Nvidia introducerar Geforce GTX Titan

Permalänk
Skrivet av Zaion:

om jag byter kylare, grafikkortet går sönder och jag sedan monterar tillbaka orginalkylaren, märker datorbutiken/fabriken eller vart den nu åker det isf?
finns det knep för att undvika detta? vet att skruvarna är svartlackade för att man ska repa dem. men kanske finna nya att beställa?

Skrivet av tvelander:

Du får ju inte fuska till dig garanti ärende, dom ända som ger dig garanti för det är ju EVGA om du reggar koret innan 2 månader av köps dagen.

Nu vet jag inte hur relevant det är men, Jag monterade bort skalet på det ena GTX 580 DC II, naturligtvis så var det just det kortet som senare dog också. Garantin gällde dock, så länge alla delar fanns kvar. Det är väl kanske inte att jämföra med att plocka bort hela kylaren, men man kan ju ställa en fråga till tillverkaren och fråga.

Visa signatur

|Carbide Air 540|AX1200|ROG RIVE|3930K|32GB|GTX 1080 Classified|850Pro|ROG Swift|

Permalänk
Medlem

Kombinerad spel/renderingsburk blev just nu högst intressant. Får se om man köper ett eller två Titan till hösten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Tänk efter lite

Stapeldiagrammet är normerat så att du skall kunna jämföra prestandan över de olika testerna.
Från vänster så skulle det kunna vara:*
Test1

  • TITAN 50 fps i medel

  • 680 33,5 fps i medel

  • 7970 38,5 fps i medel

Test 2

  • TITAN 237961 poäng

  • 680 154675 poäng

  • 7970 161813 poäng

Test3
.....

*med "skulle kunna vara" så har jag inte tagit hänsyn till verklighetstrogna poängskalor eller dylikt, utan exemplet är bara till för att visa poängen

Jag tycker att det är mer intressant varför de inte har med 690 i sina test, och hur Titan kan vara så mycket bättre i gamla spel, när det är i flyttal med dubbel precision som det faktiskt är bra på riktigt...

Hur sugen man än är på det här kortet (vilket man är) så objektivt så måste fortfarande 7970 inneha tronen som det mest prisvärda kort som finns i dag. Dem få FPS som skiljer mellan olika speltitlar/korten (7970 och 680) kan väl inte motivera alla dessa tusenlappar i mellanskillnad upp till Titan och 690?

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Juicis:

Hur sugen man än är på det här kortet (vilket man är) så objektivt så måste fortfarande 7970 inneha tronen som det mest prisvärda kort som finns i dag. Dem få FPS som skiljer mellan olika speltitlar/korten (7970 och 680) kan väl inte motivera alla dessa tusenlappar i mellanskillnad upp till Titan och 690?

Tror alla vill se riktiga siffror från swec innan vi börjar säga vad som är vad

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Hur sugen man än är på det här kortet (vilket man är) så objektivt så måste fortfarande 7970 inneha tronen som det mest prisvärda kort som finns i dag. Dem få FPS som skiljer mellan olika speltitlar/korten (7970 och 680) kan väl inte motivera alla dessa tusenlappar i mellanskillnad upp till Titan och 690?

jag är sjukt sugen på att köra crysis 3 på absolut högsta grafiken utan micro stuttering. då är detta, det enda valet som finns tyvär

Visa signatur

GTX 780TI SC @1,28ghz med accelero hybrid, I7 3770K @4,6ghz, 16gb 1866mhz ram, 240gb intel SSD x2, 2TB 7200rpm, fractal arc, fractal modulärt nätagg 850w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Hur sugen man än är på det här kortet (vilket man är) så objektivt så måste fortfarande 7970 inneha tronen som det mest prisvärda kort som finns i dag. Dem få FPS som skiljer mellan olika speltitlar/korten (7970 och 680) kan väl inte motivera alla dessa tusenlappar i mellanskillnad upp till Titan och 690?

Jag är rätt säker på t.ex. GTX 660 och 7850/7870 har lägre pris/prestanda än 7970.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tror alla vill se riktiga siffror från swec innan vi börjar säga vad som är vad

Absolut har du rätt i det. Längtar till morgondagen

Som sagt, det var bara min objektiva misstanke.

Skrivet av fantomsmurfen:

Jag är rätt säker på t.ex. GTX 660 och 7850/7870 har lägre pris/prestanda än 7970.

Du har rätt i det, tänkte på mer på "toppkorten" på respektive sida.

Skrivet av Zaion:

jag är sjukt sugen på att köra crysis 3 på absolut högsta grafiken utan micro stuttering. då är detta, det enda valet som finns tyvär

Hade samma stort sett samma uppsättning som dig innan jag uppgraderade. Du tror inte att CPU:un du har i sign kommer att flaska till Crysis när du kör Titan?

Edit: Men du menar kanske till ditt nybygge?

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Absolut har du rätt i det. Längtar till morgondagen

Som sagt, det var bara min objektiva misstanke.

Du har rätt i det, tänkte på mer på "toppkorten" på respektive sida.

Hade samma stort sett samma uppsättning som dig innan jag uppgraderade. Du tror inte att CPU:un du har i sign kommer att flaska till Crysis när du kör Titan?

Edit: Men du menar kanske till ditt nybygge?

cpun kommer garanterat flaskhalsa, blir en uppgradering av allt förutom nätagget och hårddiskarna då det är relativt nya saker i min nuvarande sign.

Visa signatur

GTX 780TI SC @1,28ghz med accelero hybrid, I7 3770K @4,6ghz, 16gb 1866mhz ram, 240gb intel SSD x2, 2TB 7200rpm, fractal arc, fractal modulärt nätagg 850w

Permalänk
Skrivet av Zaion:

jag är sjukt sugen på att köra crysis 3 på absolut högsta grafiken utan micro stuttering. då är detta, det enda valet som finns tyvär

Själv är jag sugen på att köra både Crysis 2 och 3 på tre skärmar i 3D. Detta visade sig vara ett h-vete i 2:an. Tänkte att jag skulle gå halva vägen och köra på en skärm men då vart 3Dn helt idiotisk främst p.g.a. den låsta (och alltför grunda) konvergensen.
På tre skärmar så breddades konvergensen (bättre djup) men då knakade mina två 580-kort ihop i stället. Alldeles för tungt i sjysta inställningar Två 680 verkar inte heller räcka till. 7970 gör ju betydligt bättre i från sig här. Men då funkar inte 3Dn över huvud taget i mitt fall :/

Så själv skulle man väl behöva minst två Titaner i spel som Crysis 2 och 3 om man nu tänker köra på tre skärmar i 3D. Det är ju frågan om ens det räcker till.

Det jag hur som helst ser fram emot allra mest är 3-skärms-3D i BF3. Det borde väl ändå funka hoppas jag.

Men sicket jäkla pris. Man lär väl fundera en stund på det här.

Permalänk

S

Skrivet av MisterX:

Du är inte ensam. Jag vill gärna se ett sådant test. Det suger lite i uppgraderingstarmen måste jag säga:)

Haha du sitter på 2st 690 och vill uppgradera :D? Har du haft mkt problem med quad sli?

Visa signatur

CPU:AMD Ryzen 9 3900X 3.9 GHz 70MB (vattenkyld)
GPU: RTX 2070S Aorus 8G
Minnen: G.Skill 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS
Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X Galaxy Silver

Permalänk
Medlem

Japp, som någon redan sagt i tråden, vore sköj om ni testade FAH med detta kortet, det är ju lite av ett mini tesla (ja, jo ne ja jo, jo mini tesla hmm ja njaa men ja)

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Pffftttt...hahaha

För övrigt, när kan vi börja se titan hamna på hyllorna i Sverige?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Pffftttt...hahaha

För övrigt, när kan vi börja se titan hamna på hyllorna i Sverige?:)

Det skulle väl också bli imorgon?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Det skulle väl också bli imorgon?

jaha 21 i Sverige med..:P intressant :3

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Techno_Bass:

S

Haha du sitter på 2st 690 och vill uppgradera :D? Har du haft mkt problem med quad sli?

