Permalänk
Medlem

q6600 problem på tok för varm

överklockade igår min q6600 till 3,3ghz men den crashade pågrund av att den blir för varm (95 grader)
men jag han gå in på cpuz och det står att den kör i 1,5v!!!
på tok för mycket eller?
kör med en asus kylare som jag hade sedan förut ska skaffa ny snart så vad rekomenderar ni? den ska passa till socket 1155 och 755 då jag villl ha kvar den till nästa bygge till DH.
Jag har kollat på http://www.inet.se/produkt/5321469/scythe-kama-grand-cross-re... då den är billig och tydeligen bra.

jag vill ha en prisvärd kylare som jag kan ha till en i5 3570k som ska överklockas sen

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört med cooler master hyper evo. Funkar riktigt bra och om du vill kan du senare sätta dit en andra fläkt för extra kylning. 1.5v låter mycket. Sätt mer den å klocka ner lite. Googla och se bad lyckade volt och klock för den processorn ligger runt.

Permalänk
Medlem

ok är ju totalt nybörjare då det gäller att överklocka men det enda jag gjorde i bios var att ändra multipliern och sätta volten på auto då den sa att den skulle bli stabilare.
kör multipliern i 9, vill ju komma över 3ghz så om jag kör den i 8 så får jag bara 2,93/7 kommer inte ihåg är inte hemma så jag kan inte kolla :/

en annan fråga hur resetar jag cmos/bios? ska jag ta ut bateriet på moderkortet och startar utan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem

Nja 1.5 är inte allt förhögt för en Q6600. Du bör nog bara skaffa en bättre kylare.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Nja 1.5 är inte allt förhögt för en Q6600. Du bör nog bara skaffa en bättre kylare.

Jo det är högt!

Jag kör min i 1.43750V och maxar i runt 70 grader på alla kärnor med vattenkylning.

Så jo, 1.5 är verkligen högt och är intels absolut MAX-rekommendation

Det är ingen konstigt att cpun ligger på 95 grader i 1.5V

De flesta som överklockar ligger runt 1.4 volt, plus lite till och klarar då utan problem att få upp cpun mot 3.6ghz.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Jo det är högt!

Jag kör min i 1.43750V och maxar i runt 70 grader på alla kärnor med vattenkylning.

Så jo, 1.5 är verkligen högt och är intels absolut MAX-rekommendation

Det är ingen konstigt att cpun ligger på 95 grader i 1.5V

De flesta som överklockar ligger runt 1.4 volt, plus lite till och klarar då utan problem att få upp cpun mot 3.6ghz.

Intels maxgräns är för att garantera överlevnad över 3-4 år

Finns väldigt många som kör över 1.53 på vatten utan några problem.

Så att säga att det är "verkligen högt" är relativt!

Själv kommer jag ihåg att jag körde 1.47 på min (luft) och den lever än idag.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Ja för att resetta kan du ta bort batteriet p starta
Stänga av sedan sätta i igen
Eller bara gå in i bioa och välja att den återställer till orginal inställningar

Permalänk
Medlem

Ja för att resetta kan du ta bort batteriet p starta
Stänga av sedan sätta i igen
Eller bara gå in i bios och välja att den återställer till orginal inställningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av zZerf:

ok är ju totalt nybörjare då det gäller att överklocka men det enda jag gjorde i bios var att ändra multipliern och sätta volten på auto då den sa att den skulle bli stabilare.
kör multipliern i 9, vill ju komma över 3ghz så om jag kör den i 8 så får jag bara 2,93/7 kommer inte ihåg är inte hemma så jag kan inte kolla :/

en annan fråga hur resetar jag cmos/bios? ska jag ta ut bateriet på moderkortet och startar utan?

Skickades från m.sweclockers.com

775 system överklockar man främst genom att ändra fsb och multipel ibland i kombination.
Fast om du bara rörde multipel så grunnar man hur du överhuvudtaget fick upp den i hastighet? multipel 9 ger just dess orginalhastighet...

