DirectX-krascher på GTX 670

Permalänk
Lego Master

DirectX-krascher på GTX 670

Jag har fått en del skitkonstiga krascher, omstarter och annat mög relaterat till grafik och, troligen, DX. Dator i sign, behöver ni mer detaljerad info får ni fråga.

När jag lirar BF3 kan jag spela allt från några sekunder till nån timme innan jag får en krasch. Ibland startar datorn om på egen hand, men oftast minimeras BF3 och jag ser en varningsruta med den här texten:

Hmm..bilden funkar dåligt för en del. Så här står det på den:

Citat:

DirectX Error
DirectX function "GetDeviceRemovedReason" failed with
DXGI_ERROR_DEVICE_RESET: Device reset due to a badly formed
commant.. GPU: "NVIDIA GeForce GTX 670", Driver: 31407

[sic]
Länk till bilden.

Jag har googlat runt en aning och hittade den här tråden där en kille har samma problem och går till vansinniga längder för att felsöka problemet, det börjar till slut pratas om felaktiga säkringar i elnätet i huset(?!), men ärligt talat känns det som att han hade tur mot slutet.

Jag har även hittat andra trådar, bland annat några på STEAM-forumet och några andra. Många verkar ha just 670-korten, och nån enstaka dessutom samma tillverkare som mitt kort, MSI.

Jag har provat lite olika förslag från folk på det allvetande Internätet, inkluderat:

  • Installerat om grafikdrivrutinerna (clean 314.07)

  • Installerat om DirectX

  • Rensat settings-mappen till BF3 samt Windows TEMP-mapp

  • Återställt all överklockning på datorn, både CPU och GPU

  • Maxat alla fläktar för att undvika överhettning (inte troligt dock)

  • Stängt av v-sync i BF3

Det ska noteras att jag har en eftermarknadskylare på mitt GTX 670, as per den här tråden men som påpekas där så fick jag tidigare oförklarliga krascher även med originalkylaren. Jag kan även köra MSI Kombustor tills jag dör av leda utan några krascher alls, och det pressar GPUn till 99% load konstant med runt 48-49 grader på GPUn som följd. Nya 3DMark lirar också fint, utan några problem (förutom att jag inte får så höga poäng som jag skulle önskat, men det har nog mer med plånbok än hårdvaran i sig att göra.. ).

Är det någon som har några briljanta idéer kring vad som kan vara fel? Jag tänker prova att minimera grafiken i BF3 för att se om det har med GPU-load att göra; jag har kunnat spela gamla fina KOTOR i timtal utan några problem, liksom BF2 och nåt random Worms-spel. Inga krävande grejjor med andra ord.

Jag kollade systemloggarna som hastighast, och en udda grej är att det sista inlägget nästan alltid verkar vara att PunkBuster startar, och sedan börjar uppstartsinfon komma precis efter omstarten. Kan ju vara ett sammanträffande, eftersom jag just nu har använt BF3 för att inducera krascherna, men fortfarande kan det vara intressant.

Transkript av bilden
Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

314.07 kraschar mitt 670 gtx både i Bf3 och Farcry 3, återgår till 313.96 igen.

Permalänk
Medlem

också märkt av ostabilitet i nya drivers gick tebax till gamla funkar bättre nu

Visa signatur

Intel i7 3770k, Asus P8Z77-V - ATX / Z77, Corsair Vengeance Low Profile 16gig 1600mhz, Gigabyte GTX 780ti, Corsair Intern SSD 120GB Force 3, Samsung 840 EVO Series SSD 250GB, 2TB 3,5" HDD 7200rpm, 250GB 2,5" CM Storm Stryker, BenQ XL2420T 24 120hz. Func MS-3 Gaming Mouse, Logitech G510, QPAD CT Pro Mouse Pad, SteelSeries Siberia v2, General LÖS!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Semjonov:

314.07 kraschar mitt 670 gtx både i Bf3 och Farcry 3, återgår till 313.96 igen.

Skrivet av lixsom:

också märkt av ostabilitet i nya drivers gick tebax till gamla funkar bättre nu

Problemet är att jag fick krascher även med 313.96, jag uppdaterade till 314.07 i hopp om att lösa problemen, men så blev inte fallet. Ser att bilden inte verkar funka nåt vidare, uppdaterar posten med ett transkript av den.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd

Testa höja volt lite bara, det hjälpte mot mina dx krasche på 580.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av oouhdawg:

Testa höja volt lite bara, det hjälpte mot mina dx krasche på 580.

Med Afterburner då, tänker du? Tycker det verkar konstigt att jag ska behöva pillra med volten för att få ett stabilt kort...

Jag har läst på lite om själva felet med, och Microsofts beskrivning är "The device failed due to a badly formed command. This is a run-time issue; The application should destroy and recreate the device."
Det låter som det är ett drivrutin- eller programproblem, inte nödvändigtvis hårdvaran.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Problemet är att jag fick krascher även med 313.96, jag uppdaterade till 314.07 i hopp om att lösa problemen, men så blev inte fallet. Ser att bilden inte verkar funka nåt vidare, uppdaterar posten med ett transkript av den.

Gå till ännu äldre drivisar då..?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag har fått en del skitkonstiga krascher, omstarter och annat mög relaterat till grafik och, troligen, DX. Dator i sign, behöver ni mer detaljerad info får ni fråga.

När jag lirar BF3 kan jag spela allt från några sekunder till nån timme innan jag får en krasch. Ibland startar datorn om på egen hand, men oftast minimeras BF3 och jag ser en varningsruta med den här texten:
https://photos-3.dropbox.com/t/0/AAB3Di2mcQM7k4aunRtqL57RoV5z...

Hmm..bilden funkar dåligt för en del. Så här står det på den:

[sic]
Länk till bilden.

Jag har googlat runt en aning och hittade den här tråden där en kille har samma problem och går till vansinniga längder för att felsöka problemet, det börjar till slut pratas om felaktiga säkringar i elnätet i huset(?!), men ärligt talat känns det som att han hade tur mot slutet.

Jag har även hittat andra trådar, bland annat några på STEAM-forumet och några andra. Många verkar ha just 670-korten, och nån enstaka dessutom samma tillverkare som mitt kort, MSI.

Jag har provat lite olika förslag från folk på det allvetande Internätet, inkluderat:

  • Installerat om grafikdrivrutinerna (clean 314.07)

  • Installerat om DirectX

  • Rensat settings-mappen till BF3 samt Windows TEMP-mapp

  • Återställt all överklockning på datorn, både CPU och GPU

  • Maxat alla fläktar för att undvika överhettning (inte troligt dock)

  • Stängt av v-sync i BF3

Det ska noteras att jag har en eftermarknadskylare på mitt GTX 670, as per den här tråden men som påpekas där så fick jag tidigare oförklarliga krascher även med originalkylaren. Jag kan även köra MSI Kombustor tills jag dör av leda utan några krascher alls, och det pressar GPUn till 99% load konstant med runt 48-49 grader på GPUn som följd. Nya 3DMark lirar också fint, utan några problem (förutom att jag inte får så höga poäng som jag skulle önskat, men det har nog mer med plånbok än hårdvaran i sig att göra.. ).

Är det någon som har några briljanta idéer kring vad som kan vara fel? Jag tänker prova att minimera grafiken i BF3 för att se om det har med GPU-load att göra; jag har kunnat spela gamla fina KOTOR i timtal utan några problem, liksom BF2 och nåt random Worms-spel. Inga krävande grejjor med andra ord.

Jag kollade systemloggarna som hastighast, och en udda grej är att det sista inlägget nästan alltid verkar vara att PunkBuster startar, och sedan börjar uppstartsinfon komma precis efter omstarten. Kan ju vara ett sammanträffande, eftersom jag just nu har använt BF3 för att inducera krascherna, men fortfarande kan det vara intressant.

Det mest intressanta var att du nämnde PunkBuster. Jag hade själv en del problem med BF3 tidigare innan jag förstod att PunkBuster är kass på att uppdatera sig själv så jag följde ett råd att själv köra PBSetup (http://evenbalance.com/index.php?page=pbsetup.php) och det hjälpte. Jag noterade dessutom direkt att den fick en nyare version. Efter detta brukar jag köra PBSetup någon gång i månaden för att hålla mina spel uppdaterade.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Lego Master
Skrivet av KeyPakt:

Det mest intressanta var att du nämnde PunkBuster. Jag hade själv en del problem med BF3 tidigare innan jag förstod att PunkBuster är kass på att uppdatera sig själv så jag följde ett råd att själv köra PBSetup (http://evenbalance.com/index.php?page=pbsetup.php) och det hjälpte. Jag noterade dessutom direkt att den fick en nyare version. Efter detta brukar jag köra PBSetup någon gång i månaden för att hålla mina spel uppdaterade.