Man blir alltid sugen när det kommer ut nya kort. Det är ju kul att köpa nytt:)
Nä, har inte haft nå problem alls i dom titlar jag spelar. Bf3, cod, moh
Skulle inte sitta fel med lite mer minne bara, men jag avvakar testerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterX:

Man blir alltid sugen när det kommer ut nya kort. Det är ju kul att köpa nytt:)
Nä, har inte haft nå problem alls i dom titlar jag spelar. Bf3, cod, moh
Skulle inte sitta fel med lite mer minne bara, men jag avvakar testerna.

Hahaha ja men hur kan man känna ett litet sug i tarmen när man sitter på 3x 690?
JAG känner sug när jag sitter på ett 5770 och dem hela tiden skjuter upp dem kommande grafikkorten.

Ja jag blir bitter och avis på dig

Edit: jag hade fel.... quad t.o.m....

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Juicis:

Hahaha ja men hur kan man känna ett litet sug i tarmen när man sitter på 3x 690?
JAG känner sug när jag sitter på ett 5770 och dem hela tiden skjuter upp dem kommande grafikkorten.

Ja jag blir bitter och avis på dig

Edit: jag hade fel.... quad t.o.m....

QUAD 690 är 2 fysiska kort inte 4 fysiska.

QUAD 680 är 4 fysiska kort.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av MisterX:

Man blir alltid sugen när det kommer ut nya kort. Det är ju kul att köpa nytt:)
Nä, har inte haft nå problem alls i dom titlar jag spelar. Bf3, cod, moh
Skulle inte sitta fel med lite mer minne bara, men jag avvakar testerna.

4x Titan Waterblock Asrock extreme 11 waterblock alla 4x 16x PCI 3.0 med PLX chip

Och så måste du ju ha en 3970x på 5.5Ghz också

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

QUAD 690 är 2 fysiska kort inte 4 fysiska.

QUAD 680 är 4 fysiska kort.

Nä precis, kom på det när jag läste det du skrev... självklart

JAG ÄR FORTFARANDE BITTER!

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Skrivet av riktigninja:

är ändå nöjd med mitt 680 ,amd kan slänga sig i väggen med sitt microstutter

Jag är väldigt nöjd med mitt PS Vita, Nintendo kan slänga sig i väggen med sina 3D konsoller! När vi ändå pratar om saker relevanta till tråden

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Jubileumsmästare

Börjar det säljas vid 00.00 imorgon?

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svaniis:

Börjar det säljas vid 00.00 imorgon?

15.00 imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Hmm, 680 med vattenblock lär ju också gå en bra bit högre än 1.1, så hur blir det ett korrekt test. Bara för att det går att köra i samma klockfrekvens med lite extremare kylning betyder det väl inte att jämförelsen är rättvis. Kyler man de ovan nämnda gpu'erna med flytande kväve så lär ju den minsta av dem högst troligt prestera bäst.

http://www.overclock.net/t/1232947/hwbot-gtx-680-takes-record...