Ställ INTE volten på auto när du klockar, i synnerhet inte heller med klena kylare, ställ allt på stock tills du skaffat en bra kylare, 95c är på tok för varmt
Lite kan du säkert klocka men ställ volt manuellt, du kan säkert gå ner till troligen 1.3 eller lägre med mild klockning, beror lite vilket stepping CPU har också, är det en B3 stepping är överklockning lite begränsad, och den går varmare.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

oj vad många svar

till dig ggustavsson, jag satte igång något (kommer inte ihåg vad den hete) men den ändrade multipliern så den gick 9x330 tror jag det var

kan inte kolla nu då jag inte är hemma :/
kör ju på bonus farsans gammla moderkort och han hade vatten till den förut (kan inte låna det då det är ett kustom och den sitter på grafik kortet med)

men jag testar sen då jag kommer hem att ändra volten till 1,3/4

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av zZerf:

oj vad många svar

till dig ggustavsson, jag satte igång något (kommer inte ihåg vad den hete) men den ändrade multipliern så den gick 9x330 tror jag det var

kan inte kolla nu då jag inte är hemma :/
kör ju på bonus farsans gammla moderkort och han hade vatten till den förut (kan inte låna det då det är ett kustom och den sitter på grafik kortet med)

men jag testar sen då jag kommer hem att ändra volten till 1,3/4

OK typ level up som asus bruka kalla det, då var det fsb klockning
sänk volten ordentligt till att börja med..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

OK typ level up som asus bruka kalla det, då var det fsb klockning
sänk volten ordentligt till att börja med..

ok har du någon aning vad jag skall sätta min fsb på?
eller har någon nån bra guide?
kan inte hitta någon bra som jag förstår

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av zZerf:

ok har du någon aning vad jag skall sätta min fsb på?
eller har någon nån bra guide?
kan inte hitta någon bra som jag förstår

Börja med att kör allt i original och testa vart du når maxfsb utan att röra några spänningar. Man kan nå ganska högt med mycket på auto också men läs på vad de olika parametrarna betyder så du vet vad du försöker ändra och ändra alltid med små små steg. Blir det dåligt så gå tillbaka. Skriv ned också vad du kör med för inställningar så du kan börja därifrån utifall datorn inte bootar så du måste nolla bios. Läst överklocknignsguiden som finns här på forumet. Där får du bra tips. Man kan också insktivera energisparfunktioner som klockar ner cpun för att spara ström vid vila och normalt kontorsarbete. Sånt brukar ibland göra att du kan klocka med mer stabilitet. Själv har jag allt sånt påslaget då det inte gör någon skillnad för min maxklock eller stabilitet.

Sen kan du börja med att höja spänningen 0.01 till 0.02 i taget på cpun.
Prova sen att höja fsb och sen gör du om det hela tills du är nöjd eller tills tempen rusar iväg.

Så här ser min överklockning ut:

Cpu klock ratio: 9
CPU clock: 3.6Ghz (400x9)
Cpu Host clock control: Enabled
Host freq: 400Mhz
PciE freq: auto
CIA2: Disabeled
System memory mulitiplier: 2.00
Memory freq: 800

Minnena kör jag auto på alla timings och det verkar funka bäst för mig. Du kan sätta det själv också och testa. Kolla bara vad du har för spänning så det inte blir fel. Vissa moderkort sätter fel originalspänning på minnena så det inte blir stabilt.