Uppdaterade PB nu, men kan inte prova spelet då jag sitter på jobb. Lira BF3 per Teamviewer tror jag inte funkar så bra.
Men varför skulle PB få DirectX att krascha? Jag har tidigare blivit utkastad från BF3 för att PB inte har varit korrekt uppdaterat, men det har aldrig kraschat några grafikrutiner...

Eftersom jag inte kan testa att spela från jobb, så provar jag att installera om BF3 istället. För vissa med samma problem har det hjälpt.

Provade även att ladda ner ett uppdaterat BIOS från MSI, men det sket sig grundligt eftersom deras uppdateringsmjukvara måste köras i ett 32-bitars DOS-läge. Vill inte försöka lura den att den körs på ett x86-system, så jag låter nog bli för att inte bricka GPUn.

Skrivet av Wrathborn771:

Gå till ännu äldre drivisar då..?

Tror du 310.64 räcker? Det är tidigaste versionen jag har sparat på datorn.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Uppdaterade PB nu, men kan inte prova spelet då jag sitter på jobb. Lira BF3 per Teamviewer tror jag inte funkar så bra.
Men varför skulle PB få DirectX att krascha? Jag har tidigare blivit utkastad från BF3 för att PB inte har varit korrekt uppdaterat, men det har aldrig kraschat några grafikrutiner...

Om det är PunkBuster som är boven låter jag vara osagt men det är trots allt så att PunkBuster i sig är lite som ett virus vilken hakar på sig på processer. Om då en sådan "påhakning" inte fungerar till 100% eller går för sakta så kommer meddelandeköerna mot operativsystmet att komma i otakt. Om något sådant händer kommer den mjukvara som man hakat på att krascha. Jag tror mycket väl att PunkBuster kan haka på grafikdrivrutinen för att se om några grafiska hack existerar.

Hur som helst hoppas jag för din skull att det är PunkBuster eftersom det är den absolut lättaste buggen att fixa.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Lego Master
Skrivet av KeyPakt:

Om det är PunkBuster som är boven låter jag vara osagt men det är trots allt så att PunkBuster i sig är lite som ett virus vilken hakar på sig på processer. Om då en sådan "påhakning" inte fungerar till 100% eller går för sakta så kommer meddelandeköerna mot operativsystmet att komma i otakt. Om något sådant händer kommer den mjukvara som man hakat på att krascha. Jag tror mycket väl att PunkBuster kan haka på grafikdrivrutinen för att se om några grafiska hack existerar.

Hur som helst hoppas jag för din skull att det är PunkBuster eftersom det är den absolut lättaste buggen att fixa.

Sant, iof. Vi får väl se när jag väl har tankat ner alla 18-20gb till BF3... =P
Startar PB även när man kör kampanjen i BF3 förresten? Det kraschade när jag provade det igår med, under den första tunnelbanesekvensen.

Det verkar även vara aktuellt att underklocka GPUn eftersom jag har ett OC-kort, dvs överklockat från referens direkt från fabrik. Ska snoka rätt på referensfrekvenserna och pillra lite i Precision X.

Även tankat Driver Sweeper nu, och kommer göra en tok-clean grafikdrivrutinsinstallation senare. Vill inte göra det via remote, vet inte hur Teamviewer reagerar på att grafikdrivrutinerna försvinner under en session..

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Lego Master

Avinstallerat Nvidia-drivrutinerna, svept drivisar och ominstallerat. Installerat om BF3 och uppdaterat PB. Underklockat GPUn med 50MHz och ökat Power target med 10%. No go, fortfarande krasher med samma felmeddelande.

Fortfarande PB som är det senaste loggade innan grafikdrivrutinerna kraschar, men nu var det nära 10 minuter innan själva kraschen (21:18 PB install mot 21:27 krasch). Felet i loggen säger bara "Grafikdrivrutinen nvlddmkm slutade svara och har återställts."