3DMark 11 Score 15327

Poängen är att underklockar du 680 och 7970 till samma nivå som titan så presterar dom sämre än nödvändigt då det är känt faktum att underklockning leder till snett resultat när man skall jämföra klock för klock, men när man överklockar titan till samma nivå så förloras ingenting pga underklockning utan bara mer pinsamt för 680/7970 samt prisnivån mera rättfärdigad om man misslyckas inse att priset inte är snett då titan(GK110) är till GTX680(GK104) vad GTX580(GF110) är till GTX460(GF104).
Ett test med alla kort i stock säger ju ingenting med dagens automatiska överklockning på 680 och titan, bara att titan redan där är betydligt bättre som bara ökar när man kör klock för klock för ett mera rättvisande resultat då det är skillnaden där som är det intressanta och när det mesta tyder på att 1.1Ghz blir vadagsmat för titan i korrekt avvägda system med korrekt byggd luftkylning iom. att GPU boost 2.0 äntligen blir interlligentare och även har temperatur som faktor. Att 680 och 690 samt 7970 antagligen når högre penislängd/MHz gör ju ingen skillnad för prestandan i slutet av dagen när det är vad som levereras som räknas och faller man under 30fps ligger man risigt till och än sämre när SLI inte stöds/fungerar sämre och med rätt testprogram gör ju 4GB Vram ingen nytta på 680 när minnesbussen är flaskhalsen.
Att sen 680 och 7970 också kan klockas har inte med annat än maxklocktest att göra och som alltid är det individuellt var man hamnar och med handplockade gobitar till vissa sponsrade filurer så blir det mindre relevant i framtiden när man inför temperatur som referens på framtida kort inkl. titan och med fungerande GPU Boost 2.0 för titan så kommer 1-1,1Ghz att mer eller mindre vara standard automatklock vid vattenkylning utan att man ens rör en fena om vad som lufsas stämmer. Delen i tester där man maxklockar brukar man gäspa sig igenom medans resten som man anser relevant för en annan (CF/SLI 2-4 kort,upplösning 1600p och högre, mm) är vad som är högintressant.
Vatten är på inget sätt extremkylning, snarare mer och mer alldaglig kylning med waterchiller som lyxvarianten med lite mera kyla med kväve, Phasechange som extremvarianter utan syfte i dagligt bruk.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av XxxD:

15.00 imorgon.

Varför 15.00? Då får man väl inte kortet förrän på måndag då.....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av tvelander:

4x Titan Waterblock Asrock extreme 11 waterblock alla 4x 16x PCI 3.0 med PLX chip

Och så måste du ju ha en 3970x på 5.5Ghz också

Nja, om jag uppgraderar blir det isf 3 kort. Självklart vattenkylning eftersom det är en rolig hobby. Kan inte se mig själv bygga en luftkyld dator:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svaniis:

Varför 15.00? Då får man väl inte kortet förrän på måndag då.....

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag har hört från olika Företag så är de 15.00. Sen varför kan ja inte svara på :).

Permalänk
Skrivet av f0kke:

Hur mycket vågar man överklocka en 1680x1050 skärm? Har en T220.

Om det är en Samsung T220 vet jag inte, men om det är en IBM T220 så skulle jag vara nöjd med vad jag hade.

Skrivet av MyZk0:

Kan någon länka ett program man kan använda för att få högre hz på skärmen?

Har du provat BonziBuddy?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

LinusTechTips har släppt en tidig benchmark!

Permalänk
Medlem

Hoppas Sweclockers testar GPU rendering

Än idag är Fermibaserade GTX580 3GB enligt t ex forumen för Bunkspeed, Blender Cycles m fl det snabbast renderande grafikkortet. Ca 50% rappare än GTX680.

T o m NVIDIAS Director of Advanced Rendering Product Management, Phil Miller, medger att "Kepler cards do have less ability to boost the type of compute done in ray tracing" och att jämföra GTX680 med GTX580 är "...our current Kepler GTX products are using a GPU that is smaller than what our top end Fermi products did, and all the comparisons between 600’s and 500’s is akin to having welterweights fight heavyweights." samt att "The “big” Kepler products have not yet shipped." Baserat på vad jag sett hittills så räknar jag med att big Kepler Titan kommer att vara betydligt rappare än big Fermi GTX580 vid rendering.

Men frågan för mig är: vad ger snabbast GPU rendering per investerad krona. NVIDIA fokuserar istället snabbast GPU rendering per watt (samt värmeutveckling och buller), och Phil Miller menar att det är där fokus ska ligga (det menar säkert EU också). Wattmässigt motsvarar big Kepler big Fermi, därmed måste Titan prestera bättre.

Skulle vara kul att se hur Titan presterar och vad renderingstiden per krona är. Är 1xTitan snabbare på att rendera än 2x580GTX 3GB, t ex (dvs förutsatt att minneskapaciteten på 580 räcker för scenen)?