System Voltage control: Manual
DDR2 Voltage: +0,20V
PCI-E Voltage: +0,10V
FSB Voltage: +0,10V
MCH Voltage: +0,200V
Loadline Calibration: auto
Cpu Voltage: 1.43750V
Normal cpu vcore: 1.22500V

Jag har ingen koll på om det här är det bästa för min cpu så ni som har bättre koll så får ni gärna ha åsikter och förslag. Nu går min cpu i 3.8Ghz med samma inställningar i övrigt. Jag har ett Gigabyte Dq6-P35 så det ser ju olika ut beroende på biosar.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd

många svar o många säger att 1,5 är för högt, ja det är en tolkningsfråga jag körde 1,5volt med min för att nå 3,6ghz. men ditt problem är nog att din kylare har dammat igen eller lossnat för oavsett så dick jag aldrig upp min i 95 grader inte ens när jag i fyllan o villan drog upp vcore till 1,6volt bara föratt jag ville nå 4ghz max temp för mig va med en zerotherm nirvana 120 va väl runt 80 kanske i 4ghz

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Medlem

ok drog up fsb med 25v och cpu till 1,3v och nu startar den och den är bara 50c nu efter jag blåst ut den och byt kylar pasta

http://valid.canardpc.com/2702610

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem

testade 3,3ghz nu det funkade bra det med
det här var ju bra mycket enklare än jag trodde!
http://valid.canardpc.com/2702691

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem

Ja klocka är inte så svårt om man är någorlunda tekniskt och inte har tummen allt för mycket i handen

Kolla vilket stepping du har, med tex CPU-Z, B3 är knepigare att klocka, men att du lätt kommer till 3,3 tyder på att det är en D0

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Ja klocka är inte så svårt om man är någorlunda tekniskt och inte har tummen allt för mycket i handen

Kolla vilket stepping du har, med tex CPU-Z, B3 är knepigare att klocka, men att du lätt kommer till 3,3 tyder på att det är en D0

stepping står det bara B på :/
är det bra eller dåligt?

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av zZerf:

testade 3,3ghz nu det funkade bra det med
det här var ju bra mycket enklare än jag trodde!
http://valid.canardpc.com/2702691

Testa lite stabilitetstester, grilla cpun rejält. Kör lite toast någon timme på alla kärnor och sen kan du ju köra några rundor futuremark. Hur som helst är ju datorn förmodligen betydligt snabbare nu än när den gick i 2.4Ghz.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zZerf:

stepping står det bara B på :/
är det bra eller dåligt?

Vet ej, vad jag vet finns bara B3 och G0
G0 den nyare och bättre, skrev fel förut med D0, G0 ska det vara.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Testa lite stabilitetstester, grilla cpun rejält. Kör lite toast någon timme på alla kärnor och sen kan du ju köra några rundor futuremark. Hur som helst är ju datorn förmodligen betydligt snabbare nu än när den gick i 2.4Ghz.

har redan kört futuremark, provade prime95 men fick det inte att starta :/
så jag körde igång bf3 och wow samtidigt för att testa cpu och den låg i 85% hela tiden och den crashade inte så gissar på att den är ganska stabil

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zZerf:

har redan kört futuremark, provade prime95 men fick det inte att starta :/
så jag körde igång bf3 och wow samtidigt för att testa cpu och den låg i 85% hela tiden och den crashade inte så gissar på att den är ganska stabil

att inte prime startar beror på at datorn är ostabil .dock så brukar jag gå på IRL spelande ochsånna tester istället för prime

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denkunnigee:

att inte prime startar beror på at datorn är ostabil .dock så brukar jag gå på IRL spelande ochsånna tester istället för prime

nej inte det som är problemet jag får det bara att inte starta vet inte om jag gör något fel men då jag försöker öppna prime startar inte det alls

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zZerf:

nej inte det som är problemet jag får det bara att inte starta vet inte om jag gör något fel men då jag försöker öppna prime startar inte det alls

Skickades från m.sweclockers.com

altså det är inte första gången detta händer för mig åxå. Och det är att datorn är instabil som gör att prime inte startar tror mig höj vcoren eller ändra minnes hastigheten, så ska du se att programmet startar åxå. Och ett prgram som inte startar är pga att troligen minnet är för överklockat iförhållande till va det klarar

edit: RAM Speed : 462.5 MHz vill säga att minnet är över 900mhz så ditt problem är att minnet går för högt, kolla efter memory multiplier ställ den på 2* altså 2*370 så ska du se att detta problem troligen löser sig

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denkunnigee:

altså det är inte första gången detta händer för mig åxå. Och det är att datorn är instabil som gör att prime inte startar tror mig höj vcoren eller ändra minnes hastigheten, så ska du se att programmet startar åxå. Och ett prgram som inte startar är pga att troligen minnet är för överklockat iförhållande till va det klarar

edit: RAM Speed : 462.5 MHz vill säga att minnet är över 900mhz så ditt problem är att minnet går för högt, kolla efter memory multiplier ställ den på 2* altså 2*370 så ska du se att detta problem troligen löser sig

dom är inte över klockade

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zZerf:

dom är inte över klockade

Skickades från m.sweclockers.com

jasså så du menar att minnen som är specade för 800mhz är inte överklockade när dom går i över 900mhz ja va ska man säga.

hade minnerna varit i 1066 hade jag förstått men när jag skälv ägt o haft ett likvärdigt moderkort som dig och vet hur det fungerar då blir man lätt lite konfunderad då man ser dig med ett sånt här påstående

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denkunnigee:

jasså så du menar att minnen som är specade för 800mhz är inte överklockade när dom går i över 900mhz ja va ska man säga.

hade minnerna varit i 1066 hade jag förstått men när jag skälv ägt o haft ett likvärdigt moderkort som dig och vet hur det fungerar då blir man lätt lite konfunderad då man ser dig med ett sånt här påstående

jag har inte rört dom kanske kom åt något, vad vet jag

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zZerf:

jag har inte rört dom kanske kom åt något, vad vet jag

ok ja då vet du inte heller!! att klockar du via fsb så höjer du åxå minneshastigeten vilket innebär att man måste sänka minnes multipliern.Och orginal ligger den för dig i 3X= 800mhz (a 266*3) ,så nu överklockad processor till 3,33ghz altså 370 i fsb. Så har du troligen tagit del av Blades råd att köra i 2,5* 370=925 mhz på minnerna (detta kan du köra om dina minnen hade varit 1066) så mitt råd är sänk från 2,5 till 2*

dock minns jag (har jga för mig) att ditt moderkort va rätt drygt fanns flera olika val såsom A,B, C läge det känns som att du kan få problem ,men sök dock först att du kör Minnes multipliern på 2X

ja jag hade rekomenderat det att du sökt på youtube om hur man klockar just ditt moderkort för det är rätt rörigt när man inte är erfaren

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denkunnigee:

ok ja då vet du inte heller!! att klockar du via fsb så höjer du åxå minneshastigeten vilket innebär att man måste sänka minnes multipliern.Och orginal ligger den för dig i 3X= 800mhz (a 266*3) ,så nu överklockad processor till 3,33ghz altså 370 i fsb. Så har du troligen tagit del av Blades råd att köra i 2,5* 370=925 mhz på minnerna (detta kan du köra om dina minnen hade varit 1066) så mitt råd är sänk från 2,5 till 2*

dock minns jag (har jga för mig) att ditt moderkort va rätt drygt fanns flera olika val såsom A,B, C läge det känns som att du kan få problem ,men sök dock först att du kör Minnes multipliern på 2X

ja jag hade rekomenderat det att du sökt på youtube om hur man klockar just ditt moderkort för det är rätt rörigt när man inte är erfaren

aa det är mycket att hålla reda på men jag kollar sen då man kommer hem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem

ok har nu varit in i bios och där var ram på auto :/
fick prime95 att starta klarar inte mer än 30sec inan core 3 och 4 stannar :/
har testat att höja volten utan resultat vad kan felet vara?

det här står det i resultat
[Fri Feb 22 15:07:49 2013]
FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file.
FATAL ERROR: Rounding was 0.4921875, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file.

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb