Permalänk
Medlem

amd 8350 vs i7 3770k

Hej ! ska köpa processor , moderkort till min nya dator men jag vet inte vad jag ska välja , vad hade ni valt ?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3009783/2013-02-20
eller
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3009800/2013-02-20

8350 har ju en fördel att den är billigare + att den har 8 kärnor. men samtidigt har man ju hört att amd's processorer är ren skit. så vilken ska jag välja , tycket ni ? jag spelar mest på datorn , men det kanske kommer spel med 8 kärnor om nåt år eller så. spelar mest bf3 , men vet ej om amd 8350 är så framtidssäker. men jag får ett GRYMT moderkort om jag väljer amd med.. så vilken skulle ni ha valt ?

Permalänk
Medlem

Det finns en anledning till att man inte bör tro på allt man läser här på The Interwebz.
8350 står sig väldigt bra mot Intel. Jag hade kört på AMD.

Permalänk
Skrivet av Bf3Guy:

Hej ! ska köpa processor , moderkort till min nya dator men jag vet inte vad jag ska välja , vad hade ni valt ?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3009783/2013-02-20
eller
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3009800/2013-02-20

8350 har ju en fördel att den är billigare + att den har 8 kärnor. men samtidigt har man ju hört att amd's processorer är ren skit. så vilken ska jag välja , tycket ni ? jag spelar mest på datorn , men det kanske kommer spel med 8 kärnor om nåt år eller så. spelar mest bf3 , men vet ej om amd 8350 är så framtidssäker. men jag får ett GRYMT moderkort om jag väljer amd med.. så vilken skulle ni ha valt ?

Kolla på Sweclockers recension av FX-8350 Länk

Och en video på youtube Länk

Jag har denna processorn och den fungerar perfekt. Den presterar också bättre än Intels 3770k när det gäller spel!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: Asus Sabertooth 990FX R2.0 | Processor: AMD FX-Series FX-8350 4,3Ghz | Nätaggregat: Corsair TX750M | Ram: Crucial Ballistix Sport 16GB | SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB | Bildskärm: Samsung S22B350H | Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 660 OC 2GB

Permalänk
Medlem

8350 är nästan lika bra som intels i de allra flesta spelen så den är verkligen inte skit. Om du ska spela och av nån anledning väljer intel så kör på 3570k istället för 3770k ingen skillnad i spel till mycket bättre pris.

Visa signatur

i5 2500k@4.5GHz kyld av Noctua NH-D14| MSI GTX 670 Power edition i SLI| Asus P8P67 WS revolution| 8gb Corsair vengeance 1600MHz| Corsair TX 850W| 1TB WD "black"| Samsung 250gb SSD |

Permalänk
Medlem

det är bara det att amd känns som " budget val " medans intel känns mera som kvalitets valet , men är det värt att ta amd pga att jag får ett bättre moderkort då ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bf3Guy:

det är bara det att amd känns som " budget val " medans intel känns mera som kvalitets valet , men är det värt att ta amd pga att jag får ett bättre moderkort då ?

amd är inget budget val bara för att du har en sådan känsla lol. 8350 presterar någonstans lite sämre än i5 3570k och nästan lika bra som i7 3770k beroende på hur bra spelet/programmet kan använda alla kärnorna. Dock har amd alltid haft mer generösa moderkort än intel. Med tanke på priset så är det en bra och prisvärd cpu.
Sedan skulle jag vilja säga att om du tar 3 datorer och jämför i5 3570k, i7 3770k och en fx 8350 så kommer du antagligen inte märka någon skillnad i spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bf3Guy:

Hej ! ska köpa processor , moderkort till min nya dator men jag vet inte vad jag ska välja , vad hade ni valt ?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3009783/2013-02-20
eller
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3009800/2013-02-20

8350 har ju en fördel att den är billigare + att den har 8 kärnor. men samtidigt har man ju hört att amd's processorer är ren skit. så vilken ska jag välja , tycket ni ? jag spelar mest på datorn , men det kanske kommer spel med 8 kärnor om nåt år eller så. spelar mest bf3 , men vet ej om amd 8350 är så framtidssäker. men jag får ett GRYMT moderkort om jag väljer amd med.. så vilken skulle ni ha valt ?

Det beror väl på vad du ska göra, du har ju fler pci-e på asus mammakortet men flera sata 6 gbit på asrock, det beror ju på vad du ska ha för något annat i daddan. Sen behöver man väl oftast inte mer än 2 grafikkort, om man inte kör på extrema upplösningar, eller riktigt dåliga kort.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bf3Guy:

det är bara det att amd känns som " budget val " medans intel känns mera som kvalitets valet , men är det värt att ta amd pga att jag får ett bättre moderkort då ?

Du får mindre skumma problem med AMD, samt att moderkorten är billigare och bättre.
Allt är inte guld som glimmar.
Vad det gäller kvaliteten så är nog AMD väl så bra som intel, men intel kan vara snabbare på vissa saker.
Många tror att intel är bättre kvalité, men både AMD & intels system byggs i samma/liknande fabriker i Kinaland...
Jag har inga större problem med kvalité på mina datorer

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bf3Guy:

Det är bara det att AMD känns som " budget val " medans Intel känns mera som kvalitets valet , men är det värt att ta AMD pga att jag får ett bättre moderkort då?

Jag skulle inte riktigt säga att man jämför två olika CPU-tillverkare med kvalitet.. Det handlar oftast mer om prestanda och prestanda per krona på deras motsvarande processorer. Visst spelar kvalitet någon roll, men bådas fabriker ligger i samma land (länder?) och har i princip samma typer av "sätt" att göra sitt på.

Och i prestanda så tävlar AMD's nya FX-8350 mot både i5 3570k och i7 3770k i lite olika scenarion.
Oftast så får FX-8350 ganska mycket bättre prestanda per krona i tester, verkligen i flertrådade applikationer (t.ex renderingar). Dock så vinner Intels motsvarande processorer oftast i fåtrådade applikationer.

Jag tycker att AMD's val är bättre oavsett vilket moderkort du har valt (inom vissa gränser då iofs). Sen är ju det moderkortet du valt riktigt bra och snyggt så jag tycker att du ska köra på det.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bf3Guy:

men samtidigt har man ju hört att amd's processorer är ren skit. så vilken ska jag välja , tycket ni ?

Sådana människor ska du inte lyssna på. Dessa personer kallas för "fanboys". Det samma gäller när vi kommer till GPU-tillverkare. AMD v nVidia-"Fanboys".
AMD skulle jag säga är på stark framfart, vilket jag tycker är roligt, för konkurrens är alltid bra!

Enda anledningen egentligen till att köpa det dyra AMD-moderkortet är om du behöver ett något bättre onboard-ljudkort.
Jag skulle tagit en AMD 8350 och detta moderkortet;
http://www.inet.se/produkt/1902307/asus-sabertooth-990fx-r2-0

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne, varken i samma eller olika forumdelar (så kallad korspostning). Om en moderator har låst en tråd, är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne.

Med vänlig hälsning
MichaSWE

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming