Fortsatt försäljningsminskning av PC-datorer

Permalänk
Medlem

Ursäkta min okunskap, men varför går det inte att utveckla spel som funkar i ubermode i pc/ps3/xbox/surf platta. Menar att det skulle kunna väljas vilken plattform man använder som när du installerar Windows x64 eller x32 Svenska eller Engelska i samma installer.

Typ om man köper BF3 så väljer man i installer vilken plattform man har
Pc
Xbox
Ps3
Surplatta
Mobil

Kan tänka mig att install cd/fil blir 30 gig kanske men ni fattar vad jag menar

Permalänk
Medlem

Äsch, bara för att PC försäljningen minskar (det säljs fortfarande enorma kvantiteter) så behöver ju inte folk börja gråta. Många har ju idag redan en fullt fungerande dator med bra prestanda. Det har ju inte kommit nånting revolutionerande på flera år, och Win8 lär ju inte hjälpa ett skit. Sen är det dumt att fortsätta skriva om "konjunkturnedgången". Det finns ju ingenting som bidrar så mycket till att den går ner som just pressen. Wulffmorgenthaler gjorde en underbar strip om det där http://wumocomicstrip.com/2012/10/09/

Permalänk
Avstängd

Ge mig nått nytt att köpa typ haswell och amd 8xxx eller nvidia 7xx så ska jag göra mitt för att bättra på försäljningen.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derileec:

Ursäkta min okunskap, men varför går det inte att utveckla spel som funkar i ubermode i pc/ps3/xbox/surf platta. Menar att det skulle kunna väljas vilken plattform man använder som när du installerar Windows x64 eller x32 Svenska eller Engelska i samma installer.

Typ om man köper BF3 så väljer man i installer vilken plattform man har
Pc
Xbox
Ps3
Surplatta
Mobil

Kan tänka mig att install cd/fil blir 30 gig kanske men ni fattar vad jag menar

Kortfattat: Utvecklingstid, alla dessa drivs av olika komponenter och operativsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Ge mig nått nytt att köpa typ haswell och amd 8xxx eller nvidia 7xx så ska jag göra mitt för att bättra på försäljningen.

Nvidia släppte just precis ett nytt grafikkort ;)? Bara att börja bättra på!

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K GPU: 2x MSI GeForce GTX 560Ti 2048MB TWIN FROZR II OC RAM: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP HDD: Corsair Force 3 + WD Green 5400 2x 2TB(Raid) Case: Fractal Design R3 PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze MB: MSI P67A-GD55 REV B3 OS: Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Avstängd

För den vanliga svensson (eller abdullah, etc) räcker ju en bärbar till att utföra de allra flesta uppgifterna, så som surfing, skrivande, youtube, musik, osv. Det är ju endast en liten den som byggen en custom PC. Att stationära datorer har minskat i försäljning är inget nytt, då en laptop i dagen läge är tillräckligt kraftfull till att klara de flesta uppgifter. Men även som någon nämner, marknaden börjar bli mogen, så pass många har redan datorer, och de som köper dator idag har redan haft datorer innan, dvs det blir inget nytt tillskott av kunder. De som inte haft dator innan kanske kommer köpa surfplatta eller smartphone, då de anser att de inte behöver mer.

Permalänk
Avstängd

Många människor klarar sig säkert ganska bra på en mobiltelefon eller platta, där dom har allt dom vill göra.

Surfa, läsa nyheter, facebooka, twittra, youtube, etc.
Leka med appar och spela lite.

Flesta människor bryr sig nog inte om att ha en dator och allt som man kan göra med den. Dom tycker det bara är smidigt med en telefon/platta som dom kan göra det dom behöver med och ta med den var dom vill.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Niblie:

Nvidia släppte just precis ett nytt grafikkort ;)? Bara att börja bättra på!

Jo jag har köpt en trisslott idag så det blir kanske en titan

Edit: skrapat nu men det blev ingen vinst får nöja mig med mitt gamla 680.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

På 90-talet (och tidigare) så fanns det en mening att uppgradera om man hade en äldre dator, säg 3+ år gammal eller så, nästan oavsett vad man använde datorn till.
Ett exempel: Hade man en Pentium så kunde man köra Winamp och lyssna på mp3 (kanske går på de snabbare 486:orna också).
Hade man en 386:a eller 486:a (åtminstone de långsammare 486:orna) så kunde man inte göra det.
Man behöver inte vara hardcore gamer för att vilja lyssna på musik...
Idag finns andra format med bättre kvalitet som Ogg Vorbis och FLAC, men de kräver inte direkt att man sitter på en Core i7 eller Xeon eller dylikt.
Bara surfa på nätet eller ens köra Windows 95/98 i allmänhet var mycket trevligare på en Pentium 2 eller snabbare Pentium, typ 166-233MHz med minst 32MB Ram mot att göra samma på en 486:a eller långsammare Pentium, typ Pentium 75-100MHz med 16MB Ram.

Varje ny dator var som att gå från 5400rpm hårddisk till SSD, förutom att nya datorn var snabbare på allt, inte bara disk access.

De som köpte en Core 2 Duo E8400 med 2GB Ram för 5 år sen kan fortfarande surfa på nätet, skriva dokument, maila, twittra, lyssna på musik osv utan problem. T.o.m. Blu Ray fungerar utmärkt utan hårdvaruaccelerering (även om man får lägre CPU load om man använder GPU accelerering).
Av de som inte jobbar med video, CAD eller dylikt, eller håller på med det på hobby nivå så är det väl nästan bara gamers som inte klarar sig med en 4-5 år gammal dator idag?
Åtminstone om vi räknar med vad som var bra för 4-5 år sen och inte någon Netbook eller dyl. som inte ens var bra när den var ny.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kom av mig under denna nyhetsläsning då artikeln visade 3st Nvidia Titan i 3xSLI på bild, längtar tills imorgon 15:00 för att få se GK110 in action

Permalänk
Medlem

Att det minskar beror nog på att surfplattor är lite nyhetens behag, och man väljer en sådan istället för ny "riktig" dator eller uppgradera befintlig, för tillfället....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Aloysius:

QFHD är ju 16:9 så vad du vill ha är väl WQUXGA (3840×2400), eller nåt i närheten antar jag?

Förlåt! Bestraffar mig själv!!!

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt med tanke på att inga spelsläpp har krävt en uppgraderad dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Man uppgraderar mindre när det inte kommer något nytt som behöver mer kraft. T.o.m. en gammal 775 klarar sig än idag för det mesta.

Vi sitter fast lite.

Du har helt rätt! Jag spelar på mitt system och har inte märkt av några nämnvärda komplikationer.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Skrivet av SebboD:

Kolsolförsäljningen är extremt liten jämflört med surfplattemarknaden eller till och med bärbara datorer så att konsolerna kommer att vända träden är i princip omöjligt..

Att konsolförsäljningen skulle vara extremt liten i jämförelse med surfplattor är en grov överdrift.

2011:

31 miljoner konsoler
67 miljoner surfplattor
248 miljoner TV-apparater
469 miljoner smartphones

Skillnaden har visserligen ökat sedan dess, men ändå.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

På 90-talet (och tidigare) så fanns det en mening att uppgradera om man hade en äldre dator, säg 3+ år gammal eller så, nästan oavsett vad man använde datorn till.
Ett exempel: Hade man en Pentium så kunde man köra Winamp och lyssna på mp3 (kanske går på de snabbare 486:orna också).
Hade man en 386:a eller 486:a (åtminstone de långsammare 486:orna) så kunde man inte göra det.

Det gick med 486orna också, dock ej i full kvalitet
På 386or fick man hålla sig till wav, mod och mid.

Good times.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Att konsolförsäljningen skulle vara extremt liten i jämförelse med surfplattor är en grov överdrift.

2011:

31 miljoner konsoler
67 miljoner surfplattor
248 miljoner TV-apparater
469 miljoner smartphones

Skillnaden har visserligen ökat sedan dess, men ändå.

Uhm - skillnaden har ökat ENORMT! Konsolvolymen har sjunkit något, men framför allt har surfplattorna ökat väldigt, det såldes 67 miljoner surfplattor bara under sista kvartalet 2012.....
Projektionerna för 2013 är att surfplattorna fortsätter att öka.
De stationära konsolerna lär minska ytterligare under 2013, (eftersom både Sonys och Microsofts produkter kommer att ha annonserats, men inte börjar säljas förrän i bästa fall i slutet av året. Om det innebär att de studsar tillbaka under 2014 återstår att se, men att stationära konsoler är vida frånsprungna volymmässigt är ett faktum. (Sedan kan det vara relevant att slå ihop smartphones och surfplattor eftersom de har en gemensam mjukvarubas, och då ligger vi på en årsvolym på uppåt 30 ggr de stationära konsolernas.)

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

Uhm - skillnaden har ökat ENORMT! Konsolvolymen har sjunkit något, men framför allt har surfplattorna ökat väldigt, det såldes 67 miljoner surfplattor bara under sista kvartalet 2012.....
Projektionerna för 2013 är att surfplattorna fortsätter att öka.
De stationära konsolerna lär minska ytterligare under 2013, (eftersom både Sonys och Microsofts produkter kommer att ha annonserats, men inte börjar säljas förrän i bästa fall i slutet av året. Om det innebär att de studsar tillbaka under 2014 återstår att se, men att stationära konsoler är vida frånsprungna volymmässigt är ett faktum. (Sedan kan det vara relevant att slå ihop smartphones och surfplattor eftersom de har en gemensam mjukvarubas, och då ligger vi på en årsvolym på uppåt 30 ggr de stationära konsolernas.)

Matematik är inte din starka sida eller? Q4 är traditionellt det viktigaste kvartalet, vilket bevisas av att hälften av surfplattorna för året såldes då.
Ska vi börja slå ihop dom olika lagen kan vi lika gärna räkna datorer till konsolerna (samma mjukvara - spelen) och vips så plussar vi på 350 miljoner till konsolernas siffror.