempel över hur ett fps-diagram som framhäver microlagg skulle kunna se ut:

Det är ju de stora dipparna som märks, även om medelvärdet är tillfredställande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nocebo:

med medelvärde så snackar vi förändringar som sker på en tid som är mindre än 1 sekund? micro stuttering är fluktureringar som sker på kortare tid än 1 sekund om jag fattat det rätt. vilket innebär att du kan ha 60 frames per sekund men av de 60 framesen så kan någon vara väldigt seg vilket ger lagg.

om man istället för fps hade fpms=frames per milisecond skulle det vara ett bättre mätsätt?

Spelar ingen roll om man mäter i bilder per sekund eller per millisekund. Båda visar medelvärden eller som ett momentant värde och i detta korta tidsspann kanske inte msproblemet uppenbarar sig. 60 fps är lika intetsägande om micro stuttering som 0,06 fpms. Klart att du skulle kunna visa tiden det tog att generera förra bilden varje skärmuppdatering i exempelvis fraps, men de siffrorna kommer bytas så snabbt att de inte blir läsbara.

Vill man tydliggöra ms måste man titta på tiden det tar mellan varje bilduppdatering i en serie. Man behöver inte presentera dem i en graf men det blir ju såklart lättare att se både frekvens fördröjningslängd vid ms i en graf. Som förklarat i inlägget ovan.

On topic:
Anledningen till att jag tittade tillbaka i tråden var att jag hoppades på att AMDs februaridrivrutin för CCC skulle komma i februari. Inte så många timmar kvar på månaden...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Spelar ingen roll om man mäter i bilder per sekund eller per millisekund. Båda visar medelvärden eller som ett momentant värde och i detta korta tidsspann kanske inte msproblemet uppenbarar sig. 60 fps är lika intetsägande om micro stuttering som 0,06 fpms. Klart att du skulle kunna visa tiden det tog att generera förra bilden varje skärmuppdatering i exempelvis fraps, men de siffrorna kommer bytas så snabbt att de inte blir läsbara.

Vill man tydliggöra ms måste man titta på tiden det tar mellan varje bilduppdatering i en serie. Man behöver inte presentera dem i en graf men det blir ju såklart lättare att se både frekvens fördröjningslängd vid ms i en graf. Som förklarat i inlägget ovan.

On topic:
Anledningen till att jag tittade tillbaka i tråden var att jag hoppades på att AMDs februaridrivrutin för CCC skulle komma i februari. Inte så många timmar kvar på månaden...

13.2 beta finns ju tillgänglig!

http://www.guru3d.com/files_details/amd_catalyst_13_2_downloa...

AMD har gått ifrån sitt schema där dem måste trycka ut en ny WHQL drivrutin varje månad... Beta versionen fungerar bra dock och jag har inte haft några problem!

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Donkey:

13.2 beta finns ju tillgänglig!

http://www.guru3d.com/files_details/amd_catalyst_13_2_downloa...

AMD har gått ifrån sitt schema där dem måste trycka ut en ny WHQL drivrutin varje månad... Beta versionen fungerar bra dock och jag har inte haft några problem!

Yeah. I know. Har tröttnat på att vara betatestare. Jobbet innehåller tillräckligt med ITnörderi för att jag inte ska orka med sånt fippel hemma nowdays.
Känner till att de gått ifrån releaser varje månad, men de fortsätter ju döpa patcharna med år.månad (då de är tänkta att komma ut). Så jag antar att planen var/är att patchen 13.2 ska komma senast idag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yeah. I know. Har tröttnat på att vara betatestare. Jobbet innehåller tillräckligt med ITnörderi för att jag inte ska orka med sånt fippel hemma nowdays.
Känner till att de gått ifrån releaser varje månad, men de fortsätter ju döpa patcharna med år.månad (då de är tänkta att komma ut). Så jag antar att planen var/är att patchen 13.2 ska komma senast idag.

Anledningen till att dem döper år/månad även på beta är ju för att veta vilken som senast släppts... och dem släpper en drivrutin när dem är färdiga med den istället för att släppa en halvfärdig mjukvara så folk kan klaga extra mycket!

Vi hade 12.9 12.10 13.1 det är dem senaste WHQL drivrutinerna om jag inte har helt fel för mig!

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Donkey:

Vi hade 12.9 12.10 13.1 det är dem senaste WHQL drivrutinerna om jag inte har helt fel för mig!

Har för mig att betan var benämnd med samma namn som WHQL-versionen på dem.

Skrivet av Donkey:

Anledningen till att dem döper år/månad även på beta är ju för att veta vilken som senast släppts... och dem släpper en drivrutin när dem är färdiga med den istället för att släppa en halvfärdig mjukvara så folk kan klaga extra mycket!

Yeah, you are right. Helt rätt inställning! Case closed.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Har för mig att betan var benämnd med samma namn som WHQL-versionen på dem.

Yeah, you are right. Helt rätt inställning! Case closed.

Jepp. Vill verkligen att AMD lyckas med sina frametimes så vi slipper kriget mellan AMD/Nvidia drivrutiner och vem som är bäst och whatnot!

Visa signatur

Gammal men bra.