Testade igen, stängde av Precision X (EVGA's variant av Afterburner) och FRAPS, stängt av overlay i Origin samt drog ner grafiken i BF3 till absolut minimum. Det intressanta här är att jag faktiskt lyckades genomföra en multiplayermatch. Kraschen kom inte förrän statsen hade rullat förbi och nästa match skulle börja. kraschar skiten. Totalt den här gången, hela datorn hänger sig med upprepande ljud, helt vita skärmar och noll respons från alla input-enheter. Reset och kollar loggarna. Inget konstigt där egentligen, bara systemstart några minuter efter att PB installerats.

WAH!

Jag får känslan att det är specifika events som triggar krascherna, som nu senast när en ny match skulle kicka igång. Någon gång tidigare vad det en tank som besköt mig, och precis innan jag skulle till att fetdö av lite utarmat uran mot pannbenet så kraschar det. Väldigt suspekt.

Suck...krasch på krasch på krasch.
I det här läget är jag mer än sugen på att helt sonika skaffa ett nytt grafikkort, men problemet är att jag inte är helt säker på att det skulle lösa problemet. Det kan vara en kombination av faktorer där DirectX bara är en del av möget. Omformatering lockar inte direkt, men känns plötsligt som nån slags sista utväg.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag missade tidigare att du skrev att du hade en eftermarknadskylare. För några år sedan bytte jag kylare på ett grafikkort och efter det så började grafikdrivrutinen krascha med liknande fel som ditt. I mitt fall så höll sig kortet precis stabilt med originalkylaren på men inte med eftermarknadsskylaren. Orsaken var att minnena eller VRM för dessa inte kyldes tillräckligt med eftermarknadskylaren då denna bara hade direktkylning mot GPU och passiv (kylflänsar) mot minnen. Jag underklockade då minnena med ca 100 MHz och plötsligt så höll sig kortet hur stabilt som helst. Eftersom jag ändå hade en eftermarknadskylare som kylde GPU bra så testade jag att överklocka den vilket gick att göra ganska långt typ 200 MHz så summan blev ändå att jag fick ut mycket mer kraft ur kortet trots att jag var tvungen att underklocka minnena. Jag lärde mig då att MHz på minnen gör ganska lite på den totala prestandan.

Testa att underklocka dina minnen på grafikkortet och se om det kan ge någon skillnad.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Lego Master
Skrivet av KeyPakt:

Jag missade tidigare att du skrev att du hade en eftermarknadskylare. För några år sedan bytte jag kylare på ett grafikkort och efter det så började grafikdrivrutinen krascha med liknande fel som ditt. I mitt fall så höll sig kortet precis stabilt med originalkylaren på men inte med eftermarknadsskylaren. Orsaken var att minnena eller VRM för dessa inte kyldes tillräckligt med eftermarknadskylaren då denna bara hade direktkylning mot GPU och passiv (kylflänsar) mot minnen. Jag underklockade då minnena med ca 100 MHz och plötsligt så höll sig kortet hur stabilt som helst. Eftersom jag ändå hade en eftermarknadskylare som kylde GPU bra så testade jag att överklocka den vilket gick att göra ganska långt typ 200 MHz så summan blev ändå att jag fick ut mycket mer kraft ur kortet trots att jag var tvungen att underklocka minnena. Jag lärde mig då att MHz på minnen gör ganska lite på den totala prestandan.

Testa att underklocka dina minnen på grafikkortet och se om det kan ge någon skillnad.

Mycket möjligt att det är som du säger, jag har bytt fram och tillbaka mellan originalkylare och Arctic Cooling-lösningen som sitter på just nu. Det är egentligen inte för överklockningspotentialen som jag vill ha annan kylare, det är pga. oväsendet som referenskylaren ger ifrån sig. Det märkliga är att jag har minutiöst undersökt referenskylaren och det enda den kyler är GPUn. Sedan sitter det en rejäl kylfläns fastklämd mot voltregulatorerna, och that's it. Jag har svårt att se att jag skulle få rätt på krascherna genom att underklocka minnena som nu är bättre kylda än de är med originalkylaren. Det enda jag kan tänka mig överhettas är möjligen voltregulatorerna eftersom mina nya flänsar är mindre än original, samt att luftflödet inte är riktat över dem på samma sätt; originalkylaren är i praktiken en vindtunnel där kylflänsarna för voltregulatorerna sitter mitt i luftströmmen.

Här finns en bild med originalkylaren bortplockad men kylflänsen för VRM kvar.
Det ser ut som att vissa av RAM-modulerna skulle kylas av kopparheatsinken, men så är inte fallet. GPUn har en högre profil upp från PCBn och trots att anläggningsytan från kylaren är skitstor, så är det ett glapp på några millimeter mellan den och RAM-modulerna.

Här är en med hur kylflänsarna sitter nu.
Notera att det alltså sitter många fler flänsar, men de på VRMen är mkt mindre.

Jag har funderat på att mekka med volten, men jag vet inte åt vilket håll jag ska börja. Dessutom har jag förstått att många kort har volten låst.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Har exakt samma fel när jag överklockar väldigt högt. 3Dmark går att köra utan problem men när det kommer till bf3 så får jag samma meddelande. Jag får då återställa tilll originalklock och starta om datorn sen hoppas på det bästa så brukar spelet funka igen. Kör ett Palit gtx 670 drivis: 314.07

Permalänk
Lego Master
Skrivet av duckstar:

Har exakt samma fel när jag överklockar väldigt högt. 3Dmark går att köra utan problem men när det kommer till bf3 så får jag samma meddelande. Jag får då återställa tilll originalklock och starta om datorn sen hoppas på det bästa så brukar spelet funka igen. Kör ett Palit gtx 670 drivis: 314.07

Skönt att höra att man inte är ensam, men din åtgärd hjälper inte mig eftersom mitt kort kraschar även när jag underklockar det. Sitter och klurar på om det är värt att prova ett Accelero Hybrid-system, men fan vet om mitt chassi fixar det med tanke på att bakre utblåset redan är upptaget av H60-radiatorn..

Ett alternativ vore väl att försöka få tag i en kylare från ett annat MSI GTX 670-kort, typ detta och hoppas att layouten på korten är samma. =P

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Mycket möjligt att det är som du säger, jag har bytt fram och tillbaka mellan originalkylare och Arctic Cooling-lösningen som sitter på just nu. Det är egentligen inte för överklockningspotentialen som jag vill ha annan kylare, det är pga. oväsendet som referenskylaren ger ifrån sig. Det märkliga är att jag har minutiöst undersökt referenskylaren och det enda den kyler är GPUn. Sedan sitter det en rejäl kylfläns fastklämd mot voltregulatorerna, och that's it. Jag har svårt att se att jag skulle få rätt på krascherna genom att underklocka minnena som nu är bättre kylda än de är med originalkylaren. Det enda jag kan tänka mig överhettas är möjligen voltregulatorerna eftersom mina nya flänsar är mindre än original, samt att luftflödet inte är riktat över dem på samma sätt; originalkylaren är i praktiken en vindtunnel där kylflänsarna för voltregulatorerna sitter mitt i luftströmmen.

Det var just en Arctic kylare som jag också hade och dina kylflänsar ser precis likadana ut som de jag fick med då...tror inte att de fungerar så bra som det är tänkt. Anledningen till att jag också bytte kylare var pga ljud, ej för överklock. Dock slutade det ju med överklock när jag blev förbannad över att behöva sänka minneshastigheten Den stora fördelen som referenskylare har är just att de pushar luft genom kylflänsen konstant, eftermarknaskylare pushar luft på flänsen så rent teoretiskt trycker den ju ner den varma luften mot PCB istället för från. När man "underklockar" något så lugnar man ner allt som sker på kortet och det sänker både värme och spänning vilket skapar stabilitet. Överklockning måste alltid mötas med kylning för utan bra kylning så dör överklocken snabbt. Det är ju ändå värt ett test för dig att underklocka minnena.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Lego Master
Skrivet av KeyPakt:

Det var just en Arctic kylare som jag också hade och dina kylflänsar ser precis likadana ut som de jag fick med då...tror inte att de fungerar så bra som det är tänkt. Anledningen till att jag också bytte kylare var pga ljud, ej för överklock. Dock slutade det ju med överklock när jag blev förbannad över att behöva sänka minneshastigheten Den stora fördelen som referenskylare har är just att de pushar luft genom kylflänsen konstant, eftermarknaskylare pushar luft på flänsen så rent teoretiskt trycker den ju ner den varma luften mot PCB istället för från. När man "underklockar" något så lugnar man ner allt som sker på kortet och det sänker både värme och spänning vilket skapar stabilitet. Överklockning måste alltid mötas med kylning för utan bra kylning så dör överklocken snabbt. Det är ju ändå värt ett test för dig att underklocka minnena.

Nej, jag misstänker också att de små futtiga kylflänsarna inte gör vad de ska i kombination med fläktarna på Accelero-systemen. Frågan är ju hur mycket prestanda man är villig att tappa för att få rätt på ljudnivån. Som sagt i min förra post, så kanske det kan vara värt att få tag i en bättre MSI-kylare och hoppas på att båda korten har samma layout så att det passar även mitt referenskort.

EDIT:
Just nu lutar jag däremot åt att först prova att grovt underklocka kortet för att se om jag kan undvika krascher vid spelbar prestanda. I andra hand blir det att helt enkelt byta tillbaka till originalkylaren (tredje gången nu tror jag?) och stå ut med oljudet tills jag har råd att köpa ett nytt grafikkort eller en vettig vattenkylningslösning. Acceleros Hybrid vattenkyler ju bara GPUn, medan VRM och RAM lämnas till luftkylningsgudarnas lynne.

Nåt sånt här borde väl duga?

Passade även på att maila Arctic Cooling för att se om de har några förslag eller idéer.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Lego Master

Klockade ner GPUn med 150MHz och minnena med 200MHz, ökade power target med 115% och nu verkar det stabilt. Uppdaterat till 314.07 och håller tummarna. Fick hyggligt stabila och spelbara FPS i BF3-kampanjen, nu ska vi se om det gäller för multiplayer med.

En sak som förvirrar mig lite är att idle-tempen på GPUn har gått upp med ett par-tre grader sen jag klockade ner kortet, trots att loaden fortfarande är 0%. Weird.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Skulle testa ram minnet innan man går vidare med andra felorsaker, speciellt om datorn ink grafikkortet går i stockhastigheter redan.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Klockade ner GPUn med 150MHz och minnena med 200MHz, ökade power target med 115% och nu verkar det stabilt. Uppdaterat till 314.07 och håller tummarna. Fick hyggligt stabila och spelbara FPS i BF3-kampanjen, nu ska vi se om det gäller för multiplayer med.

En sak som förvirrar mig lite är att idle-tempen på GPUn har gått upp med ett par-tre grader sen jag klockade ner kortet, trots att loaden fortfarande är 0%. Weird.

Vet inte vad power target är men jag är tämligen säker på att du inte behöver underklocka GPU utan bara MEM. Som jag tidigare sagt kan du säkerligen överklocka GPU en hel del men att du bör underklocka MEM med 50-100 MHz. Testa att överklocka GPU med 100 och underklocka MEM med 100 och se hur det fungerar. Om det är stabilt så "öka" underklockningen av MEM till 75, sedan 50 osv. När du nått gränsen för MEM så fortsätter du öka GPU med typ 20 tills du når ditt max.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Lego Master
Skrivet av KeyPakt:

Vet inte vad power target är men jag är tämligen säker på att du inte behöver underklocka GPU utan bara MEM. Som jag tidigare sagt kan du säkerligen överklocka GPU en hel del men att du bör underklocka MEM med 50-100 MHz. Testa att överklocka GPU med 100 och underklocka MEM med 100 och se hur det fungerar. Om det är stabilt så "öka" underklockningen av MEM till 75, sedan 50 osv. När du nått gränsen för MEM så fortsätter du öka GPU med typ 20 tills du når ditt max.

Power target är, så vitt jag förstår, ett mått på hur mycket extra ström kortet får dra innan det börjar dra ner på boosten. Eftersom mitt nätagg är hyggligt väl tilltaget så kan jag låta grafikkortet dra en del extra ström innan det börjar dra ner på farten.

Ska testa det du säger om GPU-klocken, hoppas det funkar för jag tappade nära 10 FPS i BF3 Caspian Border 64 med 150 MJz underklock...

EDIT:
Nope. Att underklocka minnet men låta GPUn ligga på standard gav andra fel, det kraschade för att grafikkortet fick slut på minne, iaf enligt felmeddelandet. När jag minskade underklocken på minnet kraschade det till den milda grad att datorn startade om.

...jag hoppas allt det här inte permanent skadar kortet. =P

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Power target är, så vitt jag förstår, ett mått på hur mycket extra ström kortet får dra innan det börjar dra ner på boosten. Eftersom mitt nätagg är hyggligt väl tilltaget så kan jag låta grafikkortet dra en del extra ström innan det börjar dra ner på farten.

Ska testa det du säger om GPU-klocken, hoppas det funkar för jag tappade nära 10 FPS i BF3 Caspian Border 64 med 150 MJz underklock...

EDIT:
Nope. Att underklocka minnet men låta GPUn ligga på standard gav andra fel, det kraschade för att grafikkortet fick slut på minne, iaf enligt felmeddelandet. När jag minskade underklocken på minnet kraschade det till den milda grad att datorn startade om.

...jag hoppas allt det här inte permanent skadar kortet. =P

Det kan absolut skada kortet, been there. Nu har du som jag ser det verifierat att kortet inte mår helt bra utan underklock. Om du kan, så se hur det fungerar i en annan dator, en kompis kort fungerade klockrent på alla moderkort vi testade utom Gigabytes vilket var skumt. Om det är kass i andra datorer så reklamera för kortet kommer ändå dö i förtid i sådana fall. Har du testat att göra en Optimized default av BIOS och sedan ställt in AHCI osv? Det kan hjälpa i många fall.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Lego Master
Skrivet av KeyPakt:

Det kan absolut skada kortet, been there. Nu har du som jag ser det verifierat att kortet inte mår helt bra utan underklock. Om du kan, så se hur det fungerar i en annan dator, en kompis kort fungerade klockrent på alla moderkort vi testade utom Gigabytes vilket var skumt. Om det är kass i andra datorer så reklamera för kortet kommer ändå dö i förtid i sådana fall. Har du testat att göra en Optimized default av BIOS och sedan ställt in AHCI osv? Det kan hjälpa i många fall.

Reklamation är väl dömt om jag har bytt kylare till höger och vänster? Visst är kortet mindre än 6 månader (säljarens ansvar att påvisa att jag har ställt till det), men det känns som a long shot att få en reklamation godkänd. Garanti är ju inte att tänka på ens.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Reklamation är väl dömt om jag har bytt kylare till höger och vänster? Visst är kortet mindre än 6 månader (säljarens ansvar att påvisa att jag har ställt till det), men det känns som a long shot att få en reklamation godkänd. Garanti är ju inte att tänka på ens.

Om du inte sabbat något på kortet spelar det ingen roll, det finns ju inga plomberingar och dylikt. Jag har själv reklamerat kort jag moddat. Satte bara tillbaka originalkylaren och skrev en utförlig felbeskrivning. Gick hur bra som helst.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Lego Master
Skrivet av KeyPakt:

Om du inte sabbat något på kortet spelar det ingen roll, det finns ju inga plomberingar och dylikt. Jag har själv reklamerat kort jag moddat. Satte bara tillbaka originalkylaren och skrev en utförlig felbeskrivning. Gick hur bra som helst.

Jag fegade ur och bytte tillbaka till originalkylaren, och nu verkar kortet stabilt igen, efter lite ominstallationer av drivrutiner osv. Känns som jag inte har så mkt att komma med ur reklamationssynpunkt eftersom kortet uppenbarligen fungerar i standardutförande, vilket jag antar är det som är hela poängen.

Jag får helt enkelt stå ut med oljudet tills det blir dags att skaffa ny GPU. Det sägs ju att man får ett tillskott runt midsommar.

EDIT:
Menvafandå... I spoke too soon. Krasch i BF3-kampanjen nyss, reset required. Hm.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hjälpsam

Många som knäckte sina HD4850 på det sättet, de tyckte att GPUn gick för varm med originalkylare, bytte till en eftermarknadskylare, tempen på GPUn sänktes, men minnena och VRM:rna gick heta som sjutton.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

har samma problem som TS. har även jag ett msi gtx670, men mitt är stock inte PE edition heller. har funkar bra hela tiden men nu för en vecka sen dök problemet upp. testade att stressa det i afterburner och inga problem där, det enda konstiga jag la märke till var att Power la på mellan 104-110%. ska det ligga så¨högt? provade att höja det +100 så nu ligger jag på 85% vid full belastning får se om det hjälper.

/Med vänlig hälsning Alexander

Permalänk

Sitter själv på msi gtx670 OC med eftermarknadskylare och har haft problem med "blackscreen" till och från, jag avinstallerade nvidias ljud drivrutin och har inte märkt av problemet sedan dess.... ta i trä.

Har någon hittat någon lösning på detta än, jag har läst några förslag som det jag skrev ovan samt att höja spänningen på kortet (har jag dock inte provat). Men kan inte hitta något om att någon har kommit på en permanent lösning än.