Berätta om era vattenkylningsolyckor/tillbud!

Permalänk

Berätta om era vattenkylningsolyckor/tillbud!

Tänkte starta en tråd om något som alla som ens funderat på att skaffa vattenkylning fasar över: spill, läckor, döda pumpar osv. Jag själv tänkte strax fixa min min första vattenkylningsrigg och vill då veta så mycket som möjligt om diverse fallgropar man kan råka ut för.

Vill därför be er dela med er av era vattenkylningsrelaterade incidenter både då det gick käpprätt åt h*lvete och de gånger ni klarade er med blotta förskräckelsen.

Detta är dock något inte bara nybörjare kan dra nytta av utan gamla rävar kan säkert lära sig ett och annat här om vi får ihop tillräckligt många bidrag. Så lägg gärna till något om du har!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Medlem

Första gången jag testade vattenkylning var för att få tyst på 5870+5970. Hade satt ihop systemet och började fylla på med batterivattnet genom att sätta på pumpen via ett bärbart minipsu. Upptäckte att jag hade glömt en o-ring i vattenloppens lägsta punkt (5870) när jag såg att det sprutade vatten från grafikkortet. Bara att stänga av pumpen, torka av systemet och vänta i 48 timmar. Inget hade gått sönder men skräcken...
Lärdomen, var aldrig för trött när du meckar dator. Misstag händer så lätt .

Ett annat misstag var att använda XSPC 720 (en pump/resevarior). En produkt med stora kvalitebrister. Boxen där pumpen satt i började släppa in vatten och kortslött hela mitt system med en stor smäll . Även denna gång klarade sig allt
Lärdom, lita på recensionerna på internet och välj inte saker på känsla.

Misstag nummer tre är för lite radiatoryta till för många saker. Irriterande att behöva skruva upp systemet för det.
Lärdom, använd nipplar som är dyra men låter en koppla loss delar av systemet utan att behöva tömma det.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Första gången jag testade vattenkylning var för att få tyst på 5870+5970. Hade satt ihop systemet och började fylla på med batterivattnet genom att sätta på pumpen via ett bärbart minipsu. Upptäckte att jag hade glömt en o-ring i vattenloppens lägsta punkt (5870) när jag såg att det sprutade vatten från grafikkortet. Bara att stänga av pumpen, torka av systemet och vänta i 48 timmar. Inget hade gått sönder men skräcken...
Lärdomen, var aldrig för trött när du meckar dator. Misstag händer så lätt .

Ett annat misstag var att använda XSPC 720 (en pump/resevarior). En produkt med stora kvalitebrister. Boxen där pumpen satt i började släppa in vatten och kortslött hela mitt system med en stor smäll . Även denna gång klarade sig allt
Lärdom, lita på recensionerna på internet och välj inte saker på känsla.

Misstag nummer tre är för lite radiatoryta till för många saker. Irriterande att behöva skruva upp systemet för det.
Lärdom, använd nipplar som är dyra men låter en koppla loss delar av systemet utan att behöva tömma det.

man ska inte vara för trött, å man ska inte dricka öl samtidigt heller, när jag hadde fyllt mitt system första gången efter mycket piller å ölning så va de tätt men jag lyckades ist spilla ut öl ovanpå grafikkortet de höll men de va nervöst må jag säga....

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk
Medlem

Jag har mekat med vattenkylning sedan tidigt 2004. Jag har faktiskt inte lyckats förstöra några komponenter eller haft läckage än. Dock har jag gjort andra misstag som använda för lite radiator yta, fel sorts fläktar samt även haft problem med dålig pump kvalite. Det största misstaget jag någonsin gjort är helt klart att köpa EK-BAY Spin RES, helt värdelös! Lät som ett vattenfall gick inte lufta systemet.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

inte min dator men det är bonus farsan så jag får leva med det

han skulle kyla sin gamla 775 plattform och han köpt vatten kylning pump, cpu block, gpu block och ram ifrån Taiwan
så då han fick hem grejerna så satte han ihop allt fylde på med vatten och det gick bra men en vecka senare så börjar datorn låta som FAN!
och pumpen var då trasig så han kontaktade företaget.
fick svar ifrån dom efter några dagar och dom säger att det är han som har förstört den genom att öppna den och hålla på.
men det hade han ju inte gjort så han skickar tilbaka den ändå till deras adress
en vecka senare får vi ett packet ifrån dom med en lapp på något annat språk och en vatten pump.
ok tänkte vi dom kanske har skickat en ny ändå men nej!
vi har fått tillbaka samma pump!
vi ringer då dom och pratar med dom och vi ber att få prata med deras chef och då vi väll fick prata med han så gick allt bra och han bad os att skicka tillbaka den felande pumpen med lappen.
en vecka senare får vi ett brev med samma handstil på engelska som det står att han är väldigt ledsen och att han var på dåligt humör och ber om ursäkt för det här, vi fick en ny pump med

så vad jag har lärt mig av det här, köp aldrig från länder som man inte litar på eller konstiga affärer i Taiwan

