Windows Server Backup lokalt och nätverk

Permalänk

Windows Server Backup lokalt och nätverk

Hej!

Jag har några Windows Servrar som jag vill backupa lokalt till varje maskin och samtidigt en kopia till en nätverksplats.
Varför jag vill ha lokalt är för om någon råkar radera filer på utdelade mappar och då vill jag ha flera backuper inte bara en.
Men vad jag förstår kan man bara välja att backupa lokalt ELLER över till nätverksmapp.

Ett annat alternativ är Veeam då Servrana ligger under ESXI men då måste man backupa manuellt varje dag.
Någon som har nått tips?

Mvh.

Visa signatur

Intel Core i7 860 3,6 GHz | Corsair 6GB DDR3 1600MHz | 580 GTX | Asrock P55 Deluxe3
Förra Gaming datorn Media datorn

Permalänk
Medlem

Gör ett script som körs en timme efter backupen som bara kopierar över backupen från lokala till nätverksplatsen borde väl funka?

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av celoz:

Gör ett script som körs en timme efter backupen som bara kopierar över backupen från lokala till nätverksplatsen borde väl funka?

Där sa du något!
Hur går man till väga? Skriver ett batch skript sen kör det i schemaläggaren?

Visa signatur

Intel Core i7 860 3,6 GHz | Corsair 6GB DDR3 1600MHz | 580 GTX | Asrock P55 Deluxe3
Förra Gaming datorn Media datorn

Permalänk
Medlem

Vilken Windows server kör du? lättaste är nog att kopiera med powershell genom schemaläggaren.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av subaru_impreza:

Där sa du något!
Hur går man till väga? Skriver ett batch skript sen kör det i schemaläggaren?

Japp, du använder antingen xcopy som ett bat skript eller så kör du med PowerShells Copy-Item vilket är rekommenderat. Sedan bara lägga in det i schemaläggaren.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk

Har Server 2012 och 2008 R2.
Har provat med Xcopy nu och funkar fint ska prova med Powershell också.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Intel Core i7 860 3,6 GHz | Corsair 6GB DDR3 1600MHz | 580 GTX | Asrock P55 Deluxe3
Förra Gaming datorn Media datorn

Permalänk
Vila i frid

Konfiggar du skuggkopior på diskarna kan du väl överlåta återskapandet av raderade filer till respektive klantig användare - så får du spela Quake 4 i fred om dagarna på din linux-kärra!

Btw, veeam läser igenom HELA den virtuella disken/arna så det tar väldigt lång tid på stora diskar - trots att de kanske bara är fyllda till några enstaka procent. Möjligen att de har fixat det nu - men så var det iaf för ca 4 månader sedan.

/bofh - som denna vecka är ledig från pfy'n dvs praktikanten

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Konfiggar du skuggkopior på diskarna kan du väl överlåta återskapandet av raderade filer till respektive klantig användare - så får du spela Quake 4 i fred om dagarna på din linux-kärra!

Btw, veeam läser igenom HELA den virtuella disken/arna så det tar väldigt lång tid på stora diskar - trots att de kanske bara är fyllda till några enstaka procent. Möjligen att de har fixat det nu - men så var det iaf för ca 4 månader sedan.

/bofh - som denna vecka är ledig från pfy'n dvs praktikanten

Jag vågar inte låta användarna sköta det själva, är bara ett par användare men de är duktigt okunniga.
Ang. veeam så har du rätt att det tar långt i gratis verisionen jag kör.
Har provat mig fram och tror att följande ska fungera.

If (test-path "NAS\Backup") {Remove-Item "NAS\Backup"} Copy-Item -recurse C:\WindowsImageBackup/* NAS:\Backup

Ska man dela på dessa script och köra i olika aktiviteter eller kan man ha båda i samma script?

Visa signatur

Intel Core i7 860 3,6 GHz | Corsair 6GB DDR3 1600MHz | 580 GTX | Asrock P55 Deluxe3
Förra Gaming datorn Media datorn