Permalänk
Medlem

i7 2600 (ej K) Överklockning?

Tjena!, har en klockvänlig rigg här med en orginal klockad i7 2600 3.4ghz. Jag vet att det går att klocka 2600 till 4.2 vad jag läst och hört.
Tänkte köpa en Corsair H80i vattenkylare till min i7a för det verkar lagom. Syfter är ej att klocka bara för o få absolut bästa prestanda utan jag vill ha en
sval cpu o ingen stock kylare som vrålar i burken och samtidigt i alla fall kräma upp den till åtminstone 4.0 ghz :), Hur går man till väga?, finns det några risker osv?. Tack i förhand!

( datorspecs ser ni i min signatur )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bootup:

Syftet är ej att klocka bara för o få absolut bästa prestanda utan jag vill ha en
sval cpu[...]

Då skall du nog inte klocka alls.

Men annars:
https://www.google.se/search?q=2600+Intel+i7+clock+guide&ie=u...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Känner mig lite dum som inte söker på google själv men jag har gjort det o hitta bara så brutalt mycket skräpposter o skumma trådar som jag inte riktigt
vågar lita på. Känner mig säkrast o fråga kunniga folk här på sweclockers, men tack för svaret!, verkade vara en trevlig tråd angående min fråga hos tomshardware

Permalänk
Medlem

Egentligen går det inte överklocka icke K modell, rör man fsb är risken rätt stor att man får en ostabil dator, en smula går väl typ enstaka fsb högre.

Det man får göra är att utnyttja CPUs turbo funktioner dvs så man har den turbon jämt på alla kärnorna.

Inte så bevandrad i just detta, då jag aldrig försökt mig på att överklocka en ej K modell

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Egentligen går det inte överklocka icke K modell, rör man fsb är risken rätt stor att man får en ostabil dator, en smula går väl typ enstaka fsb högre.

Det man får göra är att utnyttja CPUs turbo funktioner dvs så man har den turbon jämt på alla kärnorna.

Inte så bevandrad i just detta, då jag aldrig försökt mig på att överklocka en ej K modell

Jag har kommit så långt att jag förstår att denna cpu är OC kompitabel, skillnaden mellan K modellen och denna är ett par fördelar men framför allt
att denna har en maxvärde på OC och K har inte, stock=3.4 turbo=3.8 OC=3.8-4.2.

Har läst lite att vissa ''låser'' (som du sa) turbo frekvensen så den håller sig på 3.8 konstant men det verkade vara en onödig process när det är många
som drar den till 4.0-4.2 med lite ändringar i bios. Jag vågar inte ändra i bios själv utan erfarenhet, jag har fått lite hum om till exempel att man ska passa sig för att inte dra iväg med ''volten'' på diverse cores för det är då det kan gå illa. Här är en bild där jag klickat in på ''OC Menyn'' i bios. listan fortsätter en liten bit neråt om ni behöver se mer.

Permalänk
Skrivet av Bootup:

Jag har kommit så långt att jag förstår att denna cpu är OC kompitabel, skillnaden mellan K modellen och denna är ett par fördelar men framför allt
att denna har en maxvärde på OC och K har inte, stock=3.4 turbo=3.8 OC=3.8-4.2.

Har läst lite att vissa ''låser'' (som du sa) turbo frekvensen så den håller sig på 3.8 konstant men det verkade vara en onödig process när det är många
som drar den till 4.0-4.2 med lite ändringar i bios. Jag vågar inte ändra i bios själv utan erfarenhet, jag har fått lite hum om till exempel att man ska passa sig för att inte dra iväg med ''volten'' på diverse cores för det är då det kan gå illa. Här är en bild där jag klickat in på ''OC Menyn'' i bios. listan fortsätter en liten bit neråt om ni behöver se mer.

http://i.imgur.com/VHfjsOC.jpg

Du har glömt att slå på XMP

Visa signatur

Case: Fractal Design R3 Define * MoBo: MSI P67A-C45 * CPU: Intel i5 2500K @4.5 GHz (CM Hyper Evo 212+, Gentle Typhoon P'n'P, max 63c Prime95) * GPU: Asus GTX 580 DirectCUII * RAM: Corsair 8 GB 1600 MHz * PSU: Corsair HX 750W * SSD: Plextor M5 Pro 256GB + Intel 320 Series 120GB * Monitor: Asus PB278Q 2560x1440 27" * Övrigt: Logitech z506 5.1, Logitech G400, Roccat Arvo

Permalänk
Medlem

Bör finnas någonstans där du kan manuellt kan ställa in multipiler, kanske på OC Genie, och sen välja högsta mutipiler CPU är kapabel till, kolla vcore i stock och mata in detta manuellt, eventuellt något högre.

Ta en titt på vilka val som finns längre ner också OC Genie och funktion.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

i7 2600 utan K är delvis låst och går enbart höja några hundra mhz, fsbn ligger på 100 och är det enda som går att justera förutom 4x i multin med 4kärnor igång, fsbn går att få upp några steg, normalt runt 104-105 innan datorn blir instabil, vissa kan nog nå 110 vilket ger 3740mhz beroende på moderkort och cpu, men vanligast är runt 105x34=3570mhz.
Så med en fsb på 105 och multin på 38 kan du nå 3990mhz, så runt 4ghz är max med alla 4kärnor igång.

i7 2600K därimot har en upplåst multi, den ligger på 34 som standard och går att öka på K modellerna medans dom utan K har en begränsad multi.
K modellen når runt 5ghz och Utan K runt 4ghz.

Jag har tex 45 i multi på min i5 2500k och min i7 3770k och dom ligger då på 4.5ghz, fsbn rör man knappt vid överklockning längre,det var förr i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

i7 2600 utan K är låst och går enbart höja några hundra mhz, fsbn ligger på 100 och är det enda som går att justera, den går att få upp några steg, normalt runt 104-105 innan datorn blir instabil, vissa kan nog nå 110 vilket ger 3740mhz beroende på moderkort och cpu, men vanligast är runt 105x34=3570mhz.

i7 2600K därimot har en upplåst multi, den ligger på 34 som standard och går att öka på K modellerna medans dom utan K har en låst multi.
Jag har tex 45 i muli på min i5 2500k och min i7 3770k och dom ligger då på 4.5ghz, fsbn rör man knappt vid överklockning längre,det var förr i tiden.

Multipiler är inte helt låst på icke K men den är betydligt mer begränsad, minns inte Max men för mig det är x40 eller x42

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Multipiler är inte helt låst på icke K men den är betydligt mer begränsad, minns inte Max men för mig det är x40 eller x42

Stämmer, glömde bort att man kan höja den x4 med alla kärnor igång, så till 38 med 4kärnor + att man kan öka fsbn till ca 105, då når man runt 4ghz.
41 i multi kan man nå med en kärna igång,40 med 2 och 39 med 3.

Permalänk
Medlem

Tackar för svar!, kör igenom tipsen senare, har en en liten grov bakfylla atm :€

Permalänk
Medlem

BCLK hade jag inte rört då det ska riskera att bränna CPUn.
Det du får göra är att höja turbon till x38 på alla kärnor.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H