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk

Förra veckan glömde jag en plugg som skulle sitta i grafikkortets vattenblock, fyller på i resovaren och hör ett droppande ljud kollar på grafikkortet och det var helt dygnsurt. Efter detta så ställde jag en bygglampa riktad mot grafikkortet och väntade 24h. Trodde kortet skulle vara dött och att man hade förlorat 4500kr men det överlevde som tur va

tips, kolla igenom loopen 2ggr

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING, Intel Core i9 10850K kyld av custom loop 360+140mm rad, Corsair 16GB DDR4 3200MHz, EVGA RTX 2070 Black gaming, PNY 1TB NVME m.2, Ocz 480GB SSD, random 1 tb hårddisk, Corsair AX860i Och allt sitter i ett Corsair 800D

Permalänk

Hällt vatten över moderkortet x2. Haft en slang som lossnat pga slangen var vriden och det droppade ur grafikkortsblocket. Skvätt vatten på diverse saker i datorn flera gånger. Knäckt ett plexiblock och det droppade ner på grafikkortet. Vält ut en skål med urtömt vatten, det blev bara blött på golvet. Haft min silverbit ramla ner i pumpen och ge ifrån sig ett helt fantastiskt oljud.

Inga skador än så länge förutom vattenblocket som dog pga klumpighet.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av Inveramsay:

Hällt vatten över moderkortet x2. Haft en slang som lossnat pga slangen var vriden och det droppade ur grafikkortsblocket. Skvätt vatten på diverse saker i datorn flera gånger. Knäckt ett plexiblock och det droppade ner på grafikkortet. Vält ut en skål med urtömt vatten, det blev bara blött på golvet. Haft min silverbit ramla ner i pumpen och ge ifrån sig ett helt fantastiskt oljud.

Inga skador än så länge förutom vattenblocket som dog pga klumpighet.

Haha, det här låter som ett avsnitt ur Mr Bean. Om han nu hållt på med vattenkylning.

Något som verkar vara ganska genomgående dock är att det är egentligen ingen större fara om komponenterna blir blöta så länge som de inte är strömförande när det händer. Torkar man dem ordentligt innan man tillför el så går det ofta bra? Får se om vi får in några riktiga katastrofinlägg!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Medlem

Byggde precis mitt första system.

Misstaget jag gjorde var att beställa fel vattenlänk mellan grafikkorten vilket gjorde att grafikkorten hamnade i fel PCI-E platser, självklart reflekterade jag inte över detta i all min iver att få ihop systemet.

Detta resulterade i att jag ej kunde nyttja SLI mellan korten, och fick därmed beställa rätt länk och tömma systemet ett par dagar efter det att jag fyllt upp det och fått ihop allt.

Se till att du har rätt delar för ändamålet innan du börjar montera ihop det, och framförallt innan du fyller det med vatten
Det var rätt så jobbigt att tömma ur allt vatten och slita loss kopplingar som satt som berget.
Hade mer än gärna sluppit det momenten kan jag meddela!

Permalänk
Skrivet av Lyckokaka:

Haha, det här låter som ett avsnitt ur Mr Bean. Om han nu hållt på med vattenkylning.

Något som verkar vara ganska genomgående dock är att det är egentligen ingen större fara om komponenterna blir blöta så länge som de inte är strömförande när det händer. Torkar man dem ordentligt innan man tillför el så går det ofta bra? Får se om vi får in några riktiga katastrofinlägg!

Min lista över misstag är över ungefär fyra år dock och de flesta första två gångerna jag byggde.

Du har däremot helt rätt att så länge man låter det torka ur ordentligt är risken att det ska bli permanenta skador ganska små. Det är därför man rekommenderar att köra ett läcktest utan ström i datorn.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av Inveramsay:

Min lista över misstag är över ungefär fyra år dock och de flesta första två gångerna jag byggde.

Du har däremot helt rätt att så länge man låter det torka ur ordentligt är risken att det ska bli permanenta skador ganska små. Det är därför man rekommenderar att köra ett läcktest utan ström i datorn.

Inte meningen att få dig att verka dum eller så. Tyckte bara det såg lustigt ut när man lade ihop alla i ett inlägg sådär. No hard feelings hoppas jag.

För övrigt tycker jag att det hittills har varit väldigt rolig och lärorik läsning från alla bidragande! Hoppas vi får in fler erfarenheter!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC